Mitä tehdä kun 5v ei suostu näkemään kaverin lasta?
Ovat siis tunteneet ihan pienestä saakka, ja aiemmin leikkineet ihan kivasti keskenään. Kaverin lapsi on vuoden nuorempi. Joka kerta kun tulee puhetta tästä tuttavaperheestä, 5v ilmoittaa että hän ei halua leikkiä heidän lapsen kanssa. Hän sanoo, ettei ole enää heidän lapsen kaveri. Mitään järkevää syytä ei osaa kertoa. Tämä toinen lapsi on vaan "typerä" tai jotain muuta vastaavaa. Alkaa ihan tosissaan kiukutella jos suunnitellaan heidän näkemistä. Yleensä on aina innokas näkemään muita ihmisiä. Mikä neuvoksi?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 09:18"]
Eli pitää nyt sitten jättää tuttavaperheellä vierailut sikseen (joita ei nyt niin kovin usein ole muutenkaan)? Ei oikein 5-vuotiasta voi kotiinkaan jättää siksi aikaa...Kyllä kai sitä lapsillekin voi opettaa pienestä saakka, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, ja sanotaan että kavereitakaan ei saa valita? AP
[/quote]
Jokainen saa itse päättää kaverinsa
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 09:43"]
No mä tossa tilanteessa opettasin lapselle, että ihmisten kanssa yhdessäoloon kuuluu asiallista seurustelua silloinkin, kun se ei omasta mielestä juuri sillä hetkellä ole huippuhauskaa. Yrittäisin valottaa asiaa lapselle sen pienemmän näkökulmasta. Jos paikan päällä tuntuisi että siitä on hyötyä, auttaisin leikkiä alkuun. Jos he olisivat tulossa meille, antaisin lapselle tilaisuuden laittaa piiloon pari herkkää/erityisen rakasta lelua, joita ei halua lainata. Ja sopisin lapsen kanssa jonkin "merkin" tai "salasanan" millä vietitän hänelle huomaamattomasti veraiden läsnäollessa, että käytöksen pitää muuttua, jos naama menee mutruun vieraiden tullessa. Tekisin lapselle selväksi, että totella täytyy.
[/quote]
Se että tulee toimen on täysine ri asia kuin leikkiä toisen kanssa. Kenenkään ei tarvitse leikkiä ihmisen kanssa jonka kanssa ei halua
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:36"]
Ihmetyttää miksi se on sinun oikeus määrittää leikki tai fyysisyys. Sehän on siinä tilanteessa tehtävä, ei jälkikäteen. Minun lapset jos tuollaisia pähkäilee seläntakana niin pitäisin sen negatiivisena asiana omalta lapselta toisia kohtaan. Et ole saanut mitään vastausta miksi ei tahdo niin miettisin onko muita tälläsiä perheitä siis millainen tilanne on siellä verrattuna muihin ystäväperheisiin? Minusta tuo kuulostaa vaan kiukuttelulta ja uhmalta. Ei lapsella ole mitään syytä purnaamiseen. Kun menet sinne kylään niin PUHU sille ystävälle asiasta ja seuratkaa tilannetta. Lapsesi voi kyllä ihan nipottaa omistakin motiiveista ja syyttää muita, sellainen äidin pikku kulta diktaattori. Miten te puututte tilanteisiin kun lasta tönitään tai hajotetaan leikki? Meneekö oma lapsesi tekemään omat leikit ja leikkiikö hän muiden kanssa? Kiusaamiseen pitää puuttua heti ja käydä tämä läpi perheen kanssa. Tuskin sinäkään pitäisit jos joku pitää lastasi kiusaajana eikä kerrota sinulle! Oma lapseni oppii ettei kaikki leiki kuin he. Eikä se tee toisesta pahaa. Silloin puuttuu nimenomaan ymmärrys toista kohtaan: minun lapsi ei määrittele miten leikitään. Mitä ihmeen toimintaa se on että "sovitaan jotain koodeja ja salakieltä" -Puhukaa niille lapsillenne muiden aikana niin kaikki pysyy samalla sivulla että tilanteessa on joku ongelma! !
[/quote]
Miksi lapsen pitää leikkiä ihmisen kanssa josta ei pidä? Koko ajatus on aivan sairas. Ei sinuakaan tungeta toisen ihmisen kotiin jota et voi sietää ja sanota että nyt pelaatte tälläistä peliä!
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 09:18"]
Eli pitää nyt sitten jättää tuttavaperheellä vierailut sikseen (joita ei nyt niin kovin usein ole muutenkaan)? Ei oikein 5-vuotiasta voi kotiinkaan jättää siksi aikaa...Kyllä kai sitä lapsillekin voi opettaa pienestä saakka, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, ja sanotaan että kavereitakaan ei saa valita? AP
[/quote]
Jokainen saa itse päättää kaverinsa
[/quote]
Todellakin. Sukulaisia ei saa valita, kaverit onneksi saa
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 09:18"] Eli pitää nyt sitten jättää tuttavaperheellä vierailut sikseen (joita ei nyt niin kovin usein ole muutenkaan)? Ei oikein 5-vuotiasta voi kotiinkaan jättää siksi aikaa...Kyllä kai sitä lapsillekin voi opettaa pienestä saakka, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, ja sanotaan että kavereitakaan ei saa valita? AP [/quote] Jokainen saa itse päättää kaverinsa [/quote] Todellakin. Sukulaisia ei saa valita, kaverit onneksi saa
[/quote]
Lapsikin saa itse päättää kaverinsa, mutta niin aikuinenkin. Kun aikuinen menee kaverilleen kylään lapsen kanssa, tulee tuon lapsen käyttäytyä asiallisesti siellä. Jos ei halua leikkiä äidin kaverin lapsen kanssa, niin istuu ja katselee vaikka jotain kirjaa sitten. Mutta ei se 5v saa päättää, ettei mennä äidin kaverille.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 09:18"] Eli pitää nyt sitten jättää tuttavaperheellä vierailut sikseen (joita ei nyt niin kovin usein ole muutenkaan)? Ei oikein 5-vuotiasta voi kotiinkaan jättää siksi aikaa...Kyllä kai sitä lapsillekin voi opettaa pienestä saakka, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, ja sanotaan että kavereitakaan ei saa valita? AP [/quote] Jokainen saa itse päättää kaverinsa [/quote] Todellakin. Sukulaisia ei saa valita, kaverit onneksi saa
[/quote]
Lapsikin saa itse päättää kaverinsa, mutta niin aikuinenkin. Kun aikuinen menee kaverilleen kylään lapsen kanssa, tulee tuon lapsen käyttäytyä asiallisesti siellä. Jos ei halua leikkiä äidin kaverin lapsen kanssa, niin istuu ja katselee vaikka jotain kirjaa sitten. Mutta ei se 5v saa päättää, ettei mennä äidin kaverille.
[/quote]
nimenomaan näin! Ja toisaalta jos mennään lapsen kaverin luo kylään tms, täytyy äidin ehkä sietää sen toisen lapsen äitiä, josta ei pahemmin välitä/pidä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:19"]
[/quote]
[/quote]
nimenomaan näin! Ja toisaalta jos mennään lapsen kaverin luo kylään tms, täytyy äidin ehkä sietää sen toisen lapsen äitiä, josta ei pahemmin välitä/pidä.
[/quote]
Ei päde ihan kaikissa tapauksissa. Äidinkään ei tarvitsisi sietää esim. kiusaamista ja väkivaltaa lapsen kaverin äidiltä, myöskään lapsen ei tarvitse sietää vastaavaa kohtelua äidin kaverin lapselta.
Mulle sanottiin aina pienenä että kavereita ei saa valita, vaan pitää olla kaikkien kaveri. Ei vissiin enää nykyään tarvi olla?
[/quote]
Ei todellakaan tarvitse tulla kaikkien kanssa toimeen, älä tuommoista puppua lapselle opeta. Kyllä jokainen saa valita, pitääkö toisesta tai haluaako jollekin välttämättä edes puhua. Kun ei tule toimeen, niin on hyvä pitää hajurako tähän ihmiseen, ei voi väkisin ketään toiselle tuputtaa. Olisi todella ahdistavaa tuollainen. Ja kaverit voi IHAN ITSE valita, ei tarvitse KAIKKIEN KAVERI olla. Kyllä minä ainakin olen omat kaverini aina valinnut ja en todellakaan tule kaikkien kanssa toimeen, en edes aina oman siskoni kanssa ja siksi pidän toisinaan etäisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:48"]
[/quote]
Ei todellakaan tarvitse tulla kaikkien kanssa toimeen, älä tuommoista puppua lapselle opeta. Kyllä jokainen saa valita, pitääkö toisesta tai haluaako jollekin välttämättä edes puhua. Kun ei tule toimeen, niin on hyvä pitää hajurako tähän ihmiseen, ei voi väkisin ketään toiselle tuputtaa. Olisi todella ahdistavaa tuollainen. Ja kaverit voi IHAN ITSE valita, ei tarvitse KAIKKIEN KAVERI olla. Kyllä minä ainakin olen omat kaverini aina valinnut ja en todellakaan tule kaikkien kanssa toimeen, en edes aina oman siskoni kanssa ja siksi pidän toisinaan etäisyyttä.
[/quote]
Mitäs sitten kun kukaan ei halua olla oman lapsesi kaveri?
Ihmetyttää miksi se on sinun oikeus määrittää leikki tai fyysisyys. Sehän on siinä tilanteessa tehtävä, ei jälkikäteen.
Minun lapset jos tuollaisia pähkäilee seläntakana niin pitäisin sen negatiivisena asiana omalta lapselta toisia kohtaan.
Et ole saanut mitään vastausta miksi ei tahdo niin miettisin onko muita tälläsiä perheitä siis millainen tilanne on siellä verrattuna muihin ystäväperheisiin? Minusta tuo kuulostaa vaan kiukuttelulta ja uhmalta. Ei lapsella ole mitään syytä purnaamiseen. Kun menet sinne kylään niin PUHU sille ystävälle asiasta ja seuratkaa tilannetta. Lapsesi voi kyllä ihan nipottaa omistakin motiiveista ja syyttää muita, sellainen äidin pikku kulta diktaattori. Miten te puututte tilanteisiin kun lasta tönitään tai hajotetaan leikki? Meneekö oma lapsesi tekemään omat leikit ja leikkiikö hän muiden kanssa? Kiusaamiseen pitää puuttua heti ja käydä tämä läpi perheen kanssa. Tuskin sinäkään pitäisit jos joku pitää lastasi kiusaajana eikä kerrota sinulle!
Oma lapseni oppii ettei kaikki leiki kuin he. Eikä se tee toisesta pahaa. Silloin puuttuu nimenomaan ymmärrys toista kohtaan: minun lapsi ei määrittele miten leikitään.
Mitä ihmeen toimintaa se on että "sovitaan jotain koodeja ja salakieltä" -Puhukaa niille lapsillenne muiden aikana niin kaikki pysyy samalla sivulla että tilanteessa on joku ongelma! !