Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hoitovastike on suurempi isommissa kerrostalo-asunnoissa?

Vierailija
03.10.2021 |

Ei suunnilleen koskaan kukaan hoida asunnon sisäpuolta, niin
miksi se hoitovastike on niin suuri isommissa asunnoissa?
Pitäis olla alle 200 e, mutta olen nähnyt 500 euroissa ja arvo-asnnoissa tuhansia euroja, mutta rikkailla onkin varaa,

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤦‍♀️

Vierailija
2/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska isomman asunnon omistaja omistaa isomman osan siitä taloyhtiöstä, osallistuu hän taloyhtiön kuluihin vastaavasti isommalla osuudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kilpailutettu , oli juttua, ilmaa reilusti laskuissa aina,huoltofirma+isännöinti.

Vierailija
4/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vastikkeeseen kuuluu yleensä lämmitys, ja isomman pinta-alan lämmitys maksaa enemmän. Muun muassa sen takia.

Vierailija
5/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovastike riippuu asunnon neliöistä, esim jos vastike neliöltä on vaikka 10€ niin 20 neliön yksiössä se on 200€ ja 100m2 asunnossa 1000€. Ymmärrätkö?? Koska asunnon kulut (lämmitys yms ) kasvaa myös suhteessa

Voi ääliö...

Vierailija
6/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kilpailutettu , oli juttua, ilmaa reilusti laskuissa aina,huoltofirma+isännöinti.

Mihin liittyy?

Vierailija
7/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloittajalta näkyy olevan perusasiat hukassa niin kysytään tätä: Oletko varma, että puhut pelkästä hoitovastikkeesta? Yhtiövastike = hoitovastike + rahoitusvastike. Jälkimmäistä maksetaan hoitovastikkeen lisäksi silloin, kun talossa on tehty remontteja.

Vastikkeen suuruus tosiaan määräytyy osakeluvun mukaisesti.

Vierailija
8/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovastike on ihan ymmärrettävästi enemmän isoissa asunnoissa, mutta rahoitusvastike kyllä voisi olla kaikille sama asunnon koosta riippumatta. Esimerkiksi putket kuluu ihan samassa tahdissa olis sitten yksiö tai neljän huoneen asunto. Jos molemmissa on yksi keittiö ja yksi kylppäri, ei se isompi asunto kuluta putkia sen enempää. Putkiremppa tehdään samaan aikaan olis sitten asunto minkäkokoinen tahansa. Tai jos pihaa uusitaan, niin se on ihan saman verran kaikkien käytössä. Hissistä alimpien kerrosten asuntojen omistajat ei hyödy millään tavalla, mutta maksavat silti yhtä paljon hissirempasta kuin ne jotka sitä hissiä oikeasti käyttävät. Noi rahoitusvastikkeet siis voisi oikeasti soveltuvilta osin muuttaa oikeudenmukaisemmiksi kyllä.

Vierailija
9/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitovastike on ihan ymmärrettävästi enemmän isoissa asunnoissa, mutta rahoitusvastike kyllä voisi olla kaikille sama asunnon koosta riippumatta. Esimerkiksi putket kuluu ihan samassa tahdissa olis sitten yksiö tai neljän huoneen asunto. Jos molemmissa on yksi keittiö ja yksi kylppäri, ei se isompi asunto kuluta putkia sen enempää. Putkiremppa tehdään samaan aikaan olis sitten asunto minkäkokoinen tahansa. Tai jos pihaa uusitaan, niin se on ihan saman verran kaikkien käytössä. Hissistä alimpien kerrosten asuntojen omistajat ei hyödy millään tavalla, mutta maksavat silti yhtä paljon hissirempasta kuin ne jotka sitä hissiä oikeasti käyttävät. Noi rahoitusvastikkeet siis voisi oikeasti soveltuvilta osin muuttaa oikeudenmukaisemmiksi kyllä.

Hissirempat jyvitetään yleensä myös asuinkerroksen mukaan.

Vierailija
10/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä että lämmitykseen menee enempi vaikuttaa hoitokuluihin. Senhän maksaa sähkölaskuna osakas eikä huoltofirma.

Vierailija
11/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissa asunnoissa asuu keskimäärin enemmän ihmisiä/asunto kuin pienissä asunnoissa. 4 ihmistä kantaa enemmän hiekkaa rappukäytävään kuin 1 ihminen. Samoin rappukäytävän lattia kuluu sitä enemmän, mitä useampi siitä kulkee yli.

4 ihmistä laskee enemmän vettä, tekee enemmän tarpeita viemäreihin jne. kuin 1 ihminen.

Vierailija
12/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä "oikeudenmukaista" siinä olisi, että isomman osuuden yhtiöstä omistava maksaisi kaikkein pienintä osuutta yhtiön peruskunnostuksista, vaikka kunnostusten myötä hänen huoneistonsa arvo nousee euromäärissä kaikkein eniten? Osakeyhtiö se taloyhtiökin on, vaikkei osinkoja yleensä jaetakaan.

Vierailija
13/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siitä että lämmitykseen menee enempi vaikuttaa hoitokuluihin. Senhän maksaa sähkölaskuna osakas eikä huoltofirma.

Itse en tiedä yhtäkään sähkölämmitteistä kerrostaloa, mutta ehkä sinulla on paremmin niistä kokemusta.

Vierailija
14/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tiedä yhtäkään sähkölämmitteistä kerrostaloa, mutta ehkä sinulla on paremmin niistä kokemusta.

Minä ainakin maksan sähkölaskua kerrostalossa??

Vierailija
15/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muttet lämmityksestä.

Vierailija
16/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu perusasiat asunto osakeyhtiöstä olevan hukassa monelta tässä ketjussa.

Vierailija
17/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Sähköstä, jonka käytät lampuissa ja sähkölaitteissa. Yleensä kerrostaloissa lämmityskustannukset kuuluu hoitovastikkeeseen .

Vierailija
18/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu perusasiat asunto osakeyhtiöstä olevan hukassa monelta tässä ketjussa.

Olen monen muunkin ketjun kohdalla miettinyt, että kouluihin pitäisi saada oppiaineeksi joku yleiset elämisen perusteet, jossa tällaisia asioita käytäisiin läpi. Ihmiset tietävät käsittämättömän huonosti miten asiat toimii.

Vierailija
19/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Sähköstä, jonka käytät lampuissa ja sähkölaitteissa. Yleensä kerrostaloissa lämmityskustannukset kuuluu hoitovastikkeeseen .

Mitä järkeä sitten olla kallis sähkösopimus, koska jos lämpö ei tule sähkösopimuksesta, niin voin olla kynttilänvalossa, kunhan on lämmin. 

Vierailija
20/50 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä sitten olla kallis sähkösopimus, koska jos lämpö ei tule sähkösopimuksesta, niin voin olla kynttilänvalossa, kunhan on lämmin. 

Eli et tarvitse esimerkiksi televisiota, jääkaappia, hellaa tai kahvinkeitintä? Siinäpähän katkaiset sähkösopimuksesi, valinta on sinun.