Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää vuokratko SATOlta!

Vierailija
27.11.2014 |

Vuokrasin avioeron tultua asunnon SATOlta koska oli nopeasti saatavilla ja ero oli äkillinen (oma kämppä myytiin arvioitua nopeammin). Asunto oli tyydyttävä-kuntoinen, ehkä ja kohtuullisen siisti, muttei mitenkään voi sanoa että hieno. Ajattelin asua siinä niin pitkään että ostan oman, ja se aika vierähti kahdeksi vuodeksi.

Vuokra nousi ekana vuonna 44 euroa. Tämä teki tästä jo valmiiksi aika hinnakkaasta (sijaintiin, kuntoon ja kokoon nähden) asunnosta ylihintaisen. Laiskuuttani en jaksanut kuitenkaan muuttaa. Sitten reilu 2 v asumisen jälkeen irtisanoin asuntoni. Muuttotarkastus ilmoitettiin että tullaan tekemään melkein 1,5 kk ennen poismuuttoa :D. 2 päivän varoitusajalla.

Nainen kävi tekemässä muuttotarkastuksen ja löysi kaiken maailman pikkuvikaa niin että mun vakuutta ei palautettaisi jne. Onneksi otin tarkat kuvat asunnosta, joten mulla oli todisteet ettei esim. seinien uudelleen maalaus ollut tarpeen. En edes tauluja pitänyt seinillä, ja tiedän että seinät oli jouduttu edellisen asukkaan jäljiltä maalaamaan ennen muuttoani. Multa yritettiin laskuttaa uutta suihkukaappia, joka oli maalitahrainen SATOn omien maalarien jäljiltä ennen muuttoani :D Tästäkin oli kuvat ennen kun muutin varsinaisesti.

Ja tasan kk ennen vuoden vaihdetta, tuli kirje että vuokra nousee taas melkein 50 euroa. Samalla hinnalla saa samalta alueelta nyt reilusti isompia, parempikuntoisia asuntoja. Taloyhtiössä vapaana tällä hetkellä 4 samankokoista asuntoa. Yksi ollut tyhjillään jo kuukausia, kun ei kukaan niin kalliiseen asuntoon muuta. Mutta ei, vielä vaan nousee vuokrat. Tällä hetkellä siis SATO pyytää melkein 1000 euron vuokraa huonomaineiselta alueelta 60-luvulla rakennetusta talosta Espoossa. Vuokran määrällä lyhennän nyt 30 m2 isompaa paritalonpuolikasta paljon paremmalta alueelta.

SATOsta ei siis mitään hyvää sanottavaa vuokranantajana. Huijareita ja kiskureita koko lafka täynnä. Eniten riepoo toi että yrittävät huijaamalla laskuttaa multa asunnon remonteista. Varokaa siis SATOa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:04"]

Vuokrasin avioeron tultua asunnon SATOlta koska oli nopeasti saatavilla ja ero oli äkillinen (oma kämppä myytiin arvioitua nopeammin). Asunto oli tyydyttävä-kuntoinen, ehkä ja kohtuullisen siisti, muttei mitenkään voi sanoa että hieno. Ajattelin asua siinä niin pitkään että ostan oman, ja se aika vierähti kahdeksi vuodeksi.

Vuokra nousi ekana vuonna 44 euroa. Tämä teki tästä jo valmiiksi aika hinnakkaasta (sijaintiin, kuntoon ja kokoon nähden) asunnosta ylihintaisen. Laiskuuttani en jaksanut kuitenkaan muuttaa. Sitten reilu 2 v asumisen jälkeen irtisanoin asuntoni. Muuttotarkastus ilmoitettiin että tullaan tekemään melkein 1,5 kk ennen poismuuttoa :D. 2 päivän varoitusajalla.

Nainen kävi tekemässä muuttotarkastuksen ja löysi kaiken maailman pikkuvikaa niin että mun vakuutta ei palautettaisi jne. Onneksi otin tarkat kuvat asunnosta, joten mulla oli todisteet ettei esim. seinien uudelleen maalaus ollut tarpeen. En edes tauluja pitänyt seinillä, ja tiedän että seinät oli jouduttu edellisen asukkaan jäljiltä maalaamaan ennen muuttoani. Multa yritettiin laskuttaa uutta suihkukaappia, joka oli maalitahrainen SATOn omien maalarien jäljiltä ennen muuttoani :D Tästäkin oli kuvat ennen kun muutin varsinaisesti.

