Työnantajien liialliset vaatimukset
Nykyään vaaditaan täysin aukotonta CV:tä, ei saa olla rikosrekisteriä, nainen ei saa olla perheen perustamisiässä, koulutus on pitänyt osua täysin nappiin ja opinnot nopeasti suoritettuna, ihmisen pitää olla aktiivinen, ulospäin suuntautunut ja nuori, pitää olla kokemusta työelämästä. Kuinka moni täyttää kaikki nämä vaatimukset? Ei juuri kukaan ja siksi halutaan ulkomaista vuokratyövoimaa.
Kommentit (100)
Saa kai sitä vaatia vaikka kuuta taivaalta. Eri asia kokonaan sitten se, saako sitä kuuta...
Vierailija kirjoitti:
Monilla on sellaiset cv:t että listattu hirveä= määrän hienonkuuloisia asioita, jotka eivät käytännön tasolla tarkoita yhtään mitään.
osastotason laitekäytön moniosaaja=Siivooja
Einsteinkaan ei missään normityössä eikä millään normityöajalla keksinyt sitä yleistä suhteellisuusteoriaansa, joka on kuitenkin koko ihmiskunnan kannalta ensiarvoisen tärkeä löydös. Kaikki on niin suhteellista loppupeleissä...
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko itse omaan firmaasi työntekijän, jolla on rikosrekisteri? Antaisitko hänelle pääsyn satojen tuhansien eurojen omaisuuteesi?
On aivan käsittämätöntä, että julkinen valta myy työnantajille rikosrekisteritietoja.
Jos työnhakijana haluan tietää onko mahdollisella tulevalla pomollani rikosrekisteriä, miksi en voi ostaa tuota tietoa Supolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä ap:n kanssa mutta itsekään en palkkaisi henkilöä jolla on rikosrekisteri. Kyllä se jotain ihmisestä kertoo, ei se tule turhasta.
Nuhteeton tausta kertoo varovaisesta ja passiivisesta ihmisestä. Rikokseen voi syyllistyä vahingossakin kun elää täysillä. Voi esim. kärähtää ratista jos yhden kerran lähtee liian aikaisin ajamaan aamulla. Toki jos ei ole autoa, niin ei varmasti kärähdä ratista.
Niin, elää voi ihan täysillä rikkomatta lakia ja olematta kyseenalainen
Pieni tönäisy humala- tai suutuspäissään esim. ravintolassa voi johtaa tuomioon ja rikosrekisteriin. Tai suullisesta solvauksesta voi tulla kunnianloukkaustuomio. Jos istuu vain kotona ja katsoo telkkaria yksin, niin silloin todennäköisesti ei tule tuomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko itse omaan firmaasi työntekijän, jolla on rikosrekisteri? Antaisitko hänelle pääsyn satojen tuhansien eurojen omaisuuteesi?
Munkin mielestä hieman omituista listata puhdas rikosrekisteri kohtuuttomana vaatimuksena.
Jos joku haluaa tehdä parannuksen ja siirtyä rikollisuudesta rehellisiin töihin?
Toki en ottaisi pedaria lastentarhaan duuniin.
Nykyään tavoitteena on, että jos on kerran saanut tuomion jostain kännissä hetken mielijohteesta tehdystä jutusta, on pakko ryhtyä ammattirikolliseksi, koska muita vaihtoehtoja ei enää ole jäljellä.
Oikeastaan käräjäoikeuksissa voitaisiin jakaa United Brotherhoodin rekrytointiosaston brosareita kaikille, jotka ovat saaneet ensimmäisen tuomionsa. "Tänne sinut huolitaan yhä joukkoon mukaan!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniin hanttihommiikin vaaditaan täysin nuhteetonta taustaa. Monilla on kuitenkin esimerkiksi liikennerikkomuksia tai kännitappeluita kontollaan. Itselläni toki ei ole.
Kukaan työntekijä ei halua palkata työntekijää, joka on epäluotettava. Joistakin hanttihomman työpaikoista voi varastaa tuhansien eurojen edestä tavaraa kiinni jäämättä ja henkilöllä joka rikoksiin ennenkin on sortunut, on siihen luultavasti suurempi todennäköisyys. Ei toki aina näin. On hankala tietää kuka on tehnyt muutoksen, tuomioon johtaneet syyt, jne. Eihän se mustavalkoista ole, ellei kyseessä sitten ole kunnon rikostehtailija.
Vierailija kirjoitti:
Meidän töissä ei melkein kukaan täytä juuri ollenkaan niitä vaatimuksia joita ilmoituksessa kerrotaan jos uusia haetaan!!!
Silloin on vika ilmoituksessa.
Itse en ymmärrä vaatimusta aukottomasta CV:tä.
Mitä väliä sillä on, jos on ollut 10 vuotta sitten vaikka sen yli vuoden työttömänä? Tai on useamman määräaikaisen työn välissä myös pätkiä työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä ap:n kanssa mutta itsekään en palkkaisi henkilöä jolla on rikosrekisteri. Kyllä se jotain ihmisestä kertoo, ei se tule turhasta.
Sanotko noin myös jos jonkun kohtuullisen pahan jutun tekijä oli hiukan näköisesi, teillä oli sinä päivänä melkein samanlaiset vaatteet ja kiistattomasti liikuit tekopaikan lähellä juuri silloin?
Vierailija kirjoitti:
Nykyihmisillä on oletus, että he voivat mennä suoraan johtotehtäviin firmaan kuin firmaan. Ei mikään koulutus sellaiseen suoraan pätevöitä. Ensin on otettava haltuun esim. alan substanssi, sitten saattaa olla mahdollisuus edetä johtajaksi. Muu on höpöhöpö ja vain uusi versio sadusta Keisarin uudet vaatteet, sisältö puuttuu sellaisesta työn teosta.
No miten vi tussa otat sen substanssin haltuun jos et saa koulutustasi vastaavaa työkokemusta? Ja jos on jo kokemusta kyseisistä tehtävistä laaja-alaisesti vuosikymmeniltä mutta et saa työtä koska yli 50-vuotias ei ole kivan trendikäs työnhakija? Ja ketä kiinnostaa jotkut virman johtotehtävät, ihan omaa alaa liippaavat oman koulutustason tehtävät riittäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan käsittämätöntä, että julkinen valta myy työnantajille rikosrekisteritietoja.
Jos työnhakijana haluan tietää onko mahdollisella tulevalla pomollani rikosrekisteriä, miksi en voi ostaa tuota tietoa Supolta?
Työnhakija maksaa rikosrekisteriotteen itse.
Turvallisuusselvityksen maksaa työnantaja. Siinä ei anneta rikosrekisteritietoja suoraan.
Miten voi ylipäätään olla parikymppinen kaikkien alojen erikoisosaaja kymmenien vuosien kokemuksella?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä vaatimusta aukottomasta CV:tä.
Mitä väliä sillä on, jos on ollut 10 vuotta sitten vaikka sen yli vuoden työttömänä? Tai on useamman määräaikaisen työn välissä myös pätkiä työttömänä?
Juuri näin. Ei mitään työvoimapulaa ole jos on varaa nillittää joka kauneusvirheessä ansioluettelossa. Onko niitä töitä vai eikö ole? Jos taas on varaa valita 100 hakijasta juuri mittatilaustyönä tehty niin työvoimapulaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yleensä laitan saman tason vaatimukset työhakemuksessani työnantajalle. Lounasetu, puhelinetu, autoetu, asuntoetu, virkistys- ja kuntoiluetu, vuosibonus ilman tulosvelvoitetta, henkilökohtainen kouluttautumismääräraha, ylimääräisiä palkallisia lomaviikkoja. Jos ei vielä riitä, niin laitetaan mukaan vielä safe space, muunsukupuolisten WC-tilat, syrjintäsakko jne. Kyllä sitä palkansaajapuolellakin osataan.
Minä taas kysyn haastattelijalta, kauanko on ollut töissä firmassa ja missä hän on viiden vuoden kuluttua. Eli onko työpaikka hänelle suojatyöpaikka vai onko edes hitusen kiinnostunut itsensä kehittämisestä.
Tämä olisikin hauska:D. Kun haastattelija vetää hihastaan tämän ah niin väsyneen viisivuotiskyselyn niin pitäisikö ensi kerralla kysyä että entä ite, mitäpä ite aiot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yleensä laitan saman tason vaatimukset työhakemuksessani työnantajalle. Lounasetu, puhelinetu, autoetu, asuntoetu, virkistys- ja kuntoiluetu, vuosibonus ilman tulosvelvoitetta, henkilökohtainen kouluttautumismääräraha, ylimääräisiä palkallisia lomaviikkoja. Jos ei vielä riitä, niin laitetaan mukaan vielä safe space, muunsukupuolisten WC-tilat, syrjintäsakko jne. Kyllä sitä palkansaajapuolellakin osataan.
Minä taas kysyn haastattelijalta, kauanko on ollut töissä firmassa ja missä hän on viiden vuoden kuluttua. Eli onko työpaikka hänelle suojatyöpaikka vai onko edes hitusen kiinnostunut itsensä kehittämisestä.
Tämä olisikin hauska:D. Kun haastattelija vetää hihastaan tämän ah niin väsyneen viisivuotiskyselyn niin pitäisikö ensi kerralla kysyä että entä ite, mitäpä ite aiot?
Ei multa ole enää aikoihin kysytty viidestä vuodesta.
Nyt se on jo kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhakija maksaa rikosrekisteriotteen itse.
Turvallisuusselvityksen maksaa työnantaja. Siinä ei anneta rikosrekisteritietoja suoraan.
Mutta haluan työnhakijana mahdollisen tulevan pomoni rikosrekisteritiedot! Gangsterin alaiseksi en mene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyihmisillä on oletus, että he voivat mennä suoraan johtotehtäviin firmaan kuin firmaan. Ei mikään koulutus sellaiseen suoraan pätevöitä. Ensin on otettava haltuun esim. alan substanssi, sitten saattaa olla mahdollisuus edetä johtajaksi. Muu on höpöhöpö ja vain uusi versio sadusta Keisarin uudet vaatteet, sisältö puuttuu sellaisesta työn teosta.
Työnantajilla taas tuntuu olevan käsitys, että jokaisen talossa uuden pitää aloittaa entry levelin työpaikasta. Että kun ei ole kokemusta just meiltä, ei millään työkokemuksella ole mitään merkitystä.
Samaa sarjaa myös se että jos on valittu markkinointipäälliköksi ja joudutkin tekemään siivoajan apupojan hommaa luvatun markkinointipäällikön työn sijasta koska kukaan ei työpaikalla vastaa työnkuvista, selitetään että ei sitä heti voi vaatia työltä niin paljon, pitää aloittaa apupojan hommista.
No eihän tarkoitus ole että juuri tuollainen henkilö löytyy jolla kaikki vaatimukset täyttyy vaan sinnepäin tai edes lähelle sitä tai vaan se henkilö joka taitavimmin uskottelee että omaa em. asiat.
Monessa paikassa vaaditaan muka muodollinen pätevyys mutta jos osaat haastattelussa olla tarpeeksi vakuuttava ei noita kysytä enää sen tarkemmin. Ensivaikutelma on se jolla työpaikat saadaan jos haastatteluun asti pääsee. Mutta rikosrekisteri on kyllä sellainen miinus etten ihmettele jos homma tyssää siihen vaikka muut palikat olisi kohdallaan.
Monilla on sellaiset cv:t että listattu hirveä määrän hienonkuuloisia asioita, jotka eivät käytännön tasolla tarkoita yhtään mitään.