Sale-myyjä kysyi minulta henkkareita sidukoita ostaessani, vaikka olenkin 45-vuotias
Kommentit (62)
Minun kollegaltani kysyttiin myös, oli 51 v. Hän suuttui myyjälle ”jotain rajaa!”.
Hän on tyttömäinen, pitkä vaalea ponihäntä. Ja pyöreähkö, eli siksi rypytön. On kyllä ikäistään nuoremman näköinen ja oloinen, mutta Ei hän silti minusta alle 30-vuotiaalta menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa myyjistä on aivan kyvyttömiä arvioimaan ihmisten ikää.
Sitten kyselyjä perustellaan että niin on ohjattu tekemään. Kuitenkin ohjeen taustalla on että papereita kysytään kaikilta jotka vaikuttavat alle 30 vuotiailta. Oleellista on siis se että myyjä saa itse arvioida kuka hänestä vaikuttaa alle 30 vuotiaalta! Ei tarvitse siis olla idiootti ja kysyä jokaiselta joka näyttää esim 29 vuotiaalta kun aina voisi perustella että kyllä minusta näytti yli kolmekymppiseltä kun se kerran on myyjän oman arvioin varassa.
Ylipäätään kun puhutaan tuotteista joita ei saa myydä alaikäiselle (alle 18v) niin tämä kolmenkympin sääntö on mielestäni typerä.
Ässällä on oikeasti tiukassa tuo ikärajavalvonta. Jos myyt vaikkapa tutulle 29-vuotiaalle k-18 tuotteita ilman että olet kysynyt papereita, "jäät kiinni" siitä koska kaikki nämä 18-30w myynnit ilman papereita jää järjestelmään. Kuten myös se kenen kohdalla on jäänyt ne paperit kysymättä vaikka olisi ollut oma mies/vaimo kyseessä se toinen osapuoli. Tarpeeksi kun jää kysymättä, tulee varoitus ja kun on monta varoitusta saa potkut.
Miten niin jää kiinni? Eihän se järjestelmä tiedä asiakkaan ikää. Jos tietäisi niin sitä ei tarvitsisi kysyä.
Tietää, s/k-Kortin perusteella.
Ai se järjestelmä tietää, että se kortti on varmasti oikealla omistajalla varsinkin, jos asiakkaan henkilöllisyyttä EI ole tarkastettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näytän 10-15v. Nuoremmalta, joten kysytään aina. Nyt 40v.
Kaikki palstalaisethan näyttävät ikäistään nuoremmilta.
Aivan. Viiskymppinen mies kävi luokkakokouksessa ja ihmetteli jälkikäteen, miten ne muut oli vanhoja ukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkossa muuten henkilön ulkonäköön myyjän mielestä vaikuttaa se onko lapset mukana vai ei. Kun asioin täsmälleen samoissa vaatteissa pienten lasteni kanssa niin papereita ei kysytä mutta jos olen yksin niin johan olen heti muuttunut nuoremman näköiseksi. Tämä on kaikkein merkillisin asia. Osalta myyjistä puuttuu siis täysin kyky arvioida ikää sen itse henkilön ulkoisen habituksen perusteella.
Sinullehan ei tulisi myydä ollenkaan alkoholijuomia, jos asioit lasten kanssa Alkossa.
Miksi? Voidaanko minulle myydä autokaupassa auto jos lapset on mukana? Entäpä rautakaupassa moottorisaha? Olet idiootti.
Kaupoissa kiertää säännöllisesti koeostajia joilta olisi syytä kysyä paperit tai ei hyvä heilu! Joten vierailta kasvoilta tulee kyllä kysyttyä tarkasti, vaikka näyttäisi siltä +30-vuotiaalta. Itse olen erehtynyt kysymään yli nelikymppiseltä, pahoittelut siitä, mutta asiakas kyllä tykkäsi. Siitä huolimatta että osaan mielestäni hyvin arvioida.
Oikeesti ihmisissä on tosi paljon eroja ja esim. koko ja pukeutuminen vaikuttaa. Toisaalta jotkut näyttävät maksutilanteessa happamilta jos jätän kysymättä eli tee niin tai näin aina väärinpäin. Sitten saa pelätä ettei tule palautetta.
Ja sellainen tilanne vielä missä tulee kysyttyä: jos ei ole varma onko asiakas päihtynyt, kysymällä saa pelattua lisäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa myyjistä on aivan kyvyttömiä arvioimaan ihmisten ikää.
Sitten kyselyjä perustellaan että niin on ohjattu tekemään. Kuitenkin ohjeen taustalla on että papereita kysytään kaikilta jotka vaikuttavat alle 30 vuotiailta. Oleellista on siis se että myyjä saa itse arvioida kuka hänestä vaikuttaa alle 30 vuotiaalta! Ei tarvitse siis olla idiootti ja kysyä jokaiselta joka näyttää esim 29 vuotiaalta kun aina voisi perustella että kyllä minusta näytti yli kolmekymppiseltä kun se kerran on myyjän oman arvioin varassa.
Ylipäätään kun puhutaan tuotteista joita ei saa myydä alaikäiselle (alle 18v) niin tämä kolmenkympin sääntö on mielestäni typerä.
Ässällä on oikeasti tiukassa tuo ikärajavalvonta. Jos myyt vaikkapa tutulle 29-vuotiaalle k-18 tuotteita ilman että olet kysynyt papereita, "jäät kiinni" siitä koska kaikki nämä 18-30w myynnit ilman papereita jää järjestelmään. Kuten myös se kenen kohdalla on jäänyt ne paperit kysymättä vaikka olisi ollut oma mies/vaimo kyseessä se toinen osapuoli. Tarpeeksi kun jää kysymättä, tulee varoitus ja kun on monta varoitusta saa potkut.
Miten niin jää kiinni? Eihän se järjestelmä tiedä asiakkaan ikää. Jos tietäisi niin sitä ei tarvitsisi kysyä.
Tietää, s/k-Kortin perusteella.
Ai se järjestelmä tietää, että se kortti on varmasti oikealla omistajalla varsinkin, jos asiakkaan henkilöllisyyttä EI ole tarkastettu?
Sitä se ei tiedä. Pari kertaa onkin käynyt niin että vanhempi on hukannut oman s-korttinsa, lainannut lapsensa korttia ja ostanut ruokaa+alkoholia sillä. Myyjä ei ole tiennyt silloin että korttia on lainattu, saattanut kysyä paperit, mutta myynyt alkoholit kuitenkin. Sitten jälkikäteen näkyy että on myyty alaikäiselle, tarkistettu ajankohta +kamerat ja todettu että (onneksi) ei ole oikeasti ala-ikänen kuka ne alkoholit osti.
Eihän siitä ongelmia voi tulla, jos myyjä jättää paperit kysymättä, kun sanoo, että näytti kyllä yli 30 vuotiaalta. Sittenhän pitäisi kysyä kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä ongelmia voi tulla, jos myyjä jättää paperit kysymättä, kun sanoo, että näytti kyllä yli 30 vuotiaalta. Sittenhän pitäisi kysyä kaikilta.
Olen ässällä töissä, tiedän nämä kuviot liiankin hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyi, koska sinulla oli aurinkolasit, pipo ja maski.
Myyjä saattoi olla myös ostajan alkoholin käytöstä ja tämän syrjäytyneestä olemuksesta.
Ja tietää kuka se oikein on. Tutun tuttuko.
Vierailija kirjoitti:
Olen saman ikäinen ja multa kysyttiin kans kesällä lonkkua ostaessani, paikallisessa S-marketissa. Myyjä syynäsi henkkareita pitkään epäilevän näköisenä jonka jälkeen piti poistaa vielä maski, koska epäili etten ollut liikkeellä omilla papereilla. ;D Kiitin myyjää ja sanoin että päivä, ellei loppuvuosi pelastettu.
No pitäähän se maski poistaa esimerkiksi lentokentällä. Ja pitäisi näyttää naamaa paljon useamminkin, mutta eipä sitä esimerkiksi postissa jakseta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä tapahtuu, jos joku 25 v koeostaja ostaa siideriä ja myyjä myy tällä ilman paperien kysymistä, kun ajattelee ostajan olevan yli 30v. Myyjä ei tee mitään lain vastaista ja iän arvioiminen on jokaisen omassa harkinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä tapahtuu, jos joku 25 v koeostaja ostaa siideriä ja myyjä myy tällä ilman paperien kysymistä, kun ajattelee ostajan olevan yli 30v. Myyjä ei tee mitään lain vastaista ja iän arvioiminen on jokaisen omassa harkinnassa.
Varmaan eroja osuuskauppojen välillä, mutta meidän ok:ssa se kysymättömyys vaan rumentaa tilastoja.
Ja sen verran vielä, että myyjän täytyy itse näppäillä järjestelmään, että paperit kysytty, eli jos myyjä haluaa olla epärehellinen, niin riittää, että näppäilee katsoneensa henkkarit, vaikkei niin olisikaan tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Olin poikaystävän kanssa ostamassa viinipulloa Dinnerille niin meiltä molemmilta kysyttiin paperit. Itse olen 19v eli ok kysyä mutta poikaystäväni on 58v. Hän on erittäin nuorekas denim-outfitissä mutta kyllähän näyttää 30-kymppiseltä.
LOL!
Apua!Missä Ikis antamassa tuomiota? Lapsi Hopeaketun kanssa liikenteessä.
Musta tuntuu, että jos kassa on hyvin nuori, 18-19 niin hänen on vaikea erottaa toisistaan vaikka 29 ja 39 vuotiasta. Molemmat on hänen silmissään jo ikäloppuja, joten jos ei ole aivan varma voisiko asiakas olla 29 niin kysytään varulta, jotta ei jouduta ongelmiin.
Mutta kyllähän näin aikuisena erottaa 30 ja 40, saati 45 vuotiaan toisistaan. Kukaan 45 vuotias ei näytä alle 30 v vaikka olisi kuinka nuorekas.
Niillä on joku kampanja jossa halutaan saada ostajat iloiseksi ja ostamaan juuri heidän kaupasta uudestaan? Joo joo. Pari päivää sitten kaveri hehkutti facessa kuinka ässän kassa pelasti hänen päivänsä kysymällä paperit. Kysytty on minultakin mutta naurahdin ja totesin vaan, että et ole tosissasi. Näytin toki paperit ja naamani maskin takaa.
44-v ei-takuulla-alaikäisen-tai-edes-kolmekymppisen-näköinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näitä toistuu riittävän usein saman myyjän kohdalla, hän saa (toimipaikasta riippuen) ensin epävirallisen "skarppaa" suullisen infon, tämän jälkeen tulee kirjallinen varoitus. Kun kirjallisia varoituksia on tarpeeksi, se on edellytykset potkuille.
Ok onneksi pieni % osuus että "saa missata" ne 18-30w henkilöt, mutta jos päivässä on 100 tilannetta ja jää muutamalta kysymättä, silloin laiminlyö jo työvelvollisuutta.
Ja haluan tehdä sen selväksi että näin ohjeistus toimii, se on sitten eri asia onko näissä ohjeissa mun mielestä mitään järkeä että myös siltä 29-vuotiaalta on pakko ne paperit kysyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näitä toistuu riittävän usein saman myyjän kohdalla, hän saa (toimipaikasta riippuen) ensin epävirallisen "skarppaa" suullisen infon, tämän jälkeen tulee kirjallinen varoitus. Kun kirjallisia varoituksia on tarpeeksi, se on edellytykset potkuille.
Ok onneksi pieni % osuus että "saa missata" ne 18-30w henkilöt, mutta jos päivässä on 100 tilannetta ja jää muutamalta kysymättä, silloin laiminlyö jo työvelvollisuutta.
Ja haluan tehdä sen selväksi että näin ohjeistus toimii, se on sitten eri asia onko näissä ohjeissa mun mielestä mitään järkeä että myös siltä 29-vuotiaalta on pakko ne paperit kysyä
Miten voi skarpata, jos omasta mielestä asiakas näyttää yli 30 vuotiaalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi skarpata, jos omasta mielestä asiakas näyttää yli 30 vuotiaalta?
Olen kanssasi 100% samaa mieltä. 25-vuotiaasta eteenpäin näkyy eletty elämä, eli jos polttaa ja juo vähän reippaammin, se alkaa näkyä kasvoissa. Toki perimä vaikuttaa niin hyvässä kun pahassa tässä asiassa.
Mun onni on olla ollut jo vuosikymmen pienellä kylällä töissä ja tuntea asiakkaat, niin muistan ulkoa ne keillä on ikää 18-vuotta, mutta kuitenkin että ovat alle 30-vuotiaat. En toki kaikkia muista, mutta jos en sattumalta tietäisi että joku on 27-vuotias, niin ulkoisesti luulisin häntä ehkä 35-vuotiaaksi.
Meillä on 1-2 vuotta töissä olleita jotka saa usein suullisia huomautuksia ikärajavalvonnasta
Tietenkin, koska teinin mielestä 40-vuotias on jo ikäloppu ja itseäsi vanhemmat ovat mielestään yhtä nuoren näköisiä kuin pari-kolmikymppisenä. Omat luokkakaveritkin ovat jo melkoisia kurttunaamoja.