Älkää hankkiko westietä, ellette ole valmiita käyttämään rahaa eläinlääkäriin
Länsiylämaanterrieri on suosittu rotu ja juuri siksi niin jalostettu. Niillä on yhä enemmän pahoja iho-ongelmia, allergiaa ja atopiaa. Pahimmassa tapauksessa koira kärsii kutinasta, karvanlähdöstä ja sietämättömästä kivusta atopian vuoksi. Suomen ilmasto ei myöskään auta asiaa, vaan bakteeri- ja hiivaperäiset tulehdukset viihtyvät hyvin kosteassa ja kylmässä säässä.
En tiedä olisinko itse ottanut westietäni, jos olisin tiennyt sen monista ihosairauksista. Siitä huolimatta, että rakastankin juuri tätä yksilöä hyvin paljon ja se on minulle tärkeä. Koira on jo vanhempi, eivätkä rodun ongelmat siihen aikaan olleet niin pinnalla, tai ainakaan minä en niitä osannut ottaa niin vakavasti. Nythän tästä on puhuttu monissa lehtiartikkeleissakin (esim. http://www.hs.fi/kotimaa/a1414208858090 ).
Haluaisin lähinnä muistuttaa, että hankitte koiranne aina kasvattajalta, joka ei teetä pentuja sairailla/liian jalostetuilla yksilöillä. Samoin pyydän kauniisti, että hoidatte oman westienne iho-ongelmat kuntoon, mikäli se kärsii sellaisista. Eläinlääkärille tutkimuksiin ja tarvittavat lääkkeet mukaan. Se ei ole halpaa, mutta on eläinrääkkäystä antaa koiran kärsiä kivuliaasta sairaudesta.
Loppuun vielä kuvaava tarina pahasti atooppisesta westiestä (joka onneksi parani!): http://www.westierescue.ie/index.php/rehomed/missy/
Kommentit (75)
Toi rotupuhtaus on kyllä niin Hitleriltä haiskahtava termi ja periaate, että mä en jotenkin vaan käsitä miten fanaattisia jotkut harrastajat ovat sen suhteen :D Maksaa nyt jostain englannin- tai ranskanbulldogistakin melkein kaksi tuhatta euroa. Kun onhan se rotukoira nyt kalliin hintansa väärti kun on ihan sukukin tiedossa (niinkuin siitä olisi apua) tjsp. Niin ja kun on se "kasvattajan elinikäinen tukikin". Kummasti se on kuulemieni mukaan kadonnut kun pennun perinnölliset sairaudet ja epämuodostumat alkavat oireilemaan.
Mun rescuekoira maksoi ~400 euroa. Siihen siis sisältyivät kaikki eläinlääkärikulut, matkat suomeen, passi jne. Oman kokemukseni mukaan rescuepiirit ovat todella avoimia ja ihmiset ovat mukavia toisilleen ja aidosti kiinnostuneita sun koiran kuulumisista ja vilpittömän iloisia toisten onnistumisista. Tietysti tästäkin ihmisillä voi olla omia kokemuksiaan (tai kaverin kaverin kuulotarinoita), mutta mitä olen sivusta seurannut noita rotukoirapiirejä niin hirveän kilpailunhaluista ja kateellista sakkia löytyy.
Itselle ei ole tärkeää rotupuhtaus, mutta jostain syystä seropeissa ei juurikaan ole nättejä koiria ja se on tärkeää.
Olen pitkän linjan koiraharrastaja ja minäkin olen samaa mieltä, että on kiva että lemmikki on terveyden lisäksi silmää miellyttävä. Kyllä koiraroduistakin löytyy terveitä. Lähes kaikki alkukantaiset rodut ovat terveitä. Niissä on vielä viime aikoihin asti käyttöominaisuudet olleet tärkeämpiä kuin menestys näyttelykehässä. Käyttökoirana ei pärjää D:n lonkilla tai moniallergisena. Olen kokeillut monia rotuja ja lopen kyllästynyt jatkuvaan ja kalliiseen eläinlääkärissä juoksemiseen. Itselläni on nykyään suomenlapinkoiria, joita ei ole tarvinnut käyttää eläinlääkärissä kuin rokotuksilla. Nämä voivat syödä ihan mitä vain ilman mitään vatsaongelmia. Lapinkoiran geenipooli on suuri ja siksi rotu on terve ja elinvoimainen. Toki sieltäkin muutamia sairaita yksilöitä löytyy, mutta löytyy niitä seropeistakin. Aika huono tuuri täytyy olla, että tästä rodusta saa sairaan yksilön. Muita terveitä rotuja ovat ainakin lapinporokoirat, huskyt ja länsigöötanmaanpystykorvat. Mittelistä kysyneelle: sekin on perusterve koirarotu. Paljon muitakin on, mutta nämä ovat omaa sydäntä lähellä tai muuten tuttuja rotuja.
On ihan järjetöntä ylläpitää tällaista määrää koirarotuja. Olen tullut siihen tulokseen, että ihminen on surkea rodunjalostaja ja pitäisi vain antaa luonnon tehdä koko homma. (Niin lapinkoirakin on kehittynyt. Sairaat yksilöt ovat kuolleet pois tai viety armollisesti navetan taakse.) Vaikka moni rotu minua houkutteleekin, aion pysyä alkukantaisissa roduissa. Haluan silti rotukoiran, koska haluan tietää mistä vanhemmista koirani on, minkänäköinen se voi olla aikuisena, ja mitä sairauksia siellä mahdollisesti voi olla takana. Rotukoirien kasvattajat pitävät usein myös paremmin huolen madotuksista ja pentujen hyvästä ruokinnasta, koska pentue on suunniteltu ja siitä saa rahansa takaisin. (Tienaamaan koiranpennuilla ei Suomessa pääse, sen tiedän kokemuksesta. Ellei sitten ole tehtailija ja teetä suunnilleen yhtä pentuetta kuukaudessa. Mutta siihen iskee sitten jo verottaja väliin.)
Vastuu on myös pennunostajalla. Kaikenlaista paskaa kaupoissakin myydään, mutta ostatteko huonolaatuista kalliilla? Jos aikoo hankkia itselleen kaverin 12 vuodeksi, kannattaa ensin selvitellä, minkärotuinen koira on terve ja millä perusteilla sen jalostustyö on tehty. Itse myyn (terveiden ja hyväluonteisten) koirieni pennut mieluiten juuri näille kyselijöille ja selvittelijöille, kun molemminpuolinen luottamus on saavutettu.
Asiaa puhuu 42. Eli jos rotukoiran haluaa, kannattaa valita pystykorvista tai muista alkukantaisista roduista (http://www.kennelliitto.fi/koirat/koirarodut-ja-rotumaaritelmat/fci-5-pystykorvat-ja-alkukantaiset-koirat). Ovat rotukoirista yleensä terveimpiä.
Minulla itselläni on lapinkoira/pystykorva -sekoitus, on terve ja todella kaunis koira :)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:48"]En hankikaan.
Chihuahua on ollut 15 vuotta ja rotua en ole vaihtamassa. Terveimpiä koiria mitä tiedän :). Ainoat lääkärikäynnit koko historiansa aikana yhdelläkään yksilöllä rokotukset ja joillain muutaman hampaan poisto. Pitkäikäisiä, terveitä, vähäruokaisia ja maailma valloittavimpia <3!
[/quote]
Synnytykset ovat kyllä vaikeita ison pään (suhteessa) takia!
Meidän Seropi rotuinen on ollut terve. Ei tartte lääkärille kantaa rahoja.
Meillä on ollut erittäin sairas dalmatialainen sekä täysin terveitä parsoneita, jotka voisivat olla hyvä vaihtoehto westien sijaan.
Taas hyvä muistutus miksi en IKINÄ tule hankkimaan koiraa. Sydäntä raastaa ja tekee pahaa nuo sairaat, jalostetut eläimet. Hyhh.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:48"]En hankikaan.
Chihuahua on ollut 15 vuotta ja rotua en ole vaihtamassa. Terveimpiä koiria mitä tiedän :). Ainoat lääkärikäynnit koko historiansa aikana yhdelläkään yksilöllä rokotukset ja joillain muutaman hampaan poisto. Pitkäikäisiä, terveitä, vähäruokaisia ja maailma valloittavimpia <3!
[/quote]
ROTTA! YÖKS!
Meidän perheen westie nyt 7 vuotta, ja kerran ollaan jouduttu käyttämään eläinlääkärillä kun mahasta löytyi pieni patti. Paljastui kuitenkin vain vaarattomaks rasvapatiksi. Eli ei minkäänlaisia iho-oireita sun muita ole vielä ainakaan esiintynyt. Syö ihan markettiruokaa, tosin vehnätöntä sellaista. Vehnästä ei ole siis tullut oireita mutta sitä on kehotettu välttämään. Ei siis sovi taaskaan yleistää, saman pentueen koirista yhdelläkään ei nimittäin ole ollut noita oireita. Ja niiden äiti on paperiton Virosta tuotu, ollut sekin aina terveenä.
Kohta tulee varmaan se palstan westie-kasvattaja selittelemään, että "ei se allergisten koirien käyttö jalostukseen ole väärin tehty, kun monella muulla rodulla on paljon pahempia ongelmia..." Ja lopuksi vielä syyllistää ap:tä väärästä ruokinnasta.
Niinpä, ihan tuuripeliä noiden koirien terveys on. Mulla on ollut 2 westietä joista toisella oli noita iho-ongelmia, ei onneksi hurjan vakavana, ja toisella ei ikinä mitään vaivaa.
Meillä myös on jatkuvaa tassutulehdusta ja melkein vuosittain paha korvatulehdus. Nytkin koira on antibiooteilla ja kortisonikuurilla. Koira-parka. Niin suloinen ja ihana, mutta koko ajan sairaana. Mikään muu ei vaivaa, mutta koko ajan joku paikka kutisee kuivuuttaan tai on vastaavasti märkäruvella. :(
Niin... Pitäisikö perehtyä asioihin enne kuin hankkii sen lemmikin?
Mulla on mennyt bichon bolognese rotuiseen koiraan seitsemässä vuodessa 10 270 euroa rahaa eläinlääkärikuluihin. Vakuutus raukes jossain vaiheessa, mutta ton ongelmat onki suurimmalta osalta selassia ettei vakuutus edes kata niitä (jalat ja hampaitten synnynnnäiset epämuodostumat, vaikea selittää). Syö myös mrkkinoiden kalleinta allergiaruokaa, koska mikäääään muu ruoka ei sovi :D
Oh well, mulla ei ole autoa, joten ajattelen aina että toi koira "on mun auto" johon menee aina se tietty määrä rahaa...
kusisinta ja epämoraalisinta on että tuon koiran vanhemmilla teetettiin keskenään uusi pentue vaikka tuon perinnöllisetkin ongelmat ovat vaikeita, ja kasvattaja sai niistä lääkärintodistuksen....
bologneset ovat muuten sairas rotu! Verrattuna vaikkapa bichon frisen, on bolognesen elinajanodote viitisen vuotta vähemmän, koska perunnölliset terveysongelmat... Tuon voi käydä tarkistamassa jostain en muista mistä, mikä on eri otujen elinajn odote ja mihin syihin minkäkin rodun koirat kuolee ja minkä ikäsinä. Sori nyt en vaan muista mistä ne tilastot löytyy...
seuraavaksi ajattelin hankkia länsiylämaan terrierin mutta hell no, kuulin kanssa vasta sen rodun terveydentilasta...
Bichonilla sama juttu :-( Korvissa tulehdus, tassuissa hiivaa ja sitä ikuista kutinaa.
Miten sen hiivan huomaa että tyypillä olis sitä tassuissaan?! Oon pohtinu ku meiä koiralla punaset karvat varpaitten välissä mutta muuta en oo huomannu...
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:00"]Bichonilla sama juttu :-( Korvissa tulehdus, tassuissa hiivaa ja sitä ikuista kutinaa.
[/quote]
Meillä Bichon Friséillä silmät vuotaa ihan tolkuttomasti. Aina parin kk välein joutuu toisen kanssa mennä eläinlääkäriin jäätävän silmätulehduksen takia, että koira nukutetaan ja "könttä" poistetaan silmän alta. Siinä on sitten ihan iho vereslihalla jos niin voi sanoa. Ja kirvelee aivan varmasti.
-ap
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:52"]
Onko Mitteleistä tietoa, meillä pieni pentu?
[/quote]
Olisiko asiaa kannattanut selvittää ennen pennun hankkimista?
[/quote] Yhtä hyvin kuin te muutkin vai? Selvitinkin, mutta jospa mulle ei ole kerrottu kaikkea. *silmienpyörityshymiö*