Miten olette toimineet nuoren kanssa, joka kokeilee päihteitä?
Meidän 14 vuotias poika...hänellä on adhd, lääkityksiä ollaan erilaisia ja vahvusia vaihdeltu. Hän oli nyt hetken ilman lääkitystä, en tiedä onko tällä mitään tekemistä näitten asioitten kanssa.
Mutta, poika on jäänyt ensinnäkin kiinni tupakanpoltosta, puututtiin siihen niin, että rahaa ei olla annettu enää ollenkaan. Ja tietysti puhuttu tupakoinnin haitoista.
Mutta sitten huomattiin kun tuli yhtenä yönä, vaikka meillä on sovittu kotiintuloajat, bensalle haisevana.
Heti tartuimme tähän, koska pojalla ei ole mopoa eikä ole aiemmin liikkunut mopoilevien kanssa.
No koitimme uskoa selityksensä, vaikka kyllähän me nähtiin, että on jotakin touhunnut...
Mutta, hän rikkoi lupauksestaan huolimatta taas kotiintuloaikaa, olimme aiemmasta vähentäneet hänen nettiaikaansa, ja pystymme siis rajoittamaan, ettei hän puhelimellakaan pysty ottamaan sitten kavereihin yhteyttä...
Ja hän ei siis tullut eilen illalla sovittuun aikaan kotiin.
Odotimme, että saapuisi, jotta pääsemme ratsaamaan hänen taskunsa ja katsomaan onko missä kunnossa.
Isosiskonsa soitti yöllä...kertoi veljensä olevan eräällä koululla ja meidän pitäisi heti lähteä hakemaan.
Lähdimme kuin ohjukset, ja sieltähän tämä löytyi, humalassa.
Talutimme autoon, ja otimme kaksi pulloa mukaan.
Autossa haistoimme, siinä toisessa pullossa oli bensaa, toisessa laimeaa viinaa.
Poika sanoo, että on kaksi kertaa haistellut. Ja tuo on sen verran vakava asia, että mietimme jo otammeko yhteyttä lasuun. Meinattiin jo yöllä viedä sairaalaan, kun pelästyimme, onko juonutkin sitä bensaa.
Mutta, me emme nyt anna pyörää ollenkaan pojalle, kouluun joko kävelee tai auton kyydissä, netti on nyt tiukasti kiinni jonkin aikaa. Viikon?
Pyörää ei siksi, koska aina pyöräilee kulmille kavereittensa kanssa, yölläkin hän oli pyörällä liikenteessä.
Mutta, pojan asenne on koulunkäyntiin ja vähän kaikkeen muuhunkin "ei kiinnosta", koulunkäyntiä hänellä on helpotettu, opettajatkin tekee kaikkensa, että tämä poika saisi käytyä sen.
Onko jokin hetkellinen sijoitus kodin ulkopuolelle enää ainoa vaihtoehto tälläiselle nuorelle?
Haluaisin sulkea hänet nyt kokonaan kotiin, koska en halua että hän tuhoaa itsensä kokonaan.
Onko kellään kokemusta tälläisestä nuoresta?
Kommentit (70)
Mitä tahansa teetkin ap, älä laita lasta laitokseen. Laitoksissa ei ole resursseja.
Jos ei vielä vaikeaa päihdeongelmaa, vaan kokeilua/murrosikää, laitoksessa viimeistään on.
Oikean toimivan lääkityksen puolesta liputan minäkin. Tsemppiä ❤️.
Jos voisin tehdä toisin kirjoitti:
Mitä tahansa teetkin ap, älä laita lasta laitokseen. Laitoksissa ei ole resursseja.
Jos ei vielä vaikeaa päihdeongelmaa, vaan kokeilua/murrosikää, laitoksessa viimeistään on.Oikean toimivan lääkityksen puolesta liputan minäkin. Tsemppiä ❤️.
Oon vähän samaa mieltä. Laitoksessa saattaa alkavakin päihteidenkäyttö saada vakavia muotoja. Se on vasta ihan vihonviimeinen keino, kun omat voimat on loppu.
Murrosikä on todella haastava joillekin, siihen vielä ad/hd tai muu ongelma niin on kyllä hankalaa. Oma lapsikin sanoi joskus, että hän haluaa asua laitoksessa eikä kotona. Hirveää kuulla tuollaista, mutta murrosiässä sitä joskus sanoo mitä sylki suuhun tuo.
Toivottavasti poika tulee kotia ja vähän vaikka säikähtäisi sitä, että on soitettu poliisit ja lasut.
Toisaalta joillakin on se asenne vielä tossa vaiheessa, että "mitä väliä ja ihan sama".
Ei niitä teinejä niin vaan lukita huoneisiinsa. Jos teini haluaa lähteä kaupungille, niin sehän lähtee, keinolla millä hyvänsä. Helppoa se on siellä huudella, että miten ihmeessä
Poika oli siis tänä aamuna mennyt kouluun. On tietysti helpotus, että on kunnossa, mutta, hän ei ollut kuin yhdellä tunnilla.
En tiedä minne lähti ja mitä tekemään.
Olen soitellut ja laitellut hälle viestiä. Lyö luuria korvaan, mutta viesteihin on vastannut, että on kavereitten kanssa.
Jos hän taas tekee sen, ettei tule illalla kotiin, ni soitanko taas hätäkeskukseen, vai mitä ihmettä teen...
Olen nyt yksin kahden nuoremman lapsen kanssa, joten en aio lähteä etsimään poikaa.
Annanko hänen vain olla ja oottaa, millon häntä itseään huvittaa tulla kotiin?
Hänen tämä käytöksensä tuntui muuttuvan yhtäkkiä tälläiseksi. Aiemmin on aina tullut kotiin eikä vetänyt mitään päihdyttäviä aineita.
Paitsi energiajuomaa on juonut nuorempanakin. Silloin kun hän alkoi ostaa sitä, vein kauppaan hänen kuvansa ja sanoin että tälle pojalle ei saa myydä. Se auttoi jonkin aikaa.
Mutta aikaa kului ja kaupat ovat unohtaneet ja poika kasvanut...en pystynyt estämään tuon litkun juomiselta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Poika oli siis tänä aamuna mennyt kouluun. On tietysti helpotus, että on kunnossa, mutta, hän ei ollut kuin yhdellä tunnilla.
En tiedä minne lähti ja mitä tekemään.Olen soitellut ja laitellut hälle viestiä. Lyö luuria korvaan, mutta viesteihin on vastannut, että on kavereitten kanssa.
Jos hän taas tekee sen, ettei tule illalla kotiin, ni soitanko taas hätäkeskukseen, vai mitä ihmettä teen...
Olen nyt yksin kahden nuoremman lapsen kanssa, joten en aio lähteä etsimään poikaa.Annanko hänen vain olla ja oottaa, millon häntä itseään huvittaa tulla kotiin?
Hänen tämä käytöksensä tuntui muuttuvan yhtäkkiä tälläiseksi. Aiemmin on aina tullut kotiin eikä vetänyt mitään päihdyttäviä aineita.
Paitsi energiajuomaa on juonut nuorempanakin. Silloin kun hän alkoi ostaa sitä, vein kauppaan hänen kuvansa ja sanoin että tälle pojalle ei saa myydä. Se auttoi jonkin aikaa.
Mutta aikaa kului ja kaupat ovat unohtaneet ja poika kasvanut...en pystynyt estämään tuon litkun juomiselta.
Ap
Tiedätkö kenen kanssa liikkuu vai onko jotain uusia kavereita? Sovitteko mitään lasun kanssa kun sinne olit yhteydessä? Mä sinuna soittelisin kyllä sinne lastensuojeluun ja kysyisin, että mitä tehdä. Nyt on kyse kuitenkin vasta 14-vuotiaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minne lähti ja mitä tekemään.Olen soitellut ja laitellut hälle viestiä. Lyö luuria korvaan, mutta viesteihin on vastannut, että on kavereitten kanssa.
Olen nyt yksin kahden nuoremman lapsen kanssa, joten en aio lähteä etsimään poikaa.Annanko hänen vain olla ja oottaa, millon häntä itseään huvittaa tulla kotiin?
ApTiedätkö kenen kanssa liikkuu vai onko jotain uusia kavereita? Sovitteko mitään lasun kanssa kun sinne olit yhteydessä? Mä sinuna soittelisin kyllä sinne lastensuojeluun ja kysyisin, että mitä tehdä. Nyt on kyse kuitenkin vasta 14-vuotiaasta.
He ottavat yhteyttä, toivottavasti tällä viikolla. En siis ole saanut aikaa tapaamiseen. Uskoisin että poika on koulukavereitten kanssa. Oli ollut yötä jonkun tälläisen koululaisen luona, onneksi, pelkäsin että on tutustunut johonkin täysikäiseen ja yöpyy sellaisen luona juopottelemassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTiedätkö kenen kanssa liikkuu vai onko jotain uusia kavereita? Sovitteko mitään lasun kanssa kun sinne olit yhteydessä? Mä sinuna soittelisin kyllä sinne lastensuojeluun ja kysyisin, että mitä tehdä. Nyt on kyse kuitenkin vasta 14-vuotiaasta.
He ottavat yhteyttä, toivottavasti tällä viikolla. En siis ole saanut aikaa tapaamiseen. Uskoisin että poika on koulukavereitten kanssa. Oli ollut yötä jonkun tälläisen koululaisen luona, onneksi, pelkäsin että on tutustunut johonkin täysikäiseen ja yöpyy sellaisen luona juopottelemassa. Ap
Mä en tiedä kyllä pystyisinkö itse antaa vain olla. Mitä itse lapsi on siitä mieltä, että taas soitat poliisille? Vai onko ihan hällä väliä asenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä kyllä pystyisinkö itse antaa vain olla. Mitä itse lapsi on siitä mieltä, että taas soitat poliisille? Vai onko ihan hällä väliä asenne?
No soitin tänään kriisipäivystykseen, mistä viime yönä mulle soitettiin, ja juttelin tästä tilanteesta. Hänen mielestään on turha soittaa poliisille, ei ne kuulema mitään aio tehdä. Voin vain pyytää poikaa tulee kotio ja toivoa että tottelee.
Päivystäjän mielestä asiat on vielä hyvin, kun tää nuori meni aamulla kouluun ja on vain koulukavereitten kanssa ollut.
Meinas, että kyllähän nuori voi yhtälailla vetää päänsä sekaisin kotona, jos on niin päättänyt.
En siihen mitään sanonut, mutta ajattelin, että ei meillä kotona kyllä ole mahollisuuksia juoda viinaa tai haistella bensaa.
Mutta en juurikaa voi nyt muuta, kuin pyytää tulemaan kotiin ja jos ei tule, niin luottaa siihen että on kavereitten kanssa, eikä vetämässä päätä sekaisin...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No soitin tänään kriisipäivystykseen, mistä viime yönä mulle soitettiin, ja juttelin tästä tilanteesta. Hänen mielestään on turha soittaa poliisille, ei ne kuulema mitään aio tehdä. Voin vain pyytää poikaa tulee kotio ja toivoa että tottelee.
Päivystäjän mielestä asiat on vielä hyvin, kun tää nuori meni aamulla kouluun ja on vain koulukavereitten kanssa ollut.
Meinas, että kyllähän nuori voi yhtälailla vetää päänsä sekaisin kotona, jos on niin päättänyt.En siihen mitään sanonut, mutta ajattelin, että ei meillä kotona kyllä ole mahollisuuksia juoda viinaa tai haistella bensaa.
Mutta en juurikaa voi nyt muuta, kuin pyytää tulemaan kotiin ja jos ei tule, niin luottaa siihen että on kavereitten kanssa, eikä vetämässä päätä sekaisin...
Ap
Hyvä kun soitit. Jos edes vähän helpotti. Niin minkäs sille tekee jos nuori on päättänyt häipyä. Tai ei aio sillä nuoruuden uholla tullakaan kotia.
Ei sitä voi kuin toivoa parasta.
14v on kuitenkin nuori ja ehkä saa sitä järkeä vielä päähän kun apua saa. Ja onneksi on kuitenkin uutta käytöstä tämä tällainen.
Meillä oli seiskan lukuvuosi ihan kaamea. Eikä yläaste muutenkaan mikään helppo. Vieläkin ahdistaa kun muistelen sitä. Nyt lapseni tosiaan 18v ja asuu omillaan. Sinäänsä on yksi huoli vähemmän kun en enää voi vahtia aikuista ihmistä, eli tekee mitä tekee, en voi asialle mitään, mutta ei se äidin huoli kuitenkaan koskaan katoa.
Ad/hd:t ovat vain niin vietävissä. Toivottavasti lapsesi lääkitys saataisiin kuntoon.
Luulisi, että routa possun kotia ajaa. Ei siellä toisten nurkissa ole kiva pyöriä. Itse ainakin ihmettelisin jos meillä majailisi vieras yläkoululainen. Voimia ap.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin tuossa tilanteessa jo lasuilmoituksen, bensan haistelu ja täysi välinpitämättömyys säännöistä on hyvin huolestuttavaa. Jos mitkään aiemmat keinot eivät ole tehonneet, eivät ne tule tehoamaankaan ennen kuin poika näkee ne oikeasti kovat keinot.
En kuitenkaan heti suosittelisi pyrkimään hetkelliseen sijoitukseen; noissa sijoituspaikoissa porukka on yleensä vielä välinpitämättömämpää ja päihderiippuvaisia on paljon. Seura tekee kaltaisekseen, ja poika saattaa löytää uuden rappiojengin jonka kanssa haistella bensaa ja voi joutua vielä pahempiin ongelmiin. Hedelmällisempää voisikin olla ns. sossukeskustelu, jossa käydään läpi mitä ongelmia pojalla on ja miten niihin puututaan - ja kerrotaan myös seurauksista, jos homma jatkuu samanlaisena.
Kun poikanne seuraavan kerran pyörii jossain kotiintuloajan jälkeen ja epäilette päihteidenkäyttöä tms., älkää lähtekö itse hakemaan, vaan soittakaa heti poliisille. Saattaa siinä vakavoitua 14-vuotias kun tullaan maijalla hakemaan.
Hahhah ei se kuule noin vaan mene että poliisi lähtee hakemaan!
Vierailija kirjoitti:
Poika karkasi ulos, hänen suhtautuminen tähän kaikkeen, mitä on tehnyt, on välinpitämätön.
Olemme osoittaneet rakkautta, välittämistä, kertoneet, että haluamme viettää hänen kanssaan aikaa, tehdä kaikkea kivaa...Masennuslääkettäkin ollaan kokeiltu. Siitä tuli pojalle todella paha olo. Nyt kokeillaan toisenlaista lääkettä, adhd -lääkkeen kanssa.
Mutta, ajattelin, jos nimettömänä soitan lasuun, ja kysyn sieltä, mitä tapahtuu jos teen lasun pojasta ja miten asiat etenee.
Jos ensin kyselen ja teen päätöksen sitten, onko lasun tekeminen paras ratkaisu.Meillä on muitakin lapsia, en voi jatkaa näin, että joutuisin aina etsimään pojan milloin mistäkin, peläten, onko vetänyt päänsä sekaisin aineista.
Pojalla ei ole biologista isää, hänen isälläänkin oli adhd ja teki itsemurhan lopulta, poika ei ehtinyt ikinä näkemään häntä. En tahdo omalle lapselle samanlaista kohtaloa...ap
Lasuun kyllä kannattaa ottaa jo yhteyttä mutta karu totuus on että ei sieltä välttämättä apua saa ellei nuoria itse sitä ota vastaan.
Omalla 14 v lasu mukana ja ite saa olla perään soittelemassa heille että mitäs nyt tehdään.
Kiitos kaikille vastaajille ja tsemppaamisesta ❤️ Helpottaa, kun voi lukea teidän kommentteja ja puhua ammattilaisten kanssa.
Olin ite aika vaikea nuori, johtui osin koulukiusaamisesta ja toisaalta taas ehkä vanhempien keskinäisten riitojen ja sellaisen rakkaudettomuuden takia.
Omille lapsille haluan osoittaa välittämistä ja rakkautta, mutta toisaalta taas jos antaisin heidän tehdä mitä vaan, niin se ei olisi enää rakkautta, vaan pelkkää välinpitämättömyyttä.
Uskon että poika toisaalta tykkää, kun huomaa, että hänen asioihin puututaan ja ollaan kiinnostuttu hänen elämästään..jotenkin koen näin voimakkaasti. Vaikka sitä suutaan toisinaan soittaakin.
Mutta jos mulla ei olisi miestä tässä ollut auttamassa ja tukemassa, niin en tiedä jaksaisinko yksin tälläistä...Mun mieheni välittää kovasti myös pojastani, vaikka ei biologinen isä olekkaan. Nostan kyllä hattua kaikille yh:lle, jotka yksin kasvattavat lapsensa. Ap
Varmasti pojalle on tärkeää, että äiti kuitenkin välittää. Niitäkin vanhempia löytyy, joille ihan sama missä se lapsi luuhaa.
Et sä oikein muuta olisi tossa tilanteessa voinut tehdä.
Toivottavasti poika tulee kotia.
Meillä toimi kotiaresti 2 kuukauden kotiaresti pääsi ainoastaan kouluun ja ulos vanhempien kanssa ei kavereita muuta kun netin yhteydessä.
Ei teiniä paljon huvittanut mennä syömään vanhempien kanssa tai keilaamaan yms.
Ei enään sen jälkeen päihteitä kokeillut, meidän tietääksemme.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toimi kotiaresti 2 kuukauden kotiaresti pääsi ainoastaan kouluun ja ulos vanhempien kanssa ei kavereita muuta kun netin yhteydessä.
Ei teiniä paljon huvittanut mennä syömään vanhempien kanssa tai keilaamaan yms.
Ei enään sen jälkeen päihteitä kokeillut, meidän tietääksemme.
Niinkuin aikaisemmin laitoin niin se aresti ei toimi kaikilla. Meillä lähti poika ikkunasta ja jätti tulematta koulun jälkeen kotia.
Poika tuli kotiin. Oli kova nälkä, ei ole syönyt kuulema juurikaan mitään. Mutta pääasia kun on kunnossa, eikä oo sattunut mitään. Minäkin pystyn nukkumaan ensyön rauhassa. Jotakin juteltiin, missä ja mitä teki, mutta pitäähän tää asia vielä selvittää paremmin.
Emme ole mielestäni tiukkapipoja, aika vapaasti saa olla kaverittensa kanssa ja kotonakin, mutta kyllä kotiintuloajoista täytyisi pystyä pitämään kiinni. Ja toki saa kavereillaan olla yötä, kun niistä sovitaan, eikä vaan karata ja laiteta puhelinta kiinni.
Mutta, nyt rentoudun ja nukun hyvin. Hyvää yötä teille kaikille myös.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Poika tuli kotiin. Oli kova nälkä, ei ole syönyt kuulema juurikaan mitään. Mutta pääasia kun on kunnossa, eikä oo sattunut mitään. Minäkin pystyn nukkumaan ensyön rauhassa. Jotakin juteltiin, missä ja mitä teki, mutta pitäähän tää asia vielä selvittää paremmin.
Emme ole mielestäni tiukkapipoja, aika vapaasti saa olla kaverittensa kanssa ja kotonakin, mutta kyllä kotiintuloajoista täytyisi pystyä pitämään kiinni. Ja toki saa kavereillaan olla yötä, kun niistä sovitaan, eikä vaan karata ja laiteta puhelinta kiinni.
Mutta, nyt rentoudun ja nukun hyvin. Hyvää yötä teille kaikille myös.
Ap
Ihan mahtavaa! Paremmalla ajalle sitten juttelette enemmän.
No kyllä veisin jo psyki puolelle. Lääkityksen lopettamista en ymmärrä?! Toki, jos haluaa lapsesta antaa vastuun toiselle, voi sen lastensuojeluilmoituksen tehdä. Lääkäri tekee myös.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä veisin jo psyki puolelle. Lääkityksen lopettamista en ymmärrä?! Toki, jos haluaa lapsesta antaa vastuun toiselle, voi sen lastensuojeluilmoituksen tehdä. Lääkäri tekee myös.
Sitä lääkitystä ei ollut tarkoitus lopettaa. Hetken oli syömättä lääkkeitä, mut saatiin onneks alotettua taas. Toisaalta, onko lääkitys vain osasyy tähän ja pojalla on suurempia mielenterveysongelmia, jotka nyt tulee näin esiin...
Juuri sain ajan vasta parin viikon päähän, ja silloinkin meitä aikuisia halutaan jututtaa. Aika hidasta tuntuu olevan, mutta toisaalta, mitä nämä ammattilaiset sitten aikovat tehdä?
Pakottaa ottamaan esim perhetyötä vastaan? Olisiko perhetyöstä apua pojalle? Mitä muuta? Jos joku osaa kertoa? Ap
Kiitos. Lähin viemään muita lapsia autolla, ja oon varma että näin poikani pyöräilemässä toisen pojan kanssa vastaan. Ehkä hän on lainannut pyörää, kun olimme ottaneet oman pyöränsä pois.
On hyvä että tekevät lasun, tajuaa lapsikin että hän ei voi tehdä ihan mitä vaan ilman seuraamuksia. Ja jos hänen mielestään kotona asiat on liiankin hyvin, niin siitä vaan sitten kokeilemaan, miltä tuntuu asua muualla. Luulen että koti-ikävä tulee aika nopsaa.
Toki ymmärrän poikaa, olen ollut nuori itekkin, mutta silti en hyväksy tupakointia ja päihteitten käyttöä. Ap