Täydet isyysvapaat - mahdotonta muille kuin julkishallinnon virkamiehille tms?
Meille on tulossa vauva. Isyysvapaita saisi pitää vaikka millä mitalla, mutta mies sanoi, että hyvä, jos pystyy pitämään viikon. Sinäkin aikana työt kasaantuvat, eikä firmassa ole ketään, joka voisi hoitaa hänen työnsä sillä aikaa. Jos hän olisi pitkään pois, niin työpaikan olisi pakko palkata joku sijainen ja tämän sisäänajaminen hommaan muutamaa kuukautta varten tuskin onnistuisi, se sijainen pitäisi palkata töihin osaksi samaan aikaan miehen kanssa (koska firmassa ei ole ketään, joka voisi opettaa tälle miehen työt) ja ei vaan tulisi onnistumaan.
Mies tekee siis täällä meidän kaupungin toimipisteessä ainoana noita töitä tuolle firmalle tällä alueella. Jos mies ei tee osuuttaan täällä, niin kaupat tällä alueella menee sitten muille yrityksille.
Voiko yksityisellä sektorilla töissä olevat miehet oikeasti pitää täysimittaiset isyysvapaat? Onko nuo isyysvapaat vain poliitikkojen haihattelua? Kun nyt ryhdyn miettimään, niin ainoat miehet, joiden tiedän pitäneen täysiä vapaita ovat jonkinlaisia virkamiehiä, opettajia, tms., joilla on viran puolesta turvattu työpaikka. Tai jotka on sellaisessa suorittavassa työssä, että firma ei kaadu, jos yksi on poissa liukuhihnan vierestä.
Ainoa yksityisellä työskennellyt ihminen, jonka tiedän pitäneen täydet mahdolliset isyysvapaat on yksi sukulaismieheni. Hän saikin sitten töihin palatessaan potkut heti paluupäivänä - ja tämä oli pari vuotta sitten, ennen nykyistä irtisanomisbuumia.
Kommentit (27)
Onhan se ihme että äidit voi olla äitiysvapailla mutta isät on niin korvaamattomia työpaikoillaan. Mieheni piti kaikki isyysvapaat ja lisäksi oli 5kk hoitovapaalla, ei ongelmia. keskisuuressa yrityksessä on töissä esimiehenä.
Mun mies piti vauvan synnyttyä 4 viikkoa isyyslomaa ja pitää nyt joulun alla loput 5 viikkoa. Työnantaja suhtautui mukavasti, vaikkei hänellä tuuraajaa olekaan. Kyllä ne hommat jotenkin hoituu ja puhelimella on tavoitettavissa.
Kyllä meillä isät ovat vapaillaan, eivätkä ole kenkää saaneet.
Isyysvapaat pystyy hyvinkin pitämään myös yksityisessä firmoissa, jos haluaa. Mutta monet miehet ei vaan halua, kun se ei sovi miehisyyteen - miehenhän on oltava töissä korvaamaton eikä siihen mikään pyllypesu kuulu. Samat miehet useinkin VÄITTÄVÄT haluavansa, mutta eivät oikeasti halua kuitenkaan.
Kyllä niiden sijaisten palkkaaminen muutamaksi kuukaudesksi miehille onnistuu IHAN yhtä hyvin kuin naisillekin. joo moni pomo (tai ainakin sellainen pystymetsästä pomoksi revitty, jonka esimielkoulutus ei ole ihan täydellinen) toki marisee kuinka hankalaa se on, mutta kyllä seonnistuu kun se pannaan om´nniatumaan ja koska asia on lakisääteinen, se on pantava onnistumaan jos yksikin isä sitä haluaa.
Miten ihmeessä yksityisellä sektorilla tuöskentelevät naiset sitten voi olla kotona äitisvapaalla?
Se on ihan työnantajan ongelma jos hommat seisovat. Itselleni oli tärkeämpää viettää aikaani uuden perheenjäsenen, lapseni, kanssa. Olin Nokialla töissä ja pidin kaikki vapaat mitä miehelle oli pidettävissä.
Kyllä se on vaan ihan työnantajan ongelma järjestää työt sinä aikana. Ainoastaan yrittäjän voi olla mahdotonta vapaita pitää tai toimitusjohtajan, joka ei varsinaisesti ole palkkatyössä. Muilla kyse on omasta tahdosta.
Minun mieheni piti täydet isyysvapaat ja myös osan vanhempainvapaasta ja tietysti hänelle palkattiin sijainen kun useammasta kuukaudesta oli kyse.
Eikä ole opettaja, virkamies tms. valtiolla töissä. Valintakysymyksiä nämä on, valitettavasti.
Kyllä meillä töissä ihan avainhenkilöistä lähtien ovat pitäneet isyysvapaat ja kappas kyllä on asiakkaidemme tehtaat ym. pyörineet vaikka tehtaanjohtajista lähtien on porukka välillä ollut isyysvapailla. Samoin piti ainoana työpaikallaan erästä erityisosaamista omaava mieheni. Mieheni työnantaja tiesi etukäteen asiasta, eikä sitten ottanut kyseiselle ajalle sellaisia projekteja vastaan, joihin miestäni olisi tarvittu. Se on ihan työnantaja asia järjestää asia!
Tuttavapiirissä tuntuu, että ongelma on lähinnä itseään turhan tärkeinä pitävillä alemman koulutuksen saaneilla isillä. Nämä eivät vapaitaan pidä, muka korvaamattomuuteensa töissä vedoten.
Tässä firmassa ainakin miehet ovat pitäneet täydet isyysvapaat ja huomattavan suuri prosentti on ollut myös hoitovapaalla. Nokia kyseessä.
Kyllä ap kuulostaa siltä, että miehesi ei vain halua viettää aikaa lapsensa kanssa.
Tyypillinen suomalainen vastuutaan pakoilevamies.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:28"]
Se on ihan työnantajan ongelma jos hommat seisovat. Itselleni oli tärkeämpää viettää aikaani uuden perheenjäsenen, lapseni, kanssa. Olin Nokialla töissä ja pidin kaikki vapaat mitä miehelle oli pidettävissä.
[/quote]
Niin, Nokialla. Isossa firmassa. Siellä on varmaan rikka rokassa, jos yksi äijä on joukosta poissa. Ainakin, mitä olen kuunnellut niitä kavereita, jotka oli Nokialla töissä.
Olenkin harkinnut eroa tämän vuoksi. Parempi, ettei tarvitse katsella tuollaista miestä nurkissa, ei lapsi tuollaista isää tarvitse, joka ei halua olla isä-
ap
Ei onnistunut ainakaan mun mieheltä eikä heiltä ole kukaan muukaan saanut pidettyä. Vajaan viikon piti vauvan synnyttyä ja sitten piti jo matkustaa työmatkalle, joka oli sovittu jo puoli vuotta aiemmin. Eipä niitä monen sadan/tuhannen hengen tapahtumia maailmalla ruveta siirtelemään, jos jollekin sattuu vauva syntymään. Mentävä on, jos mielii työnsä säilyttää. Yhden viikon piti lisää isyysvapaata kesällä loman jatkeena. Ja pitää vielä tähän todeta, että kovin lyhyitä äitiyslomia tuntuvat ne harvat naisetkin pitävän, jotka miehen kanssa samalla alalla ja asemassa sattuvat olevan. Monet tuntuvat ottavan lastenhoitajan kotiin, että pääsevät palaamaan töihin jo muutama kuukausi synnytyksestä. Työ on sellainen, ettei siihen voi sijaisia noin vaan ottaa, koska muuten tiedot valuisivat helposti kilpailijoille.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:47"]Olenkin harkinnut eroa tämän vuoksi. Parempi, ettei tarvitse katsella tuollaista miestä nurkissa, ei lapsi tuollaista isää tarvitse, joka ei halua olla isä-
ap
[/quote]
Oikein!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:28"]
[/quote]
Niin, Nokialla. Isossa firmassa. Siellä on varmaan rikka rokassa, jos yksi äijä on joukosta poissa. Ainakin, mitä olen kuunnellut niitä kavereita, jotka oli Nokialla töissä.
[/quote]Hautausmaat ovat täynnä korvaamattomia pikkufirmojen miehiä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:49"]Ei onnistunut ainakaan mun mieheltä eikä heiltä ole kukaan muukaan saanut pidettyä. Vajaan viikon piti vauvan synnyttyä ja sitten piti jo matkustaa työmatkalle, joka oli sovittu jo puoli vuotta aiemmin. Eipä niitä monen sadan/tuhannen hengen tapahtumia maailmalla ruveta siirtelemään, jos jollekin sattuu vauva syntymään. Mentävä on, jos mielii työnsä säilyttää. Yhden viikon piti lisää isyysvapaata kesällä loman jatkeena. Ja pitää vielä tähän todeta, että kovin lyhyitä äitiyslomia tuntuvat ne harvat naisetkin pitävän, jotka miehen kanssa samalla alalla ja asemassa sattuvat olevan. Monet tuntuvat ottavan lastenhoitajan kotiin, että pääsevät palaamaan töihin jo muutama kuukausi synnytyksestä. Työ on sellainen, ettei siihen voi sijaisia noin vaan ottaa, koska muuten tiedot valuisivat helposti kilpailijoille.
[/quote]
Höpö, höpö. Kukaan ei ole korvaamaton.
Mun mies oli "isyysvapaalla". Oli siis fyysisesti poissa työpaikalta, mutta puhelin pirrasi jatkuvasti. Hoiti työasioita koko isyysloman ajan joka päivä. Tietystikään ei palkkaa siitä saanut, mutta saipa pitää työpaikkansa.