Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auton omistaminen/ostaminen ilman ajokorttia

Neuvoja kiitoksia
04.10.2021 |

Olisiko täällä joku joka tietää.
Saako auton ostaa ilman ajokorttia.Olen autokoulussa vielä mutta tarkoitus olisi siis ostaa jo nyt auto valmiiksi ennen korttia.
Onko se mahdollista vai pitääkö jonkun muun ostaa auto jolla on kortti jo olemassa ?
Ja miten liikennevakuudet yms,ne pakolliset menee.
Pitääkö olla jo kortti että saa liikennevakuudet.
Mitä eroa on auton omistajalla ja haltijalla?
Yritin etsiä netistä neuvoa mutta en edes trafin sivuilta löytänyt että voiko olla omistaja tai haltija jos ei ole vielä korttia itsellään? Olisi kiva jos joku ymmärtää näistä asioista jotakin.
Sen huomasin että alaikäinen ei voi omistaa autoa.
mutta itse olen siis täysi-ikäinen jo.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Laki ei rajoita auton omistamista. Auton omistaminen on ihan sama asia kuin minkä tahansa muun esineen omistaminen. Voi olla vaikka pikkuvauva joka omistaa auton.

Olet väärässä. Alaikäinen ei voi omistaa autoa.

On tästä ihan omaa kokemusta. Porukat ostivat minulle auton, kun olin vielä 17. Auto oli hetken minun nimissäni ennenkuin trafi tajusi homman ja sieltä tuli ukaasi, että en voi omistaa autoa. Se sitten siirrettiin porukoiden nimiin (taisi mennä isälleni) siksi aikaa, että täytin 18, ja se voitiin taas siirtää takaisin minulle.

Mitä jos alaikäinen perii auton eikä ole enää vanhempia. Kenen nimiin se auto sitten laitetaan? 

Vierailija
22/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäinen voi omistaa auton. Jos se on rekisterissä liikennekäytössä sillä täytyy olla vähintään täysi-ikäinen haltija, joka toimii pääasiallisena käyttäjänä. Suomessa alaikäisiä auton omistajia on tuhansia, nuorimmat alle vuoden ikäisiä. Uusimpana muutoksena ovat nämä 17-vuotiaat, jotka ovat saaneet poikkeusluvalla b-kortin ja toimivat auton haltijana tai omistajana ja ajoneuvon pääasiallinen käyttäjänä. He voivat saada autovakuutuksenkin omiin nimiinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Laki ei rajoita auton omistamista. Auton omistaminen on ihan sama asia kuin minkä tahansa muun esineen omistaminen. Voi olla vaikka pikkuvauva joka omistaa auton.

On tästä ihan omaa kokemusta. Porukat ostivat minulle auton, kun olin vielä 17. Auto oli hetken minun nimissäni ennenkuin trafi tajusi homman ja sieltä tuli ukaasi, että en voi omistaa autoa. Se sitten siirrettiin porukoiden nimiin (taisi mennä isälleni) siksi aikaa, että täytin 18, ja se voitiin taas siirtää takaisin minulle.

Ei se tunnu kaikissa paikoissa onnistuvan. Meillä kyseessä kevytmoottoripyörän rekisteröinti, kun ostettiin ennen, kuin oli kevarikortti loppuun suoritettu. Ei kuulemma voinut rekisteröidä kortittoman nimiin. Näin Jyväskylän toimistolla.

Vierailija
24/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos alaikäinen perii auton eikä ole enää vanhempia. Kenen nimiin se auto sitten laitetaan? 

Alaikäiselle nimetään huoltaja tai edunvalvoja, niin varmaan tämän tai jonkun sukulaisen nimiin? Eihän hän muutenkaan pystyisi kaikkia asioitaan itsenäisesti hoitamaan.