Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmiset ovat keksineet alkaa käyttää k lyhennettä hinnoissa?

Vierailija
05.10.2021 |

Eli vaikka 2000 eurosta käytetään lyhennettä 2k? Onko tämä joku jonnejuttu?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teet isoja budjetteja ei kukaan jaksa noita nollia laitetella vaan puhutaan vain täysistä tonneista, eli kiloista.

Vierailija
42/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on niin vaikeaa kirjoittaa oikein.

Eli 200 000 kilometriä ajettu auto lyhennetään oikeaoppisesti 200 tkm. Nämä pölvästit kirjoittaa sen muotoon 200k.

Oikeaoppisesti se on 200 Mm eli megametriä. Kukaan vain ei sellaista käytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mulle ' tulee eteen 2000 k , jutun lukeminen loppuu siihen. Siis jos tarkoitetaan 2000 euroa. Pidän junttina.

Juu, junttihan se on jos tekee luvuissa 1000-kertaisia virheitä.

2000k€ kun on kaksi miljoonaa euroa, ei 2000€

Tarkoittanet kahta megaeuroa, joka voidaan lyhentää 2 M€.[/

REPESIN!!! XD xD

Mä alan käyttämään tätä! ”Tulos oli jäljessä kaksi megaeuroa.” ”Hei kuka tarttis näitä viiskytmillieuroisia?”

Vierailija
44/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkareissakin on nyt käytössä 4K, tässäkin se k tarkoittaa tuhatta. Varmaan yksi syy, miksi monelle kuulostaa tutummalta kuin ennen ja tulee sitten käytettyä.

Vierailija
45/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

A b c d e f g h i j k l m n o p q kirjoitti:

Siis euro on lyhenne tuhat T. Tuhatta t. t. T. Tee kirjain tuhatta. K kymmenen . Taitaa nyt olla Suomen kielen aakkoset hukassa jo.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_yksikk%C3%B6j%C3%A4rj…

Päivän sivistyspaketti.

T = tera, eli aika paljon enemmän kuin tuhat. Kuinka pahoja patoitumia sinulle tuottaa lyhenne km, eli 1000 metriä?

Vierailija
46/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sotke Suomen kieltä kirjoitti:

Suomeksi kirjoitetaan tuhat t- kirjaimella . 1000 on tuhat.

Älä nyt jauha potaskaa. Tonni-yksikkö käytetään massasta puhuttaessa. Sehän on täysin väärä vaihtoehto ajomäärästä tai hinnasta puhuttaessa, mutta jostain syystä paljon enemmän käytössä puhekielessä.

Vierailija
47/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli 200 000 kilometriä ajettu auto lyhennetään oikeaoppisesti 200 tkm. Nämä pölvästit kirjoittaa sen muotoon 200k.

Ei, vaan tuo on ihan autokauppiaiden tapa. Tonni, t, on massan yksikkö ja vastaa 1000 kg.

Vierailija
48/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku keksi ja typerykset seuraa perässä kun luulevat että se on hienoa. Noloa lähinnä. Apinointia.

Vierailija
49/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tuo tkm on täysin pielessä, vaikka paljon käytetty puhekielessä. Ja itsekin sinä käytät km lyhennettä, eli 1000 metriä. Onhan tuon tkm, nyt vielä pöhlömpi jos tarkkoja ollaan. 200 tkm tarkoittaa 200 tonnikilometri. Mikäli kerranaisyksiköitä käyttäisi oikein, niin siinä pitäisi lukea 200Mm, mutta se on jo liian vaikea monelle.

Vierailija
50/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi 2000 kirjoitti:

Tuo k-juttu keksittiin viimeistään milleniumin vaihtuessa liittyen Year 2000 ongelmaan eli Y2K (year 2 kilo).

Eli olemme nyt siis 2kiloa 21g painavia?

Vierailija
51/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan käyttämään tätä! ”Tulos oli jäljessä kaksi megaeuroa.” ”Hei kuka tarttis näitä viiskytmillieuroisia?”

Minulla onkin lompakossa 5000 mikroeuron seteli!

Vierailija
52/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota käytettiin B2B-kaupan slangissa jo 90-luvulla. Veikkaisin notta sieltä rantautunut puhekieleen pikku hiljaa.

Vierailija
53/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus tuli 2000v sitten kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matemattisesta tavasta merkitä tuhat eli kilo

Tarkoitatko aikaa ennen Jeesusta jolloin rahat oli hopeaa ja kultaa mikä punnittiin painon mukaan . Nyt kun meillä on metallikolikot niitä ei punnita eikä kyllä paperisia seteleitä punnita vaan niissä on selvät numerot . Ei setelit paina mitään . Nykyaikana . Useimmin se k tarkoittaa kymmenen tuhatta eli vaikka 30 000 on 30k . Kymmentä. Tuhatta. Egee. Virtuaali raha ei paina . Kortit ei paina . Kulta punnitaan grammoissa ja kiloissa tai ruoka . Paperi rahaa ei. Tuskin 1000€ painaa 1000 kiloa kultaa.

Nyt oli kyllä NIIN typerä kirjoitus, että menetin uskoni ihmisiin. Et voi olla noin tyhmä!??!

No tyhmä olet, jos ei SI järjestelmä ole tuttu edes koulusta, jota et siis vissiin loppuun saattanut kirjoituksestasi päätellen.

Olen eri, mutta kiinnostaisi tietää, mitä tekemistä rahalla on SI-järjestelmän kanssa? Milloin rahasta tai rahan määrästä on tullut fysikaalinen suure?

Vierailija
54/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko aikaa ennen Jeesusta jolloin rahat oli hopeaa ja kultaa mikä punnittiin painon mukaan . Nyt kun meillä on metallikolikot niitä ei punnita eikä kyllä paperisia seteleitä punnita vaan niissä on selvät numerot . Ei setelit paina mitään . Nykyaikana . Useimmin se k tarkoittaa kymmenen tuhatta eli vaikka 30 000 on 30k . Kymmentä. Tuhatta. Egee. Virtuaali raha ei paina . Kortit ei paina . Kulta punnitaan grammoissa ja kiloissa tai ruoka . Paperi rahaa ei. Tuskin 1000€ painaa 1000 kiloa kultaa.

Miten voit kirjoittaa k:n tarkoittavan kymmentä tuhatta ja silti käyttää esimerkkinä 30000 on 30k?

Jos se olisi, kuten väität, 30000 olisi 3k.

Vierailija
55/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

640k pitäisi riittää kenelle tahansa.

Vierailija
56/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on hyvin niin kauan kuin 400 grammaa jauhelihaa ei aleta kutsua neljäksi heikiksi jauhelihaa...

Vierailija
57/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla onkin lompakossa 5000 mikroeuron seteli!

Valehtelet. Ei ole olemassa 0,005€ seteliä. Mikrohan on 10^-6.

Vierailija
58/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyllä NIIN typerä kirjoitus, että menetin uskoni ihmisiin. Et voi olla noin tyhmä!??!

No tyhmä olet, jos ei SI järjestelmä ole tuttu edes koulusta, jota et siis vissiin loppuun saattanut kirjoituksestasi päätellen.

Olen eri, mutta kiinnostaisi tietää, mitä tekemistä rahalla on SI-järjestelmän kanssa? Milloin rahasta tai rahan määrästä on tullut fysikaalinen suure?

Ei raha olekaan, mutta SI-järjestelmä määrittää kerrannaisyksiköt, eli kilo, mega, jne. Kyllähän esimerkiksi valtion budjetista puhuettaessa käytetään M€ lyhennettä. Ei tarvitse kaikkia nollia kirjoitella.

Vierailija
59/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

640k pitäisi riittää kenelle tahansa.

640k mitä? Tuohan on vain luku 640.000 ja ilman yksikkö ei paljoa kerro.

Vierailija
60/80 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen -86 syntynyt mies, eli en veeti enkä edes jonne.

Tuo K tarkoittaa kiloa, eli tuhatta, M taas olisi mega/miljoona.

Tuota lyhennettä käytin todella runsaasti eri nettipeleissä nuoruudessani. Ja niin käytti moni muukin ikäiseni.

Syy on siis siinä että nettipelaajat ovat kasvaneet aikuisiksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme