heti kun lapset nukkuu, lähden
A) kauppaan (samassa korttelissa)
TAI/JA
B) viemään roskat
Mitä mieltä olette? Voinio jättää sikeästi nukkuvat 4 ja 7 vuotiaat 10 minuutiksi yksin?
Kommentit (25)
Mitä jos tulee tulipalo kun olet kaupassa?
Mielestäni kannattaa harjoitella noita yksin kotiin jättämisiä mieluummin niin, että lapset ovat hereillä ja että edes se vanhempi (7 v) tietää ennen nukkumaan menoa, että käyt kaupassa/viemässä roskat. Jos herää(vät), niin ei tule yllätyksenä.
Minullakin on ollut omat viritykset, kun olen käynyt viemässä roskat tai hakemassa pyykit. 2-3 v on jäänyt yksin kotiin 5-10 minuutiksi. Istutan tietokoneen eteen katsomaan lastenohjelmia ja otan puhelimella Skype-yhteyden tietokoneeseen. Näen koko ajan, että lapsi istuu koneella tai tekee muuta. Yhteyden pätkimisen varalta kannattaa opettaa, miten lapsi voi soittaa takaisin tai vastata äidin puheluun. Minulla on nero lapsi, kun on osannut käyttää Skypeä jo alle 3-vuotiaana. Osannut laittaa suullisen ohjeen mukaan myös videokuvan päälle, jos ei näy. "Ei näy. Laita video päälle..." ;)
Onpa täällä tiukka pipoista porukkaa. Itse vien roskat silloin kun muistan eli joskus myös öisin. Lapset 2v ja 5v (kohta 6v) olen aina tehnyt noin silloinkin kun kuopus oli vauva. Lapsia ei voinut päivällä keskenään jättää kun piti aina vahtia ettei isompi nosta pienempää. Lisäksi olen vienyt roskia päivällä kun isompi on hereillä ja pienempi päikkäreillä. Kaupassa olen käynyt päivällä niin, että olen ottanut pienemmän mukaan ja jättänyt 5v kotiin (asumme kaupan vieressä) 5v osaa kyllä vetää vaatteet päälle ja tulla kaupalle jos joku hätä tulee. Ja on tullutkin kun ei halunnutkaan jäädä kotiin vaan on perästä kauppaan kipittänyt. Matkalla ei ole edes autotietä joten olen ajatellut että on ihan ok. Kuivaushuoneella käyn myös ja pienen otan mukaan mutta isompaa en aina. Osaa tulla kyllä sinnekin jos tarvii. Ja esim. Tulipalosta tulisi kyllä kertomaan ja olemme puhuneet tulipaloista ja mitä niissä tilanteissa täytyy tehdä. Ei saa piiloutua ja ulos mennään ja äidille kerrotaan. Tulipalo keskustelut tulivat aiheellisiksi kun leivänpaahdin syttyi tuleen. Pahemmin ei onneksi käynyt.
Itse vahdin aina 6-vuotiaana alle vuoden ikäistä pikkuveljeäni yksin äitini kauppareissujen ajan, vaikka silloin ei ollut edes kännyköitä käytössä. Koskaan ei tullut mitään ongelmaa. :) Mun mielestä riippuu ihan lapsista, uskaltaako jättää yksin..
Ap täällä. Kauppa on 50 m kauempana kuin roskis. Olen siellä pari kertaa käynyt kun lapset hereillä mutta en ennen nukkuessa. Nyt vaan ei ehtinyt ennen iltahössötystä ja aamuksi pitäisi saada ruokaa. Pitää vielä miettiä. Eniten pelkään että jumitun hissiin. :D