Huh mikä aamu teinin kanssa. Nämä kasin aamut eivät toimi hänelle.
On niin myöhäinen rytmi tuolla pojalla. Vaikka meillä nykyään ollaan jouduttu tekemään niin, että katkaistaan netti 22 ja puhelin yöpyy meidän vanhempien makuuhuoneessa (koska luultiin että se auttaisi...), niin silti toinen valittaa, että ei saa unta heti kun yrittää mennä nukkumaan. Aamulla pitää lähteä 7.40, että ehtii kouluun, poika nousee 7.35 ja vetää vaatteet päälle. Tuota edeltää viiden minuutin huuto ja raivoaminen, että ei jaksa herätä. Ei ehdi ikinä syödä aamupalaa tai tehdä aamupesuja ja joka aamu lähtee kouluun ulko-ovi paukkuen kun on niin väsynyt ja ärsyyntynyt. Illalla kun nähdään on ihan oma itsensä, mutta aamut on hänelle tosi pahoja.
Kommentit (49)
Pitäisikö lopettaa tuo höösääminen ja antaa nuorelle vastuu omasta heräämisestä.
Melatoniinia ajoissa illalla ja laadukas kirkasvalolamppu herätyskelloksi.
Noi olisi varmasti teininä mua auttanut. Oli kauhea tunne kun ei vaan saanu nukahdettua vaikka mitä yritti ja kello vain eteni. Pahimmillaan valvoin koko yön 😒
Yhä kärsin nukkumisen ongelmista mutta nykyään sentään nukun joka yö.
Nykyään ei mikään "normaali" toimi teineille.
Kaikki pitäisi räätälöidä mahdollisimman helpoksi ettei vaan pääse vastoinkäymisten sietokyky vahingossakaan kehittymään.
Ni.
Olen ollut aamu-uninen niin kauan kuin muistan. Ihan sama vaikka menisin jo klo. 20 nukkumaan, olen silti kuin prseeseen ammuttu karhu jos joudun heräämään aikasin aamulla. Tarvitsen myös aamulla aikaa olla vain väsymykseni kanssa, eikä siitä tule mitään jos herään viime tipassa ja valmistaudun kiireellä. Aikaisissa heräämisissä ottaa myös päähän se kun joudun menemään aikaisin nukkumaan, vaikka olen iltaisin parhaimmillani. Silloin riittäisi energiaa ja intoa tehdä asioita, joten uni ei vain maita. En usko muuttuvani tästä koskaan "normaaliksi". Minusta onkin käsittämätöntä, että tässä yhteiskunnassa pidetään yhtä unirytmiä ainoana oikeana, ja kaikki muu nähdään joko laiskuutena tai oireena jostain.
Onneksi peruskoulun jälkeen hieman helpottaa ja voi valita iltaopiskelun, ja ammatinkin voi valita omaan rytmiin sopivaksi. Siihen asti suosittelen kokeilemaan melatoniinia. Se auttoi minua hieman silloin kun jouduin vielä sopeutumaan iteselleni vääränlaiseen rytmiin.
Mulla meni lukio noin, viisi minuuttia ennen lähtöä ylös. Ei mitään muistikuvaa, söinkö jotain, join kupillisen teetä kuitenkin. Torkuin linja-autossa vielä lisää.
Jos ihminen on unihiekan hautaama herätessään, eihän siihen ole järkeä alkaa mahaa täyttämään, koska siellä on hiekkaa myös. Onnistui se koulunkäynti noinkin ihan riittävän hyvin.
Pitäisi olla omat luokat aamuvirkuille ja iltavirkuille.
Aamuvirkut pääsisivät aiemmin koulusta ja iltavirkut saisivat nukuttua paremmin, kaikki voittaisi.
Ehkä epäsuosittu mielipide, mutta jospa antaisit pojan ottaa vastuuta omasta heräämisestä ja käytöksestään.idin paapominen vaan ärsyttää ja mahdollistaa ton käytöksen. Sano että käy ostamassa herätyskellon jos ei ole kännykkää mihin saa herätksen. Sit on hänen omalla vastuulla herätä ja lähteä tunneille. Epäilen että alkaa heräämään aiemmin ja kerkeää syömään aamupalan yms. Eli lopeta se herättely.
112334 kirjoitti:
Ehkä epäsuosittu mielipide, mutta jospa antaisit pojan ottaa vastuuta omasta heräämisestä ja käytöksestään.idin paapominen vaan ärsyttää ja mahdollistaa ton käytöksen. Sano että käy ostamassa herätyskellon jos ei ole kännykkää mihin saa herätksen. Sit on hänen omalla vastuulla herätä ja lähteä tunneille. Epäilen että alkaa heräämään aiemmin ja kerkeää syömään aamupalan yms. Eli lopeta se herättely.
Jos kyseessä on yläkoululainen on keinosi laiton. Vanhemman velvollisuus on huolehtia lapsen koulunkäynnistä.
No ei ihme jos ei saa yöllä unta, kun on päivällä nukuttu monen tunnin päikkärit. Mä en ole erityisen ilta- tai aamuvirkku, mutta en mäkään saa illalla tarpeeksi aikaisin unta, jos olen nukkunut usean tunnin päikkärit keskellä päivää.