Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Deittimiehellä luottotiedot menneet, jatkaisitko itse tapailua?

Vierailija
29.11.2014 |

Speksit: mies kertoi, että hänellä ei ole luottotietoja nuoruuden hölmöilyjen vuoksi. Oli ottanut lainoja.

Olen itse myös opiskelija, joten mies ei pääse minusta taloudellisesti hyötymään. Molemmat on pienituloisia. Minusta tuo luottotiedottomuus kuulostaa vähän siltä, että on vaikeampi luottaa tuollaiseen ihmiseen.

Mutta jos itse jatkaisit tapailua, missä tapauksessa tekisit niin? Millä tavoin käytännössä luottotiedottomuus voi olla suhteessa ongelma?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En jatkaisi. Löytyy miehiä jotka eivät ole nuorena hölmöilleet vaan tehneet töitä ja elämäö on kunnossa." - No aika moni nuorimies on saattanut olla vaikka yrittäjä ja tehnyt konkurssin... En sano, etteikö taloudellisella asemalla olisi merkitystä. Totta kai sillä saattaa olla, mutta ainakin itselleni isompi merkitys on sillä, että onko henkilö kyennyt oppimaan mahd. virheistään, vai onko edelleen sokea omille virheileen ja syyttää omista virheistään muita ja mahdollisesti kokonaan syyttömiä. 

Vierailija
42/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään. Joskus asiat vaan menee solmuun. Itsekin nuorena vaikeuksissa, velkaa ja sossun asiakas. Nyt.. pankissa miljoonia ja asiat ok. Ihminen on tärkeämpi kuin raha. Jos rakastat miestä niin mitä väliä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh hyh

Vierailija
44/67 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää että ihka ensimmäisen kerran elämässä edes tajusin ajatella jotta minun luottotiedottomuus voisi vaikuttaa siihen haluaako joku olla minun kanssani parisuhteessa.. minun velkojahan ne on, ei muiden. Noh, onneksi on mies joka ei ole kyllä koskaan uhannut häipyä minun luottotietojen vuoksi :)

Vierailija
45/67 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alapeukku siksi, koska luottotiedottomat on loisia." Hieman yksinkertainen kuva luottotiedottomasta. luottotiedottomien alle mahtuu yhtä monta tarinaa kuin on luottoteidotonta. Sinänsä on mukava kun puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, mutta kyllä silti mielestäni on eroa sillä onko luttotiedot menetetty omaa, puhdasta välinpitämättömyyttä, kun on haluttu pitää suurta kulissia olla, vai onko luottotiedot menneet esimerkiksi sairauskierteen tai pelaamisen, ryyppämisen ja/ tai vaikk konkurssin seurauksena. Oli syy, mikä hyvänsä itse arvostan eniten tässä asiassa rehellisyyttä ja, sitä että ajoissa ja sopivalla hetkellä osaa kertoa läheisilleen, että on menettänyt luottotietonsa. Ei se helppoa ole ja varmasti moni olisi saattanut katkaista välit siihen paikkaan. Mutta varmasti helpompaa kuin jtkuva salailu ja enempi vähempi esittäminen. - Suomessa on niin paljon erilaisia luottotiedottomia, että en minä ainakaaan kykene erottamaan heitä katukuvasta. Voi vain toivoa, että itse säilytän oman maksukykyni, mutta esimerkiksi asunnon osto kävisi monelle meistä mahdottomaksi, jollei tarvitsisi ottaa velkaa. Ja velanottamiseen liittyy aina riski siitä, että pystyykö sen maksamaan takaisin, kun aina voi yksinkertaisesti vaikka vain sairastua. - Toki pankki (lainanantaja) voi myöntää lyhennysvapaita kuukausia, mutta mitäs sitteen jos, vaikka yhdessä otetun lainanottajista toinen kuolee? Tai, myös lapset sairastuu? Rakkenettu yhteinen talo palaa? - Uusi kotinne osoittatuu huoneilmaltaan teistä asumiskelvottomaksi, mutta mm. kunnan terveystarkastaja on toistamieltä. En halua pelotella, mutta maailma on kyllä aika jännä paikka, jossa usein kysytään, onko luottoa. Toivottavasti on ja ellei, niin luotettavuus toivottavasti palautuu pian. Lopukisi viettäkää rauhaisaa Joulua, kuten sanotaan  suu säkkiä myöten, etteimene liian överiksi      

Vierailija
46/67 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:32"]

Mä sain just luottotiedot takaisin, tulee veronpalautuksia ensimmäisen kerran vuosiin. Mutta kaipa minä olisin joidenkin palstamammojen mielestä saastunut johtuen luottotiedoista. Eipä minua haittaa, tuollaisten naisten kanssa ei kiinnostaisi muutenkaan seurustella.

Minullakin luottotiedot meni johtuen nuoruuden hölmöilystä, enpä ole hölmöillyt senjälkeen yhtään. Ei meistä kovin moni ole parikymppisenä fiksuimmillaan ja monet meistä tekee huonoja ratkaisuja. Minä olen kuitenkin hölmöilystä maksanut hinnan kalliisti viimeistä centtiä myöten ja hoitanut asiat kuntoon, mielestäni tämä kertoo minusta paljon, koska olen ottanut vastuun asioista kuin mies.

[/quote]

No tällä palstalla "mammat" loisii kyllä miesten rahoilla, mutta jos itse joutuvat maksumiehiksi, niin erolla uhkaavat. Tätähän tämä keskustelu on. mutta tietyt ihmiset vain pääsääntöisesti. Ei pidä yleistää kaikkiin. 

Vierailija
47/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 14:52"]

itsellä kokemusta parin vuoden yhdessä asumisesta luottotiedottoman kanssa ja en nyt voi suositella. Vaikka hoiti maksut nyt ajallaan niin luottotiedottomuus toi mutkia usein matkaan. Esim. normaali auton hankkiminen ei onnistunut koska ei tietenkään saa mitään rahoituksella ja vakuutuksetkin vain maksamalla vuoden maksut etukäteen. Eli säästössä pitäisi olla rahaa että normaali elämä sujuu ilman ongelmia.

[/quote]

Kiitos tästä kommentista. ap

Vierailija
48/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kertoi itse asian, ap ei kaivellut mitään.

Kyllä minusta ihmisestä näkee onko hän luotettava vai ei. Puoliso voi joutua elättämään toista esim. työttömyyden takia. Minun mieheni oli tutustuessamme menestyvä yrittäjä, nyt jo monta vuotta työt vähentyneet niin että minä olen elättänyt perheen. Sinisilmäinen ei tarvitse olla, mutta ehkä mies on oppinut jotain tuosta. Kyllähän hän itse kuitenkin asiasta kertoi.

Vierailija
49/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli kanssa joskus sama juttu kun nykyisen vaimoni tapasin, olin kyllä töissä ja maksanut voutille kaiken pois mutta vielä tapaamishetkellä ei ollut luottotiedot kunnossa. Onneksi vaimoa ei asia haitannut.

Vierailija
50/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskustella papereiden äärellä avoimesti pöytään velat ja varat sekä maksusuunnitelmat...näet osaako ottaa vastuuta itsestään jos ei niin ota hatkat vielä kun voit.

Vierailija
51/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jatkaa, jos mies olisi muuten se oikea. Omalta mieheltäni on luottotiedot menneet ja velkaa ulosotossa. Olemme olleet nyt kolme vuotta yhdessä, mies maksaa velkojaan pois, eikä yritä mitenkään hyötyä minusta taloudellisesti. Miehellä on velkaa sen verran, että sen maksuun menee vielä pari vuotta. Miehen luottotiedottomuus ei näy arjessamme mitenkään, eikä minun ole tarvinnut maksaa mistään enempää miehen velkojen takia. Toki asumme minun omistamassani asunnossa, ihan olosuhteiden pakosta.

Vierailija
52/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuin luottotiedottomuus tässä kiinnostaa se työttömyys. Onko se miehen määräaikainen työ ollut kovinkin lyhyt tai jostain tuttavien kautta sekin? Onko opiskellut pitkään tiiviisti ja työttömyys ei jatkuvaa?

Minulla on yksi hyvä kaveri, joka tutustui työttömään mieheen. Mies ei ole ollut jotain ihan lyhyitä kesätöitä lukuun ottamatta töissä ikinä, kaverin kanssa seurustelemaan alettuaan ei lainkaan.

Nykyään ovat naimisissa ja tilanne edelleen sama, kymmenen vuotta jo kulunut. Nyt kaverilla tikittää biologinen kello, mutta ei heillä ole varaa hankkia lasta. Kaveri on heidät elättänyt työllään koko ajan eikä tästä miehestä ole lapsen pääasialliseksi hoitajaksikaan. Isompaan, lapsiperheelle sopivaan asuntoonkaan ei ole varaa yhden naisen tuloilla.

Vierailija
53/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse saat päättää mutta tässä havaintoja miten luottotiedottomuus saattaa vaikuttaa:

Jos on töissä niin palkasta menee osa ulosottoon. Moni jääkin kotiin makaamaan välttyäkseen tältä.

Jos on jotain arvokasta nimissään (esim. auto) se voidaan ulosmitata

Tietenkään lainoja ei yleensä saa, ei autoon, asuntoon, mihinkään.

Vakuutuksia ei saa muuta kuin pakollisen liikennevakuutuksen ja siitäkin maksetaan vuosi kerrallaan

Puhelin- tai nettiliittymiä ei saa, paitsi prepaidin tai maksamalla monta sataa etukäteen

Luottokorttia ei tietenkään saa

Tässä nyt jotain mitä tuli heti mieleen. Ja turha tulla kenenkään lässyttämään 'kyllä mulla on nettiliittymä vaik oon luottotiedoton!!' Joo, poikkeuksia on mutta PÄÄSÄÄNTÖISESTI noin se menee.

Vierailija
54/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen ottamaan ensin selvää, mistä syystä luottotiedot ovat menneet ja miten hän nykyään suhtautuu rahankäyttöön: haluaako todella maksaa velkansa ja elää jatkossa säästäväisesti.

Tapasin nykyisen avomieheni netissä, ja muutaman kuukauden tapailun jälkeen selvisi, että hänkin oli menettänyt luottotietonsa. Syynä oli pääasiassa se, että erottuaan eksästään hän jäi aika lailla tyhjän päälle ja joutui vielä jonkin aikaa eron jälkeenkin makselemaan omien asumiskulujensa lisäksi asuntolainaa heidän yhdessä hankkimastaan omakotitalosta, joka ei meinannut mennä kaupaksi. Lisäksi erostressiä seurannut masennus pahensi tilannetta, koska hän ei pahimmassa vaiheessa enää jaksanut hoitaa raha-asioita.

Menetetyistä luottotiedoista huolimatta halusin ottaa riskin tämän miehen kanssa, koska muuten hän on sitä, mitä olen aina miehessä etsinyt. Toki hänen luottotietonsa hankaloittavat sikäli arkielämää, että toistaiseksi kaikki sopimukset, vakuutukset ym. pitää ottaa minun nimiini, ja vuokra-asunnon etsiminenkin oli tavallista hankalampi prosessi. Hän kuitenkin maksaa niistä tunnollisesti oman osansa, ja on sitoutunut yhteiseen taloudenpitoon. On hän minuakin joutunut elättämään silloin, kun olen itse ollut esim. työttömänä, kun hänellä taas on nykyään vakityö ja ok tulot. Enkä vaihtaisi miestä keneenkään toiseen, luottotiedoista huolimatta.

Vierailija
55/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hahhhhaahhhaa. Aloittaja on tyypillinen lompakolla loisija, joka ei seurustele miehen, vaan rahan kanssa. Tuollaisille on ammattinimikekin, mutta jostain syystä parisuhde-status muuttaa huoraamisen ihan yleisesti hyväksytyksi." Jaa,a - kumpikohan Ap.n tapauksessa huorii? Minusta Ap:n miehen täytyy yrittää esiintyä aikas siivosti, että hän saavuttaa ja/ tai säilyttää arvostuksen. Ei kai Ap.lla ole mitään velvollisuutta alkaa elättämään häntä? Valitettavan paljon syntyy negatiivisia ennakkoluuloja, jos tai kun kuulee, että toinen on luottotiedoton; kyllä se minusta ainakin on riski tasa-arvoiselle parisuhteelle. Ja jos toinen merkittävästi taloudellisesti heikommass asemassa, niin ei voi, mitään niin jollei halua tulla itse hyväksi käytetyksi, niin minusta on vain viisasta miettiä, kuinka paljon on valmis kirjaimellisesti maksamaan, suhteestaan, kun lienee selvää, ettei varattomampi osapuoli voi omilla varoillaan välttämättä osallistua kaikkiin kustanuksiin samansuuruisin panoksin. Toki usein kyse oi olla aika piensitäkin jutuista, mutta vaikka saisinkin hieman pihin miehen mainen, niin kyllä minua saattaisi pidemmän päälle hieman harmittamaan, jos olsin suhteessa aina se, joka maksaa enemmän. Ja edelleen, jos tämä vielä mahd. rajaisi omaakin elämääni. - Ei voida mennä koskaan teatteriin, koska miehellä ei ole rahaa lippuun, tai vielä tylsempää, jos teatteriin, tai vastaavaa osallstumista menoa edeltäisi joka kerta pitkät puheet ja keskustelut siitä, että mitä muuta tuolla rahalla voisi tehdä. isompien kustannusten jakamisesta nyt puhumattakaan;  ei voida muuttaa isompaan asuntoon, tai harkitakaan auton vaihtoa  kun ainoa, joka vastaisi, lisäkustannuksista olisi aina ja vain minä.-  Edellsitä täydentäen en Ap:n tapauksessa näe, että ap:n mies voisi "maksaa" yhteisiä kuluja, jotenkin muuten, esimerkiksi niin, että hän tekisi selvästi enemmän kotiaskareita tai auttaisi ap:tä muutoin "ilmaisena" assistentttina, esimerkiksi tämän töissä, nk. kotiäidit/ isät.       

Vierailija
56/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Y

Vierailija
57/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan te tutustutte, turha miettiä heti yhteiselämän ongelmia. Mies kertoi asian rehellisesti, siitä pisteet. Tässä maassa on yli 300 000 ihmisellä maksuhäiriömerkintä. Joukkoon mahtuu yrittäjiä ja konkursseja,sairautta ym. Selvitä miksi ja paljonko velkaa on. Huolestuttavampana pitäisin sitä ettei miestä kiinnosta opiskelu tai työnteko - siis jos ei kiinnosta. Luottotiedot korjaantuvat aikanaan eikä sinun tarvitse ketään majoittaa vaikka mies menettäisikin asuntonsa, et ole vastuussa hänen elämästään. Asenne ja luonne sen sijaan ovat melko pysyviä. Jos on muuten kiva ihminen, tuo on aika pieni haitta ellei hän odota sinulta taloudellista apua. Kukaan ei ole täydellinen. Totaalista tuhlaria ei tietenkään kannata ottaa.

Vierailija
58/67 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:54"]

Vastahan te tutustutte, turha miettiä heti yhteiselämän ongelmia. Mies kertoi asian rehellisesti, siitä pisteet. Tässä maassa on yli 300 000 ihmisellä maksuhäiriömerkintä. Joukkoon mahtuu yrittäjiä ja konkursseja,sairautta ym. Selvitä miksi ja paljonko velkaa on. Huolestuttavampana pitäisin sitä ettei miestä kiinnosta opiskelu tai työnteko - siis jos ei kiinnosta. Luottotiedot korjaantuvat aikanaan eikä sinun tarvitse ketään majoittaa vaikka mies menettäisikin asuntonsa, et ole vastuussa hänen elämästään. Asenne ja luonne sen sijaan ovat melko pysyviä. Jos on muuten kiva ihminen, tuo on aika pieni haitta ellei hän odota sinulta taloudellista apua. Kukaan ei ole täydellinen. Totaalista tuhlaria ei tietenkään kannata ottaa.

[/quote]

Ne luottotiedot ei korjaannu jos ei maksa velkojaan/pääse velkajärjestelyyn

Vierailija
59/67 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedottomuus on todella yleistä, moni ei vain sitä halua muille kertoa juuri näiden ennakkoluulojenkin takia. Toki luottotiedottomissa löytyy myös ihan sekopäisiä, täysin elämänhallinnan menettäneitä ja paatuneita huijareita, mutta suuri osa on varmasti ihan vain vähävaraisia tai sellaisia joilla kriisi on jo takana. Itselläni meni luottotiedot noin kymmenen vuotta sitten, olen kyllä jo velkani maksanut eikä luottotiedoissa ole enää merkintää. Jouduin vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen eikä minulla ollut minkäänlaista tukiverkkoa. Tästä huolimatta minua pidetään kyllä ihan luotettavana ja asunnottomaksi en ole koskaan joutunut.

Vierailija
60/67 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös luottotiedoton ja ulosottovelkainen mies, eikä varsinaisia ongelmia ole ollut. Tietysti luottotiedottomuus aiheuttaa pieniä käytännön hankaluuksia ja asumme minun asunnossani ( jonka hankin jo ennen suhdetta), mutta mies maksaa kyllä osuutensa kuluista, joten minäkin jopa hyödyn tästä. Mies käy töissä ja lyhentää velkaansa. Kannattaa ehdottomasti olla tarkkana ja pitää raha-asiat ja sopimukset visusti erillään, kunnes olet varma, että mies osaa nykyään hoitaa talouttaan vastuullisesti. Ja sittenkään ei kannata esim. ottaa yhteisvastuullista lainaa tai mennä naimisiin ilman avioehtoa, riskit ovat vaan liian suuret. Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että ihminen ansaitsee toisen mahdollisuuden. Itse en ainakaan ole katunut hetkeäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi