Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saamelaisten käsityökulttuuri uhkaa loppua kokonaan, kun kukaan ei enää uskalla käyttää tai ostaa saamelaisia käsitöitä cancel-kulttuurin ta...

Vierailija
05.10.2021 |

Turistit eivät enää uskalla ostaa tai käyttää saamelaisten tekemiä käsitöitä.
Asiaan liittyvä uutinen alkaa kohdasta 1m 30s: https://areena.yle.fi/1-50658787

Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.

Kommentit (830)

Vierailija
361/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että tavallinen saamelainen on aivan yhtä vittuuntunut jonkun varttisaamelaissomeinfluensörin perseilyihin kuin etelän lantalainenkin.

Joo, ainakin mun saamelainen ystävä on myös aivan täysin tympääntynyt siihen, kuinka paljon saamelaiset tappelee keskenäänkin joka asiasta. Hirveää juoruilua ja kyräilyä jatkuvasti.

Vierailija
362/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään sääliä saamelaisia kohtaan - itsepä ovat kuoppansa kaivaneet ja yrittävät estää kaikkien muiden elämisen täällä Lapissa. Tästä syystä en syö myöskään enää poronlihaa. Pitäkööt senkin kun me kaikki muut ihmiset aina ollaan riesaksi vain niille poroille ja heidän elinkeinolleen.

T. Lappilainen

Minulla oli tapana nuorempana käydä joka syksy patikoimassa Lapissa. Aina kun avasi paikallisradion kanavan, siellä haukuttiin eteläsuomalaisia. Aina! En tiedä olivatko haukkujat saamelaisia vai Lapissa asuvia suomalaisia, mutta muuta puheenaihetta heillä ei tuntunut olevan.

Sieltä on peräisin minun vastenmielisyyteni pohjoissuomalaisia kohtaan. Ovat niin ilkeitä, kaunaisia ja pahantahtoisia :(

Luonto on siellä kaunis, mutta ihmiset ilkeitä.

Kai se yli puolen vuoden pimeä aika jälkensä mieleen jättää. Kukapa sitä niin pitkään jaksaisi sisätiloissa lorvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä nöyristely on samaa, vallan edessä tapahtuvaa matelua kuin ennenkin.

Enää ei oteta lakkia päästä ja kumarreta, ylistetä isoherraa, kuningasta tai Jumalaa. Jotakuta, joka suuttuu ja aiheuttaa koko (läheistenkin) elämän tuhoavaa harmia, ilman edesvastuuta, jos ei jokainen muotoseikka mene oikein.

Vierailija
364/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minkä tahansa käsityötuotteen ostaminen ja käyttäminen/esille laittaminen kulttuurista omimista, koska käsityötuotteethan edustavat paikallista kulttuuria? Pitääkö tyytyä vain oman kylän tuotantoon tai olla sitten ilman? Ja saako räppiä tai reggaeta kuunnella? Saako tanssia enää salsaa, tangoa - tai ylipäänsä mitään tanhuamisen tai yksinkertaisen piiritanssin lisäksi?

Saako juoda viiniä? Syödä pitsaa? Uskaltaako etnisissä kaupoissa enää tehdä ostoksia?

Eurooppalaiset valtakulttuurit ovat siitä onnellisessa asemassa, että heitähän ei voi loukata mitenkään. Vain vähemmistöillä on oikeus loukkaantua mistään. Joten Oetkerin pakastepitsan syöminen halvan viinipullon kera on totta kai täysin sallittua, jopa siinä tapauksessa, että siinä pitsassa on ananasta.

EI EI EI! Ananas on ehdottomasti kielletty koska se on omittu intiaaneilta! Samoin peruna, paprika, chili, tomaatti, maissi, kaakao ja suklaa sekä tupakka! Näistä ei saa länsimainen nauttia sen enempää kuin sulkapäähineistä! Kokaiinikin on inkkareilta varastettu!

Eikö kahvikin ole tuolta peräisin. Suomesta nyt ei ainakaan.

Meidän suomalaisten on hyvä elää jatkossa vain lantuilla, nauriilla, muikuilla, kaljalla, pakurilla, marjoilla, pettujauhoilla. Mehdollisesti hittidieetti.. hmm.