Ja tasan kk ennen vuoden vaihdetta, tuli kirje että vuokra nousee taas melkein 50 euroa. Samalla hinnalla saa samalta alueelta nyt reilusti isompia, parempikuntoisia asuntoja. Taloyhtiössä vapaana tällä hetkellä 4 samankokoista asuntoa. Yksi ollut tyhjillään jo kuukausia, kun ei kukaan niin kalliiseen asuntoon muuta. Mutta ei, vielä vaan nousee vuokrat. Tällä hetkellä siis SATO pyytää melkein 1000 euron vuokraa huonomaineiselta alueelta 60-luvulla rakennetusta talosta Espoossa. Vuokran määrällä lyhennän nyt 30 m2 isompaa paritalonpuolikasta paljon paremmalta alueelta.

SATOsta ei siis mitään hyvää sanottavaa vuokranantajana. Huijareita ja kiskureita koko lafka täynnä. Eniten riepoo toi että yrittävät huijaamalla laskuttaa multa asunnon remonteista. Varokaa siis SATOa.

[/quote]

Korjaan että siis melkein 1000 euron vuokra 50M2 KAKSIOSTA kerrostalossa.

AP

Vierailija
2/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkelin kaupungin asunnoissa sama meininki..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:04"]

[/quote]

Kuulostaa HOASilta sillä erotuksella, että se on voittoa tavoittelematon säätiö...

Tuo valokuvaus kannattaa aina muistaa, ja asianajajilla uhkailu saa yleensä pahimmat vaatimukset häviämään!

Vierailija
4/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meilläpäin on myös Yks vuokra firma :/ vuokrasin heiltä asunnon 5kk. Kävin ehkä alle 10kertaa siellä kämpillä ja yhden ainoan yön olin. Muutin pois tuli lasku että oli ollut kauhea siivo ja oli jouduttu tekemään mittava remontti:O ei ollut edes ku sänky,sohva ja tv taso/tv ja astioita! Kahvinkeitin ja imuri. No parasta tässä on Se että itse olen siivousyrittäjä! Siivosin asunnon jopa paremmin kuin oli muuttaessa. Ja seinät oäei olleet kärsineet mitenkään. Mitään vastausta en saanut miksi ja mitä oli tehty ,muuta kuin että paha siivo ja mittava remontti. Tuli laskua että takuu vuokra 650e otetaan pois ja vielä maksettavaa päälle 250e :(

Vierailija
5/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa.. En jaksanut sitten tapella asiasta. Kuulin että monella muullakin sama homma ja nyt heillä yli puolet kämpästä tyhjillään..

Vierailija
6/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:04"]

[/quote]

Kuulostaa HOASilta sillä erotuksella, että se on voittoa tavoittelematon säätiö...

Tuo valokuvaus kannattaa aina muistaa, ja asianajajilla uhkailu saa yleensä pahimmat vaatimukset häviämään!
[/quote]

Millä sä todistat, että kuvat on otettu muutettaessa

Vierailija
7/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:04"] Vuokrasin avioeron tultua asunnon SATOlta koska oli nopeasti saatavilla ja ero oli äkillinen (oma kämppä myytiin arvioitua nopeammin). Asunto oli tyydyttävä-kuntoinen, ehkä ja kohtuullisen siisti, muttei mitenkään voi sanoa että hieno. Ajattelin asua siinä niin pitkään että ostan oman, ja se aika vierähti kahdeksi vuodeksi. Vuokra nousi ekana vuonna 44 euroa. Tämä teki tästä jo valmiiksi aika hinnakkaasta (sijaintiin, kuntoon ja kokoon nähden) asunnosta ylihintaisen. Laiskuuttani en jaksanut kuitenkaan muuttaa. Sitten reilu 2 v asumisen jälkeen irtisanoin asuntoni. Muuttotarkastus ilmoitettiin että tullaan tekemään melkein 1,5 kk ennen poismuuttoa :D. 2 päivän varoitusajalla. Nainen kävi tekemässä muuttotarkastuksen ja löysi kaiken maailman pikkuvikaa niin että mun vakuutta ei palautettaisi jne. Onneksi otin tarkat kuvat asunnosta, joten mulla oli todisteet ettei esim. seinien uudelleen maalaus ollut tarpeen. En edes tauluja pitänyt seinillä, ja tiedän että seinät oli jouduttu edellisen asukkaan jäljiltä maalaamaan ennen muuttoani. Multa yritettiin laskuttaa uutta suihkukaappia, joka oli maalitahrainen SATOn omien maalarien jäljiltä ennen muuttoani :D Tästäkin oli kuvat ennen kun muutin varsinaisesti.   Ja tasan kk ennen vuoden vaihdetta, tuli kirje että vuokra nousee taas melkein 50 euroa. Samalla hinnalla saa samalta alueelta nyt reilusti isompia, parempikuntoisia asuntoja. Taloyhtiössä vapaana tällä hetkellä 4 samankokoista asuntoa. Yksi ollut tyhjillään jo kuukausia, kun ei kukaan niin kalliiseen asuntoon muuta. Mutta ei, vielä vaan nousee vuokrat. Tällä hetkellä siis SATO pyytää melkein 1000 euron vuokraa huonomaineiselta alueelta 60-luvulla rakennetusta talosta Espoossa. Vuokran määrällä lyhennän nyt 30 m2 isompaa paritalonpuolikasta paljon paremmalta alueelta.   SATOsta ei siis mitään hyvää sanottavaa vuokranantajana. Huijareita ja kiskureita koko lafka täynnä. Eniten riepoo toi että yrittävät huijaamalla laskuttaa multa asunnon remonteista. Varokaa siis SATOa. [/quote] Kuulostaa HOASilta sillä erotuksella, että se on voittoa tavoittelematon säätiö... Tuo valokuvaus kannattaa aina muistaa, ja asianajajilla uhkailu saa yleensä pahimmat vaatimukset häviämään! [/quote] Millä sä todistat, että kuvat on otettu muutettaessa

[/quote]

Sillä, että lähetin asiasta SATOlle muutetttaessa meiliä, saamatta vastausta.

AP

Vierailija
8/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tallentuuhan niiden exif-dataan alkuperäinen kuvanottopäivä, ja itse olen kyllä ollut sen verran luulotautinen että olen tyyliin ujuttanut kuvaan vaikka maitopurkin päiväyksineen niin aika huono väittää että kuvassa olisi viisi vuotta vanhaa maitoa tms. :D

Oikeushan tuon luotettavuuden lopulta arvioi jos siihen mennään.

Vierailija
9/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vantaalla kaupungin vuokrakämpässä, nämä on ihan ok kuntoisia ja hyvän hintaisia. Kattelin pitkään tossa vieressä kerrostaloja jotka on ainakin ulkopuolelta ihan hirveässä kunnossa. Ajattelin aina että ne on myös kaupungin vuokrakämppiä, vähän aikaa sitten sain tietää että ne onkin Saton kämppiä! Olin ihan ihmeissäni, kun jotenkin ajattelin että Satolla oiis niinkuin VVO:lla ym. hyväkuntoisia asuntoja. Tosiaan on ihan järkyttävässä kunnossa ne.

Vierailija
10/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ulvilan isännöintipalvelussa sama meininki. Multa yrittivät laskuttaa remontista ja siivoomisesta 3kk vakuuden. Vein asian kuluttajariitalautakuntaan (tai mikä onkaan virallisesti) . Ne pyysi kuvia tai jotain *todisteita* mitä oltiin tuhottu asunnossa. No eihän niitä ollut kun asunto oli vähintään yhtä siisti kun muuttarssa sinne. Sain sit lopulta rahani takaisin, noin vuosi siinä meni.

Vierailija
11/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtuvuus noissa Saton kämpissä on aivan huima. Luulisi että olisi kaikkien etu pitää kiinni maksavista vuokralaisista, pitämällä vuokrat kohtuullisina eikä pahoittaa muuttavien asukkaiden mieltä, jotka taas huonontavat entuudestaan jo huonoa Saton mainetta. Nyt seisotetaan tyhjillään asuntoja, kun ei kukaan maksa ylihintaa. Ja loputkin asukkaat häipyvät pikkuhiljaa kun vuokrat ovat 10-20 % normaalia kalliimpia. Ei voi pieni ihminen ymmärtää kuka tällaisesta hyötyy.

Vierailija
12/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:31"]

Vaihtuvuus noissa Saton kämpissä on aivan huima. Luulisi että olisi kaikkien etu pitää kiinni maksavista vuokralaisista, pitämällä vuokrat kohtuullisina eikä pahoittaa muuttavien asukkaiden mieltä, jotka taas huonontavat entuudestaan jo huonoa Saton mainetta. Nyt seisotetaan tyhjillään asuntoja, kun ei kukaan maksa ylihintaa. Ja loputkin asukkaat häipyvät pikkuhiljaa kun vuokrat ovat 10-20 % normaalia kalliimpia. Ei voi pieni ihminen ymmärtää kuka tällaisesta hyötyy.

[/quote]

Ainakin PK-seudulla on järkyttävä asuntopula ja -kupla. Tämä on johtanut siihen, että vuokranantajilla on hyvät markkinat ja voivat sikailla miten haluavat, koska vuokralaisilla on vaihtoehdot vähissä. 

Vierailija
13/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:39"]

[/quote]

Ainakin PK-seudulla on järkyttävä asuntopula ja -kupla. Tämä on johtanut siihen, että vuokranantajilla on hyvät markkinat ja voivat sikailla miten haluavat, koska vuokralaisilla on vaihtoehdot vähissä. 

[/quote]

Eilen sain vuokra-asunnon Helsingistä tammikuusta alkaen ja takuuvuokra piti maksaa tähän päivään mennessä jotta sen kämpän saa. Itselläni on sentään säästöjä mutta voisin kuvitella että tällainen toiminta karsisi monta asunnonhakijaa jo heti kättelyssä.

Stadissa on todellakin myyjän markkinat tällä hetkellä kiitos korruptoituneen asuntopolitiikan.

Vierailija
14/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:39"]

[/quote]

[/quote]

Niimpä. Ainoastaan vaan ainakin mulla Saton asukkaana 70% naapureista on ulkomaalaisia, joille sossu/ tms ilmeisesti maksaa vuokran. Ei suomalaisella työssäkäyvällä ole mitään saumaa maksella näitä vuokria, ja siksi mä lähden myös saton kämpästä ensi vuoden alussa. Mulle kanssa tupsahti luukusta jälleen kerran vuokrankorotus lappunen, onhan se vuokra muutamassa vuodessa noussut melkein 180 euroa ;)

Vierailija
15/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko se sopimus lukea, johon nimensä pistää. Vuokriin tulee joka vuosi indeksikotus. Ettei tule kenellekään yllätyksenä niin vuokralainen on velvollinen omatoimisesti  korottamaan vuokraa sopimuksen mukaisesti, jos vuokranantaja ei sitä tee. Satolla yms se sentää ilmoitetaan. Itse sakon tyhmiä, ja otan viivästys korot. Jokainen suomalainen osaa lukea!

Vierailija
16/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:16"]

[/quote]

Tallentuuhan niiden exif-dataan alkuperäinen kuvanottopäivä, ja itse olen kyllä ollut sen verran luulotautinen että olen tyyliin ujuttanut kuvaan vaikka maitopurkin päiväyksineen niin aika huono väittää että kuvassa olisi viisi vuotta vanhaa maitoa tms. :D

[/quote]

Alkuperäinen kuvanottopäivä. :D Minä ainakin osaa siirtää kameranasetuksista päiväyksiä.

Vierailija
17/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:16"]

[/quote]

[/quote]

Alkuperäinen kuvanottopäivä. :D Minä ainakin osaa siirtää kameranasetuksista päiväyksiä.

[/quote]

Mutta kuten jo sanottua, oikeus päättää onko kuva luotettava vai ei, eli siirrä vaan jos pystyt antamaan vakuuttavan todistajanlausunnon :D

Vierailija
18/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vuokra kuin asumisoikeusasunnoissa kannattaa aina muistaa tietyt seikat asuntoon muuttaessaa

Yleensä saat lomakkeen johon sinun on kirjoitettava asunnossa huomaamasi virheet (lomake lähetetään vuokranantajalle mutta ota kopio myös itsellesi) ja jos et saa tee se lomake silti ja tallnenna vaikka tietokoneellesi. Merkitse siihen huone kerrallaan kaikki naarmut, ruuvinreiät, maaliläiskät ym ym. Ota myös kuvat ja tallenna ne koneelle.

Kun muutat pois ilmoita että haluat mukaan tarkastukseen ja siinä kuulet samalla jos jotain "mukisemista" on. Eli kuulet välittömästi millä perustein jotain korvausta yrittävät saada.

Myös SIIVOA AINA ERITTÄIN HYVIN. Pese ikkunat, ikuunapielet, seinistä tahrat, kaikki hyllyt ja kaappien ovet, muut ovet jne. Imuroi ja pese lattiat ja myös LATTIALISTAT. Siirrä hella ja siivoa tausta ja puhdista hella ja uuni, samoin pakastin ja jääkaappi (sekä mahdolliset muut kodinkoneet).Pese liesituulettimen suodatin ja puhdista lattiakaivot. Vessa pese erittäin huolellisesti ei pelkästään pyttyä, jos on sauna siivoa se myös.  Lopuksi raikas tuuletus.

Reikien tekoa seiniin kannattaa välttää, jos niitä kuitenkin on tehtävä niin kiviseiniin oikeanlaiset tulpat ja kevyisiin väliseniin vai pieniä nauloja tai muita "pikkuripustimia". Jos rei ität koko kämpän niin varmasti jotain joudut korvaamaan. 

Itse pidän tosi siistiä mutta pois muuttaessa olen siivonnut silti n70-80 neliön asuntoja aina 2 päivää, se aika kunnon siivoukseen on kulunut.

IKINÄ en ole mitään joutunut korvaamaan paitsi vessan käsienpesualtaan joka oli halki. 

YLEISIMPIÄ KORVATTAVIA ON:huono siivous, rikkinäinen allas(n 200-300e), väärin rei itetyt seinät eli laitettu ruuveja jotka ko seinään ei kuulu, pilatut lattiat (yleisimmin jotain"länttejä" tai isoja naarmuja, reikiä, koloja). Jätetty hella, liesituuletin tms puhdistamatta.  Rikottu jääkaapista t pakastimesta laatikoita tai muita osia. Hukattu TULPAT pesukone liitännästä (uudesta tulpasta esim TA- veloittaa 50e vaikka tulppa kaupassa maksaa n 1e!!!), irroitettu katosta "pistokekotelo ja jätetty kiinnittämättä se takaisin (tämäkin n 50e). Myös jo ns kodinkansio eli kansio jossa kaikki ohjeet on , on kadonnut se maksaa n 100-200e.

Tässä siis joitain ohjeita joita noudattamalla ei tarvitse maksaa mitään turhaan!

Vierailija
19/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "sosiaalinen" asuntotuotantohan on ay-liikkeen omistuksessa, ja tekee aivan järjettömän hyvää tulosprosenttia.

Vierailija
20/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 09:24"]

Asun vantaalla kaupungin vuokrakämpässä, nämä on ihan ok kuntoisia ja hyvän hintaisia. Kattelin pitkään tossa vieressä kerrostaloja jotka on ainakin ulkopuolelta ihan hirveässä kunnossa. Ajattelin aina että ne on myös kaupungin vuokrakämppiä, vähän aikaa sitten sain tietää että ne onkin Saton kämppiä! Olin ihan ihmeissäni, kun jotenkin ajattelin että Satolla oiis niinkuin VVO:lla ym. hyväkuntoisia asuntoja. Tosiaan on ihan järkyttävässä kunnossa ne.

[/quote]

VVO:oll ihan samanlaista kuin Satollakin, tosin asunnot vielä vähän halvempia mutta ihan ylihinnoiteltuja kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä