Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täydet isyysvapaat - mahdotonta muille kuin julkishallinnon virkamiehille tms?

Vierailija
26.11.2014 |

Meille on tulossa vauva. Isyysvapaita saisi pitää vaikka millä mitalla, mutta mies sanoi, että hyvä, jos pystyy pitämään viikon. Sinäkin aikana työt kasaantuvat, eikä firmassa ole ketään, joka voisi hoitaa hänen työnsä sillä aikaa. Jos hän olisi pitkään pois, niin työpaikan olisi pakko palkata joku sijainen ja tämän sisäänajaminen hommaan muutamaa kuukautta varten tuskin onnistuisi, se sijainen pitäisi palkata töihin osaksi samaan aikaan miehen kanssa (koska firmassa ei ole ketään, joka voisi opettaa tälle miehen työt) ja ei vaan tulisi onnistumaan.

Mies tekee siis täällä meidän kaupungin toimipisteessä ainoana noita töitä tuolle firmalle tällä alueella. Jos mies ei tee osuuttaan täällä, niin kaupat tällä alueella menee sitten muille yrityksille.

Voiko yksityisellä sektorilla töissä olevat miehet oikeasti pitää täysimittaiset isyysvapaat? Onko nuo isyysvapaat vain poliitikkojen haihattelua? Kun nyt ryhdyn miettimään, niin ainoat miehet, joiden tiedän pitäneen täysiä vapaita ovat jonkinlaisia virkamiehiä, opettajia, tms., joilla on viran puolesta turvattu työpaikka. Tai jotka on sellaisessa suorittavassa työssä, että firma ei kaadu, jos yksi on poissa liukuhihnan vierestä.

Ainoa yksityisellä työskennellyt ihminen, jonka tiedän pitäneen täydet mahdolliset isyysvapaat on yksi sukulaismieheni. Hän saikin sitten töihin palatessaan potkut heti paluupäivänä - ja tämä oli pari vuotta sitten, ennen nykyistä irtisanomisbuumia.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomauttaisin, että enpä tiedä monta naistakaan, jotka olisivat yli 9kk äitiyslomia pitäneet. Tasan kaksi, toinen opettaja, toinen työtön. Muut ovat palanneet töihin viimeistään, kun lapsi 9 kk ikäinen.

Vierailija
22/27 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs se NOKIA on nyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:49"]Ei onnistunut ainakaan mun mieheltä eikä heiltä ole kukaan muukaan saanut pidettyä. Vajaan viikon piti vauvan synnyttyä ja sitten piti jo matkustaa työmatkalle, joka oli sovittu jo puoli vuotta aiemmin. Eipä niitä monen sadan/tuhannen hengen tapahtumia maailmalla ruveta siirtelemään, jos jollekin sattuu vauva syntymään. Mentävä on, jos mielii työnsä säilyttää. Yhden viikon piti lisää isyysvapaata kesällä loman jatkeena. Ja pitää vielä tähän todeta, että kovin lyhyitä äitiyslomia tuntuvat ne harvat naisetkin pitävän, jotka miehen kanssa samalla alalla ja asemassa sattuvat olevan. Monet tuntuvat ottavan lastenhoitajan kotiin, että pääsevät palaamaan töihin jo muutama kuukausi synnytyksestä. Työ on sellainen, ettei siihen voi sijaisia noin vaan ottaa, koska muuten tiedot valuisivat helposti kilpailijoille. [/quote] Höpö, höpö. Kukaan ei ole korvaamaton.

[/quote]

Ei tietenkään ole korvaamaton, mutta työssä, jossa asiakassuhteet ovat ns. henkilökohtaisia, ei voi siihen ketä tahansa ykskaks sijaiseksi ottaa. Ei vaikka tämä olisi tiedossa hyvissä ajoin. Jos sijainen otetaan, sijainen sitten korvaa alkupeärisen eikä töitä enää ole, kun takaisin saavut. Se on sitten eri asia, jos lisätyöntekijälle on tarvetta ja pystyt poissaolosi jälkeen rakentamaan vielä uudet asiakkuudet ja saamaan vielä kauppojakin. Niin sitten homaa jatkuu. Muussa tapauksessa on etsittävä uusi työ. Näin se menee toisissa paikoissa.

Vierailija
24/27 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tossa ap:n miehen firmassa on vähän muitakin ongelmia, jos asiakassuhteiden ylläpito on täysin henkilökohtaisella tasolla. Firma ei ole siis varautunut mitenkään siihen, että mies vaikka vaihtaisi työpaikkaa, sairastuisi tai katkaisisi jalkansa. Tässä tapauksessa se poissaolo tiedetään etukäteen ja siihen voidaan järjestää ratkaisu, kuukauden sairaslomassa näin ei olisi. Eli mun mielestä tässä tapauksessa joko firma toimii huonosti tai sitten mies kuvittelee olevansa korvaamaton.

Ja mäkin tiedän monia myös yksityisellä työskenteleviä miehiä, jotka ovat olleet pitkään kotona hoitamassa lasta. Joissain firmoissa jopa kannustetaan tähän, sillä hyvin kohdellut työntekijät ovat keskimäärin tuottavampia ja luotettavampia työntekijöitä.

Vierailija
25/27 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:52"]

Minä huomauttaisin, että enpä tiedä monta naistakaan, jotka olisivat yli 9kk äitiyslomia pitäneet. Tasan kaksi, toinen opettaja, toinen työtön. Muut ovat palanneet töihin viimeistään, kun lapsi 9 kk ikäinen.

[/quote]

Minä tiedän useitakin eri alojen työntekijöitä, mutta he ovatkin olleet paremmin palkatuissa töissä ja ehtineet säästää parin vuoden kotona olon varalle, ettei tarvitse sitten kituuttaa ja elää kädestä suuhun. Matalapalkka-alojen naisia en tunne yhtäkään sellaista, joka olisi ollut 9 kk kauemmin kotona. Ei kai ole ollut varaa.

Vierailija
26/27 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on duunari isossa yrityksessä. Hän piti kaikki mahdolliset vapaat. Ei ollut ongelmaa pitää isyysvapaita ja kesälomia ja pekkasia yhteen putkeen ja olla kuukausitolkulla kotona, vaikka tiedossa olikin jo puoli vuotta aiemmin, että lomaputken jälkeen hän jää suoraan lomautukseen. Työnantajalle sopi ihan passelisti järjestää miehelle tuo pitkä maksullinen loma-aika juuri ennen lomautuksen alkamista. Lomautuksen jälkeen aikanaan mies kutsuttiin normaalisti takaisin töihin, ei ollut pelkoa potkuista. Jotkut työnantajat ilmeisesti ovat muita fiksumpia ja lähempänä ihmisen arkea.

Vierailija
27/27 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pienessä firmassa asiantuntijatehtävissä ja tein pitkää päivää kuvitellen olevani korvaamaton. Yllättäen jouduin sairaalaan ja olin 2 kk pois töistä. Sijaisen palkkaaminen olisi ollut turhaa, koska kukaan ei olisi ehtinyt eikä oikein osannutkaan perehdyttää. Sairaslomani päätyttyä firma ei ollutkaan konkurssissa. Hommat oli hoituneet muiden ylitöillä ja tekemilläni dokumenteilla ja ohjeilla. Työkaverit toivottivat tosin sydämellisesti ja helpotuksesta huokaisten tervetulleeksi takaisin töihin. 

Isyysloma on asia, joka tiedetään hyvissä ajoin etukäteen. Päinvastoin kuin äkillinen sairastuminen tai onnettomuus. On tosiaan työnantajan tehtävä miettiä, miten hommat tuona aikana hoidetaan. Saattaisihan miehesi vaikka sairastuakin, joten työnantajalla on pakko olla myös plan B.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi