Suomen koulujen kieltenopetus ollaan ajamassa alas
Nykyisen hallituksen päätösten myötä kaikki resurssit on kohdennettu ruotsin kielen opetukseen, eikä muihin kieliin jää juuri mitään. Ala-asteilta loppuvat A2-kielet, vaihtoehtoina tulee olemaan vain ruotsi tai ruotsi (aikaisemmin tai viimeistään 6. luokalta). Sitten ihmetellään, miksi ei osata kieliä. No miksiköhän.
Kommentit (4)
Korkeakoulujen kielikeskuksissa resurssit kuluvat siihen, järjetestään loputon määrä ruotsin kertauskursseja, jotta opiskelijat saisivat virkamiesruotsin suoritettua. Harvinaisempin kielten opetus on jouduttu lakkauttamaan.
Minä aloitin kolmannella englannin, seiskalla ruotsin, kasilla ranskan ja lukiossa saksan. Koulussamme oli vaihtoehtoina myös espansa ja venäjä, mutta niitähän olisi opiskeltu samaan aikaan kuin muita valinnaiskieliä, joten niitä ei voinut käytännössä ottaa. Olen mielestäni ihan hyvin kielikoulutettu ja tyytyväinen kouluni kielivalikoimaan. Samanlainen se on vähän joka kunnassa nytkin. Ei tuohon muuta muutosta tule kuin se, että ruotsi aloitetaan vuotta aiemmin kuin ennen. Jos joku haluaa opiskella jotain vinkuintiaa, menköön kansalaisopistoon tai lähteköön vaihtoon.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 13:56"]
Minä aloitin kolmannella englannin, seiskalla ruotsin, kasilla ranskan ja lukiossa saksan. Koulussamme oli vaihtoehtoina myös espansa ja venäjä, mutta niitähän olisi opiskeltu samaan aikaan kuin muita valinnaiskieliä, joten niitä ei voinut käytännössä ottaa. Olen mielestäni ihan hyvin kielikoulutettu ja tyytyväinen kouluni kielivalikoimaan. Samanlainen se on vähän joka kunnassa nytkin. Ei tuohon muuta muutosta tule kuin se, että ruotsi aloitetaan vuotta aiemmin kuin ennen. Jos joku haluaa opiskella jotain vinkuintiaa, menköön kansalaisopistoon tai lähteköön vaihtoon.
[/quote]
Miksi sitä ruotsia ei voisi opiskella kansalaisopistossa?
Ja on ihan tosiasia, että pakkoruotsin aikaistus tulee lopettamaan A2-kielet suurimmassa osassa kouluja.
Käypä vilkaisemassa kaupunkien vapaita työpaikkoja, huomaat, mihin kieliin niitä opettajia ja rahoja tarvitaan. Kuinkahan kävisi, jos minä muuttaisiin Tsetseniaan? Järjestäisiköhän sikäläinen opetushallitus lapsilleni opettajan suomen kieltä ylläpitämään?