Miehen äiti tupakoinut koko raskausajan
Nyt olemme itse yrittäneet lasta pian puoli vuotta. Pelottaa miehen mahdollinen hedelmättömyys :( mies polttaa itsekin, minä olen jo lopettanut. Onko kokemuksia aiheesta tai onko syytä mennä tutkituttamaan sperma?
Voiko ylipäänsä tutkituttaa näin aikaisin vaikka yksityisellä klinikalla ilman mitään lähetteitä?
Olen aivan paniikissa jos meille ei tulekaan koskaan lasta.
Kommentit (11)
Miksi ajattelet, että syy löytyisi miehestä? Voihan yksityisklinikalle mennä tutkimuksiin, eihän sinne mitään lähetettä tarvitse, jos on millä maksaa.
Hyvä kuulla että mahdollisuuksia voisi kuitenkin olla. Kuinka kauan kannattaisi vielä yrittää, osaatko neuvoa? Ap
En ajattele että miehessä olisi automaattisesti vikaa, tieto tupakoinnista vaan saa epäilemään. Itse kävin juuri gynellä ja munasarjat toimii normaalisrti eikä muutakaan ongelmaa löytynyt. Epäsäännölliset kierrot vaivaa ja välillä tiputteluvuodot. Kilppari ja prolaktiini ok.. Keltarauhashormonin puutetta mietin myös, mutta gyne ei siihen uskonut. Ap
No niin on minunkin äitini samoin kuin mieheni äiti, liuta terveitä sisaruksia molemmilla. Todella monet odottavat äidit tupakoivat siihen aikaan kun meidät on alulle saatettu. Se oli sitä naisten "vapautumisen" aikaa. En nyt ensimmäisenä olisi anoppia syyllistämässä miehesi huonosta spermasta. Tutkituttakaa nyt se sperma ensin, sitten munatorvien aukiolotutkimuksiin jos ei vika ole miehessä. Se anopin tupakointi kannattaa nyt unohtaa samoin kaikki muukin syyllisten osoittelu.
Minun äitini poltti kaikkien raskauksiensa läpi. Veljelläni on kolme lasta.
Normaalistihan sanotaan, että yritelkää vuosi ja menkää sitten tutkimuksiin, jos ei ole raskaus alkanut. Vuosi on ihan normaali aika. Eri juttu on sitten se, jos ikä on kolmeviisi tai niillä main, silloin kannattaa toimia nopeammin.
Älä stressaa.
Oletko varma että ovuloit jos kiertoon sekaisin ja on välivuotoja. Puoli vuotta yritystä ei ole muutenkaan vielä aihe alkaa panikoimaan. Osta ovulaatiotesti apteekista, tiedätte milloin kannattaa laittaa rojut sisään.
En ole ihan vakuuttunut, että tupakointi on ihan niiiin vaarallista sikiölle, kuin väitetään. Hyväksi se ei ehdottomasti ole ja on toki vaarallista. Mutta meillä miehen kanssa molempien äidit polttivat koko raskausajan, me miehen kanssa emme ole koskaan polttaneet ja tulimme raskaaksi molemmilla kerroilla ensimmäisestä kierrosta. Äo molemmilla mensan tasoa, ei allergioita.
Toki me olemme yksittäistapauksia, kuten kaikki yksittäistapaukset ;). Tarkoitus oli vain lohduttaa, että ei aina kaikki vaarat onneksi toteudu. Vuosihan on ihan normaali aika yrittää, ennen kuin edes lähdetään yleensä testaamaan, joten en vielä hermoilisi.
Ette usko miten helpottavaa kuulla! Kellään kaverilla lapsiasiat ei ole ajankohtaisia joten ei ole ketään kelle puhua tästä.
Yritän olla stressaamatta, vaikka vaikeaa se onkin. Kiitos teille :)
Olen kyllä käyttänyt ovulaatiotestejä ja saanut niihin plussan ja luteaalivaihe kesti toisella kerralla 11pv ja toisessa kierrossa 13pv. Eihän tosin plussa testissä takaa ovulaatiota. Munasarjassa oli kuitenkin gynekäynnillä irtoamassa oleva munasolu. Ap
Kuule ap, ymmärrän tahtosi saada vauva ja pian mut älä nyt liioittele. Puoli vuotta ja sä olet jo käynyt vaikka missä testeissä. Älä hermostuta terveydenhuoltohenkilökuntaa turhaan. Paras keino estää raskautuminen on stressata milloin mistäkin ja miettiä jonkun anopin tekoja sata vuotta sitten. Unohda muu ja muista olla antelias mieluusti vaikka kuukauden jokaisena päivänä niin eiköhän se haikara teidänkin katolle pysähdy.
mieheni äiti poltti myös raskausajan ja mies itse polttanut tooodella kauan. Meillä 1 lapsi ja toinen tulossa, eli hänen kohdallaan ei vakuttanut sperman laatuun. Yrittäkää nyt hetki ja jos tulosta ei tule, niin sitten tutkituttamaan.