Mistä "tasokkaat" pariskunnat juttelevat?
Usein sanotaan, että pitää olla "omantasoinen" mies , että voi kotona keskustella. Mistä te sitten kotona keskustelette?
Kommentit (76)
Tasokas pariskunta on puistattava käsite, mutta mitä vikaa on hyvässä keskustelussa, jossa joutuu käyttämään aivojaan? Aika monet pariskunnat vain mumisevat, kuittailevat ja käskyttävät ja siinä se on, se sanallinen kommunikaatio.
Me olemme tänään puhuneet joulusuunnitelmista, teinityttäremme sydämenasioista, parista kirjasta, P.T. Andersonin elokuvasta Mestari, ruoasta (ja viinistä myös), ystäviemme asioista ja siitä, miksi tasa-arvoista avioliittolakia vastustavien perustelut ovat niin alkukantaisia.
Seksiä ehdotetaan suoraan, joko sanallisesti tai sanattomasti.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 01:11"]
Huvittavinta tässä ketjussa on, että monet vastaavat ihan tosissaan kysymykseen, olettaen automaattisesti edustavansa tällaista tasokasta paria.
[/quote]
Nyt erehdyt. Otsikossa kysyttiin, mistä "tasokkaat" keskustelevat. Huomioi lainausmerkit.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:05"]
Ja kymmenen vuotta ulkomailla tekee että yhdyssanat tulee kirjotettua väärin. Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille. -2-
[/quote]
Mä olen asunut ulkomailla 24 vuotta, eikä se ole mun äidinkielentaitoa huonontanut yhtään. Miten sitä muka oman kielensä unohtaisi? Näköjään luet suomalaista tekstiäkin netistä koko ajan.
[/quote]
Kyllä sen vain helposti unohtaa, varsinkin jos lähipiiri ei koostu pelkästään toisista suomalaisista, mikä on yllättävän yleistä.
T: Toinen oikeankirjoituksen "unohtanut" ulkosuomalainen :)
[/quote]
Mä en tuollaisia Suomi-ghetossa eläviä ulkosuomalaisia tiedäkään, missä niitä on? Mulla saattaa mennä kuukausia, etten puhu arjessa suomea kenenkään kanssa, mutta kyllä siihen netissä lähes päivittäin törmään, koska käytössä on Facebook ja suomenkieliset uutissivustot. Suusta saattaa siis tulla hieman kankeasti pari ekaa sanaa, mutta ei se oikeinkirjoitus mihinkään katoa, jos sen on osannut. Eri asia tietysti on, ellei sitä ole koskaan hallinnutkaan.
[/quote]
Nämä "suomen kielen unohtaneet" tuntuu aina olevan niitä, joilla on tarve korostaa sitä ulkomailla asumista. Siitä tehdään niin iso numero, että ei enää osata suomea eikä muisteta miltä ruisleipä maistuu, koska "kun ei täällä meillä". Itse ulkomailla asuneena en todellakaan unohtanut suomen kieltä, kyllä sitä tuli ihan jatkuvasti käytettyä edes kirjoitettuna ja luettuna, kun piti yhteyttä kotiin. Muut kielet, vieraat kielet, saattaa ruostua, kun niitä ei pääse käyttämään, mutta aika sankari saa olla, että äidinkielen unohtaa. Silloin se ei todellakaan ole ollut äidinkielen vahvuinen alun alkaenkaan.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:57"]
Ollaaanko me "tasokas" pariskunta kun ollaan kumpikin akateemisia? No, viikonlopun aikana ollaan keskusteltu esim. sukupuolineutraalista avioliittolaista, land sharing vs land sparing, star wars leffoista, joulumarkkinoista, tietokoneongelmista, musiikista, kuluttamisesta, seuraavasta lomareissusta ja ruokavaliosta.
[/quote]
Aika erikoista koska me olemme tämän palstan mukaan wt-pari ja olemme keskustelleet samoista asioista.
[/quote]
Kaikki ovat tämän palstan mukaan wt. Pohjoismainen koulutusjärjestelmä pitää huolen, että puheenaiheet eivät kovin jyrkästi eroa koulutustason ja tulotason mukaan.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:05"]
Ja kymmenen vuotta ulkomailla tekee että yhdyssanat tulee kirjotettua väärin. Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille. -2-
[/quote]
Mä olen asunut ulkomailla 24 vuotta, eikä se ole mun äidinkielentaitoa huonontanut yhtään. Miten sitä muka oman kielensä unohtaisi? Näköjään luet suomalaista tekstiäkin netistä koko ajan.
