Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan työt, kun eläkettä on kertytyt 2000e/kk, mutta saanko jotain siinä välissä?

Vierailija
06.10.2021 |

Eli jos lopetan työt kun olen 60v ja varsinainen eläkeikä on aikaisintaan 65v8kk, niin saanko jotain siinä välissä?
Eli kun irtisanoudun, ensin karenssi 3kk, sitten ansiosidonnaista 500pv. Entäs sitten? Tarkoitus on elää säästöillä ja pääomatuloilla, mutta toki otan vastaan yhteiskunnankin tuet, mutta saako mitään?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan laskurilla työmarkkinatuki on 23e/pv eli 460e/kk, jos pääomatulot on 1500e/kk. Vielä 2000e/kk pääomatuloillakin saa 11e/pv.

Vierailija
2/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, eiks kukaan muu mieti tällaisia?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eläke alkaa laskea, jos et ole töissä.

Vierailija
4/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin. Mikset elä säästöillä tuota väliaikaa, miksi pitäisi saada tukia jos itse päätit olla tekemättä töitä? Niin, ja olikos tämä taas ajatusrikos?

Vierailija
5/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Monelle käy niin, että n. 55v saa jotain terveysongelmia, hakee työkyvyttömyyseläkettä, vakuutusyhtiön lääkäri kaukoparantaa...

Sitten pyörii kuntoutuksissa, päivärahoilla jne. Alimpaan eläkeikään.

Eläke jää minimiin.

Vierailija
6/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös ansiosidonnainen ole enää 400 päivää ja sitäkin olla supistamassa

Vierailija
7/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se laskee? Jos minulle nyt on kertynyt eläkettä 1500e/kk ja jäänkin työttömäksi tai sairastun, niin tuo summa alkaakin vuosien saatossa laskea?

Vierailija
8/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "kertymä" on arvio siitä, paljonko saat eläkettä jos olet täydet vuodet töissä.

Vierailija
9/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se laskee? Jos minulle nyt on kertynyt eläkettä 1500e/kk ja jäänkin työttömäksi tai sairastun, niin tuo summa alkaakin vuosien saatossa laskea?

Se kertymä on arvio, ei lupaus. Eläkkeeseen vaikuttaa se miten suurta palkkaa olet saanut juuri ennen eläkkeelle jäämistä, joten jos tuota palkkaa ei ole tullut niin eipä sitten eläkekään ole hääppöinen.

Vierailija
10/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se "kertymä" on arvio siitä, paljonko saat eläkettä jos olet täydet vuodet töissä.

Tähän mennessä kertynyt 1500e/kk. Jos olen täydet vuodet, arvio oli muistaakseni 2600e/kk.

Jos olen töissä nykyisellä palkalla 60v asti, arvio on 2000e/kk.

Työeläkeote-sivuilta juuri tarkistin. Viimeiset vuodet ei vaikuta mitenkään eri tavalla, vaan koko työuran kertymä.

Ap

Vierailija
11/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin oli joskus muinoin, ei enää

Vierailija
12/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa niistä eläkkeenmääräytymisen perusteista vaikka eläketurvakeskuksen sivuilta ennen kommentointia, on niin paljon tietämättömien kommentteja että pelkkää disinformaatiota tuntuu olevan koko ketju jo nyt täynnä.

Vierailija
13/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
14/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä viimeisiltä vuosilta kertymä per vuosi vaan ole isompi?Eihän tuo kertynyt minnekään laske.

Vierailija
15/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap saa työttömyyskorvauksen, jos ilmoittautuu työnhakijaksi tuossa välissä. Se tippuu työmarkkinatueksi jossain vaiheessa.

Vierailija
16/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoja mielikuvia joillain, että jo kertynyt eläkekertymä alkaisi laskea

Vierailija
17/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli kun irtisanoudun, ensin karenssi 3kk, sitten ansiosidonnaista 500pv"

Jos irtisanoudut itse, et saa ansiosidonnaista!

Vierailija
18/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettiny että sit ku on eläkkeeseen pienempi aika ku irtisanomisaika niin voiko sillon kieltäytyä jo tekemästä mitään ku vaikka sais potkut niin palkanmaksu jatkuu eläkkeeseen asti?

Vierailija
19/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli kun irtisanoudun, ensin karenssi 3kk, sitten ansiosidonnaista 500pv"

Jos irtisanoudut itse, et saa ansiosidonnaista!

WTF???

Vierailija
20/32 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu syntymävuodestasi, suunnitelmissahan on eläkeputken poisto (ansiosidonnainen + sen jälkeen lisäpäivät) 1965 jälkeen syntyneiltä. Lisäpäiviltä saa vielä rahaa (saman suuruinen kuin anssi) 65 ikävuoteen saakka ja molemmistahan kerääntyy myös eläkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä