Usko ei ole kovin vahva, jos eroaa kirkosta uuden avioliittolain takia
Oikeasti. Ihmiset eroavat kirkosta uuden (tasa-arvoa edistävän), kirkon toimintaan liittymättömän lain takia. Ja sen takia, mitä yksi (hyvältä ihmiseltä vaikuttava) arkkipiispa on asiasta mieltä. Eivät todennäköisesti olleet uskossaan kovin vahvoja: nyt löysivät vain tekosyyn olla enää maksamatta kirkollisveroa niin että yhtä yksinkertainen naapurikin asian voi ymmärtää.
Olen siis itse uskonnoton enkä ole ollut yhtään pahoillani näistä eroamisista. Jäävätpähän kirkkoon enää oikeasti uskovat ja toivottavasti inhimilliset, muita tuomitsemattomat ihmiset.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:22"]
Minun mielestäni noilla arkkipiispan vuoksi eroavilla on päinvastoin vahva usko. He näkevät että nykyinen evlut-kirkko ei ole enää sellainen, mitä Jumala toivoisi ja eroavat löytääkseen jotain parempaa. Minulla on erittäin vahva usko Jumalaan ja siihen että hän välittää meistä ja haluaa ohjata ja neuvoa myös nykyajan ihmisiä. Siksi nimenomaan EN kuulu Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon, siellä on vain töissä itsensä yliopistossa papiksi lukeneita ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä todellisesta Jumalan valtuudella toimimisesta.
[/quote]
Olen siitä varma, ettei juuri kukaan nyt eronneista liity muuhun kirkkoon. Kohtahan pitäisi tula ulos uutista, jos vaikka ortodoksiseen kirkkoon liitytään sankoin joukoin. Sittenpähän nähdään.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:04"]
Eroamisen syynä on raha.
[/quote]
Tuohonhan eroakirkosta-porukkakin iskee.
Ok, kirkko ei ole jumala, mutta siitä huolimatta rahan laittaminen kirkon edelle tuntuu ensimmäisen käskyn rikkomiselta. Ellei sitten ole niin pienituloinen, että tosiaan tarvitsee ne lisäeurot.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:03"]
Oikeasti. Ihmiset eroavat kirkosta uuden (tasa-arvoa edistävän), kirkon toimintaan liittymättömän lain takia. Ja sen takia, mitä yksi (hyvältä ihmiseltä vaikuttava) arkkipiispa on asiasta mieltä. Eivät todennäköisesti olleet uskossaan kovin vahvoja: nyt löysivät vain tekosyyn olla enää maksamatta kirkollisveroa niin että yhtä yksinkertainen naapurikin asian voi ymmärtää.
Olen siis itse uskonnoton enkä ole ollut yhtään pahoillani näistä eroamisista. Jäävätpähän kirkkoon enää oikeasti uskovat ja toivottavasti inhimilliset, muita tuomitsemattomat ihmiset.
[/quote]
Maailman n. yli kahdesta miljardista kristitystä yli kaksi miljardia ei kuulu tuohon kyseiseen kirkkoon. Onko heidänkin uskossa valittamista?
Ap.lle perusteet selviksi:
Kirkkoon kuuluminen ei ole kenenkään uskon mittari. Kirkko ei tuo kenellekään pelastusta. Voit olla elävässä uskossa ilman kirkkoakin.
Uskolla ja kirkolla ei ole mitään tekemistä keskenään.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:11"]
Aloittajan kanssa paljolti samaa mieltä.
Kuulun kirkkooon ja maksan kirkollisveroni, kun kuitenkin arvostan sitä sosiaalista työtä, jota kirkko tekee, vaikka en uskovainen olekaan.
[/quote]
Eli Ap.n mukaan juuri tällaiset "todelliset" uskovaiset jää sinne kirkkoon? Joille usko ei ole mitään muuta kuin palveluita joita kirkko tarjoaa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 18:08"]
Uskolla ja kirkolla ei ole mitään tekemistä keskenään.
[/quote]
Jos ei kristitty kuulu kirkkoon, en näe näiden näiden uskonnon harjoittamisessta mitään eroa vaikka uuspakanuuden harjoittajiin.
Mutta hienoahan tuohon argumenttiin on vedota, että pääsee rahallisesta vastuusta. :D
Ap
Voisin kuvitella, että eronneet voisivat olla vl:n kaltaisia. Eli hyvinkin vahvasti usko elämässä mukana. Joukkoon varmasti mahtuu myös näitä, jotka vain saivat hyvän syyn erota, mutta ihan varmasti mukana on myös vahvasti uskovia, joilla on muutenkin oma yhteisö taustalla. Vl:t on muutenkin hyvin erillään kirkosta (ei esim. juurikaan käy seurakunnan tilaisuuksissa vaan ry:n), joten kirkosta eroaminen tällaisen takia on helppoa.
"Usko ei ole kovin vahva?"
No laitetaan hieman tilastoja peliin. Kirkon oman tutkimuksen mukaan (2½ vuotta sitten julkaistu):
- Suomalaisista runsas neljännes (27 %) ilmoitti kyselyssä uskovansa kristinuskon Jumalaan.
Vain joka neljännes suomalaisista siis uskoo kristinuskon jumalaan! Ei ole mikään kumma että erotaan kirkosta jos näin keskeisestä asiasta ollaan kirkon kanssa eri mieltä. Miksi henkilö haluaisi kuulua organisaatioon jonka ydinsanomaa ei jaa?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:22"]
Minun mielestäni noilla arkkipiispan vuoksi eroavilla on päinvastoin vahva usko. He näkevät että nykyinen evlut-kirkko ei ole enää sellainen, mitä Jumala toivoisi ja eroavat löytääkseen jotain parempaa. Minulla on erittäin vahva usko Jumalaan ja siihen että hän välittää meistä ja haluaa ohjata ja neuvoa myös nykyajan ihmisiä. Siksi nimenomaan EN kuulu Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon, siellä on vain töissä itsensä yliopistossa papiksi lukeneita ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä todellisesta Jumalan valtuudella toimimisesta.
[/quote]
Mitenkäs kun tähän asti on muka erottu sen takia mitä joku poliitikko sanoo? Ei mitään järkeä.
"Mitenkäs kun tähän asti on muka erottu sen takia mitä joku poliitikko sanoo?" Ei arkkipiispa ole poliitikko.
Voi apua, mikä on ap:n kompetenssi arvioida tätä asiaa? Itse epäilen (sic!), että asia on juuri päinvastoin tai ainakin moni eroava kokee olevansa syvästi uskonnollinen. Toisen uskoa on kuitenkin aika vaikea mitata.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:03"]Oikeasti. Ihmiset eroavat kirkosta uuden (tasa-arvoa edistävän), kirkon toimintaan liittymättömän lain takia. Ja sen takia, mitä yksi (hyvältä ihmiseltä vaikuttava) arkkipiispa on asiasta mieltä. Eivät todennäköisesti olleet uskossaan kovin vahvoja: nyt löysivät vain tekosyyn olla enää maksamatta kirkollisveroa niin että yhtä yksinkertainen naapurikin asian voi ymmärtää.
[/quote]
Uskovaiset nimenomaan lähtevät nyt. Tämä oli viimeinen pisara valtion kirkon sekoilussa.
Minä erosin kirkosta jo viime vuosituhannella. Erosin, koska kirkko on hajaantunut opillisesti, eikä Raamattua pidetä pyhänä. Kirkon papeista hämmentävän suuri osa on ilmoittanut, ettei usko Jumalaan tai taivaaseen. Mikä ihme uskontolaitos sellainen on, jonka oppeja eivät edes papit jaa?
Löysin onnekseni uskovia muualta. Maksan vapaaehtoista kannatusmaksua tälle yhteisölle enemmän kuin mitä maksaisin kirkolle jäsenenä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:04"]Eroamisen syynä on raha.
Aina.
Naamioidaanpa eroaminen miten tahansa.
Minä käytän - muut maksavat.
[/quote]No okei, jos jäsenyys ei maksaisi mitään, niin kynnys erota olisi pienempi, vaikks ei touhusta pitäisikään.
Arkkipiispa=poliitikko :D Hyvinpä tuntevat ev.lut.kirkon nämä lähteviä arvostelevat. Onnea vaan kirkolle uusista jäsenistä!
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 18:54"]
Voi apua, mikä on ap:n kompetenssi arvioida tätä asiaa? Itse epäilen (sic!), että asia on juuri päinvastoin tai ainakin moni eroava kokee olevansa syvästi uskonnollinen. Toisen uskoa on kuitenkin aika vaikea mitata.
[/quote]
Ei minulla mitään ammatillista kompetenssia asiaan olekaan. Mutta minulla on kansalaisena oikeus ajatella, että tämä on niin säälittävä syy oikeasti uskovaiselle erota, että on kyseenalaista, että oliko motivaatiota alunperinkään kirkossa olla mukana.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 18:58"]
Arkkipiispa=poliitikko :D Hyvinpä tuntevat ev.lut.kirkon nämä lähteviä arvostelevat. Onnea vaan kirkolle uusista jäsenistä!
[/quote]
Ei, vaan _ennen_ on erottu poliitikkojen lausuntojen takia (Räsänen..). Nyt sentään kirkon henkilön. Opettele lukemaan puusilmä.
Joo, kyllä minä pidän rintamakarkureina kaikkia jotka eroaa, sen takia mitä joku poliitikko sanoo, tai rahan takia tai jos joku yksittäinen pappi tms. sanoo jotain.
Ja tottahan se on, että usko on jokaisen yksityisasia, siinä ei mitään seurakuntaa tai rakennuksia tarvita välissä. Mutta seurakuntahan on olemassa sen jäsenten takia, sen takia että olisi paikka kokoontua, olisi paikka josta saada apua, paikka jossa saa suorittaa kaikki itselle tarpeelliset menot, kuten kastejuhlan, häät ja hautajaiset, ja miksei myös konfirmaation, jotkut pitää ne kaikki kotona kutsuen papin kotiinsa, mutta kyllä mun mielestä juhlava kirkko on tekee aina juhlastakin juhlavamman.
Ne jotka eivät halua toimintaan osallistua, ja olla jäseniä, niin tervemenoa. Kirkko ja valtio pitäisikin erottaa toisistaan, olen siitä jo vihreiden puoluekokouksessakin äänestänyt kymmenen vuotta sitten.
Samaa mieltä ap:n kanssa.