Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

konkreettisia iltarutiinivinkkejä vauvalle kaivataan!

Vierailija
27.11.2014 |

Nukkuminen 9 kk vauvallemme on ollut aina tosi hankalaa. Huutaa vielä kiukkua ja suoraa huutoa aivan unen rajamailla, ei vaan osaa tai tahdo nukahtaa, vaikka kaiken tekisi. Yleensä nukutan yöunille rinnalla, päikkäreille vaunuissa reippaasti edeten. Olemme yrittäneet säännöllisiä ilta- ja päikkärirutiineja, mikään ei tunnu tepsivän. Nyt huomaan, että vauva alkaa hoksata yhteyden äitiyspakkauksen makuupussin ja unen välillä, eikä enää aina nukahda päikkäreille kuin vähän lannistuneesti vänisten.
.
Makuupussi vaan saattaa tulla kuumaksi ja epäkäytännölliseksi, joskin otan sen uniassosiaation ilolla vastaan, jos parempaa ei keksitä. Soittorasiaa on kokeiltu huonolla menestyksellä 9 kk. Kylpeä ei voi koko aikaa. Hammaspesu, yökkäri, Iltakirja jne ei tunnu riittävän... sänky ei ole toiminut, sinne laitettaessa vauva toistaiseksi vielä lähes aina lietsoo itsensä huutoraivarihikipaniikkiin.
.
Mikä teillä siis on toiminut? Joku KONKREETTINEN juttu, mitä voisi käyttää päivällä ja illalla, mökillä ja lentokoneessa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:37"]Joskus rytmin saamiseen on meillä auttanut se, että muutamana iltana laittaa lapsen normaalia myöhemmin nukkumaan. Varmistaa sen, että lapsi on todella väsynyt ja nukahtaa nopeasti. Saadaan kierre katkeamaan ja vähitellen siirrytään normaaliin nukkumaanmenoaikaan.

Vauva ei tosiaan tarvitse tuollaisia tissimääriä. Syökö hän tuttia? Siitä saisi lohdun helpommin, muttaenää ei varmasti kelpaa :( Joillein riittää uniriepukin. Neljästä vauvastamme yksi ei syönyt tuttia ja roikkui tissillä ihan vain hakeakseen lohtua ja turvaa. Toki äidin kuuluu sitä antaa, muttei öitä läpeensä oman jaksamisen kustannuksella!

Neuvoloissa pannaan julistettu velli voisi myös olla pelastus. Maha täyttyy hyvin ja sitä voi lussuttaa pullosta. Pienireikäsestä tutista sitä saa todella imeä :)
[/quote]
Meilläkin superväsyneenä saattaa nukahtaa ilman tunnin tissittelyä. Tämä siis myös mahdollisesti kokeiluun, kiitos!

Velliä (itse tehtyjä, ei korvikkeita) olen toistuvasti yrittänyt antaa, varsinkin aikoina, kun ollaan kokeiltu tissinukutusvierotusta. Ei velli, kuten muukaan, yleensä uppoa. Ei pelota, että imetys vaarantuu, saisi jo pikkuhiljaa vähän vähentyä. ..

Ei syö tuttia.

Tarjoan kiinteitä monta kertaa päivässä, mutta yleensä vaan sottaa ja huitoo. Ei anna syöttää mutta ei itsekään tietenkään osaa. Ylenmääräisen tississä roikkumisen vuoksi vauva ei näe nälkää, joten en tuputa.

