Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada harhainen ihminen hoidon piiriin?

06.10.2021 |

Minulla on läheinen, jolla on elämää vaikeuttavia harhoja. Hän ei tunnista näitä harhoiksi ja ei suostu menemään esim. lääkäriin. Onko kellään vinkkejä, miten voisi saada tällaisen ihmisen hoitoon? Harha-ajatukset aiheuttavat hänelle hirvittävästi ahdistusta ja luulee, että voi esim. muuttamalla päästä vainoavista naapureista eroon. Sama juttu eri taloissa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto voi oikeesti auttaa.

Ja juu, kyllä sinne tarkastamoon pääsee, kun kuormittumista tarpeeksi.

Ihmiset on niiiin lahopäitä et vaan naureskelee jonkun pörnikselle.

Kiusaajat.

Ei auta kun kyseessä on harha. Harhoihin auttaa ihan muut keinot kuin hyppiminen niiden mukaan.

Vierailija
62/75 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivat naapurit kirjoitti:

No mutta kysymys kuuluu, miten henkilö saadaan lääkäriin. Tuskin kenenkään random ihmisen ilmoituksella. Jos henkilö ei asu yksin, niin varmaan hänen kanssaan asuvat henkilöt ovat parhaita arvioimaan henkilön mielentilaa ja tekemään ilmoituksia, jos kokevat tarpeelliseksi.

Tekemällä ilmoitus maistraattiin "ilmeisestä edunvalvonnan tarpeesta". Sen voi tehdä kuka vaan. Lomake löytyy maistraatin sivuilta.

Eiköhän tuota käsitellä jotenkin niin, että tarkistetaan tuon henkilön antamien tietojen paikkansa pitävyys ja jos ei asu yksin, on helppoa. Muutenhan ihan kuka tahansa voisi keksiä ihan mitä vaan kenestä haluaa. Jos kyse ihan edunvalvonnasta, eikö ne mene oikeuden kautta? Ja varmaan henkilö pitää olla henkilökohtaisesti tavattu, ellei jossain hoitolaitoksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetin jo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli ilmoituksia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla on todisteet siitä, että näin ei tapahdu? Näytä videot valvontakameroista hänelle moneen kertaan ja kerro, että autat häntä saamaan hoitokontaktin, jos monet katsontakerrat eivät riitä.

Mitä hoitokontakti auttaa jos ihminen ei koe olevansa sairas eikä halua mitään hoitoa. Pakosta häntä tuskin voi hoitaa. Lääkkeitä voi ehkä määrätä mutta mitä niistä olisi hyötyä jos hän kokee että hänen ei tarvitse niitä syödä tai ehkä harhoissaan kuvittelee jonkun yrittävän hänet myrkkyttää niillä?

En ole kuullut että joku voidaan määrätä pakosta lääkärinvastaanotolle, vaikka joku tekisi sata digi- ilmoitusta (en kyllä tiedä mitä ovat) ja pakkolääkitäkään ei voi kotona asuvaa. Poliisi voi sitten viedä jonkun ulkona maassa makaavan tai sopimattomasti käyttäytyvän jatkohoitoon.

Kenet tahansa voidaan hakea kotoa tai työpaikalta poliisisaattueella, jos tarve vaatii. Tarpeen määrittelee lääkärin lisäksi muu hoitohenkilökunta ja ne tavalliset ihmiset, jotka hommassa ovat mukana.

Ai pelkän ilmoituksen johdosta. Puhu pukille. Minäpä teen nyt naapurin Jormasta ja ne tulee sitten hakemaan joo.

Tee pois ja katso miten käy. Saatat yllätyä asian helppoudesta.

Musta on tehty. Ei otettu yhteyttä eikä tapahtunut yhtikäs mitään. Elo jatkui samana kuin ennen. Sain jälkikäteen kuulla, että joku oli yrittänyt vähän pelleillä. Toisaalta ei mulla hätää, viimeistään siinä vaiheessa kun olisi päästy juttelemaan jonkun viranomaisen kanssa olisi varmaan ilmoituksen tekijä lähtenyt karkuun.

Vierailija
64/75 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin aikoinaan saada toiselle vanhemmalleni edunvalvojaa, koska päihde-ja mielenterveysongelmainen sai häädön ja jäi asunnottomaksi. Voin kertoa että ei onnistunut, koska ei ollut vaaraksi itselleen ja muille, oli peruste. Kuoli sitten aikoinaan hoitolaitoksessa, johon joutui, kun sytytti väliaikaisen asuntolapaikkansa tuleen.

Vierailija
65/75 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6687 kirjoitti:

Hei,

Kiitos vastauksista. Ei ole minkään hoidon piirissä. Fyysisiä vaivoja on hoidettu kyllä monia vuosia, mutta kukaan ei ole ilmeisesti osannut tarttua tuohon vainoamis - harhaan. Eli on ns. hoidettu sitä tiettyä asiaa minkä takia on hoitoon tultu. 

Eikö ole harhoihin mitään lääkitystä?

Vierailija
66/75 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6687 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia naapureita hänellä on, muita kuin sinä?

En ole naapuri vaan perheenjäsen. Rauhallinen talo kyseessä, ikäihmisiä. Kyllä harhaiset jutut tunnistaa ulkopuolinen helposti. Esim. tällaiset että minulle lähetetään viestejä television ja radion välityksellä tai että naapuri lähettää seinän läpi radioaaltoja jotta en voisi nukkua yms. 

Ei kuulu varmaan tuohon tapaukseen, mutta pakko mainita kun silmiin osui tämä. Tuollaista valitettavasti ihan oikeasti tehdään ainakin radioaalloilla leikkimistä gang stalking tapauksissa. On ihan dokumentoituja tapauksia ulkomailta paljonkin. Ja toisen tv:n ja radionkin (kuka kuuntelee vielä radiota, vai onko kenties auto radiosta kyse tai kännykän radio) hakkerointi helppoa. Viestit: no jaa ei mahdotonta sekään. Nykyään oikeilla ohjelmilla voi tehdä kaikenlaisia deep fake muokkauksia. Mutta kenelle tehtäisiin ja miksi? Onhan tuollainen törkeän kamalaa, inhottavaa ja rikollistakin.

Yhdessä tapauksessa koira sai epilepsia kohtauksia jostain härintä aalloista. Tutustukaa vaan noihin ällistyttäviin juttuihin mitä on ulkomailta. Netistä löytyy ihan hakusanoilla gang stalking. Joskus uskomattomatkin asiat voi olla totta. Ei kai se niin vakavaa, jos joku tuollaista väittääkin, jos muuten elelee normaalisti kämpässään. Mutta ajatella jos tuollainen olisi totta (niinkuin joissain ulkomaan tapauksissa) Jotkut radioaallot, nehän voi olla vaarallisia terveydelle. Sillon olisi syytä olla siitä, mitä tuolle henkilölle tehdään, ei siitä onko harhainen.

Sossut sinne juttelemaan, mutta voipi olla että noista ei sitten sossun kanssa enää juttelekaan, kun eivät noin yleensä tajua ihan kaikkea.

Vierailija
67/75 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla sama tilanne päällä. Äitini kyseessä. Muuttanu varmaan jo 10 kertaa 3 vuoden sisällä koska naapurit vainoaa ja ”herättää” yöllä. Huutelee myös pihalla niile naapureille, syyttää heitä vakoilusta ja tahallisesta metelöinnistä. naapurini otti minuun yhteyttä ja selitti miten äiti siellä käyttäytyy, on soittanu huoli-ilmoituksen ja minä myös. Ei oo vielä kuulunu mitään sieltä sossusta. On todella vaikea saaha apua jos ei ole vaaraksi muille tai itselle.. kerran poliisit vei äitin verikokeisiin kun oli huuellu ja sekoillu asunnossansa. verikokeet oli puhtaat. Ottivat myös magneettikuvat mutta niistä en oo saanu tänäpäivänäkään vastausta että mikä oli tulos.

Vierailija
68/75 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla sama tilanne päällä. Äitini kyseessä. Muuttanu varmaan jo 10 kertaa 3 vuoden sisällä koska naapurit vainoaa ja ”herättää” yöllä. Huutelee myös pihalla niile naapureille, syyttää heitä vakoilusta ja tahallisesta metelöinnistä. naapurini otti minuun yhteyttä ja selitti miten äiti siellä käyttäytyy, on soittanu huoli-ilmoituksen ja minä myös. Ei oo vielä kuulunu mitään sieltä sossusta. On todella vaikea saaha apua jos ei ole vaaraksi muille tai itselle.. kerran poliisit vei äitin verikokeisiin kun oli huuellu ja sekoillu asunnossansa. verikokeet oli puhtaat. Ottivat myös magneettikuvat mutta niistä en oo saanu tänäpäivänäkään vastausta että mikä oli tulos.

Oho. Siis naapurinsa. Ei naapurini.

Lisään vielä että äitini tulkitsee kaiken mahdollisen kolauksen tai kaapin oven paukutuksen henkilökohtaisesti hänelle osoitetuksi, joskus kertoilee että he ”kommunikoi” hänelle koilla kolauksilla. Muunmuassa jos äiti tiskaa tai siivoaa tai kuuntelee radiota tai lukee jostain netistä, ja jos sillä hetkellä kuuluu kolaus, äiti tulkitsee sen viestiksi, viesti voi olla milloin mitäki. Kyllä on pokassa pitelemistä kun kuuntelen näitä juttuja kun hän selittää mulle.. jos intän vastaan, raivostuu ja käy suurinpiirtein päälle. Nykyää vaan hymähän jotain koska en uskalla sanoa mitään.

