Mitä jos hukkaa asunnonostopaperit?
Voiko asuntoa silloin myydä eteenpäin, jos ei ole niitä papruja?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitetaan asunnonostopapereilla? Kauppakirjaa, osakekirjaa? Yleensähän näitä säilytetään pankin tallelokerossa ihan syystä.
Meneekö ne sinne automaattisesti, kun kaupat tehdään? Kauppakirjaa tarkoitin.
Jos olet lainarahalla asunnon ostanut, niin pankki tallettaa vakuutena osakekirjat/kauppakirjat. Jos olet omalla rahalla ostanut, niin en tiedä kuinka toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lainarahalla asunnon ostanut, niin pankki tallettaa vakuutena osakekirjat/kauppakirjat. Jos olet omalla rahalla ostanut, niin en tiedä kuinka toimitaan.
Kun ostaa käteisellä, kuten minä, niin kauppakirjat saa tietysti itselleen. Toki voi säilyttää pankin lokerossa, se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva ostaa 100% omalla rahalla. Järkevämpää ottaa laina ja sijoittaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Ilman velkarahaa ostaessa kaupat allekirjoitettiin myyjäosapuolen pankissa, ja kauppakirja + osakekirjat luovutettiin minulle. A4 kokoinen paperinivaska kansiossa, jonka vein omaan pankkiini holvisäilytykseen.
Pankki pyysi nimenmuutokseni kohdalla myös alkuperäistä vihkitodistusta. No en varmana anna, annoin kopion. Tottakai minä pidän alkuperäisen, tarvittaessa ei tarvitse ruinata tietysti maksua vastaan omaa paperia takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Pankki pyysi nimenmuutokseni kohdalla myös alkuperäistä vihkitodistusta. No en varmana anna, annoin kopion. Tottakai minä pidän alkuperäisen, tarvittaessa ei tarvitse ruinata tietysti maksua vastaan omaa paperia takaisin.
Onko semmoinenkin todistus olemassa, enpä muista saaneeni vaikka naimisissa olen.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva ostaa 100% omalla rahalla. Järkevämpää ottaa laina ja sijoittaa muualle.
Höpsistä.
Vierailija kirjoitti:
Lainarahalla olen ostanut, mutta pankkia vaihdettu kaksi kertaa sen jälkeen. Jäikö ne kauppakirjat sinne ekan pankin talletukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainarahalla olen ostanut, mutta pankkia vaihdettu kaksi kertaa sen jälkeen. Jäikö ne kauppakirjat sinne ekan pankin talletukseen?
Onko lainaa jäljellä ja jos, niin mistä pankista. Kauppakirjan pitäisi löytyä siitä pankista josta asunnon hankintaan otettu laina on. Kun laina on maksettu kauppakirjat palautetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lainaa jäljellä ja jos, niin mistä pankista. Kauppakirjan pitäisi löytyä siitä pankista josta asunnon hankintaan otettu laina on. Kun laina on maksettu kauppakirjat palautetaan.
Minulle ei ainakaan automaattisesti palautettu. Muistin vasta pari vuotta viimeisen lainaerän maksun jälkeen, että sellaiset paperit tosiaan on siellä jossain pankissa. Piti ihan erikseen heiltä kysyä ja varata aika noutoa varten.
Jos se on osake, niin taloyhtiöllä on tiedot osakkaista. Jos se on kiinteistö, niin senkin omistajasta on tieto jossain maanmittausvirastossa tms (en tiedä, kun olen omistanut vain osakkeita). Eli jollakin tavalla se omistajuus on virallisesti olemassa, vaikka varsinaiset kauppakirjat katoaisi. Onhan noita vaikka tulipaloja joissa häviää kaikki paperit.
Voi myydä, mutta kuka ostaa ilman papereita, jos ei ole jo sähköistä osakekirjaa. Eli se kadonnut osakekirja pitää kuolettaa ja hankkia uusi osakekirja. Siihen voi mennä aikaa, kun käräjäoikeudessa voi olla jonoa.
https://www.kiinteistoliitto.fi/blogit/lakipahkina/osakekirjahavinnyt/
Pankilla on lainan vakuutena osakekirja tai lainhuutotodistus, nykyisn nekin on muuttumassa sähköisiksi. Kauppakirjan saa pitää ihan itse.
Mitä tarkoitetaan asunnonostopapereilla? Kauppakirjaa, osakekirjaa? Yleensähän näitä säilytetään pankin tallelokerossa ihan syystä.