Ja kalalla. Mikä olisi se alkuperäisin?

Olihan tuossa muikku :D Särki voisi olla sopivan nöyrä suomalaisruokavalioon. Lohesta met emmä uskalla nyt puhella mithään.

Ehkä hauki? Säkiä eli monni on nykyään harvinainen herkku. (Säkkijärvi =säkiäjärvi. )

Vierailija
365/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän saamelaisten käsityökulttuurin tuotteita kuulu muiden ostaa tai käyttääkään kuin saamelaisten itsensä. Myykööt tai lahjoittakoot toisilleen, eihän se kulttuuri voi ulkopuolisille myynnin varassa olla.

Saamelainen käsityöntekijä (sivutoiminen) tässä hei. Ainoat asiat mitä en myy kuin saamelaisille on kansallispuvut ja kaikki niihin kuuluva, koska niissä on aina mukana suvun omaa perinnettä yms. joka siis on tosi henkilökohtaista ja puvuista erottaa suvun, siviilisäädyn yms. Kyllä minä voin lapasia, sukkia yms. joissa on geneeristä "Lappi kuviointia" joka ei liity kenenkään sukuun myydä muillekin kuin saamelaisille. Myös puu- ja luukäsityöt on sellaisia joita voi mun mielestä aivan vapaasti ostaa ja käyttää vaikka niitä poronluisia sormuksia. Itsekin olen törmänny tähän, että jotain mun tekemiä sukkia ihaillaan ja sitten kun käy ilmi, että olen saamelainen niin ei enää paskamyrskyn pelossa uskalletakaan ostaa.

En ole saamelainen, mutta sain lahjaksi eräältä saamelaisvanhukselta hänen juhlapukunsa. Pukeuduin siihen hänen vielä eläessään ja hän oli aina iloinen, kun näytin kuvia juhlista, joissa olin ollut puku ylläni. Puin sen myös hänen hautajaisiinsa. Saanko vai enkö saa käyttää pukua, joka on kuitenkin minulle annettu? Jos saan, pitääkö minun aina kertoa, mistä puku on tullut ja miksi saan käyttää sitä?

En saisi sanoa mistään mitään, koska olen valkoinen nainen, ellen kerro, että rikkaista ja rakastavista vanhemmista huolimatta minulla on ollut erittäin rankka elämä kliinisen masennuksen ja vaikeasti kehitysvammaisen veljeni takia. Mulle on siis sanottu, että ongelmani tavallaan kumoavat nuo hyvät lähtökohdat, koska en ole pystynyt hyödyntämään hyviä lähtökohtiani vaan pudonnut yhteiskunnan silmukoiden läpi. Eli saisinkin kertoa mielipiteitäni, koska en ole pärjännyt elämässä. Mutta pitääkö minun joka jumalan kerta kertoa ihmisille yksityiselämästäni ja repiä haavojani julkisesti auki, että saisin puhua asioista ja ilmaista mielipidettäni? Nykyaika on naurettavaa wokeineen ja cancelointeineen. Naurettavaa. Jos on toisia kunnioittava ihminen ja haluaa keskustella asioista asioina ja yrittämättä nokkia ketään, niin siihen pitäisi jokaisella olla oikeus taustoistaan huolimatta. Ketään ei saa kyykyttää - ei edes niitä kultalusikka suussa syntyneitä! Ei ihmisillä ole mitään velvollisuutta avata yksityiselämäänsä muille ja perustella, miksi minä saisin sanoa, että "mielestäni asia X on oikein" tai "mielestäni asia X ei ole oikein".

Mun mielestä on myös tosi ookoo, jos vitivalkoisin nainen/mies pukeutuu naamiaisiin Aladdiniksi tai vaikka Usain Boltiksi. Samaten pikimustin mies/nainen voi mielestäni pukeutua vaikka Tarja Haloseksi. Niin kauan kuin tässä ei ole pahaa tahtoa mukana, niin kaikki on hyvin. Mutta siinäkin tapauksessa, että alkaa pilkata tätä esittämäänsä hahmoa/henkilöä/henkilön kulttuuria, ongelma ei ole mun mielestä siinä, että tietyn värinen pilkkaa tietyn väristä, tai tietystä kulttuurista oleva pilkkaa tietystä kulttuurista tulevaa, vaan siinä, että pilkkaaja on k u s i p ä ä k i u s a a j a  ja kiusaamista ei tule hyväksyä. 

Aamen, aamen, aa-aa-meeeennnnnn!!!!!!!! Voisiko joku vastata tuohon hyvään kysymykseen, että saako käyttää sitä lahjaksi saatua pukua, vaikkei ole saamelainen? Siinähän varmaan on niitä edellä mainittuja sukumerkintöjä tjsp., eli puku ei oikeasti edusta kantajaansa, mutta sen on hänelle kuitenkin puvun alkuperäinen omistaja antanut.

Vierailija
366/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan saamelaisuudesta ja saamelaiskulttuurista... Suosittelisin lämpimästi jokaista suomalaista tutustumaan Suomen historiaan, saamelaisten historiaan ja saamelaisten suomalaistamiseen. Kun tiedetään enemmän, ymmärretään enemmän. Itse olen viime aikoina tutkinut asiaa jonkin verran, ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Paljon asioita, joista en tiennyt yhtään mitään, en siis ollut koskaan kuullutkaan. Voin sanoa, että avasi ainakin itselläni silmiä todella paljon. T. suomalainen 29 v.

Vierailija
367/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis niitä vaatekappaleita ei voi käyttää joihin on kätkettynä piiloviesti joka kertoo mistä suvusta käyttäjä on. Tämmöisen ulkopuolisen on tietenkin vaikea tietää joten on otettava asiasta selvää ja kysyttävä infoa.

Täälä oli esimerkkinä tuo porontalja. Kertooko porontalja mistä suvusta sen omistaja on kotoisin?.. ei kerro joten sitä saa käyttää. :D Kertooko vaikkapa kuviolliset paulanauhat mistä suvusta omistajansa on?… kertoo joten niiden käyttöä harkitsisin ja itse ottaisin selvää miltä vaikkapa mummoni kotiseudun eli Pohjois-Pohjanmaan paulat näyttäisivät.

Paulanauhoja käsityönä tekevät eivät sitten saa tehdä kuin oman alueensa kuviota ja myydä tiskin alta syntyperäisille naapureille? Huokaus. Joa sinulla on oikeasti jokin suvun(!) perinnekuvio, niin ei sitä taida kaupasta tai googlella löytää.

Vierailija
368/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kyllä on, että pikkuletit on joidenkin mielestä kulttuurista omimista. Voisivatko he kertoa sen saman niille afrikkalaisille, jotka turistipaikoissa laittaa valkoisille niitä lettejä? Kuinka paljon he ilahtuvat siitä, että toiset yrittää pilata heidän toimeentulonsa?

Intiaanit ovat selittäneet tuota niin, että tulojen pitäisi nimenomaan tulla heille itselleen. Eli Amerikassa asuvalta intiaanilta on ihan ok ostaa paikallinen tuote käydessään, koska hän saa siitä rahat. Tuotetta ei ole ok ostaa muualta, koska raha ei silloin päädy sille, jonka kulttuurista on kysymys ja silloin syntyy se hetki, jolloin kulttuuria riistetään.

Ahaa! Eli jos helsinkiläinen krääsämyymälä ostaa suoraan Saame/Lappi-kamaa suoraan saamelaiselta tuottajalta jälleenmyyntiin Helsingissä, niin se saa ostaa vaan ei jälleenmyydä?

Ok. Jäi sitten tundralle sen saamelaisen leikkaa-liimaa-poronnahkaa-tekeleet.

Pyh, tuohan olisi täysin ok kun raha menee saamelaiselle loppupeleissä. Ongelmahan on siinä ettei nuo matkamuistomyymälät osta niitä lappituotteita saamelaisilta vaan tilaavat Kiinasta kun saavat niitä tusinan 20 centillä ja ilmaiset kuljetukset päälle.

Ahaa, ahaa! Siis se ei saameja haittaa, että niitten kulttuurituotteet tehdään Kiinassa, kunhan vaan niitä ei suomalainen myy japanille Helsingissä?

Got it.

Siis mitä ihmettä sönkötät? Varmasti Lapista löytyy niitäkin Saamelaisia jotka myyvät skeidaa Kiinatuotetta eteenpäin, mutta samanlailla hekin romuttavat paikallisten käsityöläisten toimeentuloa jotka eivät pysty tekemään töitä parin euron päiväpalkalla. Toki sentään nämä huijarit asuvat Lapissa joten osa rahasta jää edes sinne, jos jotain positiivista pitää etsiä.

Niin kauan kuin Suomalainen turistimyymälä ostaa Saamelaisilta käsityöläisiltä Saami-tuotteet niin ongelmaa ei ole.

Eiköhän ongelmaksi keksitä sitten se, että yrittäjä saa myynnistä voittoa eli riistää saamelaisia.

Niin että on kaikille parasta, jos tämä cancel-väki ottaa ja vie ne käsityöt johonkin missä ne eivät joudu väärälle omistajalle.

Mihin, se onkin eri asia...

Vierailija
369/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin syytetään kulttuurin omimisesta ja nyt valitetaan, kun kanttikset eivät enää osta heidän tuotteitaan.

Get woke go broke

Vierailija
370/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että kun vähemmistöä aletaan ymmärtämään ja ei sorreta, alkavat olemaan pahempia päsmäröijiä, kuin heidän niinsanotut ja siitä syytetyt sortajansa.

Vierailija
371/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan saamelaisuudesta ja saamelaiskulttuurista... Suosittelisin lämpimästi jokaista suomalaista tutustumaan Suomen historiaan, saamelaisten historiaan ja saamelaisten suomalaistamiseen. Kun tiedetään enemmän, ymmärretään enemmän. Itse olen viime aikoina tutkinut asiaa jonkin verran, ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Paljon asioita, joista en tiennyt yhtään mitään, en siis ollut koskaan kuullutkaan. Voin sanoa, että avasi ainakin itselläni silmiä todella paljon. T. suomalainen 29 v.

Juu, onhan siellä ihan kamalia juttuja historiassa. Harmittaa, että sellaiset unohtuu kaiken tällaisen nykysekoilun takia. Esim. kallon ja kehon mittaukset (tosin meidän suomalaisten kallojakin on mittailtu ja kerätty) puhumattakaan siitä miten lapset haluttiin pakottaa suomenkielisiksi ja opiskelemaan suomeksi. Vaan onpa suomalaisiakin yritetty pakottaa ruotsinkielisiksi eri aikoina ja paikoissa. Nuo ovat ikäviä tarinoita eikä niistä ole edes kovin kauan aikaa.

Vierailija
372/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kannattaa muistaa ajan olleen aivan eri ja omaavan todella kovia kohtaloita muuallakin kun saamelaisten keskuudessa.

Vierailija
373/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi kolttanaisten hurjannäköinen perinnepäähine, josta luin mielenkiintoisen artikkelin joskus aikaa sitten. Se on sellainen korkea, sarvimainen. Niitä on ilmeisesti yritetty tuhota ja poistaa jossain vaiheessa ja jossain museossa on tallella sellainen aito ja alkuperäinen.

Se päähine edustaa minun mielikuvissani jotain vanhaa naisellista voimaa, jotain minkä miellän universaaliksi. Mutta en todellakaan uskaltaisi käyttää sellaista ja jotenkin se on sääli. Voin vain kuvitella, miten joku tulevaisuuden suomalainen/saamelainen/metsäsaamelainen/koltta muotisuunnittelija tekisi läpimurron maailmalla ja yhdistäisi näitä kaikkia kulttuureita omintakeisella tavalla moderniin tyyliin. Se olisi upeaa.

Tässä sen huomaa, kun lappilainen suomalainen alkaa puhua muista kulttuureista. Ei tuo muistelemani päähine ollut kolttapäähine vaan saamelaisnaisten ns. sarvilakki. Jota ei nykyään käytetä. Se on siis yksinkertaisesti aivan mahtava:

https://yle.fi/uutiset/3-9743691

Jaahas, ei taida onnistua tuo kieltosi estää puhumasta muista kulttuureista.

-eri

Vierailija
374/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän saamelaisten käsityökulttuurin tuotteita kuulu muiden ostaa tai käyttääkään kuin saamelaisten itsensä. Myykööt tai lahjoittakoot toisilleen, eihän se kulttuuri voi ulkopuolisille myynnin varassa olla.

Saamelainen käsityöntekijä (sivutoiminen) tässä hei. Ainoat asiat mitä en myy kuin saamelaisille on kansallispuvut ja kaikki niihin kuuluva, koska niissä on aina mukana suvun omaa perinnettä yms. joka siis on tosi henkilökohtaista ja puvuista erottaa suvun, siviilisäädyn yms. Kyllä minä voin lapasia, sukkia yms. joissa on geneeristä "Lappi kuviointia" joka ei liity kenenkään sukuun myydä muillekin kuin saamelaisille. Myös puu- ja luukäsityöt on sellaisia joita voi mun mielestä aivan vapaasti ostaa ja käyttää vaikka niitä poronluisia sormuksia. Itsekin olen törmänny tähän, että jotain mun tekemiä sukkia ihaillaan ja sitten kun käy ilmi, että olen saamelainen niin ei enää paskamyrskyn pelossa uskalletakaan ostaa.

En ole saamelainen, mutta sain lahjaksi eräältä saamelaisvanhukselta hänen juhlapukunsa. Pukeuduin siihen hänen vielä eläessään ja hän oli aina iloinen, kun näytin kuvia juhlista, joissa olin ollut puku ylläni. Puin sen myös hänen hautajaisiinsa. Saanko vai enkö saa käyttää pukua, joka on kuitenkin minulle annettu? Jos saan, pitääkö minun aina kertoa, mistä puku on tullut ja miksi saan käyttää sitä?

En saisi sanoa mistään mitään, koska olen valkoinen nainen, ellen kerro, että rikkaista ja rakastavista vanhemmista huolimatta minulla on ollut erittäin rankka elämä kliinisen masennuksen ja vaikeasti kehitysvammaisen veljeni takia. Mulle on siis sanottu, että ongelmani tavallaan kumoavat nuo hyvät lähtökohdat, koska en ole pystynyt hyödyntämään hyviä lähtökohtiani vaan pudonnut yhteiskunnan silmukoiden läpi. Eli saisinkin kertoa mielipiteitäni, koska en ole pärjännyt elämässä. Mutta pitääkö minun joka jumalan kerta kertoa ihmisille yksityiselämästäni ja repiä haavojani julkisesti auki, että saisin puhua asioista ja ilmaista mielipidettäni? Nykyaika on naurettavaa wokeineen ja cancelointeineen. Naurettavaa. Jos on toisia kunnioittava ihminen ja haluaa keskustella asioista asioina ja yrittämättä nokkia ketään, niin siihen pitäisi jokaisella olla oikeus taustoistaan huolimatta. Ketään ei saa kyykyttää - ei edes niitä kultalusikka suussa syntyneitä! Ei ihmisillä ole mitään velvollisuutta avata yksityiselämäänsä muille ja perustella, miksi minä saisin sanoa, että "mielestäni asia X on oikein" tai "mielestäni asia X ei ole oikein".

Mun mielestä on myös tosi ookoo, jos vitivalkoisin nainen/mies pukeutuu naamiaisiin Aladdiniksi tai vaikka Usain Boltiksi. Samaten pikimustin mies/nainen voi mielestäni pukeutua vaikka Tarja Haloseksi. Niin kauan kuin tässä ei ole pahaa tahtoa mukana, niin kaikki on hyvin. Mutta siinäkin tapauksessa, että alkaa pilkata tätä esittämäänsä hahmoa/henkilöä/henkilön kulttuuria, ongelma ei ole mun mielestä siinä, että tietyn värinen pilkkaa tietyn väristä, tai tietystä kulttuurista oleva pilkkaa tietystä kulttuurista tulevaa, vaan siinä, että pilkkaaja on k u s i p ä ä k i u s a a j a  ja kiusaamista ei tule hyväksyä. 

Aamen, aamen, aa-aa-meeeennnnnn!!!!!!!! Voisiko joku vastata tuohon hyvään kysymykseen, että saako käyttää sitä lahjaksi saatua pukua, vaikkei ole saamelainen? Siinähän varmaan on niitä edellä mainittuja sukumerkintöjä tjsp., eli puku ei oikeasti edusta kantajaansa, mutta sen on hänelle kuitenkin puvun alkuperäinen omistaja antanut.

Parempi tietysti olisi jos hänellä olisi 2 todistajan ja lahjoittajan allekirjoittama sertifikaatti puvun käytölle.

Vierailija
375/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kannattaa muistaa ajan olleen aivan eri ja omaavan todella kovia kohtaloita muuallakin kun saamelaisten keskuudessa.

Kyllä, mutta myös muistaa, että traumat siirtyvät sukupolvelta toiselle. Ja Suomi ei edelleekään ole esimerkiksi pyytänyt anteeksi (auttaako se, sitä en tiedä) saamelaisilta.  Siis anteeksi siitä mitä tapahtui (suomalaistaminen), vaikka nykyisin varmasti jokainen tajuaa sen olleen valtion taholta väärin. Eikä tämän EU:n ainoan alkuperäiskulttuurin asema ole tietääkseni edelleenkään sellainen kuin sen pitäisi olla.

Vierailija
376/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän loppui Lapin lomailu. Enkä osta enää poronlihaakaan. 

Vierailija
377/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaikeuksissa.

Setäni on naimisissa Japanissa, sikäläisen naisen kanssa.

Halusivat teettää minulle lahjaksi kimonon mittojeni mukaan.

Nyt jos en sitä käytä, loukkaan tätä tätiäni verisesti

Jos käytän, joudun teilatuksi kulttuurisesta omimisesta.

Vierailija
378/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy sanoa että itsekin nykyään, kun lappiin mökillemme menen, pyrin ostamaan kaiken muualta kuin sieltä. Nykyään tuntuu jopa huoltsikalle/ kauppaan mennessä että on joku surkea turisti heidän mielestään, joka on tullut vain imemään heidät kuiviin. Joo kiitos, en halua sellaista perusteetonta oloa itselleni. 

Mummoni oli metsäsaamelainen, ja minussa on vahvana ne piirteet vielä, pienet silmät, korkeat poskipäät, tummuus, vaikka hiukset ovatkin ihan keskiruskeat, mutta kulmat vahvat ja tummat, sekä pikimkustat ripset. Kyllä minusta näkee että lapista ollaan kotoisin.

Pidin ennen tuon alueen kulttuuria, pärjäämistä, ja historiaa mielenkiintoisena. Tämä siis silloin "nunnukanunnuka-aikana" kun 4tuulen lakkia sai vielä muutkin käyttää. Nykyään äänestän jaloillani ja menen vain suoraan mökille käytyäni kaupassakin jo Oulussa.

Hailakat siansilmät sinulla on ja nekin lähellä toisiaan.

Silmänväri ei saamelaisella kyllä ole hailakka. Moni on pikisilmäinen.

Onko tällainen kirjoittelu asiallista? Ei ole.

ps. tunnen monia sinisilmäisiä blondeja saamelaisia. Jos pysyttäis nyt asiallisina jooko.

Ai onko asiallista sanoa ettei saamelaisten silmienväri ole hailakka kaikilla, vaan monella on tumat silmät? Kaikkea sitä...

Vierailija
379/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyllistynkö kulttuuriseen omimiseen, kun hämäläisenä käytän Munsalan kansallispukua? Minä siis ihan oikeasti omistan Munsalan puvun, hieman naurattaa aina kun pukeudun siihen.

Kuuluuko Munsalan kansallispukuun airo ja jänishousut?

Vierailija
380/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tästä ajasta ei ole kauaa.. varmasti muistot hyvin tallella.