Mistä ihmiset ovat keksineet alkaa käyttää k lyhennettä hinnoissa?
Eli vaikka 2000 eurosta käytetään lyhennettä 2k? Onko tämä joku jonnejuttu?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on niin vaikeaa kirjoittaa oikein.
Eli 200 000 kilometriä ajettu auto lyhennetään oikeaoppisesti 200 tkm. Nämä pölvästit kirjoittaa sen muotoon 200k.
Käytät itsekin k:ta sanassa kilometri. Kilometri = tuhat metriä = km, ei tm.
Mä olen nähnyt sitä käytettävän ainakin 15 vuotta ja siis itsekin käyttänyt. Olen vientimyynnin hommissa isossa kansainvälisessä firmassa.
Samaa ihmetellyt. Miten euroista saadaan kilomitta , 2000 euroa on 2000k?
Jos mulle tulee eteen 2000 k , jutun lukeminen loppuu siihen. Siis jos tarkoitetaan 2000 euroa. Pidän junttina.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Miten euroista saadaan kilomitta , 2000 euroa on 2000k?
Aivot sulaa tätä keskustelua lukiessa :D 2000 euroa on eri asia kuin 2000 k euroa, jos sitä tarkoitat tuolla. Kilo tarkoittaa tuhatta.
Kyllä se nettijonne hommaa. Huolestuttavaa jos se on levinnyt oikeaan maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulle tulee eteen 2000 k , jutun lukeminen loppuu siihen. Siis jos tarkoitetaan 2000 euroa. Pidän junttina.
Juu, junttihan se on jos tekee luvuissa 1000-kertaisia virheitä.
2000k€ kun on kaksi miljoonaa euroa, ei 2000€
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi ap voikin taivastella mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä kutsua tuhatgrammaa (tg) kilogrammaksi (kg) ja tuhatmetriä (tm) kilometriksi (km)
SI-järjestelmä, onko se jotain syötävää?
Hyvä kun et tiedä yhtään mistä puhut vaikka esität niin. SI-yksiköihin kuuluu fysikaalisia suureita, mutta ei valuuttoja. Silloinkin tätä kerrointa "k" käytettäisiin yhdessä yksikön kanssa eli 5 k€, mikä on eri kuin tämä nykyinen saastainen käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, junttihan se on jos tekee luvuissa 1000-kertaisia virheitä.
2000k€ kun on kaksi miljoonaa euroa, ei 2000€
Tarkoittanet kahta megaeuroa, joka voidaan lyhentää 2 M€.
Puoliso ollut pankkialalla kohta 25v, ihan koko sen ajan käyttänyt tuota lyhennettä. Taisi olla käytössä jo opiskeluaikoina, kun luki taloustieteitä.
Olisi aika rasittavaa jos kilovatit esitetään vatteina, kilogrammat grammoina ja nettinopeudet bitteinä.
Vanha. Mutta tiedättekö mikä on "jaardi"?
Pankkidiilerit puhuvat rennosti ykkösistä ja kympeistä ja satasista. Tarkoittaessaan miljoonia. Siis "satku kaksnelosta" tarkoittaa yksiselitteisesti 100 000 000 euron nimellisarvosta Suomen Valtion 2024 erääntyvää joukkovelkakirjalainaa.
Kun puhutaan kymmenestä satkuist puhutaan miljardista, eli "jaardista".
Vuosi 2000 kirjoitti:
Tuo k-juttu keksittiin viimeistään milleniumin vaihtuessa liittyen Year 2000 ongelmaan eli Y2K (year 2 kilo).
uudenvuoden bileissä kaljat läikkyi telkkarin sisään eli se kyllä ne kodinkoneet siinä hajoili kuten etukäteen peloiteltiinkin :)
k = kilo = 10^3 = 1000, eli mittayksikön tuhannes kerrannaisyksikkö. Lyhenne otettu käyttöön SI-järjestelmäsääs vuonna 1795. Käytetään usein pituuden yksikön (metri) kanssa, mutta voidaan käyttää myös massan, tilavuuden, ajan, lämpötilan ja energian yksiköiden kanssa (muunmuassa). Ja lisäksi voidaan käyttä metrijärjestelmän ulkopuolisissa yksiköissä, kuten rahassa! Ja lisäksi esim. 3k€ (3000€) ei riko mitään kerrannaisyksiköiden sääntöjä, joten mikään ei estä käyttämästä sitä rahayksiköiden kanssa.
Hyvä kun et tiedä yhtään mistä puhut vaikka esität niin. SI-yksiköihin kuuluu .
Jos sinä tietäisit mistä puhut etkä vain esittäisi niin tietäisit että SI-järjestelmän kerrannaisyksikön etuliitteet ovat määrää ilmaisevia paljaita lukuja (kymmenen potensseja) joiden käyttöä ei ole mitenkään rajoitettu tiettyyn tieteenalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanha. Mutta tiedättekö mikä on "jaardi"?
.
Tieotekniikan puolella puhutaan datan tallennuksessa hämäävästi kiloista ja megoista vaikka kantalukuna onkin 2 potenssiin 10 eli 1024.
....mutta kun puhutaan saman datan siirrosta niin palataankin SI-järjestelmän mukaisiin etuliitteisiin jolloin kbps on 1000 bittiä/s
Älä sotke Suomen kieltä kirjoitti:
Suomeksi kirjoitetaan tuhat t- kirjaimella . 1000 on tuhat.
Suomessa on käytössä SI-yksiköt. k=1000x, t=tonni
eri asioista
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pidän junttina jos kirjoittaa kaksi miljoonaa (2000k) kun tarkoittaa kaksi tuhatta (2k).
Minusta tuo ei ole hyvää suomea. Vaikuttaa ulkomaan lainalta.
Kilometri, kilowattitunti, kilogramma, km, kWh, kg. Ihan sama logiikka isojen rahasummien kanssa, vaikka 145k. Näkeehän isoissa budjeteissa joskus jopa M€, miljoonaa euroa. Uusi silta maksoi esim 156,2 M€. Samalla tavalla asunto voi maksaa 160k.
En tiedä miksi tästä pitäisi ärsyyntyä, normaalia nopeaa kielenkäyttöä.