Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkuraskaus ja työssäoppiminen vanhainkodissa

Vierailija
20.11.2014 |

Raskaus ei vielä ulkopuolisen silmään näy ja en ole töissä kertonut. Vaikuttaa kuitenkin arvosanaan tai pahaa puhetta niinkuin tällä alalla aina..

Joudun noin 3 kertaa päivässä taluttamaan vammaista poikaa sängyltä tuolille noin 50m. Siis en taluttamaan vaan kantamaan. Poika vaikeasti vammainen ja ei tajua maailmanmenosta vaan pysyy jaloillaan kun nojaa koko painollaan hoitajaan ja hoitaja kävely työntää niin siten liikutaan.

Poika painaa onneksi vain 40kg. Mutta huitoo ja painaa ikävästi mahaa. Näillä viikoilla ei pitäisi haitata mutta alamahaani aina sattuu kävelytyksen jälkeen puoli päivää. On siis koko painollaan nojaamassa minuun kun samalla pusken eteenpäin.

Voiko olla jotain haittaa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis viikkolla 15. En viitsisi tuolla valittaa etten saa heti huonoa arvostelua. Mutta onko se edes ihan laillista että hoitaja joutuu kantamaan 40kg ihmisen omilla voimillaan?

Ap

Vierailija
2/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä tee noin raskaita siirtoja, varsinkin kun vatsaasi koskee jälkeenpäin! Ja eihän tuollaisia siirtoja tulisi tehdä edes hoitajan joka ei ole raskaana, aina täytyisi muistaa ergonomiset työskentelytavat. Kyllä sinuna nyt kertoisin raskaudesta tai jos et sitä halua tehdä, vetoa vaikka selkäkipuun, mutta älä nostele enää tuolla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vanhainkoti ja asukkaana vammainen poika? Eikös siellä ole nosturia, pyörätuoliä yms?

Vierailija
4/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhainkodissa pitää taluttaa vammaista poikaa? Tuollaisia siirtoja ei yhdenkään hoitajan tarvitse tehdä, jos todella on niin että poika nojaa koko painollaan sinuun. Minä ainakin sanoisin, että raskaana ollaan ja vatsaan sattuu. En lapseni kustannuksella piittaisi numerosta.

Vierailija
5/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on tärkeempi, hyvä arvosana vai mahdollisesti sun vauvan henki? Se kipu on hälytysmerkki, että tätä älä tee enää toiste.. pahimmillaan tuosta voi seurata vaikka keskenmeno.

Tosin luulen että jos et raskauden vuoksi voi ihan raskaimpia juttuja tehdä, niin se ei mitenkään vaikuta sun arviointiin.

Vierailija
6/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten raskaus voi vaikuttaa arviointiin tai mitä on se paha puhe mihin viittaat.. Itse olen ollut toistakymmentä vuotta hoitoalalla, eikä kenenkään raskautta ole otettu huonosti vastaan.

Vierailija
7/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho luulin että vastauksesi tulee että olen hysteerikko tms.

Siis tarkoitin vammaisten hoitolaitosta.

Olen ihan varma että saan harjoittelusta huonot arvosanat jos kieltäydyn poikaa kantamasta. Painaa vain alle 40kg niin ajattelevat että turhaa valitan.

Minustakin vähän outoa että hoitaja joutuu omalla terveysriskillä kantamaan potilasta

Ap

Vierailija
8/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häntä kävelytetään että lihakset ei surkastu

Ap

Vierailija
9/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä yhtään vanhainkotia, jossa asuu vammaisia poikia. Itse olen kehitysvamma-alalla töissä ja tuon painoisia nostetaan aina nosturilla, jos eivät itse liiku kunnolla. Siinäkin on olemassa painorajat, joiden mukaan mennään. Ei edes mikään vakuutus korvaa, jos yksinään raahaat tuon painoista henkilöä. Puhumattakaan siitä, että olisit opiskelija.

Vierailija
10/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 00:32"]Oho luulin että vastauksesi tulee että olen hysteerikko tms.

Siis tarkoitin vammaisten hoitolaitosta.

Olen ihan varma että saan harjoittelusta huonot arvosanat jos kieltäydyn poikaa kantamasta. Painaa vain alle 40kg niin ajattelevat että turhaa valitan.

Minustakin vähän outoa että hoitaja joutuu omalla terveysriskillä kantamaan potilasta

Ap
[/quote]

Mun mielestä voit jo ergonomialla perustella ettet potilasta kanna.

Sinänsä voikin vaikuttaa raskaus arvosanaan, jos siihen vedoten kieltäydyt potilassiirroista. Ei siksi, ettei niin olisi oikein tehdä vaan siksi, että silloin sinua ei voida arvioida kaikissa työtehtävissä.

Vierailija
11/11 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 00:33"]

Siis häntä kävelytetään että lihakset ei surkastu Ap

[/quote]

Ehditkin vastaamaan jo kirjoittamiseni aikana. 

Vaikka oletkin siis vammaispuolella, niin sielläkin tulisi käyttää apuna näissä kävelytystilanteissa esim. rollaattoria tai ns. eeva-telinettä. Eli tukea, johon asiakas nojaa kävellessään. Ota ihmeessä yhteyttä oppilaitoksesi opettajaan nyt ainakin. Ei työntekijänkään tulisi ns. repiä mukanaan asiakasta. Ja asiakkaalle myös on mukavampaa, jos on kunnon tukiteline, johon nojata kävellessään.

Missä ihmeen paikassa olet työssäoppimassa, jos asiat on näin huonosti hoidettu?