Mistä ihmiset ovat keksineet alkaa käyttää k lyhennettä hinnoissa?
Eli vaikka 2000 eurosta käytetään lyhennettä 2k? Onko tämä joku jonnejuttu?
Kommentit (80)
A b c d e f g h i j k l m n o p q kirjoitti:
Siis euro on lyhenne tuhat T. Tuhatta t. t. T. Tee kirjain tuhatta. K kymmenen . Taitaa nyt olla Suomen kielen aakkoset hukassa jo.
Sinulla on aika monta asiaa pahasti hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on niin vaikeaa kirjoittaa oikein.
Eli 200 000 kilometriä ajettu auto lyhennetään oikeaoppisesti 200 tkm. Nämä pölvästit kirjoittaa sen muotoon 200k.
Tuo tkm lyhenne on täysin väärin suomen kieliopissa, mutta mitä muutakaan voi autokauppiailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
640k pitäisi riittää kenelle tahansa.
640k mitä? Tuohan on vain luku 640.000 ja ilman yksikkö ei paljoa kerro.
Kysy Bill Gatesiltä.
Älä sotke Suomen kieltä kirjoitti:
Suomeksi kirjoitetaan tuhat t- kirjaimella . 1000 on tuhat.
Ei. Lyhenne t voi tarkoittaa ajanyksikkönä tuntia tai painosta puhuttaessa tonnia, eli tuhatta kilogrammaa.
Peruskoulussahan tämä opetetaan. Eiköhän tuo ole kuulunut oppimäärään jo iät ja ajat, ja kuuluu vastakin. (Itselle tuli ekan kerran vastaan ala-asteella matematiikassa esim. pituus- ja painoyksiköiden kanssa. Systemaattisemmin opetettiin sitten yläasteen fysiikan tunneilla.)
Ihan perusjuttu. En osaa yhdistää tätä mihinkään tiettyyn kansanryhmään, ammattikuntaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen -86 syntynyt mies, eli en veeti enkä edes jonne.
Tuo K tarkoittaa kiloa, eli tuhatta, M taas olisi mega/miljoona.
Tuota lyhennettä käytin todella runsaasti eri nettipeleissä nuoruudessani. Ja niin käytti moni muukin ikäiseni.
Syy on siis siinä että nettipelaajat ovat kasvaneet aikuisiksi
Iso K on Kelvin, pieni k on kilo eli tuhat.
Vierailija kirjoitti:
Mä alan käyttämään tätä! ”Tulos oli jäljessä kaksi megaeuroa.” ”Hei kuka tarttis näitä viiskytmillieuroisia?”
Minulla onkin lompakossa 5000 mikroeuron seteli!
Millainen se on? Mikro = 0,000001 ja 5000 mikroa on 0,005. Ja edes kolikoina ei ole noin pientä yksikköä euroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Bill Gatesiltä.
Kysyn, että riittääkö 640 000? Veikkaan että ei osaa Billkään vastata.
Surullista, kun peruskoulu menee täysin hukkaan monen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Bill Gatesiltä.
Bill kyllä tunnistaisi kysymyksen. Eri asia mitä vastaisi. Myöntäisikö, että väitti itse aikoinaan, että 640 kilotavua muistia riittäisi kenelle tahansa, vai tuhahtaisiko vain.
Ohis
Voidaanko tuhahtaa lyhentää khtaa?
/Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Bill Gatesiltä.
Bill kyllä tunnistaisi kysymyksen. Eri asia mitä vastaisi. Myöntäisikö, että väitti itse aikoinaan, että 640 kilotavua muistia riittäisi kenelle tahansa, vai tuhahtaisiko vain.
Tuskin myöntäisi kun ei ole sellaista sanonut. Tuo on urbaani legenda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha. Mutta tiedättekö mikä on "jaardi"?
.Tieotekniikan puolella puhutaan datan tallennuksessa hämäävästi kiloista ja megoista vaikka kantalukuna onkin 2 potenssiin 10 eli 1024.
....mutta kun puhutaan saman datan siirrosta niin palataankin SI-järjestelmän mukaisiin etuliitteisiin jolloin kbps on 1000 bittiä/s
Johtuu siitä, että muistit ilmoitetaan tavuina ja tiedonsiirto bitteinä.
Tälläkin palstalla ilmaistaan yli 1000 nuolta 1k. Nykyään on muotia ilmaista nettipalveluissa kaikki epäselvästi. Onneksi viesteissä on sentään vielä päivämäärät ja kellonajat.
Kielitoimiston suosituksen mukaan itse asiassa tuhannet eurot pitäisi kirjoittaa ihan numeroin (muistelusin, että jos ihan pakko on, sanottaisiin t€). Miljoonille voi käyttää lyhennettä milj. tai M. Kansainvälistymisen vaikutustahan tämä kilo- ja megalyhenteiden käyttö tietysti on. Kuten myös se, että määrän ja määreen välistä jätetään väli pois. 3000 €, ei 3000€.
Sen sijaan on kyllä hämmentävää, kuinka monen oletettavasti peruskoulunsa käyneen on ymmärtää, mitä "kilo" tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla ilmaistaan yli 1000 nuolta 1k. Nykyään on muotia ilmaista nettipalveluissa kaikki epäselvästi. Onneksi viesteissä on sentään vielä päivämäärät ja kellonajat.
1k mahtuu pienelle puhelimen näytölle paremmin kuin 1000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Bill Gatesiltä.
Tuskin myöntäisi kun ei ole sellaista sanonut. Tuo on urbaani legenda.
Kappas. Aina sitä oppii uutta. Mutta tuo ei poista sitä faktaa, etteikö Bill tunnistaisi kysymystä ja osaisi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Lyhenne t voi tarkoittaa ajanyksikkönä tuntia tai painosta puhuttaessa tonnia, eli tuhatta kilogrammaa.
Puoliksi oikein. Tunnin lyhenne on h
Vierailija kirjoitti:
Matemattisesta tavasta merkitä tuhat eli kilo
Tietotekniikassakin puhutaan kilotavuista, megatavuista, gigatavuista ja teratavuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliksi oikein. Tunnin lyhenne on h
Itse asiassa, tästäkin on Kielitoimiston suositus, että tunnin lyhenne tekstissä on t.
Eri
Mistä sinä nuo grammat revit?