Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää vuokratko SATOlta!

Vierailija
27.11.2014 |

Vuokrasin avioeron tultua asunnon SATOlta koska oli nopeasti saatavilla ja ero oli äkillinen (oma kämppä myytiin arvioitua nopeammin). Asunto oli tyydyttävä-kuntoinen, ehkä ja kohtuullisen siisti, muttei mitenkään voi sanoa että hieno. Ajattelin asua siinä niin pitkään että ostan oman, ja se aika vierähti kahdeksi vuodeksi.

Vuokra nousi ekana vuonna 44 euroa. Tämä teki tästä jo valmiiksi aika hinnakkaasta (sijaintiin, kuntoon ja kokoon nähden) asunnosta ylihintaisen. Laiskuuttani en jaksanut kuitenkaan muuttaa. Sitten reilu 2 v asumisen jälkeen irtisanoin asuntoni. Muuttotarkastus ilmoitettiin että tullaan tekemään melkein 1,5 kk ennen poismuuttoa :D. 2 päivän varoitusajalla.

Nainen kävi tekemässä muuttotarkastuksen ja löysi kaiken maailman pikkuvikaa niin että mun vakuutta ei palautettaisi jne. Onneksi otin tarkat kuvat asunnosta, joten mulla oli todisteet ettei esim. seinien uudelleen maalaus ollut tarpeen. En edes tauluja pitänyt seinillä, ja tiedän että seinät oli jouduttu edellisen asukkaan jäljiltä maalaamaan ennen muuttoani. Multa yritettiin laskuttaa uutta suihkukaappia, joka oli maalitahrainen SATOn omien maalarien jäljiltä ennen muuttoani :D Tästäkin oli kuvat ennen kun muutin varsinaisesti.

Ja tasan kk ennen vuoden vaihdetta, tuli kirje että vuokra nousee taas melkein 50 euroa. Samalla hinnalla saa samalta alueelta nyt reilusti isompia, parempikuntoisia asuntoja. Taloyhtiössä vapaana tällä hetkellä 4 samankokoista asuntoa. Yksi ollut tyhjillään jo kuukausia, kun ei kukaan niin kalliiseen asuntoon muuta. Mutta ei, vielä vaan nousee vuokrat. Tällä hetkellä siis SATO pyytää melkein 1000 euron vuokraa huonomaineiselta alueelta 60-luvulla rakennetusta talosta Espoossa. Vuokran määrällä lyhennän nyt 30 m2 isompaa paritalonpuolikasta paljon paremmalta alueelta.

SATOsta ei siis mitään hyvää sanottavaa vuokranantajana. Huijareita ja kiskureita koko lafka täynnä. Eniten riepoo toi että yrittävät huijaamalla laskuttaa multa asunnon remonteista. Varokaa siis SATOa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:48"]

Kannattaisko se sopimus lukea, johon nimensä pistää. Vuokriin tulee joka vuosi indeksikotus. Ettei tule kenellekään yllätyksenä niin vuokralainen on velvollinen omatoimisesti  korottamaan vuokraa sopimuksen mukaisesti, jos vuokranantaja ei sitä tee. Satolla yms se sentää ilmoitetaan. Itse sakon tyhmiä, ja otan viivästys korot. Jokainen suomalainen osaa lukea!

[/quote]

Höpö höpö. Jos vuokraa korotetaan, siitä on lain mukaan ilmoitettava pari kuukautta ennen. Lisäksi korotus on jossain tapauksissa rajoitettu. Jos vuokranantaja ei halua korottaa vuokraa, niin ei vuokralaisen tosiaankaan tarvitse itse ruveta lisää maksamaan. Vuokranantajan ei ole pakko korottaa vuokraa jos ei jostain syystä halua.

Vierailija
22/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:54"]

Tämä "sosiaalinen" asuntotuotantohan on ay-liikkeen omistuksessa, ja tekee aivan järjettömän hyvää tulosprosenttia.

[/quote]

Jep, jännä kun aina Kokoomus on se jota sätitään vaikka pahimpien sikailujen takana on yleensä demarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määritelkää mikä on ylihintainen ja miten hinnan tulisi muodostua?! Ilmaiseksiko ne asunnot pitää teidän käyttöön luovuttaa.

Vierailija
24/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:58"]

Höpö höpö. Jos vuokraa korotetaan, siitä on lain mukaan ilmoitettava pari kuukautta ennen. Lisäksi korotus on jossain tapauksissa rajoitettu. Jos vuokranantaja ei halua korottaa vuokraa, niin ei vuokralaisen tosiaankaan tarvitse itse ruveta lisää maksamaan. Vuokranantajan ei ole pakko korottaa vuokraa jos ei jostain syystä halua.

[/quote]

HOAS ilmoitti ainakin vuokrankorotuksesta kirjeellä 27.12, kun uusi vuokrasumma oli voimassa jo 06.01 maksettavassa erässä. Itse olin laittanut tuon maksuun vanhan summan mukaan ennen kuin uusi lasku oli tullut ja soitin puljuun jossa käskivät nyt sen lisäosan vielä maksamaan mutta eivät nähneet mitään laitonta tässä toiminnassa. Ja tämä siis opiskelija-asuntosäätiöltä, voin vain kuvitella yksityisten keplottelut...

Vierailija
25/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:59"]

Määritelkää mikä on ylihintainen ja miten hinnan tulisi muodostua?! Ilmaiseksiko ne asunnot pitää teidän käyttöön luovuttaa.

[/quote]

Taas näitä: 3 vuotta kauppakorkeessa ja mä tiedän kaiken taloudesta - ekonomirääpäleitä. Usko on syvä mutta tieto ja kokemus puuttuvat, tehdään siitä siis johtaja.

Mietis nyt vähän itsekin asioita, äläkä kysele tyhmiä.

Vierailija
26/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:54"]

Hukattu TULPAT pesukone liitännästä (uudesta tulpasta esim TA- veloittaa 50e vaikka tulppa kaupassa maksaa n 1e!!!)

[/quote]

Meikeläiseltä asuntosäätiön huoltomiehet varastivat nuo tulpat kämpästä vuosihuoltojen yhteydessä. Huomasin onneksi ja ostin tosiaan uuden eurolla, mutta huvitti että pomo oli varmaan käskenyt ruuvata ne joka asunnosta irti niin tekevät kunnon tilin :D

Vierailija
27/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:59"]

[/quote]

No vaikka purkukuntoisesta betoniparakista 50 €/m2/kk on kyllä jo ylihinnan puolella, vaikka kuinka sijaitsisikin Helsingissä. Varsinkin jos talon rakennuskustannukset olisivat uutena n. 1500 €/m2 niin tuollahan pääsisi omilleen jo alta kolmessa vuodessa. Ja nyt puhe oli 60-lukujen neuvostobunkkereista...

Tervetuloa Helsinkiin!

Vierailija
28/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:04"]

Vuokrasin avioeron tultua asunnon SATOlta koska oli nopeasti saatavilla ja ero oli äkillinen (oma kämppä myytiin arvioitua nopeammin). Asunto oli tyydyttävä-kuntoinen, ehkä ja kohtuullisen siisti, muttei mitenkään voi sanoa että hieno. Ajattelin asua siinä niin pitkään että ostan oman, ja se aika vierähti kahdeksi vuodeksi.

Vuokra nousi ekana vuonna 44 euroa. Tämä teki tästä jo valmiiksi aika hinnakkaasta (sijaintiin, kuntoon ja kokoon nähden) asunnosta ylihintaisen. Laiskuuttani en jaksanut kuitenkaan muuttaa. Sitten reilu 2 v asumisen jälkeen irtisanoin asuntoni. Muuttotarkastus ilmoitettiin että tullaan tekemään melkein 1,5 kk ennen poismuuttoa :D. 2 päivän varoitusajalla.

Nainen kävi tekemässä muuttotarkastuksen ja löysi kaiken maailman pikkuvikaa niin että mun vakuutta ei palautettaisi jne. Onneksi otin tarkat kuvat asunnosta, joten mulla oli todisteet ettei esim. seinien uudelleen maalaus ollut tarpeen. En edes tauluja pitänyt seinillä, ja tiedän että seinät oli jouduttu edellisen asukkaan jäljiltä maalaamaan ennen muuttoani. Multa yritettiin laskuttaa uutta suihkukaappia, joka oli maalitahrainen SATOn omien maalarien jäljiltä ennen muuttoani :D Tästäkin oli kuvat ennen kun muutin varsinaisesti.

Ja tasan kk ennen vuoden vaihdetta, tuli kirje että vuokra nousee taas melkein 50 euroa. Samalla hinnalla saa samalta alueelta nyt reilusti isompia, parempikuntoisia asuntoja. Taloyhtiössä vapaana tällä hetkellä 4 samankokoista asuntoa. Yksi ollut tyhjillään jo kuukausia, kun ei kukaan niin kalliiseen asuntoon muuta. Mutta ei, vielä vaan nousee vuokrat. Tällä hetkellä siis SATO pyytää melkein 1000 euron vuokraa huonomaineiselta alueelta 60-luvulla rakennetusta talosta Espoossa. Vuokran määrällä lyhennän nyt 30 m2 isompaa paritalonpuolikasta paljon paremmalta alueelta.

SATOsta ei siis mitään hyvää sanottavaa vuokranantajana. Huijareita ja kiskureita koko lafka täynnä. Eniten riepoo toi että yrittävät huijaamalla laskuttaa multa asunnon remonteista. Varokaa siis SATOa.

[/quote]

Kuulostaa HOASilta sillä erotuksella, että se on voittoa tavoittelematon säätiö...

Tuo valokuvaus kannattaa aina muistaa, ja asianajajilla uhkailu saa yleensä pahimmat vaatimukset häviämään!
[/quote]

Millä sä todistat, että kuvat on otettu muutettaessa
[/quote]

Kyllä kai kuviin päiväys tulee.

Vierailija
29/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko se sopimus lukea, johon nimensä pistää. Vuokriin tulee joka vuosi indeksikotus. Ettei tule kenellekään yllätyksenä niin vuokralainen on velvollinen omatoimisesti  korottamaan vuokraa sopimuksen mukaisesti, jos vuokranantaja ei sitä tee. Satolla yms se sentää ilmoitetaan. Itse sakon tyhmiä, ja otan viivästys korot. Jokainen suomalainen osaa lukea!

[/quote]

[/quote]

Montako asuntoa sinulla on vuokralla ja luuletko, että ole ottanut selvää miten nämä asiat juridesti menee?!

Jos sopimuksessa on määritelty selkeästi, sekä korotuksenperuste ja ajankohta vuokralaisen on omatoimisesti sitä korotettava ja korotuksen voi periä, jopa kolme vuotta takautuvasti.

Huomio on nyt se, että on sopiskohtaisia eroja. Siksi vain kehoitan lukemaan sen sopimuksen huolellisesti, että ei tule esim. vuosittainen vuokrankorotus yllätyksenä. Ja sitten voidaan toki meuhkata, jos korotus on yli 4%

Vierailija
30/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Montako asuntoa sinulla on vuokralla ja luuletko, että ole ottanut selvää miten nämä asiat juridesti menee?!

Jos sopimuksessa on määritelty selkeästi, sekä korotuksenperuste ja ajankohta vuokralaisen on omatoimisesti sitä korotettava ja korotuksen voi periä, jopa kolme vuotta takautuvasti.

Huomio on nyt se, että on sopiskohtaisia eroja. Siksi vain kehoitan lukemaan sen sopimuksen huolellisesti, että ei tule esim. vuosittainen vuokrankorotus yllätyksenä. Ja sitten voidaan toki meuhkata, jos korotus on yli 4%

Vierailija
31/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole satolla asunut, mutta muutama ystävä on ja en kyllä satolle muuttaisi! Luojan kiitos ollaan saatu kaupungin kämppä joka huomattavasti halvempi (ystävä maksaa kaksiosta vanhassa kerrostalossa saman mitä me neliöstä uudessa rivitalossa) ja paremmassa kunnossa! Sitä kämppää ei oltu muuttosiivottu ja paljon oli vikaa joita sato ei suostu korjaamaan. Ystävä sai tapella edes pari korjausta sinne, mutta esim haljennut ikkuna saa olla vaan. Ovat hyvin välinpitämättömiä korjausten suhteen (muillakin olen tätä nähnyt) mutta uskon että takuuvuokra kyllä kelpaa pitää :)

Vierailija
32/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Google-kääntäjälläkö tuon tekstisi kirjoitit? Oma vuokrasopimukseni on yli 20v vanha, toki summa on noussut liki joka vuosi. Kuitenkin erikseen aina kirjallisesti ilmoittamalla. Myöskään mitään 4% rajaa ei ole vuokran korotuksille.

Jos vuokralaisesi joutuvat suostumaan noin älyttömiin ehtoihin, niin se vaan kuvastaa sitä miten huonosti helsingin alueen poliitikot ovat tätä pitkään jatkunutta vuokra-asuntopulaa hoitaneet. Oikeastaan eivät ole hoitaneet ollenkaan. Siinä vaiheessa kun vuokralaisella on varaa valita, nuo älyttömimpiä ehtoja asettavat joutuvat pitämään asuntoaan tyhjänä.