Käänteinen reaktio jatkuvan julkisuusrummutuksen takia, muilla?
Olen hämmästyksekseni huomannut, että joka tuutista möykkäävä "yhden asian" mediarumba alkaa herättää vastareaktiota. Pidin itseäni aiemmin laajakatseisena ja mm. homoavioliittomyönteisenä. Pidin myös kirkkoa aikansa eläneenä laitoksena ja uskomista irrationaalisena huuhaana.
Kumma kyllä kaikki toitottaminen ja huutelu alkaa ottaa niin päähän, että asenteeni on pikkuhiljaa kallistunut konservatiivisemmaksi ja takaisin kohti "perinteisiä arvoja". Tuntuu, että ihmiset nousevat barrikadeille ihan minkä tahansa asian vuoksi kuin joukkohurmoksessa. MIlloin on kyse lisäaineista, milloin rokotteista tai homorakkaudesta, milloin maahanmuuttajista.
Jalkoihin tallautuu se alkuperäinen, todellinen asia tai aate. Tekee mieli antaa kiihkoilijoiden meuhkata itsensä läkähdyksiin ja itse hissun kissun palata vanhoillisiin ajatuksiinsa. En siis eroa kirkosta, vaan mietin uudelleen onko se sittenkin pysyvä ja turvallinen yhteisö edelleen. Ehkä uskokin ioi antaa voimaas illoin, kun järki ei enää lohduta. Ehkä josksu valaistun, vaikka nyt ei siltä tunnukaan, mutta en naura ihmisille jotka uskovat.
Tai homot saavat rakastaa miten tahtovat, mutta heidän asiansa ei ole minulle niin läheinen, että alleviivaisin ajatuksiani Facebookissa. Marginaalinen sivuseikka, joka ei määrittele minua ihmisenä eikä juurikaan.
Kommentit (22)
.. kerro moraalistani tai tasa-arvokäsityksistäni mitään puollanko heidän avioliitto-oikeutaan vai en.
No, toiset on vaan tyhmempiä kun toiset... minun asenteisiini ja mielipiteisiini ei vaikuta millään tavalla median käyttäytyminen tai muut ihmiset. (Heterothan ne tästäkin asiasta on rummuttaneet, ei itse päähenkilöt.)
No kyllä ne itse päähenkilötkin on aika paljon asiaa rummuttaneet! Ainakin mun omat tutut. Oon täysin samaa mieltä ap:n kanssa.
Aika huolestuttavaa, jos pelkkä uutisoinnin määrä riittää mielipiteen muodostamiseen. Kannattaisi keskittyä sisältöön.
Käänteinen reaktio. Mielestäni on enemän rummutettu tasa-arvoa vastaan kuin sen puolesta. Ilmeisesti sitä kuulee ja näkee mitä haluaa. Pitää tässä vastaisuudessa olla vähän kriittisempi.
No, mulle tasa-arvoiset ihmisoikeudet eivät ole marginaalinen sivuseikka. Kuulen mielelläni rummutusta niiden puolesta loppuikäni.
Ei todellakaan vaikuta. Ehket ole periaatteen ihminen.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:11"]
No, toiset on vaan tyhmempiä kun toiset... minun asenteisiini ja mielipiteisiini ei vaikuta millään tavalla median käyttäytyminen tai muut ihmiset. (Heterothan ne tästäkin asiasta on rummuttaneet, ei itse päähenkilöt.)
[/quote]
Olipa humaani, ystävällinen ja suvaitsevainen kommentti.
Minua ei mediarummutukset haittaa kun en ole koskaan ollut ulkoapäinohjattavissa - mainoksetkaan eivät minuun vaikuta eikä yleinen mielipide. No, joskus huvittaaa nuo laumaeläinten lailla poukkoilevat lähimmäiset. Nyt jo aikuiset apseni eivät myöskään ole koskaan olleet muotitavaroiden perään.
Olen täysin samassa tilanteessa. Eilen alkoi keittää yli kun kaikilla fb:ssä oli tahdon-profiilikuva ja statuksissa oli vielä kommentoitu asiaa. Olen kyllä 100% homomyönteinen ihminen, mutta silti alkoi v***ttamaan tämä massahysteria
Joo, muakin ärsyttää hirveästi Planin kummimainokset ja lastensairaalat, tulee vastareaktio että alan vastustaa lastensuojelua kun pitää tuolla lailla rummuttaa mediassa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:28"]Olen täysin samassa tilanteessa. Eilen alkoi keittää yli kun kaikilla fb:ssä oli tahdon-profiilikuva ja statuksissa oli vielä kommentoitu asiaa. Olen kyllä 100% homomyönteinen ihminen, mutta silti alkoi v***ttamaan tämä massahysteria
[/quote]
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:28"]Olen täysin samassa tilanteessa. Eilen alkoi keittää yli kun kaikilla fb:ssä oli tahdon-profiilikuva ja statuksissa oli vielä kommentoitu asiaa. Olen kyllä 100% homomyönteinen ihminen, mutta silti alkoi v***ttamaan tämä massahysteria [/quote] Miksi?
[/quote]
Koska massahysteria v***ttaa!! Kutsukaa minua sitten vaikka hipsteriksi, mutta en pidä laumaeläin-ilmiöistä!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:15"]No kyllä ne itse päähenkilötkin on aika paljon asiaa rummuttaneet! Ainakin mun omat tutut. Oon täysin samaa mieltä ap:n kanssa.
[/quote]Aha. No itse en tunne ainoatakaan homoa, mutta kyllä rummutusta kuuluu sitäkin enemmän. Edelleenkään en ole sitä mieltä, että ne päähenkilöt sitä asiaa rummuttaa. No ihansama, eipä se näytä käänteisesti vaikuttavan kansanedustajiin silti, suurin osa näyttää ihan fiksuja olevan :)
Lähtötilanteessa sinulla on hyvä ja perusteltu käsitys tai mielipide. Myöhemmin sinä kyllästyt mediarummutukseen, jonka seurauksena sinä muutat hyvää ja perusteltua käsitystä. Mutta varsinainen asiasisältö tai faktat eivät ole muuttuneet.
Mielipidettään tai käsitystään saa muuttaa, mutta siihen pitäisi aina olla jokin asiasisällöstä lähtevä perustelu.
Vertailun vuoksi: Jos minä pidän joulusta, en muuta mielipidettäni, vaikka joulua kuinka hehkutetaan tai rummutetaan mediassa. Mutta jos joulun olosuhteet yhtäkkiä muuttuisivat (joutuisin esim. olemaan töissä koko ajan), silloin en enää pitäisi siitä, miten joulu minulla toteutuisi.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:28"]
Olen täysin samassa tilanteessa. Eilen alkoi keittää yli kun kaikilla fb:ssä oli tahdon-profiilikuva ja statuksissa oli vielä kommentoitu asiaa. Olen kyllä 100% homomyönteinen ihminen, mutta silti alkoi v***ttamaan tämä massahysteria
[/quote]
Vaikka massahysteria vituttaa sinua, et silti ole muuttamassa mielipidettäsi itse asiaan. Ap:n heikkous on juuri siinä, että hänen käsityksensä itse asiaan on muuttumassa. Tämä karnevaali on ehkä liioittelua, mutta silti eduskunnan enemmistö äänesti oikein, eikä massahysteria sitä muuta.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:28"]Olen täysin samassa tilanteessa. Eilen alkoi keittää yli kun kaikilla fb:ssä oli tahdon-profiilikuva ja statuksissa oli vielä kommentoitu asiaa. Olen kyllä 100% homomyönteinen ihminen, mutta silti alkoi v***ttamaan tämä massahysteria [/quote] Miksi?
[/quote]
Koska massahysteria v***ttaa!! Kutsukaa minua sitten vaikka hipsteriksi, mutta en pidä laumaeläin-ilmiöistä!
[/quote]
Onko kaikki kansalaisvaikuttaminen mielestäsi massahysteriaa? Onko olemassa mitään mistä suuri joukko ihmisiä on samaa mieltä, mikä ei ärsyttäisi sinua? Tunnen muutamia kaltaisiasi ihmisiä. Ihan hauskoja tyyppejä pieninä annoksina, mutta peruselämänasenne on hyvin negatiivinen ja kyyninen. Heitä ahdistaa ajatus siitä, että ihmiset ovat pohjimmiltaan aika samanlaisia.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:28"]
[/quote]
Minä taas ilahduin, kun sain fb:ssa huomata, miten suvaitsevia ja tasa-arvoisia ystäviä, kavereita ja tuttuja minulla on.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
Et tullut ajatelleeksi, että osoittamalla oman tukensa esim. tälle asialle pystyy vaikuttamaan vaikkapa kansanedustajien käsitykseen siitä onko kyseessä "marginaalisen ihmisryhmän toive" vai "koko kansan mielipide". Tästä taitaa olla tässä "rummutuksessa" kyse. Ihmiset haluavat tulla omilla kasvoillaan ja nimellään ilmaisemaan, että älkää luulko, että kyse on vain muutaman mielipiteestä, saatika marginaalisesta ihmisryhmästä, joka voidaan talloa konservatiivisten ihmisten valheellisten ja loukkaavien perustelujen jalkoihin.
Etkö sinä ap tai muut kaltaisesi ajattele ollenkaan tätä asiaa muuna kuin mediassa näkyvänä ilmiönä, villityksenä? Tässä on kyse suuren ihmisjoukon ihmisoikeuksista. Jännä, että jopa aikuisissa ihmisissä on porukkaa, jotka katselevat tämäntyyppistä lakimuutoksen etenemistä kuin viihdeohjelmana, joka alkaa ärsyttää saadessaan liikaa suosiota.
En näköjään ole ihan yksin ajatusteni kanssa.