AP

Vierailija
22/28 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut laulaa itse vauvalle? Äidin tuttu ääni ja tutut viisut rauhoittavat vauvaa ja tätä konstia on helppo käyttää missä ja milloin vaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooo mä oon alusta asti tankannut iltaisin vauvan täyteen ruokaa (=maitoa, myöhemmin puuroa ja banaania).
Yöimetys meni meillä samanlaiseksi hulinaksi juuri tuossa iässä, lapsi vaan repi ja repi tissiä yöt läpeensä vaikka aiemmin oli syönyt vain kerran yössä. Ajattelin kyseessä olevan eroahdistus ja siksi jatkoin yöimetystä, kunnes kyllästyin ja teippasin nännit kerrasta yöksi kiinni. Päiväsaikaan aina imettäessä jankkasin lapselle että "yöllä ei sitte tuu maitoa, muistathan". Kolme yötä itkettiin ja revittiin minun paitaa, mutta sitten lapsi rauhottui pikkuitkujen jälkeen nukkumaan ja viikon jälkeen saatiin se takaisin omaan sänkyynsä nukkumaan (oltiin eletty vastentahtoisessa perhepedissä juuri tuon yötissimanian vuoksi).
Sitten varsinaiseen asiaan: Tracy Hoggin Pick Up-Put Down-unikoulu! Googletappa! 11-kuisena testattiin ja viikossa lapsi alkoi nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä vartissa! Meilläkin oli ollut tiukat iltarutiinit ihan alusta asti, mutta nukahtaminen ei vaan sujunut ennen tuota unikoulua. Siinä lasta ei siis itketetä, vaan nostetaan syliin ensimmäisestä inahduksesta ja lasketaan sänkyyn sillä sekunnilla kun itku loppuu.
Meillä kyllä lapsi söi myös tuttia.

Vierailija
24/28 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:58"]Oletko kokeillut laulaa itse vauvalle? Äidin tuttu ääni ja tutut viisut rauhoittavat vauvaa ja tätä konstia on helppo käyttää missä ja milloin vaan. :)
[/quote]
juu... kuukausia olen veivannut samoja tuutulauluja loputtomin säkeistöin, välillä rauhoittaa, kun samalla paijaa tietyllä tapaa. Yleensä ne ei rauhoita (ainoastaan pitkä aika tissillä pimeässä rauhoittaa), mutta kun lapsi on viimein melkein unessa, saatan silti paijailla ja hyristä, josko oppisi asioiden yhteyden.
AP

Vierailija
25/28 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:09"]Nooo mä oon alusta asti tankannut iltaisin vauvan täyteen ruokaa (=maitoa, myöhemmin puuroa ja banaania).
Yöimetys meni meillä samanlaiseksi hulinaksi juuri tuossa iässä, lapsi vaan repi ja repi tissiä yöt läpeensä vaikka aiemmin oli syönyt vain kerran yössä. Ajattelin kyseessä olevan eroahdistus ja siksi jatkoin yöimetystä, kunnes kyllästyin ja teippasin nännit kerrasta yöksi kiinni. Päiväsaikaan aina imettäessä jankkasin lapselle että "yöllä ei sitte tuu maitoa, muistathan". Kolme yötä itkettiin ja revittiin minun paitaa, mutta sitten lapsi rauhottui pikkuitkujen jälkeen nukkumaan ja viikon jälkeen saatiin se takaisin omaan sänkyynsä nukkumaan (oltiin eletty vastentahtoisessa perhepedissä juuri tuon yötissimanian vuoksi).
Sitten varsinaiseen asiaan: Tracy Hoggin Pick Up-Put Down-unikoulu! Googletappa! 11-kuisena testattiin ja viikossa lapsi alkoi nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä vartissa! Meilläkin oli ollut tiukat iltarutiinit ihan alusta asti, mutta nukahtaminen ei vaan sujunut ennen tuota unikoulua. Siinä lasta ei siis itketetä, vaan nostetaan syliin ensimmäisestä inahduksesta ja lasketaan sänkyyn sillä sekunnilla kun itku loppuu.
Meillä kyllä lapsi söi myös tuttia.
[/quote]
Kiitos vinkistä, meillä seuraavan kerran unikoulu ajankohtainen, kun mies kohta lomalla. Ja jos mies ei hoida unikoulua, niin saa ainakin päivällä hoitaa vauvaa ja mä nukun! mukava kuulla, mikä metodi toimi suht samanlaiselta kuulostavassa tilanteessa! Se yö-repiminen yhdistettynä tuoreisiin hampaisiin on kyllä ihanaa :D

Se on nyt jo koettu, että viikon kotiunikoulu ei meillä vauvalle riitä ja ilman miehen täyttä sitoutumista mun turnauskestävyys tyssää kyllä viikkoon.
AP

Vierailija
26/28 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro. 20 jatkaa. Tämä on hölmösti sanottu, mutta joskus ne kaupan ruuat vain maistuvat paremmille (esim.vellit, soseet yms.). Meillä on sisareni kanssa samanikäiset lapset. Meidän nelosemme aloitti kiinteät reippaasti (olin osittain töissä ja mies kotona, joten kaupan ruuilla mentiin). Sisareni lapselle ei itse tehdyt soseet maistuneet ja ruokailut olivat yhtä sirkusta. Kerran hän tarjosi heidän sosettaan meidän pihalle. Lapsi irvisti ja yökki samantien ja vedet nousivat vauvalla silmiin...niin rumasti sanottuna pahaa oli ruoka hänestäkin. Sisarelleni tuli paha mieli lapsensa puolesta, raukka sai lopulta kaupan ruokaa ja siirtyi vanhempien kanssa samoihin hyvin nopeasti :)

Vierailija
27/28 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tärkeä rituaali on pitkän kaavan mukaan peittely, johon kuuluu aina samat juttelut. Nämä ovat vähän vaihtuneet vuosien saatossa, aina välillä keksitään jotain uusia juttuja mutta tässä jotain esimerkkejä mitä peitellessä jutellaan.

Nyt sinä menet tänne omaan sänkyyn nukkumaan ja isoveli menee tuonne omaan sänkyynsä nukkumaan. Äiti ja isi menee myös omaan sänkyyn nukkumaan. Mummu ja pappa on varmaan jo Mummulassa nukkumassa. Nalle tulee tähän viereen nukkumaan, hyvää yötä nalle. Tiikeri nukkuu tässä, hyvää yötä tiikeri. Pupu on jo nukahtanut, ei herätetä pupua. Kissa antaa pusun, hyvää yötä kissa. Pöllö pääsee kainaloon nukkumaan, noin peitellään pöllö. Pöllö on ihan väsynyt ja nukkuu siinä sikeästi koko yön. Näette molemmat kauniita unia ja sitten aamulla herätään taas virkeänä uuteen päivään.

Isommalta lapselta pitää aina kysyä, mitä unia hän näkee, niin hän kertoo tohkeissaan kaikenlaisista unista missä on jääkiekonpelaajia ja sirkusesityksiä ja turtleseita ja kaivinkoneita iloisesti sekaisin...

Vierailija
28/28 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:48"]Nro. 20 jatkaa. Tämä on hölmösti sanottu, mutta joskus ne kaupan ruuat vain maistuvat paremmille (esim.vellit, soseet yms.). Meillä on sisareni kanssa samanikäiset lapset. Meidän nelosemme aloitti kiinteät reippaasti (olin osittain töissä ja mies kotona, joten kaupan ruuilla mentiin). Sisareni lapselle ei itse tehdyt soseet maistuneet ja ruokailut olivat yhtä sirkusta. Kerran hän tarjosi heidän sosettaan meidän pihalle. Lapsi irvisti ja yökki samantien ja vedet nousivat vauvalla silmiin...niin rumasti sanottuna pahaa oli ruoka hänestäkin. Sisarelleni tuli paha mieli lapsensa puolesta, raukka sai lopulta kaupan ruokaa ja siirtyi vanhempien kanssa samoihin hyvin nopeasti :)
[/quote]
on kokeiltu toki purkkiruokaa ja itse tehtyä. Ei ruokasoseet juurikaan kelpaa ei. Maistuu varmimmin vaan herkkusoseet, mutta meidän plussakäyräläinen ei tarvitse niitä sokeripilttejä. Eli annan vain pakon edessä. Muuten tarjolla on ruokaa, jota maistelee ja marjoja ja hedelmiä sormiruokailee. Tykkää mm puolukoita ilman mitään sokeria, mutta eihän vauva niitä niin paljon jaksa puputtaa, että olisi energiansaannin kannalta merkityksellistä. Motoriikkaa oppii ja vitamiineja saa toivottavasti. korviketta en halua antaa eli valmisvellit ei tule kyysmykseen. Sekoitan lypsymaitoon esim maissisosetta tai vauvanpuurohiutaleita tai milloin mitäkin. Ottaa innoissaan suuhun ja valuttaa kaiken ulos... heh, on kyllä motivoivaa lypsää, kokata, tarjota ja sitten siivota ja pyykätä.
AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi