Muutto Uuteen Seelantiin?
Meillä olisi mahdollisesti edessä muutto töiden perässä Uuteen Seelantiin, joten onkohan täällä ketään " kuuluvilla" sieltäpäin. Lähinnä tietenkin kiinnostaa lapsien kannalta, että minkä ikäisenä siellä aloitetaan koulu ja jos minä olisin kotona nuoremman/nuorempien kanssa, niin saako siellä mitään vastaavaa kuin Suomessa kotihoidontuki? Tai maksetaanko jotain lapsilisää tai vastaavaa?
Meillä on neljä lasta, joista vanhin nyt toisella luokalla koulussa ja toinen esikoulussa. Kaksi nuorempaa ovat kolme vuotias ja 9kk.
Olemme juuri vuoden vaihteessa muuttaneet takaisin Suomeen Ruotsista, missä asuimme melkein kuusi vuotta. Näin ollen lapset ovat kaksikielisiä (suomi-ruotsi). Onkohan siellä mahsollista jatkaa lapsilla ruotsinkielen " opiskelua" ? Kotona puhumme kuitenkin suomea.
Kommentit (3)
Meidän uusiseelantilais-suomalainen perhe muuttaa 3 vkon kuluttua Napieriin. Asutko nappie missä päin maata? Oletko asunut jo pitkään? Ja oletko viihtynyt hyvin siellä?
Mieheni on siis uusi-seelantilainen, ja meillä on reilun vuoden ikäinen poika, sekä toinen tulossa joulukuussa.
Asun Aucklandissa, olen asunut vasta reilun vuoden. Nyt kun pahin koti-ikävä alkaa hellittää voin sanoa viihtyväni hyvin.
Minulla on suomalainen mies ja kaksi lasta, 2v8kk sekä 1v.
Koulu aloitetaan täällä 5-vuotiaana. Omat lapseni eivät ole vielä kouluiässä joten muuten en kouluasioista juurikaan tiedä.
Mitään kotihoidontukea vastaavaa ei ole. Lapsilisää maksetaan perheen tulojen mukaan, jos tulot ylittävät tietyn summan (jota en tiedä) ei makseta mitään. Kotiäiti on siis täysin vailla tuloja.
Muuten tämä on oikein mukava maa asustella lasten kanssa!