Onko muiden päiväkoti-ikäisillä lapsilla tällaisia aggressiivisia ja pelottavia
puheita: "mä vedän sut vessanpöntöstä alas", "mä otan sun pään irti", "muuten mä ammun sua" tms.
Viisivuotias alkanut yhtäkkiä tollasta laukomaan suustaan. Liittyy tilanteisiin, jotka eivät mene hänen tahtonsa mukaan. En ole varma miten noihin pitäisi suhtautua. Olla reagoimatta vai kieltää jyrkästi, kuten olen tähän asti tehnyt?
Kommentit (5)
Sanoin myös kun kertoi vetävänsä minut ja isänsä vessanpöntöstä viemäriin, että miltäs sitten tuntuu kun ei olisi enää isää ja äitiä, sitten tulisi kova ikävä ja yksinäistä.
Poika vaan kohautteli olkiaan ja mietti, että etsii sitten uudet vanhemmat. :O
Olen kertonut, että päänirrottamispuheista tulee paha mieli.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:50"]Sanoin myös kun kertoi vetävänsä minut ja isänsä vessanpöntöstä viemäriin, että miltäs sitten tuntuu kun ei olisi enää isää ja äitiä, sitten tulisi kova ikävä ja yksinäistä.
Poika vaan kohautteli olkiaan ja mietti, että etsii sitten uudet vanhemmat. :O
Olen kertonut, että päänirrottamispuheista tulee paha mieli.
Ap
[/quote]
No sitten kun ikää tulee lisää, niin sitten lapsikin ymmärtää jo asioita eri tavalla. Meidänkin 6v miettii jo paljon syvällisempiä asioita kuin 5vuotiaana.
Siis ymmärtää paremmin, mitä kuolema tarkoittaa. 5vuotias ei vielä ymmärrä. Se on hänelle vain leikkiä.
Meile 3,5-vuotias leikkii ampumisleikkejä, joissa ampuu äidin tai isän. En ole kieltänyt, koska hän ei varmasti tajua, mistä oikeasti on kyse. Odottelen, että kyseiset leikit vaan loppuu jossain vaiheessa.
Meillä 6v on kerran leikkinyt sellaista tappamisleikkiä ja sanoi meille vanhemmillekin, että "mä tapan sut! Pum pum! Nyt sä kuolit!"
Mä lopetin sen heti alkuunsa. Selitin, että kuolema on niin vakava asia, että sen kanssa ei pidä edes leikkiä. Entäs jos minä tai lapsen isä tai lapsi kuolisikin ihan oikeasti, olisiko se kiva? Lapsi ymmärsi tämän ja sanoi, että ei.
Siihen loppui tappamisleikit meillä.