Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisyys ei ole omien mielipiteiden laukomista. Miksi jotkut

Vierailija
26.11.2014 |

eivät ymmärrä tätä?
Jotkut olettavat että voivat tilanteesta riippumatta kertoa mielipiteensä vaikkei sitä kysytä. Ja jos joku pahoittaa siitä mielensä, puolustaudutaan sillä että olen vain rehellinen.
Argh!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kavereen (vai onko niitä?) lynkkaa välittömäti jos sanoo olevansa rehellinen. Ap ei ymmärrä että joku voi ehkä tietääkin että rehellinen on muutekin kuin epähienoa täksäyttelyä.

Vierailija
22/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viihdy sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa pitää olla joko hiljaa tai valehdella. Valitsen ystäväni ja kaverini siten, että saan olla rehellinen. Ärsyttää sellainen hymistelevä nyökyttely, jota joissakin porukoissa harrastetaan, kun kukaan ei uskalla sanoa mielipidettään, ettei joku vaan loukkaannu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman arvonsa tuntevan ihmiseen kohdistuva asiaton käytös tai arvostelu pitäisi valua toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pahat sanat tai loukkaantuminen menee sanojan puutteellisuuden piikkiin, koska arvonsa tunteva tietää oman arvonsa vikoineen kaikkineen.

Vierailija
24/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:40"]

eivät ymmärrä tätä? Jotkut olettavat että voivat tilanteesta riippumatta kertoa mielipiteensä vaikkei sitä kysytä. Ja jos joku pahoittaa siitä mielensä, puolustaudutaan sillä että olen vain rehellinen. Argh!

[/quote]Minä olen rehellinen omille arvoilleni eli jos sinä väheksyt joitain ihmisryhmiä, minä kyllä avaan suuni vaikka mitään ei kysyttäisikään.

Vierailija
25/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

As

Vierailija
26/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:25"]

Suorapuheisuus ei oikeuta olemaan huonoon käytökseen. Mielipiteensä voi ilmaista myös niin, ettei loukkaa toista.

[/quote]

Iso osa ihmisistä loukkaantuu siitä jos niille sanoo mitään negatiivista niiden käytöksestä tai teoista. Jotkut loukkaantuu siitä kun ne itse lusmuu töissä ja pomo sanoo että pitäisi töitä tehdä niin ruvetaan itkemään. 

Vierailija
27/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:31"]Oman arvonsa tuntevan ihmiseen kohdistuva asiaton käytös tai arvostelu pitäisi valua toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pahat sanat tai loukkaantuminen menee sanojan puutteellisuuden piikkiin, koska arvonsa tunteva tietää oman arvonsa vikoineen kaikkineen.
[/quote].

Myös arvonsa tuntevaa voi satuttaa toisen tökerö kommentti. Turha vetäytyä tuollaisen taakse! Toisaalta, arvonsa tunteva hyvin nopeasti heivaa elämästään raivorehelliset riemuidiootit.

Vierailija
28/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:27"]

Ap kavereen (vai onko niitä?) lynkkaa välittömäti jos sanoo olevansa rehellinen. Ap ei ymmärrä että joku voi ehkä tietääkin että rehellinen on muutekin kuin epähienoa täksäyttelyä.

[/quote]

Kyllä sen yleensä tietää millainen se ihminen on joka toitottaa olevansa rehellinen ja puhuvansa suoraan. Niiden jotka ovat rehellisiä ja suorapuheisia, kuitenkin ajan ja paikan sekä ihmiset huomioiden, ei tarvi julistaa olevansa rehellisiä ja suorapuheisia. 

Vierailija
29/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:48"]Siis saanko puhua mitään, ellei minulta kysytä? Missä menee raja ja kuka ne päättää?
[/quote]

Jos on edes perus sosiaaliset taidot niin sen tietää.

Vierailija
30/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei loukkaannu positiivisesta laukomisesta, tietenkin tässä on kyse vain ikävästä töräyttelystä. Mitä osa tässä ketjussa ei muka ymmärrä, kun pitää niin värikkäänä ja itsetuntoisena ja ties mitä hienoa rempseyttä he haluavat yhdistää ap:n tarkoittamaan töksäyttelyyn.

KYSE EI OLE SIITÄ, ETTÄ USKALLETAANKO OLLA ASIOISTA JOTAIN MIELTÄ JA MIELIPIDETTÄ PUOLUSTAA. Jos joku kysyttäessä on eri mieltä ja osaa nähdä myös toisten näkökantoja ja keskustella maltillisesti niistä, se on hyvä asia. Mutta sellainen, joka aina ja kaikesta etsii jotain ikävää kommenttia ja möläyttää kommentit muiden naamalle kärkkäästi tyyliin "minä nyt teille tampioille kerron, miten tää oikeesti on, piste.", niin sellaista ei kukaan pitkään siedä.

Kerran kokeilin muuten tuollaisen minä-minä-töksäyttelijän kanssa samaa keskustelutapaa. En ollut yhtään sen kärkevämpi tai suuttunut tai mitään, kokeilin vaan tasan samanlaisia kommentointeja kuin mitä hän itse käyttää. Hän hämmentyi ja loukkaantui, että "mitä sä mulle möksähtelet" ja kun sanoin, että "huomasitko, että itse sanoit äsken aivan samalla lailla minulle", hän meni kiukusta mykäksi ja poistui paikalta. Toisin sanoen hän ei todennäköisesti itse tiedä eikä tunnusta itselleen olevansa huonokäytöksinen pöljäke, vaan sen sijaan loukkaantuu muiden käytöksessä ihan samoihin strategioihin, joita itse harrastaa.

20

Vierailija
31/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:29"]

En viihdy sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa pitää olla joko hiljaa tai valehdella. Valitsen ystäväni ja kaverini siten, että saan olla rehellinen. Ärsyttää sellainen hymistelevä nyökyttely, jota joissakin porukoissa harrastetaan, kun kukaan ei uskalla sanoa mielipidettään, ettei joku vaan loukkaannu.

[/quote]

Suomalaisten(varsinkin naisten) tapa katsoa lempeästi hymyillen nenänvarttaan pitkin ja sitten tehdä aloitus av:lle puukottamalla selkään. Osaan arvostaa tälläistä käytöstä enemmän aitoa kusipäisyyttä! Jos aikuinen ihminen ei kestä kritiikkiä olisiko peiliin katsominen paikka miten voisi itsetuntoaa kehittää, että sietää tulla opetetuksi. Eihän meistä kukaan ole virheetön, mutta muilta voidaan silti vaatia täydellisyyttä käyttäytyä tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan.

Vierailija
32/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että jos kaikki sanoisivat mielipiteensä toisille,ei kukaan olisi enää väleissä.Yksi kaverini nuorena arvosteli pukeutumistani aina.Olisi pitänyt huutaa hänelle että itse olet tätimäinen jakuissasi ja valkoiset korkkarisi ovat mauttomat.
Itse vahingossa pahoitin tätini mielen kun arvostelin esikoisten pitämistä pk saa kun vauva syntyy.Serkkuni tekee niin ja täti alkoi puolustella häntä.Onko tämä sitten mielipiteiden vaihtoa vai töksäyttelyä...

Vierailija
33/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:25"]

Laukomisen lisäksi näiden "minähän vain olen rehellinen" -tyyppien ärsyttävyyteen kuuluu se, että he hakemalla hakevat kaikesta negatiivista. Toisin sanoen jos vaikkapa joku on saanut pitkän ja kalliin rakennusprojektin valmiiksi ja iloitsee talostaan, tämä "totuudentorvi" töräyttää, että "joo, mutku siellä on ihan hölmö väri kylppärin laatoissa!". Ihan kuin tuollainen pieni yksityiskohta tekisi koko asiasta mitättömän ja huonon. Eikä todellakaan tämä toduuden torvi (tai tyhmyyden torvi) millään keksi mitään positiivista mielipidettä.

Eli negatiivista lyttäämistä peliin aina ja kaikkialla, kysyy sitä mielipidettä sitten kukaan tai ei.

Kyse on siis ennemminkin hyvin kaunaisista ja kateellisista ja muiden mielialoja sadistisesti pilaavista tyypeistä, ei rehellisyydestä.

[/quote]

Ei kaikki. Itse en kyllä ainakaan itsessäni tunnista tuonkaltaista negatiivisuutta ja tarvetta lytätä kenenkään henkilökohtaisia saavutuksia, hankintoja, ominaisuuksia tms. 

Onnistuin tässä kyllä yhtä herkkistä taas ihan huomaamattani töissä loukkaamaan. Kyse oli siitä, että esimieheni tuli minulta kysymään, pystynkö hoitamaan erään homman, joka on ilmeisemmin jotenkin haastava. Katselin tehtävänkuvausta, ja totesin, että ihan helppo nakki, mikä tässä muka on haastavaa, peruskauraa! Hetki kului, ja samassa avokonttorissa istuvalta naisihmiseltä tuli kärttyisä viesti, jossa hän syytti minua siitä että tahallani leuhkein taidoillani ja saatoin hänet naurettavaan valoon pomon silmissä. Olen kuulemma vastenmielinen kiipijä joka olen saanut asemani lyttäämällä muita. No joo, minä vaan en todellakaan edes tiennyt että HÄN oli ollut se ihminen joka oli sanonut pomolle ettei pysty sitä hoitamaan koska tehtävä on niin vaativa... Minä olin kuvitelmassa että on esimiehen oma näkemys että tehtävä on hyvin vaativa.

t. 13 & 16

Vierailija
34/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:27"]Ap kavereen (vai onko niitä?) lynkkaa välittömäti jos sanoo olevansa rehellinen. Ap ei ymmärrä että joku voi ehkä tietääkin että rehellinen on muutekin kuin epähienoa täksäyttelyä.
[/quote]

Kiitos vain, minulla on useitakin ystäviä ja kavereita.
Hyvä esimerkki oli juurikin tuo em. kaakeli minkä joku keksi, kaveri on rakentanut talon ja valinnut mieleisensä pintamateriaalit mistä sinä et pidä.

Töksäyttelijä sanoo kaakelit nähtyään että "hirveät kaakelit". Pahoittaa todennäköisesti ystävänsä mielen, sillä ystävä on itse valinnut kaakelit mistä pitää. Hyväkäytöksinen kiertää ja katselee taloa ja keksii siitä jotain kivaa sanottavaa eikä mainitse kaakeleita ELLEI niistä kysytä.
Jos ystävä kysyy "mitä pidät noista kaakeleista", rehellinen ihminen voi sanoa, että "ei oo ihan mun makuun".
-ap

Vierailija
35/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. mun isäni on tällainen ihminen. Niin kauan kuin muistan isä on aina sanonut, että kyllä minä tiedän mikä on parasta. Joskus naurahtanut toisten mielipiteille ja, kun joku on pahoittanut mielensä on todennut vaan, että mä olen vaan rehellinen. Ei näe toiminnassaan mitään korjattavaa, vaikka on jo 55-vuotias. En siis tarkoita, että pitää olla samaa mieltä kaikesta, mutta kai sitä kauniimminkin voi käyttäytyä.  Muistan, kun olin just täyttänyt 19.v ja tulin pitkästä aikaa kotona käymään. Ensimmäinen asia, jonka isäni sanoi oli, että sähän oot pyöristynyt. Vaikea unohtaa..

Vierailija
36/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen aikuinen tietää, että tulee loukatuksi ja satutetuksi jossain elämän vaiheessaan. Ja tietämättään myös loukata. Ei kenenkää pitäisi joutua koko ajan miettimään, että jos nyt sanon tämän ja tämän asian niin loukkaantuuko siitä joku. Tälläisen käytökseen voi myös puuttua, eikä vain hymyillä. Kyllä minä olen ainakin sen verran iso tyttö, että minusta on sanomaan, että mietippä nyt vähän sanomisiasi. Arvosta sitä myös muissa, että sanotaan suoraan, jos käytöksessäni on hänestä jotain vikaa. Eikä vain tosiaan hymistellä ja tehdä siitä sitten av aloitusta.

Vain pitäisikö kaikissa tilanteissa valita puheenjohtaja, joka jakaa puheenvuorot ja laatia lista mistä saa puhua ja mistä ei, ettei vaan kenellekään tule pahamieli.

Vierailija
37/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:42"]

No mikä ihme sääntö sitten on muka, että mielipidettään EI saisi kertoa jos sitä ei kysytä? Kyllä minä ainakin kerron, jos katson sen itse tilanteessa sopivaksi. 

[/quote]

Käyttäytymissäännöt

Saahan sitä olla moukka sano mitä sattuu mieleen tulemaan.

Vierailija
38/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:27"]

[/quote]

Kyllä sen yleensä tietää millainen se ihminen on joka toitottaa olevansa rehellinen ja puhuvansa suoraan. Niiden jotka ovat rehellisiä ja suorapuheisia, kuitenkin ajan ja paikan sekä ihmiset huomioiden, ei tarvi julistaa olevansa rehellisiä ja suorapuheisia. 

[/quote]

Niin. Älä missään tilanteessa kerro olevasi rehellinen. Sitten tulet sinä kaakattava tampio ja teet omat johtopäätöksesi etkä suostu muuta ymmärtämään.

-Olen ystävällinen, svoin, rellinen

-Olet juuri tuollainen ja tällainen ja minä tiedän kyllä!!! Sinun kaltaisesi tekevät niin ja näin kaak kaak minä tiedän ja kerron sinulle kuka sinä olet kaa kaak kaakati kaaak!!!

Mikään ei ärsytä niin kuin henkilö joka kertoo sinulle kuka sinä olet; päin vittua tietenkin.

Vierailija
39/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:38"]

Olen sitä mieltä että jos kaikki sanoisivat mielipiteensä toisille,ei kukaan olisi enää väleissä.Yksi kaverini nuorena arvosteli pukeutumistani aina.Olisi pitänyt huutaa hänelle että itse olet tätimäinen jakuissasi ja valkoiset korkkarisi ovat mauttomat. Itse vahingossa pahoitin tätini mielen kun arvostelin esikoisten pitämistä pk saa kun vauva syntyy.Serkkuni tekee niin ja täti alkoi puolustella häntä.Onko tämä sitten mielipiteiden vaihtoa vai töksäyttelyä...

[/quote]

Minä nautin eniten seurasta jossa tosiaan VOI sanoa noin ihan suoraan, että minä sanoisin toiselle että sun vaatteet on kauheat ja itse voisin sanoa suoraan oman mielipiteeni. Minulla on tällaisia tuttuja ja ai että kuinka ihanan vapauttavaa keskustelu sellaisten kanssa on. 

En ymmärrä ihan että miksi osa ihmisistä jotenkin tuntee olonsa paremmaksi sillä, että toiset eivät kerro mielipiteitään, kun selvää on että heillä kuitenkin sellaisia on. Ja joskus nämä tyypit vielä selän takana niitä puivat muiden kanssa, kertomatta suoraan kohteelle mielipidettään. Minä ainakin haluan että jos mulla on ruma hiustenleikkaus kun tulen kampaaajalta, niin joku sanoo suoraan että eihän tuo kyllä minusta sun pärstään yhtään sovi, eikä niin että minulle sanotaan mairea ilme naamalla että hieno, ja naureskellaan takanapäin toisten kanssa kuinka järkyttävä kampaus minulla taas olikaan.

Jotenkin tuo koko kohteliaisuus näissä asioissa tuntuu vähän siltä kuin olisi sylissä pommi, mutta sen voisi tehdä vaarattomaksi laittamalla sen tuolin alle - pois silmistä. Minusta on paljon kivampi tietää että ihmiset on eri mieltä minusta, tyylistäni, poliittisesta kannastani, jne. ja sen suoraan sanovat, en minä siitä loukkaannu. Jokaisella on mielipiteensä, minullakin, eikä eriävien mielipiteiden tarvitse ystävyyttä estää.

Vierailija
40/59 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä voisi ottaa huomioon myös luonne-eroja? Miksi pitää saada jokaiselle sanoa että ruma leikkaus ja kauheet kaakelit ja kato nyt peiliin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi