Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan muuttaa Norjaan

Vierailija
26.11.2014 |

Mistä lähtisin liikkeelle? Kamat kasaan ja menoksi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt samaa. Valmis jättämään taakse tämän köyhän maan.

Vierailija
2/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä. Minä lähden myös. Mistä töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tätä harkinnut. Onko tietoa kuinka paljon saisin Norjassa työttömyys ym. tukia? Entä asuminen? Järjestyykö vuokra-asunto helposti sossun maksusitoumuksella? Mihinkään slummin en halua muuttaa. Oslon vanha ydinkeskusta kiinnostaisi taikka sitten jokin pikkuinen soma kalastajakylä vuonon varressa. Osaisiko palsta auttaa tässä? En jaksaisi soitella virastoihin.

Vierailija
4/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin kans et mikä olisi se eka siirto? Miten paljon pitää varata rahaa mukaan, miten viisumit, passit ja muut kortit? Entä duuni? Miten paljon pitää osata kieltä? ap

Vierailija
5/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin. Voisin vain vetää keuhkoihini sitä ilmaa ja ahmia silmilläni vuonoja ja vuoristomaisemia. Norjan luonto on niin kaunis. Mitään muuta en kaipaisi. Pitäisiköhän ostaa Oulu-Tromssa -lentoliput. Pelkkä meno...

Vierailija
6/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako muuttokulut Suomen vai Norjan sossu? Ja pitääkö kaikki tavarat rahdata rajan yli vai saanko maksusitoutumuksen uusiin huonekaluihin sun muihin? 

Vierailija
7/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:26"]

Maksaako muuttokulut Suomen vai Norjan sossu? Ja pitääkö kaikki tavarat rahdata rajan yli vai saanko maksusitoutumuksen uusiin huonekaluihin sun muihin? 

[/quote]

Heko heko. Duunista duuniin sinne oltais menossa, joten jätä toi läpänheitto nyt pois eikä kaikki ole sellaisia kuin sä :p

Vierailija
8/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ap haluaa muuttaa Euroopan kolmanneksi kalleimmasta maasta siihen kaikkein kalleimpaan?

Olisi noita huokeampiakin paikkoja olemassa asumista ajatellen. Säätkin on Norjassa ihan uitusta.

Vierailija
9/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:18"]

Minäkin olen tätä harkinnut. Onko tietoa kuinka paljon saisin Norjassa työttömyys ym. tukia? Entä asuminen? Järjestyykö vuokra-asunto helposti sossun maksusitoumuksella? Mihinkään slummin en halua muuttaa. Oslon vanha ydinkeskusta kiinnostaisi taikka sitten jokin pikkuinen soma kalastajakylä vuonon varressa. Osaisiko palsta auttaa tässä? En jaksaisi soitella virastoihin.

[/quote]

Oij, sullahan menee hyvin <3 Norja ottaa kaltaisesi pummin sinne mielellään. Se oikeen rakastaa moisia.

Vierailija
10/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:30"]

Miksi ihmeessä ap haluaa muuttaa Euroopan kolmanneksi kalleimmasta maasta siihen kaikkein kalleimpaan?

Olisi noita huokeampiakin paikkoja olemassa asumista ajatellen. Säätkin on Norjassa ihan uitusta.

[/quote]

Paljon oletkin perillä! :D Norjassa ei ollut sen kalliimpaa kuin suomessakaan ja toisekseen palkat seuraavat hintatason perässä eikä siten kuten täällä; kaikesta nipistetään ja hinnat nostetaan pilviin, mutta palkat ei nouse eikä opintotuet. ap

Vierailija
11/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:26"]

[/quote]

Heko heko. Duunista duuniin sinne oltais menossa, joten jätä toi läpänheitto nyt pois eikä kaikki ole sellaisia kuin sä :p

[/quote]Aivan tosissani kysyn. Valitettavasti tässä paskassa maassa ei ole minulle tarjolla töitä, joten kai saan lähteä etsimään parempaa elantoa muualta? Ja siihen tarvitsen avustusta.

Vierailija
12/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:18"]

[/quote]

Oij, sullahan menee hyvin <3 Norja ottaa kaltaisesi pummin sinne mielellään. Se oikeen rakastaa moisia.

[/quote]Kiitos, mukava kuulla! Vaikka valitettavasti Suomessa maksettavat tuet ovat aivan perseestä eivätkä riitä mihinkään. siksi täältä haluankin pois.

Vierailija
14/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Norjassa kalliimpaa kuin Suomessa. Mutta siellä on isot eläkevarat säästössä ym. Norja on 10 x rikkaampi maa kuin Suomi.

Vierailija
15/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:39"]

On Norjassa kalliimpaa kuin Suomessa. Mutta siellä on isot eläkevarat säästössä ym. Norja on 10 x rikkaampi maa kuin Suomi.

[/quote]Paljonko siellä on toimeentulo- ja työttömyystukea vastaava tuki? Onko suomalaisen työttömän kannattavaa muuttaa sinne? 

Vierailija
16/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norskeissa 15 wee asuneena en lähde - enkä lähtisi - sinne enää kulumallakaan, on niin rasittavan patrioottisen nationalistinen, byrokraattinen ja sisäänpäin lämpiävä perä, ennemmin vaikka rakkaaseen Ruotsiin. Siis oikeasti, byrokratia aivan järkyttävä ja joka jumalaan paikkaan kaiken maailman avgiftejä, siis liikeenteessäkin. Mutta toisaalta, kun käy, niin sittenpä se ihanuus hyppää kaikessa nostalgisuudessaan silmille!

Vierailija
17/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 18:12"]

Norskeissa 15 wee asuneena en lähde - enkä lähtisi - sinne enää kulumallakaan, on niin rasittavan patrioottisen nationalistinen, byrokraattinen ja sisäänpäin lämpiävä perä, ennemmin vaikka rakkaaseen Ruotsiin. Siis oikeasti, byrokratia aivan järkyttävä ja joka jumalaan paikkaan kaiken maailman avgiftejä, siis liikeenteessäkin. Mutta toisaalta, kun käy, niin sittenpä se ihanuus hyppää kaikessa nostalgisuudessaan silmille!

[/quote]

Mulla on tyttö siellä ja just tollasta siltäkin kuulee. 

Kysyjille vastauksena että ensin pitää olla työpaikka ja siitä todiste ja sitten vasta voi saada henkilötunnuksen. Sen jälkeen voi hakea muitakin juttuja ja esim et saa edes prepaid korttia puhelimeen ilman sitä. Ruotsin kieli on tosi tärkeä ja mahdollisuudet paranee huomattavasti jos sitä hallitsee. Norjalaiset olettaa kaikkien suomalaisten puhuvan ruotsia ja ihan kuten kaikkialla muuallakin suomalaisia ei ole olemassakaan vaan suomalaiset lasketaan ruotsalaisiksi. Töitä ei ole niin paljoa tarjolla kun jotkut väittää eikä palkat niin kovat. Hinnat on selvästi kovemmat ravintoloissa eikä kännissä pääse sisään, lidl puuttuu muuten hintataso pikkaisen korkeampi. Norja on huomattavasti tiukempi maa säännöiltään mitä suomi. Sää on ainakin nyt parempi ja talvella mitä suomessa, kesä on suomessa selvästi parempi. Ruotsi ja etenkin tukholma on todella hyvä paikka ja ruotsi on ihan samanlainen mitä etelä ja länsisuomi rennommalla ja kansainvälisemmällä ilmapiirillä. Hakisin ensin ruotsista ja sitten jos ei löydy niin norjasta töitä. 

Vierailija
18/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähtijän tieto-taidot ovat tuolla tasolla kuin ap:llä, ehkä olisi parempi unohtaa koko juttu. .

Vierailija
19/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:08"]

[/quote]

Minä oon myös!

Vierailija
20/35 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:08"]

[/quote]

Minä oon myös!

[/quote]

Pärjääkö siellä enkulla, se on ainut mitä osaan suomen lisäks, tykkään jopa puhua sitä enemmän kuin suomea, puhun aina itekseni enkuks :D