Kuopion lapsisurmaaja oli pohtinut tekoa useita viikkoja!
Savon Sanomien sivuilta:
"Poliisi epäilee kuopiolaista 40-vuotiasta naista kahdesta murhasta, koska uhrit, hänen kaksi pientä lastaan, olivat täysin puolustuskyvyttömiä ja äiti oli ehtinyt miettiä tekoa.
Äiti on alustavasti kertonut kuulusteluissa, että päätös lasten surmaamisesta vahvistui viime viikkojen aikana. Poliisin tämänhetkisen käsityksen mukaan nainen oli ajatellut asiaa ja päättänyt toimia niin kuin toimi.
Poliisi epäilee naisen miettineen asiaa siis jo jonkin aikaa ja surmanneen lapset lauantai-iltana, kun perheenisä poistui illalla ulos kotoa.
Poliisi selvittää vielä esitutkinnassa tarkemmin, mikä on johtanut koko ajatukseen.
Nainen myönsi teot kuulusteluissa ja on selvittänyt tapausta poliisille yhteistyöhaluisesti.
Nainen on vangittuna, mutta edelleen terveydenhoidon tarkkailussa vakavan ja kaikkia järkyttäneen teon jälkeen.
Poliisi kertoi keskiviikkona, että myös perheen isä on kuulusteltu. Hän on todella järkyttynyt tapauksesta.
Kuulustelut ja tietojen kirjaaminen jatkuu. Esitutkinnan on tarkoitus valmistua ja siirtyä syyttäjälle viimeistään ensi vuoden maaliskuun loppuun mennessä."
Kommentit (366)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 01:22"]Oikeastaan mielenkiintoista, että tekeekö hän itsemurhan. Jos tekee, niin se voisi viitata edes jonkinlaiseen katumukseen ja ehkä siihen, että teon aikana ei ole ollut päässä kaikki kohdallaan. Jos ei, niin se taas varmistaisi sitä että kyseessä on jonkin tyypin psykopaatti.
[/quote]
Ei tee. On niin kovaluontoinen.
Ettekö te tunne mitään sääliä.
Ajatelkaa jos itse heräisitte psykoosista ja teille kerrottaisiin, että olette surmannut omat lapsenne. Miten sellaisen asian kanssa voisi elää.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 06:16"]Ettekö te tunne mitään sääliä.
Ajatelkaa jos itse heräisitte psykoosista ja teille kerrottaisiin, että olette surmannut omat lapsenne. Miten sellaisen asian kanssa voisi elää.
[/quote]
No mistäs sinä tiedät oliko sillä psykoosi?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 06:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 06:16"]Ettekö te tunne mitään sääliä. Ajatelkaa jos itse heräisitte psykoosista ja teille kerrottaisiin, että olette surmannut omat lapsenne. Miten sellaisen asian kanssa voisi elää. [/quote] No mistäs sinä tiedät oliko sillä psykoosi?
[/quote]
Pakko olla eihän kukaan tuollaista muuten tee. Tai edes pysty tekemään.
Olikohan tuolla nuorimmaisella ehtinyt olla edes ristiäisiä? Jos on ollut, niin niistä ei voi olla aikaa kuin muutama viikko.
Varmasti raskas hetki myös papille näiden lasten hautajaiset. Kohdata omaisten äärimmäinen hätä ja järkyttyneisyys.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 06:36"]
Olikohan tuolla nuorimmaisella ehtinyt olla edes ristiäisiä? Jos on ollut, niin niistä ei voi olla aikaa kuin muutama viikko.
Varmasti raskas hetki myös papille näiden lasten hautajaiset. Kohdata omaisten äärimmäinen hätä ja järkyttyneisyys.
[/quote]
Se nuorempihan oli vasta kuuden viikon ikäinen. Joten nimettömänä meni hautaansa.
Poliisi EPÄILEE että äiti on suunnitellut lasten surmaamista, mitään faktaa siitä ei ole, nainen ei ole sanonut että on suunnitellut eikä sellaista ole mieskään sanonut. Poliisi meinaa että teko oli suunnitelmallinen koska A)nainen tappoi kummatkin lapset samaan aikaan B) Hän teki sen nopeasti miehen hävittyä kotoa.
Mun mielestä melko typerät syyt olettaa että olisi suunniteltu. En puolustele äitiä. Olen itse ollut todella syvämasentunut kuopuksen syntymän jälkeen PARI VUOTTA. En muista muuta noista kahdesta vuodesta kuin sen raskaan tunteen joka oli päällä koko ajan. Sillä ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa. Väkivaltaisuutta joko on ihmisessä tai sitten ei. Olihan tämä äiti ollut aiemmin "urasuorittaja" joka on agressiivinen ominaisuus.
Minä olen myös epäillyt vahvasti psykoosia tämän takana.
Olen kyllä myös pitkään ihmetelleyt, että tuntuu, että poliisit varjelee tätä tapausta ja yksityiskohtia paljon tarkemmin, kuin yleensä on tälläisissa tapauksissa ollut. Ja senkin uskoin johtuvan siitä, että nainen on psykoosissa.
Tämän uutisen myötä, kuitenkin minäkin alan taipumaan psykopatian puoleen.
Se on hirveän vaikea "normi-ihmiselle" kuvitella, että psykopaatteja on tuolla siellä täällä ja viettää aivan normaalia elämää, ei heistä välttämättä huomaa, että jotakin poikkeavaa on.
Olen useita juttuja lukenut, että nimenomaa johtaja-aloilla ja menestyneiden keskellä on suhteessa paljon psykopaatteja. Heidän on helppo edetä uralla, koska normaalit moraaliset tai empatiaan perustuvat syyt ei uralla etenemistä estä. He voivat ns.jyrätä tiensä huipulle.
Mutta se ennenkaikkea, että psykopaatit eivät tunne niinkuin me tunnemme. He eivät tunne empatiaa, eivät kadu. Sitä ei tunnu moni ymmärtävän tässä ketjussa. He voivat siis tehdä tälläisen teon, sitä koskaan katumatta tai tuntematta asiasta mitään suurempaa, koskaan.
Ja myös se, että se, ettei tunne empatiaa, ei tarkoita sitä, etteikö sitä voisi esittää. Ja tottakai suurinosa psykopaateistakin oppii esittämään tunteita tietyissä tilanteissa. Voivat vaikuttaa oikeinkin empaattisilta ihmisiltä.
Tämä äiti on ollut "uraohjuksena", hän teki lapsia, vaihtoi elämän suuntaa. Mutta kaikki meni pieleen.
Lapset eivät sopineet kuvioihin, ja heistä hankkiuduttiin eroon.
Niin yksinkertaista, harkittua. jne.
Minusta olisi helpompi käsittää, että tässä maailmassa on ns."pahoja ihmisiä" eli juurikin niitä, jotka eivät voi asettua toisen saappaisiin, vaan muut ihmiset ovat pelinappuloita. Niin on ja tulee aina olemaan.
Sen ajatteleminen sen sijaan ahdistaa valtavasti, että tälläisen teon ihminen voi tehdä myös sairastuttuaan väliaikaisesti. Silloin myös murhaaja on olosuhteiden uhri.
Tuo suunnitelmallisuus, selkeästi harkittu teko, odottaa, että mies lähtee, tekee teon lyhyessä ajassa, ilmoittaa teosta heti sen jälkeen ja kertoo poliisillekkin useita syitä tekoon. Kyllä minusta kuulostaa niin pitkäjänteiseltä toiminnalta ilman epäröintiä, että todella toivon, että kyseessä on psykopaatti. Tuollainen noin järjestelmällinen ja harkittu psykoottinen toiminta olisi todella karmivaa, ja mahdottomankin kuulosta.
Toki on mahdollista, että tämä nainen oli psykoottinen, muttei varsinaisessa psykoosissa.
Mutta silti.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:09"]
Jos oli jo pitkään suunnittelut tekoa niin ehlä toi sossun käynti oli se liikkeelle pistävä voima.. Ja jos todella on ollut suljetullakin välillä niin sitten on kyllä välinpitämätöntä sekä läheisiltä että viranomaisilta.
[/quote]
Juu. Paha sossu, paha mies, pahat läheiset ja paha yhteiskunta murhasi, ei nainen. Nainen oli itsekin uhri.
Nainen on pyhimys.
Tehdään naisesta patsas Mannerheimin patsaan viereen, patsas kuvastaa kaikkien marttyyriäitien kärsimyksiä mitä he ovat joutuneet kokemaan. Kansalaisaloite pystyyn.
Jokainen voi käydä purkamassa tuskaansa patsaan luona, siitä tulee äitien virallinen itkumuuri tähän maahan. Pyhiinvaelluskohde.
[/quote]
Toivottavasti kukaan äiti ei ärsyynny ja saa tälläisistä provoista kipinää tehdä samaa tekoa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 06:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:09"]
Jos oli jo pitkään suunnittelut tekoa niin ehlä toi sossun käynti oli se liikkeelle pistävä voima.. Ja jos todella on ollut suljetullakin välillä niin sitten on kyllä välinpitämätöntä sekä läheisiltä että viranomaisilta.
[/quote]
Juu. Paha sossu, paha mies, pahat läheiset ja paha yhteiskunta murhasi, ei nainen. Nainen oli itsekin uhri.
Nainen on pyhimys.
Tehdään naisesta patsas Mannerheimin patsaan viereen, patsas kuvastaa kaikkien marttyyriäitien kärsimyksiä mitä he ovat joutuneet kokemaan. Kansalaisaloite pystyyn.
Jokainen voi käydä purkamassa tuskaansa patsaan luona, siitä tulee äitien virallinen itkumuuri tähän maahan. Pyhiinvaelluskohde.
[/quote]
Toivottavasti kukaan äiti ei ärsyynny ja saa tälläisistä provoista kipinää tehdä samaa tekoa.
[/quote]
Joo, seuraavan lapsimurhan syy on sitten keskustelupalstan provot. Isän työssäkäynti toisella paikkakunnalla ja jääkiekko-ottelussa käyminen on jo niin nähty.
Kukahan av-mammoista seuraavaksi kilahtaa. Tämä tapaus tuntuu juuri sellaiselta "en minä mutta ne muut" av-mammalta. Tuollainen vihan osoittaminen tuntemattoman naisen päälle kertoo sekin epänormaalista tasapainottomuudesta. Kaikkein kirkkaimmin kiekuu aina se jonka pää seuraavaksi leviää.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 07:16"]
Kukahan av-mammoista seuraavaksi kilahtaa. Tämä tapaus tuntuu juuri sellaiselta "en minä mutta ne muut" av-mammalta. Tuollainen vihan osoittaminen tuntemattoman naisen päälle kertoo sekin epänormaalista tasapainottomuudesta. Kaikkein kirkkaimmin kiekuu aina se jonka pää seuraavaksi leviää.
[/quote]
Tuon voisi ajatella myös toisinpäin.
Kaikista kirkkaimmin kiekuu ne, joita huolestuttaa, että voisivat itse tehdä samoin ja näin puolustelevat tekijää, jotta itse saisivat puolustusta oman tekonsa jälkeen.
Minusta on aika normaalia yrittää tälläisen teon tekijästä etsiä poikkeavuuksia itsestään. Monella käy mielessä, että voisiko itsekkin seota ja tehdä jotakin, jos kerta aivan normaali ja hyvinvoiva ihminen on myös vain seonnut. Siksi on joko helppo vihata, tai myös helppo yrittää lyötää jotakin inhimillisiä syitä teon takana.
Itse en tuomitse teon tekijää, mikäli hän on ollut hetkellisesti sairas, silloin kyseessä on todella kamala tragedia, rangaistukseksi varmasti riittää äidin parannuttua tajuamansa teko. Mitään sen pahempaa rangaistusta en keksisi.
Jos teko on tehnty "pysyvän" mielenhäiriön ja vakaan harkinnan alaisena. Tuomitsen.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 20:29"]Kuinkahan moni on koskaan nähnytkään psykoosissa olevaa ihmistä. He kyllä puhuvat sekavia juttuja, joihin ulkopuolinen kiinnittää huomion, läheinen varsinkin. Jos tässä perheessä on vieraita ollut pitkin viikkoa ja isäkin siellä ollut. Ei psykoosi ihan siinä ajassa iske kun isä lähtee hetkeksi kotoa. Psykoosissa olevan ihmisen käytös on erittäin hajanaista. Hän keskittyy omiin ajtuksiinsa ja käyttäytyy niiden ajatusten mukaan. Saattaa kysellä siitä asiasta , kääntää asiat liittymään siihen mikä mielessä pyörii, toimii niiden ajatusten vallassa. Psykoosi voi tulla kenelle tahansa, mutta ennen kuin se on niin pahana, on kyllä ennakko oireita ja harhaluuloja, pakkomielteitä ja poikkeavaa käytöstä. Kyllä läheinen ihminen ne huomaa ja huolestuu. Psykoosissa oleva ihminen ei ole normaalilla tapaa rauhallinen, vaan rauhaton. Saattaa ravata asuntoa ympäri tai keskeyttää normaalit toimet ja tehdä jotain odottamatonta, epäilee ja on huolestunut, tuskainen, hänestä näkee että ei ole oma itsensä. Ja mitä pidemmälle pääsee, niin lopulta puhuu niitä omia höpö höpö juttuja mitä mielessä pyörii. Usein eristäytyy ja käyttäytyy pelokkaasti , seuraa saadessa on puolustautumassa. Miten tällaisen ihmisen kukaan jättäisi omien lasten kanssa ja poistuisi ilman huolta kavereita tapaamaan? Yleensä psykoosin puhjetessa soitetaan ensiapuun läheisten toimesta melko pian.
[/quote]
Kyllä psykoottinen voi myös vaan kääntyä sisäänpäin ja käyttäytyä yllättävänkin normaalisti. Ei psykoottinen ole välttämättä mikään "sekoilija".
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:39"]Ei ole olemassa diagnoosia pahuus. Mutta psykopaatit/narsistut eivät ole mielisairaita vaan persoonallisuushäiriöisiä. Persoonallisuushäiriöisiä ei voi parantaa. Joten kyse ei ole mielenterveysongelmasta, vaan pahasta vinoutumasta ihmisen persoonassa. Tällaiset ihmiset voivat olla kylmäverisiä murhaajia, eikä auta ymmärrykset ja terapiat. Ainoa oikea ratkaisu on eristää sellaiset etteivät ole vaaraksi muille. En tietenkään lähde väittämään kummin tässä tapauksessa on, mutta mielenterveysongelmat eivät ole sama asia kuin persoonallisuushäiriöt. [/quote] Persoonallisuushäiriöistä voi parantua pitkäkestoisen psykoterapian avulla. Niin se vain on, koska olen itsekin parantunut. [/quote] Eihän minulla tietysti ole omaa kokemusta, mutta ainakaan ne lähteet joihin itse olen asiaa tutkiessani lukenut (muita tarkoituksia varten) eivät antaneet käytännössä toivoa paranemisesta. Mutta kerro toki lisää, kiinnostaa!
[/quote]
Itselläni on todettu epävakaa persoonallisuushäiriö 20 vuotiaana. Olen saanut tähän hoitoa (terapia, psykoterapia) kahdessa eri jaksossa yhteensä 8 vuoden ajan. Olen nykyisin tasapainoisempi enkä tee enää päätöksiä jotka vahingoittavat itseäni. Nykyisin minulla on kaksi lasta. En tule koskaan malliesimerkiksi tasapainoisesta ihmisestä, mutta pystyn pitämään oireet poissa. Psykoosiin olen mennyt yhden kerran, kun esikoinen oli yksivuotias. Muistan aina ensimmäisen minua hoitaneen psykologin sanat "persoonallisuushäiriöstä voi parantua, mutta se vaatii vuosien työn". Se lohdutti minua tuolloin. Ehkä olen parantunut siksi etten ole jaksanut hävetä tätä piirrettä itsessäni? Olen hakenut hoitoa ja sitä saanut.
Tässä ketjussa en ala omista ongelmistani enemmän puhumaan.
Mutta hoitoennusteesta yleisesti, ihan vaan persoonallisuushäiriöt hoito googleen ;)
Hoito ja seuranta
Persoonallisuushäiriöt ovat hyvin vaikeahoitoisia. Häiriöt ovat pitkäkestoisia ja juurtuneita käyttäytymismalleja. Persoonallisuushäiriöinen pitää käyttäytymistapojaan usein osana itseään eikä ole valmis luopumaan niistä vaikka persoonallisuushäiriöstä aiheutuva haitta olisikin ilmeinen.
Aluksi persoonallisuushäiriössä hoidetaan henkilön itsensä kokemaa ongelmaa, mikä voi olla mielialahäiriö, ahdistuneisuus, impulsiivisuus, päihdeongelma, psykoottinen häiriö tai vaikkapa parisuhdeongelma. Itse persoonallisuushäiriötä hoidetaan, jos tähän motivaatiota löytyy. Persoonallisuushäiriöiden haitoissa on paljon yksilökohtaisia eroavaisuuksia ja hoitomotivaatiossa on siksikin suuria vaihteluja.
Persoonallisuushäiriön hoitoon käytetään monenlaista psykososiaalista ja psykoterapeuttista hoitoa. Psykoterapian tavoite on saada persoonallisuushäiriöstä kärsivä ymmärtämään oireidensa, tunteidensa ja käyttäytymisensä merkitys ja seuraukset, jonka jälkeen on tarkoitus saada syntymään oma halu muuttua tarkoituksenmukaisemmaksi. Hoito on vuosia kestävää ja vaatii paljon sekä terapeutilta että potilaalta. Myös mm. ryhmäterapiaa on käytetty persoonallisuushäiriöiden hoitoon.
http://www.terve.fi/persoonallisuushairiot/persoonallisuushairiot
Täällä oltiin vahvasti sitä mieltä, että isän syy, kun jätti kärsivän äidin yksin kotiin. Poliisi ja naapurit ovat kuitenkin eri mieltä:
"Poliisin ja perheen naapurien mukaan perheen isä huolehti kauniisti lapsista ja hoiti näitä vastuuntuntoisesti. Naapurien mukaan isä viettikin usein aikaa 2,5-vuotiaan lapsensa kanssa. Tiettävästi perheessä ei ollut eroa suunnitteilla, eikä avioeroa ole ainakaan laitettu vireille. Kaikki oli siis näennäisesti hyvin, mutta naisella itsellään oli paha olla."
Ymmärretävää toisaalta, että ihmiset haluavat saada selityksen tällaisille teoille ja keksitään eri teorioita. Mutta kukaan meistä ei voi tietää ja on täysin turhaa arvailla. Niinkuin tämä lapsivuodepsykoosi. Olen sitä mieltä, että tällaiset ihmiset eivät ole nähneet ihmisiä elämässään hirveästi, kun on vaikea kyetä ajattelemaan, että jonkun luonne voi olla sellainen, että tekee ilman mitään psykoosiakin pahaa. Näitä psykoositeorioita on esitetty joka lapsensa tappaneen kohdalla, mutta niin se ei ole ikävä kyllä ollut monenkaan kohdalla, on tutkittu että teot tehty täydessä ymmärryksessä. Oliko tällä Oulunkin vauvapakastajalla elinikäinen psykoosi? Kumma ettei se näkynyt muuten ulkoapäin mitenkään, mutta aina kuoli vauvoja sitä mukaa kun niitä syntyi. Jännä psykoosi kyllä sellainen. Alkaa aina huvittamaan kun avaa näiden tapausten jälkeen keskustelupalstan ja ne samat psykoositeoriat lävähtää silmille. Sitten useimmissa tapauksissa kuitenkaan ei ole ollut siitä kysymys. Fakta on se, että me ei täällä hyödytä mitään arvuuttelemalla syitä, oliko äiti psykoosissa, narsistinen eikä sillä, että ekana vieritetään teko isän syyksi, kun on toiminut väärin. Taitaa olla niin, että pelottavan moni kokee lastensa tapöamisen olevan oikein silloin jos miehessä on jotain vikaa, koska se riittää niin monelle järkeenkäyväksi motiiviksi.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 06:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 06:36"]
[/quote]
Se nuorempihan oli vasta kuuden viikon ikäinen. Joten nimettömänä meni hautaansa.
[/quote]
No eiköhän sillä joku nimi ole ollut. Omaisille varmasti tärkeää kuitenkin, että muistot kohdistuvat johonkin "nimettyyn" lapseen, jota voi muistella ja tehdä surutyön loppuun.
Vaikea tosin edes ajatella, että asia joka meille muille on läsnä vain iltapäivälehtien lööpeissä, on jollekin (isälle, isovanhemmille, sukulaisille) joka aamu herätessä uudelleen alkava painajainen, joka ei kenties koskaan lopu. Iso, jatkuvasti takaraivossa takova pajavasara, joka rummuttaa kysymystä "Miksi?"
Hypoteettisesti, jos olisitte tämän perheen jäseniä? Sallisitteko äidin mukaantulon hautajaisiin?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 19:31"]
Perkele. Tämä äiti ei ole mikään uhri. Hän on yksinkertaisesti murhaaja, joka ei sääliä kaipaa eikä tarvitse !
[/quote]
Niinhän sinä haluaisit.