Naapuri polttaa parvekkeellaan kynttilöitä eikä sammuta niitä yöksi!
Mua hiukan häiritsee kun kolmoskerroksessa asuvalla naapurilla on jatkuvasti kynttilät/ulkotulet parvekkeellaan myös yöaikaan. Viimeksi kun su aamuna tulin 4 aikaan kotiin niin naapurilla taas kerran tulet partsilla. Meillä on talossamme kaikilla lasitettu parveke mutta silti tuli lepattaa jonkin verran parvekkeella. Parvekkeen lattia on betonia, kaiteet lasia ja seinässä puuverhoilu. Aika epätodennäköistä että tuli mihkään leviäisi mutta mun mielestä ei voi olla liian varovainen kynttilöiden kanssa. Ja juuri nyt on iltasanomien etusivulla otsikko " Tulipaloissa kuollut jo 78 ihmistä tänä vuonna", mikä on enemmän kuin pitkään aikaan moniin vuosiin... En tunne tätä asukasta kuka on enkä tiedä varmaksi minkä oven takana asuu, joten en tiedä miten tästä asiasta sanoisi. Vai nipotanko turhasta..? Mun mielestä vaan on hyvien tapojen mukaista sammuttaa kynttilät jos niitä ei kukaam ole vahtimassa. Jos ei oma turvallisuus kiinnosta niim ottaisi edes naapurit huomioon.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:11"] On oikeita kun lepattavat liekit näkyvät huurretun lasin läpi. Ja kaiken lisäksi eivät ole mitään pieniä havin tuikkuka vaan jotain isompia ulkotulia/kynttilöitä kun niin isosti lepattavat ja luovat ison lajon lasia vasten. Ap [/quote] Älä nyt viitsi, ostin itsekin uuden Led-lyhdyn, jossa on lepattava kynttilä. Ledvaloja saa lepattavina. [/quote] No voit tulla itse katsomaan ensi yönä onko oikeita vai ei. Mielestäni ovat sillä, ovat erittäin aidon näköisiä ja lisäksi kynttilän luoma kajo/valo on sen näköistä että tulee oikeasts tulen lähteestä. Ei ledistä. Miksi on niin vaikea uskoa? Ei tuo yläkerran asukas ole ainoa laatuaan jonka olen nähnyt jättävän kynttilät yöksi palamaan. Nyt vaan häirihtee aikalailla kun asuu alle 30 m päässä minusta.. Ap
[/quote]
Ei kai sellaiset isot ulkotulet edes kovin montaa tuntia pala, eli jos läpi yön loimottaa, niin siellä on joku valveilla sytyttelemässä ja valvomassa.
[/quote]
Kyllä isommilla ulkotulilla on paloaika helposti 12 h. Mä käyn yötöissä ja tulen kotiin aina 4-5 aikaan. Nyt viimesen kuukaude ajan ollut harva se yö tulet päällä partsilla.. eikä mitään muita valoja näy ulos, eli en usko että siellä joka yö kun olen töistä tullut joku on vahtimassa tulia..
Ap
Kyllä mekin saatetaan jättää kynttilä lyhtyyn yöksikin palamaan. Ei se sieltä lyhdystä minnekään karkaa. Omakotitalossa tosin asutaan joten asia lienee eri. Ehkä naapurisi ei ole ajatellut että voisi olla vaarallista jos tuli on lyhdyssä. Kannattaisi varmaan selvittää kuka siellä asunnossa asuu ja mainita asiasta ystävällisesti kun se kerran häiritsee.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:27"]Mene kysymään naapurilta, minkälaiset kynttilät sillä on.
[/quote]
No kun en tiedä kuka naapuri ja mikä ovi :D kun tää meidän talon malli on sellainen partsit ei mee suorassa linjassa ovien kanssa. Ja itse asun kulmassa eli en suoraan alapuolella.. äh hankala selittää...
Isännöitsijän kautta lappua luukusta, että kynttilöitä ei jätetä yöksi palamaan. Ulkotulet muuten taitaa olla kiellettyjä yleensäkin parvekkeella.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:27"]Mene kysymään naapurilta, minkälaiset kynttilät sillä on. [/quote] No kun en tiedä kuka naapuri ja mikä ovi :D kun tää meidän talon malli on sellainen partsit ei mee suorassa linjassa ovien kanssa. Ja itse asun kulmassa eli en suoraan alapuolella.. äh hankala selittää...
[/quote]
No miksi sitten kutsuit paikalle katsomaan. Kai nyt tiedät sen oman osoitteesi, ei tarvitse huoneistonumeroa, voi sinne pihalle tulla pällistelemään pelkällä katuosoitteella.
Lappu alaovelle mikäli et jaksa pähkäillä mikä asunto on kyseessä. Paras on jos selvität asunnon ja laitat lappua niille ja jos ei meno muutu niin isännöitsijälle valitusta
Kyllä on typerä naapuri. Ei luulisi mutta kyllä niitä paloja on alkanut parvekkeelta kun jätetään tulet valvomatta. Tuleepa tässä mieleen viimevuonna sattunut tapaus kun erään perheen äiti lähti juhlimaan ja jätti 15-vuotiaan hoitamaan pienempiä sisaruksia ja ulkotulen kuistille palamaan! En tiedä mitä tapahtui yöllä, olisiko joku lapsi avannut ikkunan ja tuullut, tuli tarttui verhoihin ja levisi sisälle. Onneksi joku naapuri huomasi ja nukkuvat lapset saatiin ulos. Tämäkin vain typerän äidin huolimattomuutta kun jätti ulkotulen palamaan lähtiessään.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:30"]
Ulkotulet muuten taitaa olla kiellettyjä yleensäkin parvekkeella.
[/quote]
On kieletty. Eli jos siellä oikeasti on ulkotulia, niin yhteyttä vaikka palotarkastajaan, hän käy valistamassa naapuria.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:29"]
Kyllä mekin saatetaan jättää kynttilä lyhtyyn yöksikin palamaan. Ei se sieltä lyhdystä minnekään karkaa. Omakotitalossa tosin asutaan joten asia lienee eri. Ehkä naapurisi ei ole ajatellut että voisi olla vaarallista jos tuli on lyhdyssä. Kannattaisi varmaan selvittää kuka siellä asunnossa asuu ja mainita asiasta ystävällisesti kun se kerran häiritsee.
[/quote]
Se on vaaratonta, asun rivitalossa ja lähes jokaisella palaa lyhty ovensuussa yölläkin.
Mistä sä tiedät onko joku siellä hereillä vai ei? Ei kaikki pidä valoja päällä yöllä, esimerkiksi minä. Kattelen telkkaria pimeydessä. Ja monet voi valvoa vaikka aamuun asti, edelleen ei kaikki mene nukkumaan klo. 11 illalla. Jos et tarkaan tiedä naapurin elämäntyyliä, niin silloin on aika turha mesota.
Okei, mä oon varmaan sit ylihysteerinen, mut jotenkin noita tulipaloja on tänä vuonna ennätysmäärä sattunut ja jostainhan ne on saanut alkunsa ja varmaan juuri sillä mielellä asukas on ne alunperin jättänyt että " eihän tää tästä voi mihinkään levitä". Joka tapauksessa, en tiedä mikä asunto on koska meillä on A) suht uusi talo ja en tunne/tiedä kenen parveke B) parvekkeet ei mene symmetrisesti niin kuin jossain 60-70 luvun betonielementti taloissa. Sen tiedän että useampi kynttilä tms siellä harva se yö palaa kun yötöistä tulen. Asun viistosti tähän asuntoon katsottuna en siis ole suora seinänaapuri. Tiedän kyllä kadunnimen /talonnumeron mutta en nyt ala tässä sitä huutelemaan. Ja haluaako joku oikeesti tulla 4 aikaan ens yönä tarkistamaan onko ledi/ulkotuli. Voi olla että ovat sitten ledejä mutta ovat kyllä helvetin aidon näköisiä...ehkä laitan vaan sen lapun sit isännöitsijän kautta... En haluis olla mikään valittava/lappuna jättävä kyylä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:47"]
Mistä sä tiedät onko joku siellä hereillä vai ei? Ei kaikki pidä valoja päällä yöllä, esimerkiksi minä. Kattelen telkkaria pimeydessä. Ja monet voi valvoa vaikka aamuun asti, edelleen ei kaikki mene nukkumaan klo. 11 illalla. Jos et tarkaan tiedä naapurin elämäntyyliä, niin silloin on aika turha mesota.
[/quote]
Ulkotulista saa mesota vaikka olisi päivä koska ne on kielletty. Sanon tämän siksi, koska itse olin aikanaan niin pässi, että poltin niitä parvekkeella. En tiennyt sen olevan kielettyä ja ainostaan kun olin hereillä.
Pieni tulipalo silti syttyi kun tuuli heitti pöytäliinan kulman sen päälle. Kynttilä sammuu tuollaisesta, mutta ulkotuli ei, siinä vaiheessa kun huomasin koko pöytäliina roihusi tulessa.
Nuorena meidän naapuritalon asunto paloi kun parvekkeelle oli jätetty kynttilä. Myös meidän parveke syttyi tuleen toisella kertaa. Vanhemmat huomasi kun lieskat löi jo kattoon.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:47"]
[/quote]
Ulkotulista saa mesota vaikka olisi päivä koska ne on kielletty. Sanon tämän siksi, koska itse olin aikanaan niin pässi, että poltin niitä parvekkeella. En tiennyt sen olevan kielettyä ja ainostaan kun olin hereillä.
Pieni tulipalo silti syttyi kun tuuli heitti pöytäliinan kulman sen päälle. Kynttilä sammuu tuollaisesta, mutta ulkotuli ei, siinä vaiheessa kun huomasin koko pöytäliina roihusi tulessa.
[/quote]
Eli olit niin tyhmä, että laitoit pöytäliinan päälle? Missä aivot? Olisiko kannattanut ottaa liina pois ensin? Ja oli kyllä hepponen pöytäliina, kun tuuli heittelee tuolla tavoin. Eihän parvekkeella mitään tavallisia kankaisia nyt kuitenkaan käytetä, vaan useimmiten vahakankaisia (reunoihin tietty painot) tai ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 12:01"]
Eli olit niin tyhmä, että laitoit pöytäliinan päälle? Missä aivot? Olisiko kannattanut ottaa liina pois ensin? Ja oli kyllä hepponen pöytäliina, kun tuuli heittelee tuolla tavoin. Eihän parvekkeella mitään tavallisia kankaisia nyt kuitenkaan käytetä, vaan useimmiten vahakankaisia (reunoihin tietty painot) tai ei mitään.
[/quote]
Näin tein ja sanoinkin, että kun olin niin pässi. Vahakankainen painava liina oli joka ei koskaan aiemmin siitä mihinkään lähtenyt. Nyt sitten joku tuulenpuuska sen oli heittänyt kaksinkerroin ja meinasi käydä hassusti.
Eipä oo tullu mieleenkään käydä sammuttamassa lyhtyjä yöllä :DD
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 12:14"]
Eipä oo tullu mieleenkään käydä sammuttamassa lyhtyjä yöllä :DD
[/quote]
No eikai niitä kukaan sammuta. Kynttilä paljaana pöydällä on eri asia, tosin ap. nyt ei tiedä palaako siellä paljaana vai lyhdyssä, ulkotulet vai kynttilät.
Olen nyt pari kertaa laittanut rivitalon parvekkeelle roikkumaaan koukusta lyhdyn, jossa ollut yleensä pikkutuikkuja. Kerran joku yli 10 h palava, kun en tiennyt sen palavan niin kauan. Molemmat tosi pieniä. Näin ei saisi siis tehdä? Saako jättää oven eteen maahan? Naapureilla kyllä on lyhtyjä palamassa ainakin myöhään illalla.
Kait sä näyt osaat päätellä sen parvekkeen perusteella, että mikä ovi asuntoon vie... älyhoi!