Ruotsalainen mies ja kulttuurierot. Onko niitä? Olen tavannut
ruotsalaisen miehen jokunen aika sitten ja ollaan ehditty tapailemaan nyt muutaman kerran. Välimatkaa meillä ei ole kuin alle kilometri. Itse siis asun Suomen puolella ja hän Ruotsin puolella. Vaikka kulttuuri on meillä paljolti yhteinen, niin joitakin eroavaisuuksia olen löytänyt. Hän vaikuttaa esimerkiksi jotenkin ”pehmeämmältä” suomalaiseen verrattuna, ei ole niin karski. Lapsia kohtaan on myös jotenkin suojelevampi, vie heidät esimerkiksi kouluun vaikka matkaa on kilometri. Oli jotenkin hämmästynyt kun omani menevät pyörällä tai kävellen kaksi kilometriä.
Tuleeko mieleen mitään selkeitä eroja?
Kommentit (27)
Tyylikkyys. Ruotsalainen aivan tavallinen mies pukeutuu talvella hyvännäköiseen kaulahuiviin ja hyvin istuvaan villakangastakkiin, kun taas Suomessa Adidaksen hybriditakit edustavat muka tyylikästä pukeutumista.
Keski-ikäistä ruotsalaismiestä ja vastaavaa suomalaista ei voi vaatetukseltaan edes verrata. Suomalaismiesten tyyli on lähinnä Viroa tai Venäjän Karjalaa. Rumaa ja kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asut Suomessa ja mies Ruotsissa ja kilometri etäisyyttä ?
0/5
Mä laitan paremmaksi. Asun Suomessa alle puolen kilsan päässä Ruotsista 🙂 Menikö aivot solmuun? "Miten voi, kun on meri välissä?!"
Ruotsalaiset ihmiset ovat rentoja ja suvaitsevaisia. En tunnistanut siellä asuessani mitään suomivihaa. Suomessa varsinkin miehet vihaavat ihan kaikkia, jopa lapsiaan.
Ruotsalainen on tyypiltään enemmän eurooppalainen. Sivistyneempi. Suomalainen mies muistuttaa virolaisia, juoppoja ja rumia sovinisteja.
Paljon ennakkoluuloja suomalaisista. Työelämässä huomaa, että samanmielisyyden tavoittelu estää joskus tarpeellistenkin asioiden ääneen sanomisen.
Suhde voi toki toimia, hyvinkin :)
Ruotsissa syntynyt
Ruotsalaiset on siistimpiä ja kunnianhimoisempia. Suomimies elää paskansa keskellä pelikoneen äärellä ja valittaa, kun ei saa naista, joka huolehtisi hänelle pildeä, ruokaa ja puhtaat kalsarit.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Täysin mahdollista pohjoisessa länsirajalla.
Tornio-Haaparannalla voi hetkessä kävellä Ruotsin puolelle. Rajalla ei edes kysellä eikä tarkistella mitään tutuilta ihmiseltä, jotka ylittävät rajan viikottain ja jotkut jopa useita kertoja päivässä.
Onko kommentoijalla tosissaan noin huono yleissivitys?
Ruotsin Lapissa ihmiset on kyllä pääpiirteittäin ihan yhtä juntteja kuin Suomenkin puolella. Kosmopoliitit ovat etelässä. Ehkä perusluonteeltaan myönteisempiä.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Pösilö!
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ihmiset ovat rentoja ja suvaitsevaisia. En tunnistanut siellä asuessani mitään suomivihaa. Suomessa varsinkin miehet vihaavat ihan kaikkia, jopa lapsiaan.
Tuo on täysin tota! Onneksi vaestönvaihto miesten kohdalla toteutuu nopealla tahdilla.
Kantisukot joutaa maaseuduille keskenään
Vierailija kirjoitti:
Tyylikkyys. Ruotsalainen aivan tavallinen mies pukeutuu talvella hyvännäköiseen kaulahuiviin ja hyvin istuvaan villakangastakkiin, kun taas Suomessa Adidaksen hybriditakit edustavat muka tyylikästä pukeutumista.
Keski-ikäistä ruotsalaismiestä ja vastaavaa suomalaista ei voi vaatetukseltaan edes verrata. Suomalaismiesten tyyli on lähinnä Viroa tai Venäjän Karjalaa. Rumaa ja kurjaa.
Mitä sitten? Muuta sinne Ruotsiin sitten! Ärsyttää tämä joka päivänen parjaaminen.
Ap lisää vielä että lähestulkoon kaikki puhuvat tai edes ymmärtävät suomea Ruotsin puolella. Suomen puolella täysin päinvastoin. Suomalaiset eivät ole opetelleet ruotsia. He puhuvat suomea kun menevät kaupoille Ruotsin puolelle. Heillä jää käyttämättä myös Ruotsin paremmin palkatut työpaikat tuon asenteen takia. Outo vihamielisyys Ruotsia kohtaan on havaittavissa.
Ei ruotsalaiset ole suvaitsevaisia. Esittävät vain.
No jos asut Haaparannassa niin torniolaisilla ja haaparantalaisilla ei ole juurikaan eroa. Niin ovat samaa sakkia ruotsalaiset ja suomalaiset sielä :DDD
Mutta jos nyt haluat jonkin yleistyksen niin yleiskäsitys on että ruotsalaiset miehet ovat mukavampia ja ehkä vähän sivistyneemmän oloisempia kuin suomalaiset. Eivät kadehdi tai puhu negatiiviseen sävyyn muista. Tähän saattaa vaikuttaa tietenkin se että varakkuus on parempi Ruotsin puolella ja tämä sitten heijastuu kaikkeen käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Kannattaisi joskus käydä kehä III toisella puolella katsomassa miten muut elåvät. Länsirajalla, pohjoisessa on lyhyt matka Ruotsiin.
Minulla on villakangastakki ja plankatut(hyvät) kengät...enkä pahemmin haise ...skallekaan. Mutta hei hinttejähän me kaikki tälläiset eiks vaan.
Ruotsissa asuva kaverini valitti että ruotsalaisten miesten kanssa seurustelu on hankalaa kun itse on tottunut siihen että mies pääosin tekee aloitteet seurusteluun jne, mutta ruotsissa lähes 100% aloitteista tulee naisilta ja sitten molemmat vaan vihjailee että voisi olla kiinnostunut, mutta kumpikaan ei oikeasti sitä aloitetta tee :D
Tässä on Ei saa peittää podcastin jakso ruotsalaisten miesten deittailusta
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset on siistimpiä ja kunnianhimoisempia. Suomimies elää paskansa keskellä pelikoneen äärellä ja valittaa, kun ei saa naista, joka huolehtisi hänelle pildeä, ruokaa ja puhtaat kalsarit.
Työhaastattelussakin aikaisemman työnantajan haukkuminen kertoo paljon ihmisestä. Enpä usko että siisti, kunnianhimoinen ruotsalainen mies jaksaisi kauaa katsella katkeraa suomalaista ämmää.
0/5