Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro kuinka sait vatsasi kuntoon

Vierailija
04.10.2021 |

Vatsa löysällä aina ja alkaa jo tuskastuttaa ja huolestuttaa. Vatsa ei ole kipeä onneksi koskaan, mutta jokin tässä nyt mättää. Ruokavalio on kunnossa ja stressiäkin olen yrittänyt välttää parhaani mukaan, toki olen stressaantunut jonkin verran.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poista stressi, paranee vatsa.

Vierailija
2/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun ruokavaliosi ole kunnossa, jos vatsa oireilee. Stressiä on turha syyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssimalla ja syömällä terveellisesti ja sopivan vaihtelevasti, ilman jatkuvaa roskaruokaa tai sokeria.

Vierailija
4/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt itse löysästä vatsasta jo varmaan 20v. Välillä se menee jännittämisestä ja välillä ruuasta sekaisin. Olen käynyt tähystyksessä, keliakia ja laktoosi-int. testeissä ja kaikki on ok. Diagnoosiksi jäi ärtynyt suoli. Vimeisen vuoden aikana olen käynyt henkisen kasvun prosessia ja olen huomannut, kun alkaa luottamaan omaan itseensä, kuuntelee sydäntään, niin itsetunto on todella kasvanut. Olen tehnyt elämässäni isoja päätöksiä, juuri niitä mitä itse haluan tehdä elämälläni. Meditoiminen ja hiljentyminen on rauhoittanu vatsaani ja nykyään pystyn lenkkeilemään helposti 1,5h, kun viime talvena 20min alkoi olla siinä ja siinä, vessaan piti kiirehtiä. Välillä en kyennyt edes kaupassa käymään.

Vierailija
5/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt itse löysästä vatsasta jo varmaan 20v. Välillä se menee jännittämisestä ja välillä ruuasta sekaisin. Olen käynyt tähystyksessä, keliakia ja laktoosi-int. testeissä ja kaikki on ok. Diagnoosiksi jäi ärtynyt suoli. Vimeisen vuoden aikana olen käynyt henkisen kasvun prosessia ja olen huomannut, kun alkaa luottamaan omaan itseensä, kuuntelee sydäntään, niin itsetunto on todella kasvanut. Olen tehnyt elämässäni isoja päätöksiä, juuri niitä mitä itse haluan tehdä elämälläni. Meditoiminen ja hiljentyminen on rauhoittanu vatsaani ja nykyään pystyn lenkkeilemään helposti 1,5h, kun viime talvena 20min alkoi olla siinä ja siinä, vessaan piti kiirehtiä. Välillä en kyennyt edes kaupassa käymään.

Ok, kiitos tästä. Ehkä se sitten tosiaan on stressi. Asutaan asunnossa jossa ongelmia ja tässä kuviossa olen yrittänyt tehdä elämästäni mahdollisimman "stressivapaata", mutta ehkä en sitten ole kuitenkaan kovin hyvin onnistunut ja olen tottunut elämään jatkuvassa pikku paniikissa. Ap

Vierailija
6/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin ruisleivän syönnin. Nuorempana suoli vielä kesti ruista erinomaisen hyvin, mutta joskus neljänkympin jälkeen tulehduskierre oli jo jatkuva, välillä olen kokeillut ja saahan se vatsan toiminaan, mutta tulehtuneen oloinen paksusuoli on siitä se riski jota en uskalla ottaa. 

Vierailija
7/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos tästä. Ehkä se sitten tosiaan on stressi. Asutaan asunnossa jossa ongelmia ja tässä kuviossa olen yrittänyt tehdä elämästäni mahdollisimman "stressivapaata", mutta ehkä en sitten ole kuitenkaan kovin hyvin onnistunut ja olen tottunut elämään jatkuvassa pikku paniikissa. Ap

Muuta syömisiäsi, vatsaongelmat johtuvat sopimattomasta ravinnosta.

Vierailija
8/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin ruisleivän syönnin. Nuorempana suoli vielä kesti ruista erinomaisen hyvin, mutta joskus neljänkympin jälkeen tulehduskierre oli jo jatkuva, välillä olen kokeillut ja saahan se vatsan toiminaan, mutta tulehtuneen oloinen paksusuoli on siitä se riski jota en uskalla ottaa. 

Viljat aiheuttavatkin monelle vatsa- ja suolisto-ongelmia.

Vierailija
9/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta syömisiäsi, vatsaongelmat johtuvat sopimattomasta ravinnosta.

Olen jo muuttanut. Sokeri pois, keinomakeuttajat pois, kahvia vain aamulla yksi kuppi, ei alkoholia, ei juuri valmisruokia, ei pähkinöitä, ei maitotuotteita, vähemmän leipää. Maitotuotteiden lopettaminen auttoi selvästi joihinkin oireisiin ja siihen olen tyytyväinen. Mutta vatsa on edelleen liian löysällä. Kun olen viikonlopun vanhuksilla jossa syödään ruisleipää kaksin käsin, pystyn kakkimaan normaalisti. Kotona sama temppu ei kuitenkaan onnistu. Ap

Vierailija
10/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä tulin sanomaan. Jos ”ruokavalio kunnossa” tarkoittaa suomalaisittain 5 palaa ruisleipää päivässä niin jätä se ainakin pois.

Vierailija
11/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi, kehitetyt porkkanat ja banaani auttavat.

Vierailija
12/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 20v  löysästä vatsasta kärsineenä lopullisen avun on tuonut kauran lisääminen ruokavaliooni, tiedän, ei sovi kaikille, mutta ruisleipä on siis pitänyt jättää pois. Maitotuotteet on pitänyt jättää kokonaan pois, valitettavasti. Ja kaikista ikävin muutos, jonka olen joutunut tekemään, että syön säännöllisesti sen viisi kertaa päivässä.

Vierailija
13/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kuitua ja juo paljon vettä.

Mutta testaa mitä kuituja vatsa kestää, sillä mikä käy yhdelle, ei välttämättä toiselle.

Vierailija
14/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä tulin sanomaan. Jos ”ruokavalio kunnossa” tarkoittaa suomalaisittain 5 palaa ruisleipää päivässä niin jätä se ainakin pois.

Joo no olen kärsinyt tästä viitisen vuotta ja yhtenä vuonna yksi vuoden normaaleista ulosteista saavutettiin tosiaan viettämällä viikonloppu ruisleipäorgioissa vanhuksilla 🤔. Kotona en kuitenkaan ole vastaavaa tulosta onnistunut saamaan aikaan, mutta päättelin ettei leipä olisi se ongelma. Leipää syön nyt muutaman palan päivässä. Täytyy ottaa viikko pari ilman ja katsoa mitä tapahtuu. Ap

Vierailija
15/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruisleipa kannattaa paahtaa. Se jätetään vähän raaaksi koska "pehmeys".

Vierailija
16/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ruisleipa kannattaa paahtaa. Se jätetään vähän raaaksi koska "pehmeys".

Tai vain jättää syömättä.

Vierailija
17/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmistaisin, että onko laktoosin sieto testattu? 

Vierailija
18/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina suositellaan paljon kuitua, mutta joidenkin vatsa vain vaatii vähäkuituisen ruokavalion. Eli kokeile jättää siitä terveellisestäkin ruokavaliosta pois elementtejä yksi kerrallaan, vaikka kyseessä olisi kaiken tiedon mukaan juuri se kaiken terveellisyyden kulmakivi. Se voi olla sinun vatsallesi juuri se pahis.

Itselleni muuten tuo vatsaystävälliseksi suitsutettu kaura on kaikkein pahin, vatsa menee vesiripulille ja niiltä kivuilta ei saa edes nukuttua.

Vierailija
19/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin viljat, sokerin ja maidon pois. Itsellä on nyt kokeilussa myös piigeeli ja se on auttanut omiin vatsaoireisiin. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
20/56 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maastojuoksulla ja lankuttamalla lähti löysät mahasta. Nyt on suht tiukka sixpäck.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän