Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasaramäki ja Lauste samaan koulupiiriin Turussa

Vierailija
05.10.2021 |

Tämän päivän TS uutisoi, miten vauraan Vasaramäen vanhemmat haluavat lapset ihan muualle kuin laustelaisten lasten kanssa samaan yhteinäiskouluun, jota kaupunki siis suunnittelee.

Syy on tietenkin etäisyys, joka on itse asiassa lähes sama kuin keskustan suuntaankin. Mitään tekemistä vanhempien vastarinnalla ei tietenkään ole sen kanssa, että Lausteella asuu paljon monikulttuurisia perheitä ja siellä on myös suuri lastenkotiyksikkö.

Voi olla, että suurten kaupunkien kehyskunnat kiinnostavat nyt myös vasaramäkeläisiä. Kun mennään riittävän kauas lähiöistä, koululaismassa on homogeenisempaa ja koulupiirejä on vaikeampaa yhdistellä näin, että saadaan tasaisesti kaikkia kulttuureja kouluun.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisessa vanhemmat sanovat itsevarmasti: "Uuden koulun oppilaisiin ei kannata laskea vasaramäen lapsia, he menevät mieluummin keskustan kouluihin."

Vanhemmilla ei ole tuollaista valtaa valita koulua, keskustan koulut ovat Turussa muutenkin jo täynnä.

Ainakin aikaisemmin oli oikeus jatkaa opintoja siinä koulussa, missä oli aloittanut, vaikka muutti muualle kaupungissa. Matkat piti maksaa itse. Naapurin isompi lapsi jatkoi tuossa meidän koulussa ja juuri koulunsa aloittanut siirtyi uuteeen lähikouluun. Jos tuo on yhä mahdollista, niin silloin vaan hetkeksi asumaan toisen koulupiirin alueelle ja saa lapsensa eri kouluun. Sitten taas muutto takaisin entiseen kotiin.

Vierailija
42/49 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunki siis mokannut kaavoittamisen sielläkin ja nyt sitä sitten paikataan tuolla tavoin.

Jos kaavoittamisella tarkoitat sitä että tuollaiset lähiöt luomalla luotiin, niin kyllä.

Toisaalta Turussa ei montaa lähiötä enää ole ilman tvt:n aluetta. Uittamo taitaa olla ainoa ja sinnekin ollaan jo kaavoitettu uimahallin paikalle iso nippu kaupungin asuntoja. Ja siitä taas tietää mitä seuraa.

Suurin osa asukkaista kaupungin asunnoissa on normaaleja. Mutta ne ongelmatapaukset ovat räikeämpiä. Itse olen asunut joskus väliaikaisesti pikku pätkiä ja kokemuksesta puhun.

Mäkin olen asunut ja siihen on syy etten asu enää. Ei tvt taloja uittamolle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisessa vanhemmat sanovat itsevarmasti: "Uuden koulun oppilaisiin ei kannata laskea vasaramäen lapsia, he menevät mieluummin keskustan kouluihin."

Vanhemmilla ei ole tuollaista valtaa valita koulua, keskustan koulut ovat Turussa muutenkin jo täynnä.

Ainakin aikaisemmin oli oikeus jatkaa opintoja siinä koulussa, missä oli aloittanut, vaikka muutti muualle kaupungissa. Matkat piti maksaa itse. Naapurin isompi lapsi jatkoi tuossa meidän koulussa ja juuri koulunsa aloittanut siirtyi uuteeen lähikouluun. Jos tuo on yhä mahdollista, niin silloin vaan hetkeksi asumaan toisen koulupiirin alueelle ja saa lapsensa eri kouluun. Sitten taas muutto takaisin entiseen kotiin.

Juuri näin helppoa se on. Vuokraa yksiön, siirtää kirjat sinne pariksi kuukaudeksi ja sitten taas takaisin. Tai jos hyvällä alueella on mummola tms niin lasten kirjat sinne, niin saavat jatkaa siinä koulussa, jossa aloittivat. Ja arjessa ei oikeasti muutu yhtään mikään. Tämä porsaanreikä varmaan kyllä tukitaan jossain vaiheessa, kun ihmiset alkaa hyödyntää tätä.

Vierailija
44/49 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hetkeksi kirjat siirtäminen on ilmeisesti suosittu keino.

Muistan lukeneeni, että ainakin Lontoossa oli sääntö, että hetkellinen asuminen suositun koulun alueella ei riitä koulun vaihtamiseen. Tuo keino siis estetään varmaan jossain kohtaa.

Vierailija
45/49 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo hetkeksi kirjat siirtäminen on ilmeisesti suosittu keino.

Muistan lukeneeni, että ainakin Lontoossa oli sääntö, että hetkellinen asuminen suositun koulun alueella ei riitä koulun vaihtamiseen. Tuo keino siis estetään varmaan jossain kohtaa.

Eikö Helsingissäkin tätä harrasteta ainakin jonkin verran jo?

Hirveää että yritetään pakottaa ihmiset johonkin tiettyyn kouluun. Eikö kannattaisi ennemmin tutkia miksi joku tietty koulu ei kelpaa ja tehdä niille ongelmille jotain. Tuskin vanhemmatkaan nauttii siitä, että saavat päänsä puhki pohtia miten pelastaa lapsi lähikoululta.

Vierailija
46/49 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/49 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää. Lausteella oli ikävä maine jo omassa lapsuudessani, 1970-1980-luvulla.

Vierailija
48/49 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän ilmeisesti mitään fiksua ratkaisua löydetä, jos ei ole Helsingissäkään löydetty. Vanhemmat vääntävät minkä voivat, ja seurauksien kanssa sitten eletään.

Vierailija
49/49 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos luoja minun lapseni saivat käydä koulut ennen tätä m.o.k.u.tu.s aikaa!

Ikävää nyky vanhempien ja lasten kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi