Kerro kuinka sait vatsasi kuntoon
Vatsa löysällä aina ja alkaa jo tuskastuttaa ja huolestuttaa. Vatsa ei ole kipeä onneksi koskaan, mutta jokin tässä nyt mättää. Ruokavalio on kunnossa ja stressiäkin olen yrittänyt välttää parhaani mukaan, toki olen stressaantunut jonkin verran.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ensiksi kannattanee käydä lääkärissä ottamassa selvää mistä se johtuu, ennenkuin alkaa randomisti kokeilemaan jotain ruokavalioita vain todetakseen lopulta että mikään ei auttanut ja aikaa meni hukkaan sairauden hoidossa.
On kyllä hellyttävää tämä vankkumaton usko lääkäreihin. Menet sinne, saat diagnoosin ja pillerin tai ruokavalion ja tadaa, kaikki on kunnossa. Ihme juttu, kun Suomi on silti täynnä vaivaisia, oireisia ihmisiä.
Vatsavaivat ovat usein ns. toiminnallisia vaivoja, joiden taustalta ei löydy sinänsä mitään sairautta. Ei ole lääkettä, ei leikkausta, ei toimenpidettä. Toiminnallisille vatsaoireille on keksitty dg, eli IBS. Sen kanssa voi yrittää elää erilaisin konstein, jotka toimivat eri tavoin eri ihmisille. Jotkut eivät saa kunnon apua mistään.
No näkeehän siellä vatsalaukun tähystyksessä aika monta asiaa jotka selittää mahdolliset oireet heti kuin että niitä sokkona lähtisi kotona arvailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se ihminen loppujenlopuksi oikein saisi syödä, kun kaikki pitäisi jättää pois. Siis jos viljatontakin elämää pitäisi elää, niin eihän siinä voi syödä kuin jotain banaania ja kaalia. Luultavasti tosin kaalikin on pahaksi vatsalle ja suolille.
Jos sun mielestä vain banaani ja kaali on viljatonta, niin varmasti hankalaa on.
Pois jää kaikki nautinnot kuten mm. pulla kahvin kanssa ja hyvä leipä. Vetää vaikka jotain hiekkakakkua tai kengänpohjaa voin kanssa.
No, jos sun mielestä kaikki nautinnot on pulla ja leipä, niin varmasti näin.
Vierailija kirjoitti:
Sain vatsani rauhoittumaan Vi-Siblin -siemenkuorirakeilla, saa apteekista (oranssi paketti, ei sininen). Oireena siis löysä vatsa. Aloitin varovasti yksi mitallinen / päivä:
https://www.hyvavatsa.fi/vi-siblin/vi-siblin-kuitulisa-vatsan-hyvinvoin…
Mulla samanlaisia vatsavaivoja. Joskus pääsin kotoa sata metriä niin äkkiä takaisin. Joskus mökillä ehti tulla matkalla ulkovessaan ripuli housuun (onneksi on järvi vieressä:)).
Keliakiat ja muut kokeet on otettu, ei mitään niissä. Kaikki muutkin arvot hyviä. Lääkäri laittoin mulle reseptin tuosta kuitulisästä, olen vasta aloittanut sen joten en osaa sanoa kokemusta. Sain sen kuitenkin noin puolella hintaa kun oli resepti. Kilo maksoin n. 15 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se ihminen loppujenlopuksi oikein saisi syödä, kun kaikki pitäisi jättää pois. Siis jos viljatontakin elämää pitäisi elää, niin eihän siinä voi syödä kuin jotain banaania ja kaalia. Luultavasti tosin kaalikin on pahaksi vatsalle ja suolille.
Jos sun mielestä vain banaani ja kaali on viljatonta, niin varmasti hankalaa on.
Pois jää kaikki nautinnot kuten mm. pulla kahvin kanssa ja hyvä leipä. Vetää vaikka jotain hiekkakakkua tai kengänpohjaa voin kanssa.
Kaupoissa on tosi hyviä gluteenittomia leivonnaisia ja leipiä nykyään. Ihan täydestä menee.
Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton, joten ei mene täydestä.
Vierailija kirjoitti:
Sain vatsani rauhoittumaan Vi-Siblin -siemenkuorirakeilla, saa apteekista (oranssi paketti, ei sininen). Oireena siis löysä vatsa. Aloitin varovasti yksi mitallinen / päivä:
Ei nyt ekaks kannata apteekkiin mennä, vaan kokeilla ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos sun mielestä kaikki nautinnot on pulla ja leipä, niin varmasti näin.
Saatko sun mielestä yhtään älykkäämpiä vastauksia ulos?
Vierailija kirjoitti:
Aivan ensiksi kannattanee käydä lääkärissä ottamassa selvää mistä se johtuu, ennenkuin alkaa randomisti kokeilemaan jotain ruokavalioita vain todetakseen lopulta että mikään ei auttanut ja aikaa meni hukkaan sairauden hoidossa.
Älä nyt höpötä! Mitä se lääkäri auttaa, jos syömisessä on vika.
Hakekaa apteekista paksusuolen tyhjennykseen tarkoitettu litku ja lipitelkää yksi ilta pöntöllä istuskellen, puhdistuu röörit ja paranee suolen toiminta. Havaitsin itselläni ainakin moisen vaikutuksen vaikkei sen lisäksi muuta tapahtunutkaan kuin että kävi probe takapuolessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt höpötä! Mitä se lääkäri auttaa, jos syömisessä on vika.
JOS. Siellä voi olla vaikka joku mahasyöpäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastolla. Aiemmin piti rampata vessassa monta kertaa, hätä tuli usein kramppina ja tuotos oli löysää. Kun aloitin 16/8-paaston, vatsa rauhoittui huomattavasti. Jatkuva napostelu, jota nykyään pidetään hyvänä ja normaalina, ei todellakaan sovi kaikille. Olen nyt ollut pätkäpaastolla yli 2 vuotta, enkä aio lopettaa ikinä. Nykyään olen niin tottunut, ettei ole edes mikään erityinen nälkä paaston lopulla.
Ei kai jatkuvaa napostelua pidetä hyvänä ja normaalina vaan säännöllistä ruokarytmiä.
Pätkäpaastossa nimenomaan on säännöllinen ruokarytmi.
Tuossa ruisleivässä(1) ja ruisleivässä(2) voi olla erona se, että toisessa ei ole hiivaa ja toisessa on. Otapa selvää saatko vaivoja hiivaan leivotusta. Ja jos vatsasi voi hyvin hiivattoman leivän kanssa.
Minun vatsani voi paremmin kun riisi, pasta, peruna ja leipä ovat nollassa. Aamuisin kaurapuuroa pohjalle ja loppupäivänä liha/kala/kana runsaan salaatin ja kasvisten kanssa. Myös raejuustot ja rahkat ruokavaliossa. Silloin vatsa voi paremmin.
Itselleni sopii parhaiten säännöllinen ruokailurytmi ja ns selkeät syömiset. Mahdollisimman selkeitä ja puhtaita aineksia. Lisänä Agiocur-rakeita.
Niin paljon kuin kesähelteitä rakastin, niiden aikaan mahani oli aivan sekaisin. Silloin olinkin lomalla ja tuli syötyä jätskiä ja juotua limsaa. Ei sopinut mulle.
Minullakin pätkäpaasto auttoi mahaongelmiin. Aamupäiväiset ripuloinnit, jatkuva turvotus ja kivut/epämukava tunne hävisivät sen verran, että aloin paremmin tunnistaa mahaa ärsyttävät ruoat. Paastoilua jatkamalla ja tiettyjä ruokia välttelemällä menee mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ekaks kannata apteekkiin mennä, vaan kokeilla ruualla.
En mennytkään ensin apteekkiin, vaan kävin lääkärissä ja annoin ulostenäytteitä, kävin verikokeissa, tiedän hyvin mitkä ruoka-aineet ärsyttävät suoltanut jne. Koska mitään ei löytynyt, niin lääkäri suositteli tätä minulle. Minulla on myös stressivatsa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ruisleivässä(1) ja ruisleivässä(2) voi olla erona se, että toisessa ei ole hiivaa ja toisessa on. Otapa selvää saatko vaivoja hiivaan leivotusta. Ja jos vatsasi voi hyvin hiivattoman leivän kanssa.
Minun vatsani voi paremmin kun riisi, pasta, peruna ja leipä ovat nollassa. Aamuisin kaurapuuroa pohjalle ja loppupäivänä liha/kala/kana runsaan salaatin ja kasvisten kanssa. Myös raejuustot ja rahkat ruokavaliossa. Silloin vatsa voi paremmin.
Tuota minäkin toivoin koska vanhukset todella syö juureen tehtyä ruisleipää jossa on pelkkää vettä, suolaa ja ruisjauhoa. Ostin viisi sellaista mutta ne syötyäni en huomannut eroa. Mietin että jospa kokeilisin seuraavaksi molkosania. Ap
Ei kai jatkuvaa napostelua pidetä hyvänä ja normaalina vaan säännöllistä ruokarytmiä.