[/quote]
No äläs nyt. Kun nuorempana olin kesätöissä, niin työpaikallani samassa vuorossa oli suomenruotsalainen nainen. Puhui todella hyvää Suomea. Itselläni on huono ruotsinkielentaito ja työpaikkalla oli enimmäkseen suomenruotsalaisia, mutta mulle puhuttiin Suomea. Tän naisen isä on suomalainen ja äiti on ruotsalainen ja sillä on sellanen nimi sekä sukunimi että luulis täysin suomalaiseks. Nainen meni sitte naimisiin ihan täysin ruotsalaisen miehen kanssa ja synnytti lapsen. Menin uudestaan kesätöihin samaan paikkaan kolmen vuoden jälkeen... Ja olin aivan ällistynyt koska se nainen oli lähes täysin unohtanu suomenkielen... Se puhu sitä niin huonosti että en oikeesti saanu mitään selvää! Pyysin sitte puhumaan mielummin ruotsia koska olin kolmessa vuodessa opetellut ruotsin paremmaksi. Se nainen on koko elämänsä asunu suomessa... Ollu tekemisissä suomalaisten kanssa, VAIKKA paikkakuntamme on yli 80% ruotsinkielinen. Niin tsiisus... Kolmessa vuodessa suomenkieli aivan hukassa!
Kyllä se vaan on joillekkin mahdollista se suomenkieli unohtaa. Oli sitten aika lyhyt tai pitkä.
Vastaan vanhempieni puolesta, itse kun en ole suhteessa. Molemmat lääkäreitä. Omasta alastaan juttelevat paljon keskenään, politiikasta, yhteiskunnan ilmiöistä, totta kai välissä myös kevyemmistä aiheista. Isäni kanssa juttelen paljon ajankohtaisaiheista ja maailmantaloudesta, niistä tiedän enemmän kuin äitini, joka on hyvin orientoitunut omaan alaansa.
Me ollaan juntteja, mutta insinöörejä, eli samaa tasoa. Puhutaan harrastuksista, mitä ruokaa laitettaisiin, siivoamisesta lapsista, juoruillaan, suunnitellan milloin mitäkin, kesää, talvilomaa, joulua, sukulaisista puhutaan, mietitään vierailuja suvun vanhusten luona. Vitsaillaan todella paljon ja meidän keskinäistä huumoria on ulkopuolisten välillä aika vaikea ymmärtää. Luontoaiheista puhutaan paljon. Viime aikoina on puhuttu autoista, kun mietitään auton vaihtoa. Vaaleista puhutaan myös paljon, kun lähipiiristä on tulossa mahdollisesti ehdokas - emme voi häntä kuitenkaan äänestää, koska on eri vaalipiirissä. Kumpikin luetaan älyttömän paljon, mutta ei me pahemmin kirjallisuudesta jakseta keskustella, korkeintaan suositellaan jotain kirjaa, jos tiedetään sen olevan sellainen, mistä toinekin voisi tykätä.
Luulen, että ne aiheet eivät ole se ongelma, jos on todella erilaiset taustat, vaan ennemminkin se keskustelutyyli ja se, että lähestytään samaa asiaa vähän liian erilaisista näkökulmista. Toki myös aiheet jonkun verran voivat vaikuttaa, meillä esimerkiksi puhutaan paljon talousuutisista, politiikasta sekä teknologiasta, koska ne meitä aidosti kiinnostavat. Kyllä minua harmittaisi, jos en voisi keskustella arkisten asioiden lisäksi myös yleismaailmallisista asioista kumppanini kanssa.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 06:50"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
No äläs nyt. Kun nuorempana olin kesätöissä, niin työpaikallani samassa vuorossa oli suomenruotsalainen nainen. Puhui todella hyvää Suomea. Itselläni on huono ruotsinkielentaito ja työpaikkalla oli enimmäkseen suomenruotsalaisia, mutta mulle puhuttiin Suomea. Tän naisen isä on suomalainen ja äiti on ruotsalainen ja sillä on sellanen nimi sekä sukunimi että luulis täysin suomalaiseks. Nainen meni sitte naimisiin ihan täysin ruotsalaisen miehen kanssa ja synnytti lapsen. Menin uudestaan kesätöihin samaan paikkaan kolmen vuoden jälkeen... Ja olin aivan ällistynyt koska se nainen oli lähes täysin unohtanu suomenkielen... Se puhu sitä niin huonosti että en oikeesti saanu mitään selvää! Pyysin sitte puhumaan mielummin ruotsia koska olin kolmessa vuodessa opetellut ruotsin paremmaksi. Se nainen on koko elämänsä asunu suomessa... Ollu tekemisissä suomalaisten kanssa, VAIKKA paikkakuntamme on yli 80% ruotsinkielinen. Niin tsiisus... Kolmessa vuodessa suomenkieli aivan hukassa!
Kyllä se vaan on joillekkin mahdollista se suomenkieli unohtaa. Oli sitten aika lyhyt tai pitkä.
[/quote]
Tässä tilanteessa suomi onkin TOINEN kieli, ei äidinkieli. On mullakin suht sujuva ruotsi ruostunut olemattomaksi kun sitä ei ole käyttänyt ollenkaan. Mutta äidinkieli ei katoa, oli se sitten suomi tai ruotsi. Suomen kauneushan on siinä että ruotsin mieliset saavat varsinkin totaalisen ruotsin kielisillä alueilla kaiken palvelun ruotsiksi ja he joutuvat käyttämään suomea yhtä paljon kuin minä ruotsia.
Varakas korkeakoulutettu pari, mies tekee uraa vaimo kotona, lapset on. Ollaan keskusteltu lapsista, sukupuolineutraalista avioliittolaista, harrastuksista, suunniteltu loppuvuotta, puhuttu töiden järjestelemisestä, mietitty perintö- ja sijoitusasioita, kuiskuteltu ja suukoteltu, puhuttu rakkaudesta ja pettämisestä. Seksiä lähes joka päivä, aloitetaan usein koskettelemalla ja suukoilla joskus mennään suoraan asiaan.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:54"]Laatu viineistä, kesä aikaan purjehduksesta, osakkeiden ostosta ja mitä näitä puheenaiheita nyt on.
[/quote]
Mutta ei yhdys sanoista.
[/quote]
Aika huvittavaa, että tämä toinenkin kirjoitti väärin :D
Mjaa. Huvittava termi tuo tasokas, mutta jos nyt siis tarkoitat akateemisia pariskuntia, niin meillä jutellaan kaikesta mahdollisesta. Arkisten kodinhoitoon ja lastenhoitoon liittyvien asioiden lisäksi tänä vkl on juteltu mm. Sukupuolineutraalista avioliittolaista, anarkismista, intialaisesta ruuasta ja keskiluokasta, Maria Langin dekkareista versus tv-sarjasta, syöpähoidoista, elokuvista, Ukrainasta...
Se, mitä meillä ei juurikaan ruodita on urheilu tai naapurien tekemiset tai tutuntuttujen tekemiset ja sanomiset.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 01:11"]
Huvittavinta tässä ketjussa on, että monet vastaavat ihan tosissaan kysymykseen, olettaen automaattisesti edustavansa tällaista tasokasta paria. Siis miten te ylipäänsä määrittelette "tasokkuuden"? Rikkautta, koulutusta..?
[/quote]
Huvittavinta on, ettet huomaa ollenkaan, mihin ap viittaa. Hän viittaa siihen, miten ihmiset - naiset lähinnä, kun av-palstasta on kyse - perustelevat parinmuodostustaan ja sitä, mikä heille on miehessä tärkeää. Ja tuolla omantasoisuudella viitataan tässä yhteydessä koulutukseen. Rikkaus tai ulkonäkö kun harvemmin vaikuttaa siihen, millaisista asioista puhuu ja on kiinnostunut.
Joten kyllä, omituisella termillä oletan ap:n tarkoittavan akateemisuutta.
[/quote] Olet siis googlannut, että mikä se heittomerkki siellä kirjainten päällä on nimeltään. Tsemppiä vaan, seuraavaksi voitte siellä Karibian meri risteilyllä opetella vaikka niitä yhdys sanoja, jotka varmaan teille eliitti-ihmisille on paljon helpompia kuin meil le vuo ro työ läi sil le.
[/quote]
Pikku ystäväiseni, aidosti sivistyneenä ihmisenä minun ei tarvitse tuollaisia asioita googlettaa, ja yhdyssanavirheitä on hauska heittää ihan vain näsäviisaan rahvaan kiusaksi. Puepa nyt se haalari päällesi ja mene takaisin sorvin ääreen.
"Huvittavinta tässä ketjussa on, että monet vastaavat ihan tosissaan kysymykseen, olettaen automaattisesti edustavansa tällaista tasokasta paria. Siis miten te ylipäänsä määrittelette "tasokkuuden"? Rikkautta, koulutusta..?"
"Huvittavinta on, ettet huomaa ollenkaan, mihin ap viittaa. Hän viittaa siihen, miten ihmiset - naiset lähinnä, kun av-palstasta on kyse - perustelevat parinmuodostustaan ja sitä, mikä heille on miehessä tärkeää. Ja tuolla omantasoisuudella viitataan tässä yhteydessä koulutukseen. Rikkaus tai ulkonäkö kun harvemmin vaikuttaa siihen, millaisista asioista puhuu ja on kiinnostunut.
Joten kyllä, omituisella termillä oletan ap:n tarkoittavan akateemisuutta."
Jaa, a, Minä taas ymmärrän Ap:n tarkoittaneen "tasokkuudella", että se on vastakohta wt- meiningille, Kyllä muodollisellakin koulutuksella voi olla merkitystä tai, sitten ei, mutta, minusta ehkä kuitenkin enempi jostain avarammasta, Saanen sanoa, että sydämmen sivistyksestä. Tai siis pariskunnista, joiden voi olettaa kunnioittavan toisiaan ja ympäristöään, laajasti ymmärrettynä. Yksinkertaistaen on kiinnostunut ympäröivästä maailmasta, mahdollisesti usealsta erinäkökulmasta; sen tapahtumista että iimiöistä. Lisäksi "tasokas pariskunta" myös toimii yhdessä ja erikseen aktiivisesti.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:35"]Suomen kuvataiteen kultakauden teoksista. Vaihdamme ruotsin toki ranskaksi jos on sisäkengät jalassa päivällisellä ja jälkiruuaksi jotakin liekittyä.
[/quote]
Donc que'est-ce-que vous avez mangez? Je voudrais entender specialement de votre dessert.