Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsellasi pähkinäallergia?

Vierailija
12.08.2008 |

Meidän tytöllä todettiin 8-vuotiaana ja nyt on 13-vuotias. Hyvin ovat aina koulussa huolehtineet, että on saanut eri ruokaa silloin, kun on pähkinää/mantelia ruuassa. Hirveän monessa ruoassa sitä vaan on esim. mausteena. Kaikki jätskit on melkein kielletyllä listalla, samoin nakeista ja makkaroista pitää aina katsoa onko muskottia käytetty.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi koivu-, pujo- ja leppäallergiat ja astma. Epäilen myös mansikkaa, tomaattia ja joitain harvinaisempia sitrushedelmiä.

Meillä poika voi syödä noita kyllä pienissä määrin. Aiheuttaa lähinnä yskää, josta tuntee selviytyvänsä. Ei halua kieltäytyä totaalisesti lempiruuistaan ja -herkuistaan, mutta ymmärtää riskit.

Vierailija
2/8 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva vasta 11kk mutta todettiin allergia prick-testeissä. Jos itse syön pienenkin määrän pähkinää, mantelia niin henki lähtee jollen saa adrenaliinipistosta. Kaksi kertaa on näin käynyt kun vahingossa olen syönyt jotain leivonnaista missä on ollut pähkinää tai mantelia. Limakalvot turpoaa tosi nopeasti joten sen asian kanssa ei ole leikkimistä.

Vielä ei tiedetä kuinka pahasti vauva on pähkinälle allerginen ja en kyllä aio lähteä kokeilemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai itse asiassa maapähkinäallergia. Hän söi murusen maapähkinää, ja saman tien alkoi kurkkua kuristaa, huulet turposivat, nokkosrokkoa tuli suun ympärille, kieli oli kipeä, vatsaan alkoi sattua ja oksetti. Lääkäriin tuli kiire. Nyt hän ei saa saada murustakaan pähkinää, mantelia eikä maapähkinää. Joo, melkein kaikki jäätelöt on kiellettyjä, samoin osa mehujäistä, myös suklaat ja monet muutkin makeiset sekä keksit. Mutta muskottiahan saa pähkinäallergikko syödä!

Vierailija
4/8 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

L

Meillä poika voi syödä noita kyllä pienissä määrin. Aiheuttaa lähinnä yskää, josta tuntee selviytyvänsä. Ei halua kieltäytyä totaalisesti lempiruuistaan ja -herkuistaan, mutta ymmärtää riskit.

Itse olen vanhemmiten (en lapsena enkä nuorena) tullut allergiseksi pähkinälle, varsinkin hasselpähkinälle ja lääkäri sanoi minulle, että niiden kanssa pitää olla TODELLA varovainen, sillä vaikka ei olisi ikinä saanut minkäänlaista reaktiota aikaisemmin, sen yhden kerran voi sitten saada sen hengenvaarallisen allergisen reaktion. Siksipä minulla on aina Epipen mukana (adrenaliinipiikki) varmuuden vuoksi. Suosittelen samaa myös sinun lapsellesi, jos kerran et ole niin kovin tiukka hänen syömistensä suhteen. Koskaan kun et voi tietää, millä kerralla se yskiminen muuttuukin hengenvaaralliseksi, jopa kohtalokkaaksi.

Vierailija
5/8 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin pitäisi elää ilman suklaanougatjäätelöä...

Vierailija
6/8 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on allerginen poika ja siinä mielessä asia kiinnostaa. Poika on vielä niin pieni ettei ole saanut pähkinää eikä kovin äkkiä tule saamaankaan.

Mutta kuinka yleistä on, että pähkinäallerginen saa oireita myös muskotista, joka ei oikeasti ole ollenkaan pähkinäkasvi. Eli kulkeeko nämä allergiat jotenkin käsikädessä, kuten tuntuu olevan esim. mantelin (ruusukasvi) ja maapähkinän ( hernekasvi) kanssa?

Kyselin asiaa kerran ravintoterapeutiltakin, kun pojan prick-testissä näkyi reaktio maapähkinälle, mutta ei kuitenkaan hasselpähkinälle. Silloin terapeutti totesi, että muskotti ei ainakaan ole pähkinä ja tarkasti kirjasta ettei myöskään kookos ole pähkinä- vaan palmukasvi. Hän ei kuitenkaan osannut sanoa kannattaako maapähkinäallergisen vältää ennemmin herne/palkokasveja vai pähkinöitä.

Toistaiseksi poika ei ole pähkinöitä saanut, mutta syö ilman oireita riisihiutaleita, jotka saattavat sisältää pähkinää. Herneitä on syönyt muutaman ilman oireita, mutta en ole vielä kokeillut esim. soijaa osittain tuon maapähkinä allergian takia osittain sen vuoksi että kokeiltavia ruoka-aineita riittää toistaiseksi muutenkin.

Vierailija
7/8 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muskottipähkinä ei aiheuta mulle oireita.

Vierailija
8/8 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanoi sekä lääkäri että terveydenhoitaja, että nimenomaan mitään pähkinöitä ei saa syödä, kun tyttö on maapähkinälle allerginen. En muista, mikä selitys tälle ole. Sen sijaa herneitä ja muita palkokasveja hän saa syödä ja voikin syödä; niistä ei tule oireita. Tosin hän ei niistä tykkää. Soijaakin on syöty ihan normaalisti, vaikka alkuun hirvitti sekin. Kookoshiutaleita ei kuulemma pitäisi antaa (valmistetaan usein samoilla tehtailla ja tuotantolinjoilla pähkinä- ja maapähkinätuotteiden kanssa), mutta kookosmaitoa voi tietysti käyttää ihan normaalisti (ei tosin tykkää siitäkään), samoin muskottipähkinää sisältäviä tuotteita ollaan annettu, eikä mitään oireita ole tullut. Mua vähän pelottaa, kun tyttö aloitti eskarin, että osaako hän itse pitää huolen siitä, ettei vain saa vahingossa pähkinää, maapähkinää tai mantelia, kun yhden kerran on kuitenkin vakavan reaktion saanut. - 5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan