Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auton omistaminen/ostaminen ilman ajokorttia

Neuvoja kiitoksia
04.10.2021 |

Olisiko täällä joku joka tietää.
Saako auton ostaa ilman ajokorttia.Olen autokoulussa vielä mutta tarkoitus olisi siis ostaa jo nyt auto valmiiksi ennen korttia.
Onko se mahdollista vai pitääkö jonkun muun ostaa auto jolla on kortti jo olemassa ?
Ja miten liikennevakuudet yms,ne pakolliset menee.
Pitääkö olla jo kortti että saa liikennevakuudet.
Mitä eroa on auton omistajalla ja haltijalla?
Yritin etsiä netistä neuvoa mutta en edes trafin sivuilta löytänyt että voiko olla omistaja tai haltija jos ei ole vielä korttia itsellään? Olisi kiva jos joku ymmärtää näistä asioista jotakin.
Sen huomasin että alaikäinen ei voi omistaa autoa.
mutta itse olen siis täysi-ikäinen jo.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Vierailija
2/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin ajokortittomana miehelle auton lahjaksi ja ystävällinen myyjä ajoi sen vielä pihatielle miehen työpäivän aikana ylläriksi. Eli ainakin minä sain ostettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ostaa auton ja ottaa vakuutukset, mutta et saa sitä autoa ulos sieltä autokaupasta ilman ajokorttia eli ota mukaan kaveri, joka ajaa sen auton kotiin.

Vierailija
4/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman ajokorttia et voi koeajaa autoa. Tämä haitannee osaa, ei kaikkia. Voit ostaa ja omistaa auton, mutta ilman ajokorttia et voi sitä käyttää. Mikäli ostat käytetyn auton, niin sinun tulee sopia liikkeen kanssa säilytyksestä liikkeessä tai pyytää jotain ystävääsi ajamaan auto kotiisi.

Vierailija
5/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman ajokorttia et voi koeajaa autoa. Tämä haitannee osaa, ei kaikkia. Voit ostaa ja omistaa auton, mutta ilman ajokorttia et voi sitä käyttää. Mikäli ostat käytetyn auton, niin sinun tulee sopia liikkeen kanssa säilytyksestä liikkeessä tai pyytää jotain ystävääsi ajamaan auto kotiisi.

Periaatteessa voi koeajaa suljetulla radalla. Ajokortti tarvitaan vain liikenteen seassa ajamiseen.

Vierailija
6/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä ei voisi ostaa ja omistaa?

Autolle on otettava liikennevakuutus, mutta auton voi poistaa tilapäisesti liikenteestä, jolloin vakuutusmaksua ei mene.

Silloin sillä EI saa ajaa tietenkään.

Liikennevakuutus korvaa sinun onnnettomuudella vastapuolelle aiheuttamasi vahingot.

Tarvitset erillisen kasko-vakuutuksen, jos haluat vakuuttaa autosi.

Aina tämä ei ole järkevää, jos auto on erittäin halpa.

Auton omistaja on auton omistaja, haltija on se, jonka käytössä auto on ja joka vastaa auton kuluista.

Eli jos vaikka ostat auton osamaksulla, auton omistaja on rahoitusyhtiö, kunnes auto on kokonaan maksettu.

Vierailija
7/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Laki ei rajoita auton omistamista. Auton omistaminen on ihan sama asia kuin minkä tahansa muun esineen omistaminen. Voi olla vaikka pikkuvauva joka omistaa auton.

Vierailija
8/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini omistaa auton vaikkei hänellä ole ajokorttia. Hänen miehensä on auton haltija ja siis talouden kuski.

Miten tosiaan ajattelit koeajon hoitaa? Ja auton välisäilytyksen/siirron säilytykseen?

Vierailija
9/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAKUUTUS. Ei vakuus. Aivan eri asioita 🙄.

Vierailija
10/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hierot vanhaa lasipulloa tai saviruukkua kolme kertaa, niin paikalle ilmestyy auton haltia. Hänelle voit esittää toivomuksesi.

Vierailija
11/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini omistaa auton vaikkei hänellä ole ajokorttia. Hänen miehensä on auton haltija ja siis talouden kuski.

Miten tosiaan ajattelit koeajon hoitaa? Ja auton välisäilytyksen/siirron säilytykseen?

Et ole kavereista koskaan kuullut? Tai ylipäätään avun pyytämisestä?

Jeesus mitä porukkaa täällä pyörii.

Vierailija
12/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi omistaa ja ostaa auton ilman ajokorttia. Minun autoni omistaa mummoni, ja minä olen haltija. Diili on niin, että minä hoidan edunvalvojana 88 v. mummoni asioita, mutta mulla ei ole asuntovelkaisena itselläni varaa hommata 12 th euron autoa ilman osamaksuja, ja muita osamaksuja en halua ottaa. Joten mummu tarjosi, että hän ostaa sen auton ja minä ajan. Siltä varalta, että mummulle viimeinen matka käy kirkkotarhaan, hän teki testamentin autosta että se jää mulle. 

Ajokorttia mummulla ei ole, pappa hoiti aikanaan ajamiset. 

Mutta auton koeajoon ja omalle pihalle siirtämiseen tarvitset joko ajokortillisen kuskin tai autoliikkeestä kotiinkuljetuksen. Ja koeajoa kyllä suosittelen. Siinä vasta tietää, onko auto itselle toimiva ja ehkä löytää vikojakin. 

Vierailija
13/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortiton voi olla auton haltia. Tai metsän keiju.

Vierailija
14/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole kavereista koskaan kuullut? Tai ylipäätään avun pyytämisestä?

Jeesus mitä porukkaa täällä pyörii.

Et ole koskaan ystävällisyydestä kuullut? Jos hyvää hyvyyttä haluaa varmistaa, että onhan toinen tullut tällaisia asioita ajatelleeksi.

Anteeksi, että halusin huolehtia, että minulle vieras ihminen huomaa huomioida asioita jotka ei välttämättä tule itselle mieleen.

Tuliko parempi mieli?

Voisin myös itse lopettaa: jeesus mitä porukkaa täällä pyörii.

Vierailija
15/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ajokorttia kyselty, kun olen auton ostanut. 

Vierailija
16/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi omistaa ja ostaa auton ilman ajokorttia. Minun autoni omistaa mummoni, ja minä olen haltija. Diili on niin, että minä hoidan edunvalvojana 88 v. mummoni asioita, mutta mulla ei ole asuntovelkaisena itselläni varaa hommata 12 th euron autoa ilman osamaksuja, ja muita osamaksuja en halua ottaa. Joten mummu tarjosi, että hän ostaa sen auton ja minä ajan. Siltä varalta, että mummulle viimeinen matka käy kirkkotarhaan, hän teki testamentin autosta että se jää mulle. 

Ajokorttia mummulla ei ole, pappa hoiti aikanaan ajamiset. 

Mutta auton koeajoon ja omalle pihalle siirtämiseen tarvitset joko ajokortillisen kuskin tai autoliikkeestä kotiinkuljetuksen. Ja koeajoa kyllä suosittelen. Siinä vasta tietää, onko auto itselle toimiva ja ehkä löytää vikojakin. 

Voiko auto todellakin omistaa mummosi?

Vierailija
17/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Laki ei rajoita auton omistamista. Auton omistaminen on ihan sama asia kuin minkä tahansa muun esineen omistaminen. Voi olla vaikka pikkuvauva joka omistaa auton.

Olet väärässä. Alaikäinen ei voi omistaa autoa.

On tästä ihan omaa kokemusta. Porukat ostivat minulle auton, kun olin vielä 17. Auto oli hetken minun nimissäni ennenkuin trafi tajusi homman ja sieltä tuli ukaasi, että en voi omistaa autoa. Se sitten siirrettiin porukoiden nimiin (taisi mennä isälleni) siksi aikaa, että täytin 18, ja se voitiin taas siirtää takaisin minulle.

Vierailija
18/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tästä ihan omaa kokemusta. Porukat ostivat minulle auton, kun olin vielä 17. Auto oli hetken minun nimissäni ennenkuin trafi tajusi homman ja sieltä tuli ukaasi, että en voi omistaa autoa. Se sitten siirrettiin porukoiden nimiin (taisi mennä isälleni) siksi aikaa, että täytin 18, ja se voitiin taas siirtää takaisin minulle.

Miksiköhän se Trafia kiinnostaisi? Trafilla ei ole mitään auktoriteettia puuttua ajoneuvon omistamiseen. Saahan 15v nuori omistaa moponkin, ja sekin on kortilla ajettava vehje.

Vierailija
19/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin ajokortittomana miehelle auton lahjaksi ja ystävällinen myyjä ajoi sen vielä pihatielle miehen työpäivän aikana ylläriksi. Eli ainakin minä sain ostettua.

Eikö miehesi itse halunnut valita sopivaa autoa?

Vierailija
20/24 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei voi pitää paikkaansa! Kyllä alaikäinen voi omistaa auton, vaikkapa taapero. Sen sijaan, jos henkilö, jolla ei ole ajo-oikeutta eli ajokorttia merkitään ajoneuvorekisteriin ajoneuvon omistajaksi, niin silloin pitää rekisteröidä ajoneuvolle haltija, jolla on ajo-oikeus. Ettei vain sinunkin tapauksessasi ollut kyse siitä, että sinut oli merkitty omistajaksi mutta haltijaa ei ollut lainkaan? Isäsi lisättiin haltijaksi siksi kunnes hänet voitiin poistaa haltijan roolista, kun sinä sait ajokortin/täytit 18v.

Trafin sivulta: "Jos alaikäisellä omistajalla ei ole kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavaa ikää, on samalla ilmoitettava ajoneuvoa käyttävä haltija." 

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/muuta-ajoneuvosi-omistaja-ta…