Vierailija
69/75 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseinen henkilö minkä ikäinen? Nuo liittyy monesti dementiaan. Siinäkin on homma, että saa vietyä henkilön muistitesteihin, kun ei itse tunne tarvitsevansa niitä, kun on jo sairauden tunnoton. Sukulainen rupesi näkemään näkyjä, tuli vierestä todistettua niitä eli mitään ei näkynyt, mutta hänen mielestään joku otus hyppeli hänen olohuoneen pöydällään. Minä tein hänestä ilmoituksen maistraattiin siinä vaiheessa, kun raha-asiat eivät enää olleet turvallisia, ennen noita pahimpia harhakausia.

On nykyään tehostetussa palveluasunnossa ja saa lääkitystä harhoihinsa.

Vierailija
70/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että äitini tulkitsee kaiken mahdollisen kolauksen tai kaapin oven paukutuksen henkilökohtaisesti hänelle osoitetuksi, joskus kertoilee että he ”kommunikoi” hänelle koilla kolauksilla. Muunmuassa jos äiti tiskaa tai siivoaa tai kuuntelee radiota tai lukee jostain netistä, ja jos sillä hetkellä kuuluu kolaus, äiti tulkitsee sen viestiksi, viesti voi olla milloin mitäki. Kyllä on pokassa pitelemistä kun kuuntelen näitä juttuja kun hän selittää mulle.. jos intän vastaan, raivostuu ja käy suurinpiirtein päälle. Nykyää vaan hymähän jotain koska en uskalla sanoa mitään.

Tuosta tulee mieleen tilanteeni. Olen vuokralla yksityisellä. Alakerrassa asuu , sanoisinko hieman erikoinen iäkäs ihminen. Hän paukuttaa , en vaan ymmärrä mistä se saakin aikaan ne hirveät paukkeet, joskus kuulostaa siltä , kuin halkoja hakattais. Kerran lapsenlapseni oli luonani j aoli todella kiukkuinen, puettiin eteisessä  jo valmiiksi , kun lasta tultaisiin kohta hakemaan, lapsi huutaa ja kiukkuaa niin siinä vaiheessa alkaa kuulumaan hirveetä pauketta, hän oli harjanvarrella paukuttanu kattoon, kun ei sietäny lapsen kiukkuamista. Olikohan seuraavana päivänä, kun vuokranantajani tuli käymään , ilmeisesti alakerran ihminen juorunnu tälle jotain, no selitin tilanteen ja kellon ajan, joka oli n. 19:30. Varsin kyttäsin, minne vuokranantajani menee meiltä lähdettyäään niin sinne alakerran ihmisen luo se meni.  Ei siitä sen kummempaa tullut, talossa sen jälkeen puhuttiin , että kyllä elämää pitää olla .

Tämä ihminen on jatkanut paukutteluaan nämä kaikki vuodet , mitkä olen tässä asunut. Jos minulla paukkaa jokin vahingossa, kun touhuan niin alakerrasta tulee pauketta kahta kauheemmin takasin.

Vierailija
71/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tulee mieleen tilanteeni. Olen vuokralla yksityisellä. Alakerrassa asuu , sanoisinko hieman erikoinen iäkäs ihminen. Hän paukuttaa , en vaan ymmärrä mistä se saakin aikaan ne hirveät paukkeet, joskus kuulostaa siltä , kuin halkoja hakattais. Kerran lapsenlapseni oli luonani j aoli todella kiukkuinen, puettiin eteisessä  jo valmiiksi , kun lasta tultaisiin kohta hakemaan, lapsi huutaa ja kiukkuaa niin siinä vaiheessa alkaa kuulumaan hirveetä pauketta, hän oli harjanvarrella paukuttanu kattoon, kun ei sietäny lapsen kiukkuamista. Olikohan seuraavana päivänä, kun vuokranantajani tuli käymään , ilmeisesti alakerran ihminen juorunnu tälle jotain, no selitin tilanteen ja kellon ajan, joka oli n. 19:30. Varsin kyttäsin, minne vuokranantajani menee meiltä lähdettyäään niin sinne alakerran ihmisen luo se meni.  Ei siitä sen kummempaa tullut, talossa sen jälkeen puhuttiin , että kyllä elämää pitää olla .

Tämä ihminen on jatkanut paukutteluaan nämä kaikki vuodet , mitkä olen tässä asunut. Jos minulla paukkaa jokin vahingossa, kun touhuan niin alakerrasta tulee pauketta kahta kauheemmin takasin.

Lisään vielä, että tässä talossa on ainakin tuo yksi paukuttaja, joka terririsoi paukutteluillaan.  Ja muutenkin tämä talo ei ole kovin äänieristetty, kaikki kuuluu. 

Ap:n tilanteessa , olikohan kyseessä hänen äitinsä, niin kannattaisi hakea sellasesta paikkaa asunto tai pikkumökki jossa ei montaa naapuria olisi seinän takana, jos noin kovasti häritsee äänet, nimittäin kyllä ne välillä meikäläisenkin hermoon käy. Esim iäkkäimillä ihmisillähän voi olla herkistyneet aistit eli aistiyliherkkyyttä.

72/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viestistä. Vastaavanlainen tilanne siis sinullakin/äidilläsi. Itsekin tehnyt monta huoli-ilmoitusta, mutta ei auta. 

Vierailija
73/75 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivat naapurit kirjoitti:

No mutta kysymys kuuluu, miten henkilö saadaan lääkäriin. Tuskin kenenkään random ihmisen ilmoituksella. Jos henkilö ei asu yksin, niin varmaan hänen kanssaan asuvat henkilöt ovat parhaita arvioimaan henkilön mielentilaa ja tekemään ilmoituksia, jos kokevat tarpeelliseksi.

Tekemällä ilmoitus maistraattiin "ilmeisestä edunvalvonnan tarpeesta". Sen voi tehdä kuka vaan. Lomake löytyy maistraatin sivuilta.

Oi, kiitos vinkistä. Tiedänkin jo muutaman.

Ahkera ilta tiedossa.

Tiedoksi, että et sinä ihankenestä tahansa oi ilmoitukisa tehdä. Muutenhan sitä vois tehdä IHAN kenestä vaan ja niin paljon kuin vaan, ihan järjetöntä. Aiheettomia ilmoituksia tehdään ihan kiusalla ja ilkeyksissään eli se ilmoituksen tekjiä pitäis laittaa telkien taakse pehemeeseen tai koaan koppiin. Ja pitäsi tietää ihmisestä aikalailla henkkoht asioita ja varsnikin tuntea tämä ihminen aikas läpikotaisin. Niin, että älä kuule kultsu nuolaise ennen kuin ti pah taa !! :D

Vierailija
74/75 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukulaiseni oli vainoharhainen. Hänestä tehtiin paljon huoli-ilmoituksia mutta koska hän oli myös älykäs ja ulkoisesti siisti ja huoliteltu, ilmoitukset eivät johtaneet mihinkään. Todettiin vain, että ei ole vaaraksi itselleen eikä muille. Hän oli jopa niin uskottava että monet normaalit ihmiset tukivat häntä ja salaliittoteorioitaan. Vain me sukulaiset, joita hän vainosi sairailla puhelinsoitoilla ja tekstiviesteillä, tiesimme totuuden.

Jossain vaiheessa hän katosi ja huhujen mukaan on ollut pitkään pakkohoidossa jossain. Emme tiedä mitä on tapahtunut, viranomaiset eivät anna tietoja koska tämä sukulainen on kieltänyt tietojensa antamisen omaisille. Ehkä parempi näin.

Vierailija
75/75 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla on todisteet siitä, että näin ei tapahdu? Näytä videot valvontakameroista hänelle moneen kertaan ja kerro, että autat häntä saamaan hoitokontaktin, jos monet katsontakerrat eivät riitä.

Mitä hoitokontakti auttaa jos ihminen ei koe olevansa sairas eikä halua mitään hoitoa. Pakosta häntä tuskin voi hoitaa. Lääkkeitä voi ehkä määrätä mutta mitä niistä olisi hyötyä jos hän kokee että hänen ei tarvitse niitä syödä tai ehkä harhoissaan kuvittelee jonkun yrittävän hänet myrkkyttää niillä?

Auttaa se koska potilaalla on valvontakameratodisteet siitä, ettei asunnossa ole käynyt ketään. Koska ne on sulla, pallo on eka sulla ja sitten vasta hoitotaholla. Muutenhan et voi todistaa noita harhoiksi.

Vai oliko tätä myös muualla kuin kotona? Onhan sulla niistäkin omat todisteet.

Miten ne todisteet auttaa siihen että henkilö esim. hakee lääkkeet apteekista ja käyttää niitä säännöllisesti?

Mitään lääkkeitä ei tarvita koska valvontakameroista nähdään ettei siellä kukaan muu käy kuin henkilö itse ja hänen kutsumansa ihmiset.

Tämä ei auta mitään kun on kyse sairaudesta. Hän vain alkaa epäillä että nauhoja on manipuloitu tms. Ja vaikka uskoisikin niin alkaa tulla muita vainoamisen muotoja (harhoja).

Itse sain läheiseni suostuteltua lääkäriin sillä, että puhuin kuinka hän saisi sieltä apua ahdistukseensa. Ja saikin, lääkkeet harhoihin, ja harhojen mukanahan se ahdistuskin poistui.