Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa olevat, missä vietätte joulun? Yhdessä vai erikseen?

Vierailija
30.11.2014 |

Tämä koskee ehkä enemmän pareja, joilla ei ole vielä lapsia. Esim, minä ja mieheni olemme reilu parikymppisiä ja oltu yhdessä vuosi. Viime joulu oli suhteemme alkuaikaa, joten vietimme joulun erillään, minun tahdosta. Olemme siis eri paikkakunnilta kotoisin, joten joulunaika oltiin molemmat omilla synnyinpaikkakunnillamme.

Tänä jouluna haluaisin viettää joulun yhdessä, mutta en haluaisi mennä miehen luo ja mieskään ei enää haluaisi tulla meille, toisin kun viime vuonna. Taisi silloin olla vaan niin rakastunut. No, kuitenkin, tilanne se, että olemme kai joulunajan taas erillään. Milloin tämän pitäisi muuttua? Minä haluan olla aaton perheeni kanssa ja joulupäivän kavereiden kanssa, mies on tervetullut myös. Mies haluaa olla aaton perheensä kanssa, eikä kuulemma edes harkitse tulevansa meille. Joulupäivän hän haluaisi myös viettää lapsuudenystävien kanssa.

Kai tämä sitten muuttuu, jos olisi vaikka lapsia. Loma vain on aika pitkä, pari viikkoa. Sen ajan olemme molemmat kai sitten vanhempiemme luona emmekä näe. Mietin vain, mahtaako tämä olla normaalia vai olemmeko molemmat liian itsepäisiä vai emmekö vain ole rakastava pari, joka on valmis tekemään kompromissejä nähdäkseen toisen ja viettääkseen joulun yhdessä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:25"]Minä viettäisin mielelläni joulun erillään, omassa kotikodissa. Mies haluaa minut mukaan omille vanhemmilleen, koska ei halua mennä sinne yksin. Hänen vanhempansa ovat keskellä eroa (isoa riitaa IHAN KAIKESTA) ja heillä ei todellakaan ole mukava käydä.

Lapsettomia lähes 30-vuotiaita ollaan, yhdessä oltu reilu 6 vuotta. Anoppi on aina ollut töykeä ja inhottava (osaksi sairauksiensa vuoksi), joten siellä ei muutenkaan tee mieli käydä. Aina minussa on vaikka mitä vikaa ja on alkanut jopa ilkeilemään miehelleni (ainoalle lapselleen) tämän vuoden aikana koska ei tahdo että olisimme yhdessä.

Hirveä tilanne.
[/quote]

Niin ja asutaan 600km päässä molempien vanhemmista, jotka puolestaan ovat 30km päässä toisistaan. Luultavasti mennään aatoksi minun kotiin (sisaruksillani pieniä lapsia, joille on tärkeää viettää joulua aattona) ja 25. päivä ollaan anoppilassa. Mies tykkää perhejoulusta ja on aina mielellään minun perheeni luona. Heillä taas ei joulua ole pahemmin edes vietetty hänen lapsuudessaan.

Vierailija
22/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu yhdessä päälle 2v. Molemmat edelliset aatot olemme viettäneet omissa lapsuudenkodeissamme. Yöksi sitten omaan yhteiseen kotiimme. Joulupäivänä olemme olleet yhdessä toisen perheen luona ja tapanina sitten toisrn.
Tämä systeemi on toiminut, koska välimatkaa ei ole puolta tuntia enempää.

Tänä jouluna olemme yhdessä molempien lapsuudenperheiden luona yötä, koska välimatkat ovat muuttuneet (kasvaneet). Nyt tulee olemaan siis ensimmäinen jouluaatto, kun en ole vanhempieni seurassa, ja ikää on jo 25v :-) Luulen, että tästä lähtien vietämme jatkossa joulut tämän vuoden tapaan, eli yhdessä.

Kyllä minä ymmärrän sen, että haluatte molemmat olla perheenne kanssa joulun. Jos kumpikaan ei myönny erossaoloon perheestään, toimitte noin siihen saakka kunnes siihen tulee muutos :) ehkä tulevaisuudessa voitte vuorotella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet yhdessä jo 8 vuotta ja edelleen vietämme joulun erillään. Tästä ei ole koskaan riidelty, vaan kumpikin on saanut päättää mitä tekee. Meillä on molenoien vanhempien luona niin erilaiset joulunviettotavat, että kumpikaan ei ole kiinnostunut siitä toisen joulusta.

Katsotaan asiaa sitten uudelleen kun meillä on lapsia :)

Joulu tosin käsittää meillä noin 2-3 päivää, jonka jälkeen saatamme kyläillä yhdessä toisen tai molempien vanhemmilla, mikäli on aikaa mm. töiden puolesta yms.

Älä ota asiasta vielä stressiä. Ja koska loma on sen pari viikkoa, voisittehan sitten joulun jälkeen molemmat vierailla molempien vanhenpien luona. Joko ihan päiväsaikaan tai ehkä max yhden yön, sen kumnatkin ehkä kestävät.

Vierailija
24/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietimme jouluaaton aina omilla vanhemmillamme. Vanhempamme tosin asuvat samalla paikkakunnalla, joten siinä pyhinä oli helppo suhailla paikasta toiseen ja nähdä toisiamme. Samaten olemme aina olleet omilla vanhemmillamme yötä siellä päin vieraillessamme, siis molemmat eri paikoissa. Emme kuitenkaan ole koskaan viettäneet koko joululomaa kotipakkakunnallamme, yleensä pyhät ja sitten loppuloma ja uusivuosi kotona kavereiden kanssa. Nyt meille on syntynyt lapsi ja joulukuviot menevät uusiksi. Tai siis olisihan se vähän outoa, jos vaikka menisin lapsen kanssa omille vanhemmille ja isä toivottaisi hyvät joulut ja menisi toiseen mummolaan :P

Vierailija
25/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari ensimmäistä joulua vietettiin erillään. Yhteenmuuttamisen jälkeen joka joulu ollaan vietetty yhdessä omassa kodissa. Aattona ei tasan lähdetä mihinkään, joulupäivänä ja tapanina saatetaan käydä vanhempien luona, jos eivät ole aattona käyneet meillä. Ja yhdessä käydään molempien vanhemmilla silloin kun käydään.

Vierailija
26/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan aina vietetty joulut yhdessä, usein kaksistaan. Nyt yhdessä 4,5 vuotta. Luodaan omat perinteet ja molemmat haluaa viettää joulun yhdessä. Tähän vaikuttaa kyllä sekin että asumme ulkomailla, eikä kummankaan vanhemmat halua/voi matkustaa meidän luokse emmekä mekään heidän. Olemme mieluusti joulun yhdessä ja rentoudumme sekä usein menemme pienelle matkalle myös. Se on aina vuoden kokokohta kun saa vähän vapaa-aikaa yhdessä. Käymme vanhempiemme luona sitten muina aikoina. 

Vierailija
27/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietettiin eka joulu erillään, siitä asti kaikki joulut ollaan vietetty samassa paikassa, joko miehen vanhemmilla tai mun vanhemmilla. Joulupäivänä sitten yleensä vaihdetaan sinne toiseen paikkaan. Nyt on meidän viimeinen lapseton joulu ja samalla kaavalla mennään taas. Ensi vuonna voisi sitten olla kiva viettää joulu vaikka omassa kodissa kun on vauvakin. Saavat sukulaiset välillä reissata!

Vierailija
28/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:21"]

Voisihan sitä toki tehdä noin, mutta olemme opiskelijoita, joten meillä on tosiaan muutaman viikon joululoma, jonka vietämme melkein kokonaan vanhempien luona. Joulu ei siis ole vain ne pari päivää, vaan myös viikko ennen ja viikko jälkeen aaton.

ap

Miksi pitää olla sitten koko kaksi viikkoa erillään, en käsitä.

[/quote]

Vierailija
29/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotellen molempien vanhempien luona. Tänä jouluna ollaan aatto avokin vanhemmilla ja ajetaan 25pv pohjoiseen. Kaikki tyytyväisiä :)

Vierailija
30/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa on hyvä opetella luopumaan ja tekemään kompromisseja. Me olimme vuorovuosina aaton ja joulupäivän molempien vanhempien luona. Joulu on oivallinen tilaisuus katkoa lopullisesti napanuoraa lapsuudenkotiin. Normaalisti ei kuitenkaan voi parisuhteissa loputtomiin viettää jouluaattojaan pelkästään oman mamman lihapatojen äärellä.

Kun meille tuli oma lapsi, alkoivat vanhempamme käymään meillä joulunvietossa. Aika tarjota heille joulu, kääntää sukupolvien kello uuteen asentoon.

Vierailija
31/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen joulu (olin 17v, mies 21v, seurusteltu 4kk) meni erillään, sen jälkeen on aina vietetty joulut yhdessä jomman kumma vanhempien kanssa, samalla tavalla jatkettu siitä sitten lastenkin tultua joskin useammin kutsuttu isovanhempia meille jouluksi. Astetta useammin minun vanhempieni kanssa vietetty, mutta olemme pyrkineet joka toinen vuosi toisen luona -systeemiin. Kukin tekee miten itse tykkää kuitenkin, vaikka eihän tuo mukavalta kuulosta ettei kumpikaan kykene joustamaan. Ja onko ihan pakko viettää pari viikkoa sukuloimassa, jos vaikka vähän lyhyemmin niin voitte lomilla olla yhdessäkin? Ymmärrän kyllä, että tuntuu vaikealta luopua totutuista ympyröistä ja perinteistä, mutta ottakaa huomioon että jouluja tulee vielä paljon joten vaikka yksi silloin tällöin menisi uusissa ympyröissä niitä kotijouluja tulee myöskin vielä :) parisuhde on kompromisseja.

Vierailija
32/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi ei voi mennä toisen vanhempien luo ennen joulua, sitten vaikka aattona toinen lähtee kotiinsa, ja tapaninpäivänä se toinen tulee sitten perässä, ja sitten vietetään aika siellä toisen kotona, eli n. viikko molemmissa paikoissa yhdessä, ja molemmat joulun omissa kodeissaan.

Vierailija
33/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii hyvin se, että aina vuorovuosin ollaan jouluaatto toisen vanhemmilla ja sitten joulupäivänä mennään sen toisen vanhempien luokse käymään. Luultavasti tämä sama jatkuu tulevinakin vuosina, kun saamme lapsen (olen siis raskaana). Hyvin on toiminut meillä. Onneksi haluamme viettää tosiaan joulun yhdessä, eikä erilläänolo kuulu kummankaan toiveisiin. Ja lapsen kanssa se olisi ihan hölmöä.

Tällainenko ei toimisi teillä? Siis eikö miehesi tosiaankaan suostu viettämään joulua missään muualla kuin vanhemmillaan? Aika erikoista.

Mekin olemmme opiskelijoita, mutta kyllä silti vietämme joululomaa ihan yhdessä täällä omassa kodissamme. Tylsistyisin vanhempieni luona =D

Vierailija
34/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotelkaa sitten muutama päivä toistenne luona ja loput lomasta omien vanhempien luona. En ymmärrä kuinka se lapsi saisi teidät tekemään kompromissin kun se nytkin tuntuu olevan niin vaikeata.

Vierailija
35/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

Vierailija
36/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaa myös 25-vuotiaita ja yhdessä ollaan oltu vähän yli vuosi. Meille ihan itsestäänselvyys että molemmat viettää joulun omien vanhempiensa luona, ei tulisi kummallekaan mieleen pakottaa toista koko jouluksi eroon perheestään. Oma perheeni asuu siis noin 5 kilometrin päässä meistä, miehen perhe 350 kilometrin päässä.

Kyllä terveessä parisuhteessa voi olla pari päivää erillään.

Vierailija
37/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa tässä vaiheessa ihan hyvältä ja toimivalta joulunpyhien osalta - kummallakin on oma joulu perheensä kanssa. Varmaan monet tekevät niin silloin, kun yhdessä ei koeta vielä itseään perheeksi. Se vähän kiinnitti huomiota, että mies "ei todellakaan aio olla missään muualla kuin perheensä luona", tarkoittaako se nyt tänä vuonna vai koskaan? Jos mies on tälläkin hetkellä sitä mieltä, ettei tule koskaan joustamaan omista joulunviettotoiveistaan, niin se ei toki kauhean hyvältä kuulosta... ja jos teillä on molemmilla kaksikin viikkoa lomaa, niin ei lupaa hyvää, jos molemmilta ei löydy yhtään halua joustaa ja tulla toisen luokse jotta voitaisiin tavata edes pyhien ulkopuolella. Sanon molemmilta, koska ei suhteessa pidä vain toisen aina joustaa. Jotta juttu toimisi tulevaisuudessakin, sitä kompromissihalua on kyllä löydyttävä molemmilta. Suhteen alkuvaiheessa on helppo luulla, että jos minä joustan nyt, niin toinen tajuaa varmaankin joustaa ensi kerralla. Ikävä kyllä tämä ei ole kaikille automaatio. Ja ymmärrän, että voi olla kiusallista puhua ja kysellä tulevaisuudesta, kun suhteenne on vasta noin nuori. Mutta seuraa nyt tarkasti, miten miehesi toimii tilanteissa, joissa teillä on eriävät toiveet... jos hänelle ei ole olemassa muuta kuin omat toiveet ja suunnitelmat ja hän ainakin menee ilman muuta niiden mukaan, mieti ennen kuin sitoudut kovin pysyvästi sellaiseen. 

Vierailija
38/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttaa tämmöiset parit, jotka ei halua viettää joulua yhdessä. Me ollaan oltu alle puoli vuotta kimpassa, mutta ei tulisi mielenkään viettää sitä erillään.

Vierailija
39/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari ekaa vuotta taidettiin olla tahoillamme yksinaan, sitten mentiin niin etta ensin minun vanhemmat ja sitten miehen isalle, esikoisen synnyttya ollaan oltu minun vanhemillal/sisaruksilla aatto ja joulupaivana kayty miehen isalla. yhdessa ollaan oltu 8 vuotta

Vierailija
40/41 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ajateltiin, että aatto ollaan poikaystävän vanhempien luona. Poikaystävän sisko ja veli tulevat perheineen ja pienine lapsineen samaan paikkaan, joten keretään nähdä kaikki ja availla lapsien kanssa lahjat :) Joulupäivänä mennään sitten minun isovanhempieni luo syömään, jonne minun lähisukulaiseni tulevat myös. Perinteinen joulu siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi