Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö teitä kun narsistia ymmärretään?

Vierailija
27.11.2014 |

Ärsyttääkö teitä muita kun narsistia ymmärretään?

Kun kerron jollekin ulkopuoliselle mitä kaikkea p***aa narsisti on (taas) tehnyt/sanonut niin tämä ulkopuolinen pyrkii selittämään kaiken parhain päin ja inhimillistämään narsistin tyyliin "älä nyt, ehkä sillä oli vain paha päivä". Melkein jokainen jolle olen kohtaamistani narsisteista puhunut käyttäytyy näin. Siinä tilanteessa ottaa älyttömästi päähän ja tekisi mieli laittaa kyseinen ymmärtäjä jonkun fritzl -tyylisen narsistin käsittelyyn ja ymmärtää siihen päälle: "ehkä sillä on vaan paha päivä"!

Miten se on niin vaikeaa ihmisten ymmärtää, että oikeasti pahoja ihmisiäkin voi olla olemassa eikä ne ole edes mikään harvinaisuus?

Vatuttaa... :(

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 08:23"]Ei ärsytä. Mua ärsyttää ihmiset, jotka puhuvat pahaa toisista näiden selän takana.
[/quote]

Niin muakin. Mua ei kuitenkaan ärsytä, jos toisten pahoista teoista kerrotaan selän takana. Teot ovat julkisia.

Vierailija
2/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, minua ärsyttää eniten ihmiset, jotka puhuvat asioista, mistä eivät tiedä mitään:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän masentuneen ja narsistin ero ole siinä että masentuneen on paha olla ja narsistin ei. Narsisti tekee muille pahan olon, masentuneen olotilasta voi joku jopa iloita, esim. narsisti. Suhtautuminen sen mukaan.

Vierailija
4/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 08:26"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 08:23"]Ei ärsytä. Mua ärsyttää ihmiset, jotka puhuvat pahaa toisista näiden selän takana. [/quote] Niin muakin. Mua ei kuitenkaan ärsytä, jos toisten pahoista teoista kerrotaan selän takana. Teot ovat julkisia.

[/quote]

No mua ärsyttää ihmiset, jotka selän takana puhuvat siitä, mitä toiset ovat tehneet. Ärsyttäviä juoruilijoita, joihin ei voi tippaakaan luottaa. Tuollaisen ihmisen jos suututtaa, niin varmasti olet itse se, jonka tekemisistä kerrotaan eteenpäin. Eikä tarvitse edes suututtaa vaan jotkut nyt vaan ovat luonteeltaan sellaisia, että juoruilevat. 

Vierailija
5/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 07:42"]

Minulla narsistinen pomo ja tiedän tunteen. Olen joutunut hänen silmätikuksi. Kolleegat eivät todella tajua kun kertoo. Vastaukseksi saa just noita "sillä on vaan paha päivä" kommentteja. Äärimmäisen raskasta ja väsyttävää. Itselläni puhjennut yleistynyt ahdistushäiriö tämän takia. Joka hetki olen varpaillani ja illat/yöt/aamut mietin mitä se laukoo suustaan kun pääsee töihin.

[/quote]

Ärsyttää todellakin. Narsistin tekoja ei voi mitenkään selittää parhain päin tai ymmärtää. Mutta jos ei ole kokenut narsistin tekoja, ei kai sitten voi mitenkää ymmärtää mistä on kyse.

Aivan mahdottoman kurja tuo yllä siteeraamani kirjoittajan tilanne. Kollegat eivät ole vielä nähneet/kokenneet narsistin todellista toimintaa, ja varmaan myös selittävät asioita "suojellakseen" itseään. Kun pistää päänsä pensaaseen, yrittää torjua todellisuuden, voi samalla toivoa, että itse säästyy narsistin käsittelyltä.  Sitten kyllä saat ymmärrystä, kun seuraava kollega joutuu kohteeksi. Ikävä kyllä, silloin voi olla jo myöhäistä saada siitä minkäälaista lohtua. Olet jo nytkin sairastunut ja voit joutua esim. lähtemään.

Itse asiassa haluaisin sanoa, että pelasta itsesi ja terveytesi. Voitko vaihtaa työpaikkaa, jäädä vuorotteluvapaalle, sairauslomalle? Jos narsisti vie työkykysi, olet entistä syvemmässä suossa. Nykyinen taloudelinen tilanne yhteiskunnassa ei tietenkään tee narsistin uhrien tilannetta paremmaksi. Vaadi apua työterveyshuollosta (aika hampaatonta usein), työsuojeluvaltuutetulta, viranomaisilta, ammattiliitolta, ylemmältä johdolta. Mutta jos voit lähteä mokomasta paikasta, teet palveluksen itsellesi. Sympatiahaleja sinulle!

Vierailija
6/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 08:33"]

No eiköhän masentuneen ja narsistin ero ole siinä että masentuneen on paha olla ja narsistin ei. Narsisti tekee muille pahan olon, masentuneen olotilasta voi joku jopa iloita, esim. narsisti. Suhtautuminen sen mukaan.

[/quote]

Mutta kun se narsismi on sairaus. Hän ei voisi mitään ilolleen tuossa vaiheessa. Narsisminhan pystyy havaitsemaan jo aivokuvista, sillä narsistien myötätuntoon vaikuttavat aivojen osat eivät aktivoidu normaalilla tavalla.

Vierailija
7/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että esimerkiksi masennuksesta kärsivää ymmärretään ja säälitään eikä häneltä oleteta mitään äkillistä "käytöksenmuutosta" tms.

Narsistikaan ei voi aivojensa rakenteelle mitään, mutta silti heitä vihataan ja heidän pitäisi käyttäytyä toisin. Varmaankin johtuu siitä, että eivät herätä sääliä muissa ihmisissä.

[/quote]

Masentuneet voivat parantua ja parantuvatkin usein. Narsistit eivät parane koskaan.

ap

Vierailija
8/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin "ymmärtäminen"  = Narsistin RUOKKIMINEN

Eli en suosittele edes yrittää ymmärtää narsistia koska narsisti käyttää sen omaksi hyväkseen ja puukottaa palkkioksi selkään nopeammin kun kerkeät ajatella että mitä tapahtui. Narsisti on yksi sairaimpia ja pimeimpiä ihmistyyppejä, heillä monesti myös sosiopaattisia piirteitä. Mielenkiintoista että narsismia pidetään jonain lähes ihailtavana ja voimakkaana luonteenpiirteenä, vaikka mielestäni se pitäisi luokitella mielisairaudeksi.

Vierailija
9/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla narsistinen pomo ja tiedän tunteen. Olen joutunut hänen silmätikuksi. Kolleegat eivät todella tajua kun kertoo. Vastaukseksi saa just noita "sillä on vaan paha päivä" kommentteja. Äärimmäisen raskasta ja väsyttävää. Itselläni puhjennut yleistynyt ahdistushäiriö tämän takia. Joka hetki olen varpaillani ja illat/yöt/aamut mietin mitä se laukoo suustaan kun pääsee töihin.

[/quote]

Olen samaa mieltä kuin #17. Lähde lätkimään. Narsistia ei voi voittaa sillä narsistilla ei ole omatunto estämässä kaikkein likaisimpien temppujen käyttöä.

ap

Vierailija
10/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaverilla on narsisti-mies, minulla oli narsistikollega, minulla oli narsisti-pomo.

Kaikki rasittavia ja ärsyttäviä joiden kanssa meni siihen pisteeseen että yritin vain vältellä heidän läsnäoloja parhaani mukaan, mutta kaikilla se yhteinen piirre että yrittävät olla todella vetäviä ihmisiä ja hyvän ulkonäön puutteen (koska ovat hieman tavallista vastenmielisemmän näköisiä tiettyine korostuneine ja silmiin osuvine piirteineen) korvaavat tuolla päällepäsmärikäytöksellä jotta saisivat kaikkien huomion itseensä, eli noiden käytösten taustalla on huono minäkuva peilin kautta jota yritetään sitten paikata kohtelemalla muita huonosti ja jopa ala-arvoisesti.

Tuollaiset saavat itselleen vain lisää voimaa mm. siitä että saavat esimerkiksi heitä paljon paremman näköisen ja menestyneemmän ihmisen esim. itkemään ja siksi heistä tulee koulukiusaajia ja työpaikkakiusaajia.

Vierailija
11/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin tai suorastaan törkein selitys jonka olen kuullut, oli se että todella ilkeästä ja häikäilemättömästä narsistista selitettiin vaan että "no se nyt on vain sen tyyli"!!!

Onko hyväksyttävä tyyli haukkua ja nimitellä rumasti työkaveria niin että tämä sanoo itsensä irti kun ei kestä enää olla samassa tiimissä ja pelkää oman mielenterveytensä puolesta?

Vierailija
12/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikkia tulee ymmärtää. Narsisteja, koulukiusaajia, työpaikkakiusaajia, pedoja sekä kaikenlaisia hörhöjä. Heillä on ollut vaikea lapsuus, väsymystä, masennusta sekä kaikkea muita koettelemuksia ja kun heitä ei ole tuettu oikealla tavalla, se johtanut tekoihin.

Vierailija
13/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 08:33"]

[/quote]

Mutta kun se narsismi on sairaus. Hän ei voisi mitään ilolleen tuossa vaiheessa. Narsisminhan pystyy havaitsemaan jo aivokuvista, sillä narsistien myötätuntoon vaikuttavat aivojen osat eivät aktivoidu normaalilla tavalla.
[/quote]

Narsismi ei ole sairas vaan persoonallisuushäiriö. Nykyään Suomessa mielentilatutkimuksessakaan persoonallisuushäiriö ei riitä alentuneeseen syyntakeisuuteen tai syyntakeettomuuteen, koska persoonallisuushäiriöiset kuitenkin ymmärtävät tekojensa seuraukset ja oikean/väärän. Yleisten normien ja lakien noudattaminen on heille vaikeampaa kuin normi-ihmiselle, mikä on ehkä epäreilua, mutta elämä on.

Vierailija
14/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:23"]

Kyllä kaikkia tulee ymmärtää. Narsisteja, koulukiusaajia, työpaikkakiusaajia, pedoja sekä kaikenlaisia hörhöjä. Heillä on ollut vaikea lapsuus, väsymystä, masennusta sekä kaikkea muita koettelemuksia ja kun heitä ei ole tuettu oikealla tavalla, se johtanut tekoihin.

[/quote]

Aikuinen ihminen on silti vastuussa omista teoistaan! Joskus kannattaa katsoa eteenpäin elämässä ja muuttua paremmaksi, sen sijaan että tutkailee menneisyyttä ja pohtii että missä mikäkin mennyt vikaan!

Vierailija
15/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:23"]

[/quote]

Aikuinen ihminen on silti vastuussa omista teoistaan! Joskus kannattaa katsoa eteenpäin elämässä ja muuttua paremmaksi, sen sijaan että tutkailee menneisyyttä ja pohtii että missä mikäkin mennyt vikaan!

[/quote]

Jotkut ihmiset eivät vain koskaan anna anteeksi kokemaansa vääryyttä ja siten ei välttämättä ole niin kovin helppoa tehdä elämänmuutosta ja jättää kaikea taakseen. Lopun elämäänsä voi joutua kohtamaan sen miten kohdellut jotain kouluaikoina tai jotain muita juttuja jos ne ihmiset pääsevät vaikuttamaan tämänhetkiseen elämään eivätkä ole antaneet anteeksi.

Jos voi olla aivan hyvä pysähtyä miettimään että mitä tästäkin seuraa. Siis jos aikoo elää kunniallista elämää eikä kartuttaa mainettaan pahantekijänä. Kun sitäkin tulee tarpeeksi, niin sekin muuttuu sitten tavoitelluksi maineeksi.

Vierailija
16/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksesta voi parantua, kun käy läpi tunteet ja tilanteet, mitkä on laukaissut masennuksen. Narsismin juuret ovat jo lapsuudessa, joten tästä luonnehäiriöstä paraneminen on todella vaikeaa, koska narsisti ei näe käytöksessään mitään väärää. Ts. ei ole mitään mistä parantua, vika on aina muissa. Narsistit ei kykene rakastamaan millään tasolla. Ehkä pitää tapahtua jotakin niin hirveetä, joka murtaa narsistin täysin ja sitä kautta vois nähdä, että tarvii apua, en tiedä.. Nimim. narsisti-isän hylkäämä

Vierailija
17/32 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Joka ei ole tuntenut tosi narsistia ei tajua miten hirveitä voivat olla. Tuttavallani oli tällainen mies..josta moni ei tajunnut, näytteli ulospäin niin mukavaa että, oli hyvin toimeentuleva ja kaikki näytti hienolta. Meni monta vuotta ennekuin tajuttiin ja uskottiin mikä on. Siinä oli hengenlähtökin lähellä monella. Minuakin yritti puukolla huitaista keskellä päivää. Pystyi vuosia sumuttamaan poliisiakin, ei tajuttu oli niin hyvä näyttelijä. Mutta lopulta onneksi alkoi paljastua touhut, pahoja rikoksia oli tehnyt, ampumisista huumeisiin. Paha sai sittenkin palkkansa, hyvä niin. Ketään ei saa/voi ymmärtää liian pitkälle, siitä kärsii kaikki.

Vierailija
18/32 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen että onko työyhteisössä monet vain niin heikkoja lampaita tai periksiantamattomia mielistelijöitä että kun narsistihenkilö pääsee vauhtiin ja ääneen niin nämä myötäilevät häntä, nauravat väkisin hänen jutuilleen, tekevät mitä hän käskee (pompottaa ja simputtaa) ja jaksavat katsoa kaikenlaista narsistin oikuttelua ja kiukuttelua ja ymmärtävät häntä melkein päätä silitellen, mutta heti kun narsisti ei ole paikalla niin alkavat haukkumaan että miten "hullu ja sairas akka, päästään vialla oleva kieroilija, miten tuosta pääsisi eroon".

Jokainen em. narsistin vihaaja näyttää silti yrittävän narsistin suosioon, mikä on minun mielestäni aivan yhtä sairasta.

Vierailija
19/32 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia pitää yrittää ymmärtää, siten niistä opitaan ja ehkä voidaan tulevaisuudessa korjata.

Ymmärtäminen ei ole yhtä kuin anteeksianto tai rankaisutta jättäminen.

Vierailija
20/32 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että esimerkiksi masennuksesta kärsivää ymmärretään ja säälitään eikä häneltä oleteta mitään äkillistä "käytöksenmuutosta" tms.

Narsistikaan ei voi aivojensa rakenteelle mitään, mutta silti heitä vihataan ja heidän pitäisi käyttäytyä toisin. Varmaankin johtuu siitä, että eivät herätä sääliä muissa ihmisissä.

[/quote]

Omassa lähipiirissä yksi varsin narsistisesti käyttäytyvä ihminen. Alkuun tuo käytös vitutti - nyt lähinnä säälittää. Oman toimintansa uhri hänkin on....ei mikään kadehdittava osa vanhemmalla iällä kun suurin osa ihmissuhteista on katkennut.