Oikeaoppinen risotto
miten se taas meni, tuliko siihen valkoviiniä vai valkoviinietikkaa?
Mulla on arboriot kiehumassa jo!
Kommentit (3)
Tehdään seuraavasti. Tässä ihan perusrisotto, jos laittaa esim. kasviksia, lihoja tms niin niitä lisätään kypsennysajan mukaan eri vaiheissa prosessia. Ja tosiaan, on myöhäistä jos riisit on jo kiehumassa, tehdä oikeaoppista risottoa :)
Ensin salottisipulia tai sipulia kuullotetaan oliiviöljyssä. Lisätään riisit ja pyöritellään öljyssä jonkin aikaa. Seuraavaksi lisätään viiniä (useimpiin risottoihin valkoviiniä) desin verran. Tämän jälkeen aletaan lisäillä pienissä erin kasvislientä toisesta kattilasta, ja sekoitellaan kunnes riisi kypsää. Lopuksi risottoon lisätään reilusti parmesanjuustoa ja voita. Maustetaan suolalla ja mustapippurilla.
Itse en tykännyt valkoviinistä (jota sinne siis suurin osa laittaa), vaan mun ohjeella loraus öljyä kattilaan: sinne sipulit ja valkosipulit ja pehmennetään ne. Sitten lihaliemi-kasvisliemi (kattilassa 1,5l vettä ja 1 lihaliemikuutio ja 1 kasvisliemikuutio) 1dl ja riisit sekaan, sekoitellaan ja lisätään nestettä aina 0,5-1dl kerrallaan ja sekoitellaan kunnes puolet nesteestä on imeytynyt ja toistetaan tätä niin kauan, että riisi on kypsää (saa ja pitää olla pureskeltavaa, eli ei mitään mössöä). Kun riisi on kypsää, sekaan pari nokaretta voita ja juustoa (parmesan, tai vaikka ihan tavallista, voimakasmakuista juustoa).
Myöhäistä sitä nyt on lisätä jos riisit on kiehumassa.