Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Dylon vaatteiden värjäys, kokemuksia?

Vierailija
29.11.2014 |

Onko kenelläkään kokemusta Dylon väreillä vaatteiden värjäämisestä? Muistelen, että olen itse joskus 90-luvulla värjännyt mustalla Dylon värillä vaatteita käsipyykissä ja vaatteisiin tuli väristä aivan kamala haju, joka ei edes lähtenyt pois! Sen jälkeen en ole uskaltanut värjäillä.

Nyt mulla on kuitenkin yksi aika hintava valkoinen huppari, jonka haluaisin värjätä vaikkapa metsänvihreäksi, mutta en tiedä uskallanko! Pesukonevärjäystä ajattelin... Mutta jos se huppari alkaa haisemaan, niin sitten on kallis Pelle Petterson huppari pilalla!

Joten onko kokemuksia? Tuleeko vaatteisiin epämiellyttävä haju kuten 90-luvulla?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse värjännyt useamman kerran, eikä ole tullut hajua! Konevärjäyksessä lopputulos on tasaisempi. Muista, että ompeleet eivät värjäydy, ne jäävät alkup. värisiksi.

Vierailija
2/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 19:39"]

Oon itse värjännyt useamman kerran, eikä ole tullut hajua! Konevärjäyksessä lopputulos on tasaisempi. Muista, että ompeleet eivät värjäydy, ne jäävät alkup. värisiksi.

[/quote]

Hyvä tietää, kiitos!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin olisi kysyttävää. Uskaltaako taloyhtiön pesukoneessa värjätä vai voiko kone mennä pilalle?

Vierailija
4/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 19:59"]

Minullakin olisi kysyttävää. Uskaltaako taloyhtiön pesukoneessa värjätä vai voiko kone mennä pilalle?

[/quote]

Ei se pilalle mene, mutta kumitiivisteet saattavat värjääntyä. Se kone pitää pestä vielä tyhjänä värjäyksen jälkeen. Muistaakseni siinä ohjeessa myös neuvotaan, että tiivisteitä voi pyyhkiä jollain, jos värijäämiä jää, mutta en oo varma. Voi olla, ettei taloyhtiön säännöt salli konevärjäämistä. 

Vierailija
5/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Nitorin nestemäisiä värejä, ainakin itsellä tullut parempi lopputulos kuin Dylonin jauhemaisilla (ja helpompaa/siistimpää). Pesukoneen kumitiivisteet vähän värjääntyivät, mutta eivät ole värjänneet muuta pyykkiä. Toki pari kertaa kannattaa pestä tyhjänä kone, kun on värjännyt.

Suolaksi värjäykseen käy ihan tavallinen suola kaupan hyllyltä, on edullisempaa kuin se värimerkkien "värjäyssuola".

Vierailija
6/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten olette punninneet värjättävät kankaat/vaatteet?

Vierailija
7/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä materiaalia se huppari on?

Vierailija
8/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko huppari luonnonkuitua?

Vierailija
9/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

huppari on puuvillaa, sellainen tosi paksu 

Vierailija
10/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen värjännyt sekä Dylonilla että Nitorilla enkä ole havainnut mitään hajuja. Värinpoistoaine kyllä haisee kuin mätä kananmuna, mutta vaatteen värjäys kyllä vie sen löyhkän mukanaan.

En missään tapauksessa värjäisi taloyhtiön koneella. Koneen kumiosat värjäytyvät varmasti eivätkä puhdistu kunnolla millään, mikä riittää seuraaville pesijöille valituksen aiheeksi. Vaikka olisit pessyt koneen kloriitilla, jostain putkenmutkasta tai tiivisteenraosta voi tulla pieni pisara värilientä ja siinähän maksat naapurin vaatteet. Ja aivan pahimmassa tapauksessa taloyhtiön koneen. Hanki jostain kirpputorilta iso kattila ja värjää käsin, vaikka se onkin työläämpää.

Vierailija
11/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Suosittelen sua ostamaan niitä tavallisia tekstiilivärejä. Laita sankoon ohjeiden mukaisesti vettä ja väriä, sekoita ja huppari lillumaan! Kääntelet ja sekoittelet välillä. Ja tulee hyvä eikä tarvi pelätä että värjääntyykö pesukone.

Vierailija
12/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen värjännyt vaatteita pesukoneessa useita kertoja, jos värjäät valkoista, muista että värjäystulos on todennäköisesti vaaleampi kuin mitä väri on ja saumat tosiaan eivät värjäydy.Värjäyksen jälkeen pesen vielä vaatteet pesuaineen kanssa, eikä pesukone ole kärsinyt, tai värjännyt muita vaatteita.

Vierailija
13/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 20:52"]

Heippa! Suosittelen sua ostamaan niitä tavallisia tekstiilivärejä. Laita sankoon ohjeiden mukaisesti vettä ja väriä, sekoita ja huppari lillumaan! Kääntelet ja sekoittelet välillä. Ja tulee hyvä eikä tarvi pelätä että värjääntyykö pesukone.

[/quote]

Olen värjännyt monta kertaa mustalla värillä ja koskaan ei ole pyykit värjääntyneet. Koneen tiivisteosiin voi kyllä väriä tulla. Koneväri on tasaisempi ja kiinnittyy käsinvärjäysväriä paremmin.

Vierailija
14/28 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 20:50"]

Olen värjännyt sekä Dylonilla että Nitorilla enkä ole havainnut mitään hajuja. Värinpoistoaine kyllä haisee kuin mätä kananmuna, mutta vaatteen värjäys kyllä vie sen löyhkän mukanaan.

En missään tapauksessa värjäisi taloyhtiön koneella. Koneen kumiosat värjäytyvät varmasti eivätkä puhdistu kunnolla millään, mikä riittää seuraaville pesijöille valituksen aiheeksi. Vaikka olisit pessyt koneen kloriitilla, jostain putkenmutkasta tai tiivisteenraosta voi tulla pieni pisara värilientä ja siinähän maksat naapurin vaatteet. Ja aivan pahimmassa tapauksessa taloyhtiön koneen. Hanki jostain kirpputorilta iso kattila ja värjää käsin, vaikka se onkin työläämpää.

[/quote]

Miinuksia? Olen värjännyt hyvin paljon omalla pesukoneellani ja tiedän, mikä värjäyksen aikana ja sen jälkeen voi mennä pieleen. Taloyhtiön koneilla en ole koskaan värjännyt enkä värjäisi. Jos huomaisin jonkun käyttäneen koneita värjäykseen, tekisin isännöitsijälle selväksi, että pesutuvan seinälle tulee kieltomerkki.

Mutta lototkaa pois vain. Älkää kuitenkaan itkekö sitten, kun toheloittekin itsellenne ison laskun.

Vierailija
15/28 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 20:50"]

[/quote]

Miinuksia? Olen värjännyt hyvin paljon omalla pesukoneellani ja tiedän, mikä värjäyksen aikana ja sen jälkeen voi mennä pieleen. Taloyhtiön koneilla en ole koskaan värjännyt enkä värjäisi. Jos huomaisin jonkun käyttäneen koneita värjäykseen, tekisin isännöitsijälle selväksi, että pesutuvan seinälle tulee kieltomerkki.

Mutta lototkaa pois vain. Älkää kuitenkaan itkekö sitten, kun toheloittekin itsellenne ison laskun.

[/quote]

Mulla on muistikuva että ainakin Dylonin ohjeissa kielletään teollisuuspesukoneiden käyttö. En käyttäisi taloyhtiön pesutuvan koneita värjäykseen.

Vierailija
16/28 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjäsin mustaa maiharitakkia Nitorin Koboltin sinisellä ja tulos oli ookoo, mutta ei mainittavan hyvä. Kangas on 50% puuvillaa joten värin pitäisi tarttua. Käytin pari koneellista omaa pyykkiä värjäyksen jälkeen talon koneessa ja sain 1. koneellisesta oikein kauniin sinisiä farkkuja, suosittelen! 2. koneellinen pesi puhtaaksi ilman väriä.

Nitorin väripussissa luki muistaakseni All In One, mutta seuraavaksi laitan 500g hienoa suolaa värin tartunnan parantamiseksi ja kokeilen 2. pesua 40C pesuaineen kanssa perään, mitä suositellaan.

17/28 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyisillä tekstiilinvärjäysaineilla kenelläkään kokemuksia ?

Vierailija
18/28 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön koneella värjääminen olisi todella törkeää itsekkyyttä.  Voit tosiaan pilata jonkun toisen asiakkaan pyykit, jos väristä jää jäämiä koneeseen.    En ikinä edes ajattelisi muuta, kuin omalla koneella värjäystä, koneen kumitiivisteet ovat olleet pitkään toimenpiteen jälkeen värjääntyneet.  En myöskään pesisi ihan heti seuraavaksi valkoista pyykkiä.

Värjäystulos on ollut hyvä Dylonilla ja Nitorilla, mutta jos tikki on tekokuitua, on se jäänyt värjäytymättä. Suola piti kai Dylonissa ostaa erikseen. Olen värjännyt pellavaa ja puuvillaa. 

Vierailija
19/28 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nitorilla olen värjännyt yhdet housut koneessa ja tuli todella hyvää jälkeä. Eikä kumiosatkaan värjäytyneet. Käytin Nitorin all-in-one väripussukkaa ohjeen mukaan. Ei jäänyt mitään tuoksuja jälkeen.

Vierailija
20/28 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras neuvo tuli nyt. Itse olen vasta sen jälkeen laittanut koneeseen .