Keuhkokuume? Keuhkoputkentulehdus?
Moikka,minulla on ollut nyt 1vko koko ajan keuhkot kipeät,alkoivat äkillisesti sattua kovin eikä edes lähtenyt päiväunilla eikä buranalla pois. Kivun jälkeen meni 1vko ja nytten iski kuume,olin kyllä ollut koko viikon voimaton,väsynyt ja vilunväreitä oli tullut. Koulussa on ollut vaikea olla työssäoppimassa kun ei jaksa mitään tehdä kun viellä keittiö alallakin niin eivät ruuatkaan oikeen onnistuneet eikä teoriassa jaksanut kuunnella eikä opiskella. Lähteekö tämä ihan vain lepäämällä muutamia päiviä ilman koulua/ulos menemistä syömällä särkylääkettä? Vai voiko tässä olla kyse keuhkokuumeesta? Olen kyllä nuorena polttanut tupakkaa mutta vain 6kk ja siitäkin aikaa jo reilu 2 vuotta pian. Ja olen myöskin 16-vuotias tyttö. Toivon pikaisia vastauksia! Kiitos etukäteen!
Kommentit (48)
Korjaan paljon matkoja varattuna* :)
Moikka,ekaksi kun menin kaupungin ilmaiseen nuorten poliklinikalle söin 5-6kk pelkkiä lääkkeitä kun epäiltiin kohdun tulehduksia,sitten tajuttiin etteivät lääkkeet auta ja kävin yhteensä reilu 10 kertaa kusi testeissä,niissäkin kaikki olivat kohdallaan. Poliklinikka antoi zoelyt (e-pillerit),jos maha lakkaisi sattumasta ja menkka kivut pienempiä. Sen jälkeen minut määrättiin päivystävällä/yksityiselle rahaa ei kauhean paljon ollut jotenka menin työterveydenhoitoon ulosteen mukana tulleesta verestä & vielläkin jatkuneesta maha kivusta,siellä minulle tehtiin tähystys ja sanottiin vain että haava on suolen alussa ettei muuta sain puikkoja&rasvan sekä lähetteen veri kokeisiin josta katottiin mm.reuma,laktoosi-intoleranssi,keliakia yms. Verikokeet olivat normaalit & puikkojen lopetettua välillä vielläkin tulee verta...en ole siitä asiasta nytten sitten jaksanut lääkärille mennä jos taas sama haava. Sitten joutusin röngeniin jossa kuvattiin maha läpi eikä sieltäkään löytynyt mitään,mutta sattuma löydöksenä oikeasta kyljestä löytyi möykky. Magneettikuvauksissa möykky paljastuikin kasvaimeksi joka on synnynnäinen ja voi lääkärin mukaan aiheuttaa ehkä kipuja tai painaa johonkin hermoon. Nytten sitten lääkärin käynnillä mietitty leikkausta ja nytten onkin jo 2 kirjettä tyksiltä tullut ensi viikolla yhdet verikokeet ja myöhemmin parin viikon kuluttua viellä toiset.. Joudumme luultavasti peruumaan viellä Espanja matkankin kun sattuu lääkärin käynti samaan kun ei luultavastikkaan pysty siirtämään..maanantaina selvii pääseekö espanjaan... leikkaus tehdään 24pvä aamulla ja olisi 27pvä perjantaina ollut konserttikin johon ostanut reilu 2kk sitten liput joten harmittaa sekin kun ei sinne pääse :( Tai pääsen tottakai sitten kunhan vain vuode osastolta pääsisin kotiin 2päivässä... Tietääkö joku kuinka kauan pitää olla sairaalan vuodeosastolla (kyljestä oleva leikkaus)??? itse olen ajatellut vain 1-2pvä mutta ei ole kyllä tietoakaan ja voinistahan se eniten kiinni on!
Moikka,ompas sinulla ollut kauhea lääkärillä hyppiminen kipujesi takia!:O Onneksi nytten sitten löytyi syy´ja toivottavasti kipusi loppuisivat ettei koko ajan tarvisi hyppiä lääkärillä. Itsellä kusitestit myöskin normaalit ja seuraavaksi verikokeet:) Uskon kyllä että leikkauksen jälkeen sairaalassa pitää olla vain muutama pvä( 2-3) jotenka voit juuri ehtiä konserttiin jos olosi sen sallii..mutta ei kannata kauheasti siellä kuitenkaan hyppiä! Lääkärin käynti siirrot ovat kyllä todella huonoja kun leikkaus päiväkin on jo ajoitettu jotenka reissun joudutte ehkä perumaan mikä on todella harmi kun olisi ollut kiva päästä pois kylmistä ilmoista auringon lämpöön :( itse en jaksaisi kyllä kamalan useesti lääkärillä käymään ja piikki kammokin on :(
Saimme siirrettyä hyvin lääkärin tapaamista tälle päivälle,kun lääkäri tuli lomalla sairaalalle tapaamiselle,jossa puhuttiin leikkauksesta (24.2) Viellä puuttuu kusitesti sekä yhdet verikokeet sen jälkeen ollaankin valmiit leikkaukseen:) Kasvaimeksi todettiin synnynnäinen teratooma ylensä kohdun alueella,mutta minulla se todettiin oikealla munuaisen alla. Matkamme onnistuu ensiviikolla,mutta konsertti on aika epävarmaa... Lääkäri kyllä sanoi että kasvain yritetään poistaa tähystämällä,jonkä jälkeen 2-3pvä sairaalalla.Jos tähystys ei onnistu joudutaan tekemään avoleikkaus,jotenka sillon sairaalalla pitäisi olla kauemmin ainakin 4-5pvä. Leikkauksen jälkeen saa mennä 2vko:n kuluttua jo teoria tunneille. Muille tunneille mm.liikunta & minun tapauksessa keittiö pitää odottaa n.1kk.
Minutkin määrättiin kuvauksin keuhkojen takia,mutta minulla ei kyllä maha kipuja ole.Toivottavasti keuhkoista ei mitään kasvaita löytyisi kun monta keskusteluakin tuele seurattua missä vastaavia tapauksia:/ Oot kyllä todella kestävä tyttö kun joutuu näin nuorena leikkaukseen ja lääkärillä hyppimään,Tsemppiä! :) Pääasia kuitenkin on että leikkaus onnistuu ja tulee terveeksi,kyllä aina konsertteja menee ja tulee. Onneksi kuitenkin pääsette vähän lämpöön viettämään lomaa,Hyvää matkaa! :) Uskon kuitenkin että sinulla pienet mahdollisuudet verttiin jos tähystys tehään,kun sinulla on kuitenkin 2pvä aikaa toipua sairaalassa ja aamulla toivon mukaan olisi leikkaus? Ei kannata viellä menettää toivoa <3 !
Leikkaus on kyllä aamulla n.kasin aikaan kun valmisteluissa menee aikaa. (klo:7.15 sairaalalla) että perjaattessa leikkaus päiväkin aikaa toipua,jos ei nyt ihan akuutti leikkaus henkilöitä pidä ekana ottaa:) ! Toivottavasti sinullakin selvisi kipujen syyt!!
Moikka,millaisia kokemuksia noista stefaminelle pillereistä teillä on,kun itsekkin ollaan vaihtamassa uudet pillerit,kun vanhat eivät sopineet ja loppuu onneksi laattaa alle 2vko päästä..kauheat maha kivut :(
Paranemisia! :) minulla nuo stefaminelle pillerit aiheuttaa joka kuukausi veren vuotoa kesken laatan vaikka menkkoja ei pitäisi tulla edes,jotenka 2 kertaa kuukaudessa aina menkat joka on todella rasittavaa...EN SUOSITTELE!! Itsekkin loketan reilun kuukauden päästä kun lääkkeet loppuu ja ajattelin ilman pillereitä yrittää kun ilmennyt yhden kerran kauheaa pääsärkyä ja lääkäri sanonut että voi johtua migreenistä :(
Itsellänikin on leikkaus,jotenka haluaisin tietää kuinka kauan sinä sait sairaslomaa kun lähes samalla alueella leikkauskin?(: toivottavasti ei kauhean pitkään kun on opinnot+työt kesken...
Katson viellä lepäämällä muutaman päivän,jollei oireet yhtään vähene sitten on pakko varata lääkärille aika. Onko tuo höyryhengitys siiskin ihan sitä että laittaa kattilaan vettä ja siinnä sit hengittelee vai mitä tällä tarkoitetaan?:) Hengitysvaikeuksia on vain raskas hengitys ja kipu hengittäessä. Ennen ei ole ollut kyllä hengenahdistusta että nytten vasta tullut että pitää varmaan sitten ensi viikolla varata lääkärille aika.
Eikö sinulla ole tuonikäisenä vanhempaa huolehtimassa sinusta sairastaessasi? Ja kyllä niinhän se höyryhengitys sujuu, pyyhe pään yli vaan keräämään höyryt. Ja toimii myös niin, että juot teetä isosta teekupista ikään kuin hunnutettuna. Varo kuitenkin ettet polta itseäsi kuumalla vedellä.
Voit myös mennä ihan akuuttiajalla päivystykseen, niin muutkin tekevät, vaikka onkin vain flunssasta ja sairasloman tarpeesta kyse. En siis kuvauksesi perusteella usko, että mitään vakavampaa on, mutta onhan se mielenrauhan vuoksi hyvä päästä lääkärin tutkittavaksi.
Varaan ajan ensiviikolla päivytykseen,matala kuume kesti vain 2 päivää mutta silti keuhkokivut jatkuneet. Ei tällasella kunnolla voi edes koulun keittiössä olla.
Ei vanhemmat oikee huolehdi,lääkärillä käyn itsenäisesti sillon kuin rahat riittää yleisesti kaupungin ilmaisissapaikoissa,koska lääkkeisiinkin menee hyvin rahaa myös. Ja olis parhain kyllä mennä lääkäriin vaikka tuntuu että tämä keuhkokipu rauhkottunut hyvin lepäämällä mutta ei sitä koskaan tiiä onko pahempaan suuntaan viellä menossa.
Voi lapsi hyvä, etkö vieläkään ole käynyt lääkärissä?
Lekuriin, minulla justiinsa kuumeeton keuhkokuume.
Minun mielestä Stefaminelle on halvin yhdistelmäpillereistä,mutta en ole kuitenkaan aivan varma.
Lääkäri toteaa keuhkokuumeen kuuntelemalla hengitystä ja röntgenillä. Mars lääkäriin.
Vaihdettiin nytten e-pillerit kun ollut käytössä zoelyt 6kk,gyne ajatteli jos vaihto auttaisi myös mahakipuun kuin keuhkoihinkin. Onneksi zoelyt loppuu sunnuntaina ja uuden viikon voi toivottavasti alottaa paremmilla pillereillä mitä ennen on ollut <3 Olin tän viikon maanantaina myös röngenissä jossa todettiin oikealla puolella lisämunuaisessa,jotain pientä "vikaa" tai vastaavaa josta joudun uudestaan tarkempaan kuvaukseen.
Muuten kuinka moneen testeihin oikein jouduit yms että sinulle todettiin tuo kasvain,koska suvullani on ollut kasvainta en muista sen kasvaimen hienoa nimeä mutta ainakin hyvin saatu leikattua?! Itsellänikin meinaan on apljon metkoja ja näitä jo varattuna ympäri kuuta...