Lopetan työt, kun eläkettä on kertytyt 2000e/kk, mutta saanko jotain siinä välissä?
Eli jos lopetan työt kun olen 60v ja varsinainen eläkeikä on aikaisintaan 65v8kk, niin saanko jotain siinä välissä?
Eli kun irtisanoudun, ensin karenssi 3kk, sitten ansiosidonnaista 500pv. Entäs sitten? Tarkoitus on elää säästöillä ja pääomatuloilla, mutta toki otan vastaan yhteiskunnankin tuet, mutta saako mitään?
Kommentit (32)
Saa päivärahaa mahdollisen karenssin jälkeen.
Kyllä saa ansiosidonnaista, vaikka itse irtisanoutuu,kunhan kuuluu kassaan/liittoon.
Karenssi tulee toki, mutta se on vain 3kk. Sitten ansiosidonnainen, sen jälkeen peruspvraha, sitten työmarkkinatuki.
Mutta ap.n kannattaa muistaa, että hän on työvoimaviranomaisten toimien kohteena, jos nostaa työttömyysetuutta.
Eläkeputken poistoa ei suunnitella, vaan se päätettiin jo.
Vierailija kirjoitti:
"Eli kun irtisanoudun, ensin karenssi 3kk, sitten ansiosidonnaista 500pv"
Jos irtisanoudut itse, et saa ansiosidonnaista!
Minä ainakin saan ansiosidonnaista just nyt, otin itse lopputilin. Karenssi oli 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Karenssi tulee toki, mutta se on vain 3kk. Sitten ansiosidonnainen, sen jälkeen peruspvraha, sitten työmarkkinatuki..
Ei. Ansiosidonnaisen jälkeen tippuu suoraan työmarkkinatuelle. Se työttömyyden alku on joko ansiosidonnaista TAI peruspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssi tulee toki, mutta se on vain 3kk. Sitten ansiosidonnainen, sen jälkeen peruspvraha, sitten työmarkkinatuki..
Ei. Ansiosidonnaisen jälkeen tippuu suoraan työmarkkinatuelle. Se työttömyyden alku on joko ansiosidonnaista TAI peruspäivärahaa.
Jos irtisanoutuu eikä ilmoittaudu heti työnhakijaksi vaan vasta 3kk.n jälkeen, ei tule karenssia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Ennen varsinaisen eläkeiän alkua on mahdollista jäädä osittaiselle vanhuuseläkkeelle. Esim. oma eläkeikäni olisi 66v3kk mutta voisin jäädä osittaiselle vanhuuseläkkeelle 63v3kk iässä.
Tämä tietenkin tiputtaisi vanhuuseläkkeeni määrää. Jos kerätty vanhuuseläkkeeni olisi 63v3kk iässä 2000e niin varhennuksen myötä saisin eläkettä ensimmäiset 3v 1082e/kk jonka jälkeen vanhuuseläke olisi 1800e/kk. Eli varhennus vähentäisi lopullista jo kerättyä eläkettä kuukausitasolla 200e/kk.
Näitä voi laskeskella täältä: https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/osittainen-vanhu…
Itse aion nimenomaan tehdä näin että jos on vaan yhä silloin mahdollista jään 3kk etuaikaan pois töistä. Ehkä aikaisemminkin jos vaan pystyn elämään pari vuotta säästöillä/muilla tuloilla. Ei nappaisi tehdä töitä enää 61v jälkeen.
minä saan jo nyt jotain toista tonnia kuukaudessa. Se riippuu ihan kuinka fiksu ihminen on että saako muualtakin rahaa kuin palkoista/tuista....
Ikääntyneiden pienipalkkaisten kannattaa kyllä jossain vaiheessa miettiä, kannattaako viimeidinä työvuosina työnteko, koska työeläke on niin pieni ja työttömän eläkettä kompensoidaan lähes tasoihin.
Iso vääryys sanoisin.
On kyllä melkoinen vääryys, miten eri tavalla nykyään lasketaan eläkkeet. Sairaanhoitajana työskennellyt äitini jäi 52-vuotiaana sairauseläkkeelle ja saa eläkettä yli 2000e/kk. Itse en maisterina tule saamaan samaa täysillä työvuosilla.
Mikä juttu tää on ettei ansiosidonnaista saa, jos itse irtisanoutuu?