Miksi hoitajilta puuttuu empatiakyky?
Otetaanko hoitajiksi vain empatiakyvyttömät ihmiset vai katoaako se empatiakyky työssä?
Kommentit (13)
Jos hoitaja alkaisi elämään tunteella jokaisen potilaan tilanteessa, hän palaisi loppuun vuodessa. Itse olen käynyt juuri kahdeksan kuukauden hoidot läpi, ja kaikki ovat aina olleet ystävällisiä. En voi todellakaan valittaa.
Mitähän tällä tarkoitetaan, jonkinlaista huonoa käytöstä potilaita kohtaanko? Siis miten se empatian puute ilmenee?
Minusta se, mitä hoitaja sisäisesti tuntee, empatiaa vai jotain muuta, ei varsinaisesti ole merkityksellistä, mutta aina täytyisi kohdella potilaita asiallisesti ja kunnioittavasti, ihan riippumatta siitä mitä omassa tunne-elämässä on meneillään. Esim. kyllä jokainen varmasti kohtaa itseä jollain tavalla ärsyttäviä potilaita, joita kohtaan ei hirveästi tunne empatiaa, mutta ei tämän saa antaa päällepäin näkyä huonona tai tylynä kohteluna. Ammattilaisuuteen kuuluu hoitaa hommat huolella ja kohteliaasti joka tapauksessa.
Mitähän tällä tarkoitetaan, jonkinlaista huonoa käytöstä potilaita kohtaanko? Siis miten se empatian puute ilmenee?
Minusta se, mitä hoitaja sisäisesti tuntee, empatiaa vai jotain muuta, ei varsinaisesti ole merkityksellistä, mutta aina täytyisi kohdella potilaita asiallisesti ja kunnioittavasti, ihan riippumatta siitä mitä omassa tunne-elämässä on meneillään. Esim. kyllä jokainen varmasti kohtaa itseä jollain tavalla ärsyttäviä potilaita, joita kohtaan ei hirveästi tunne empatiaa, mutta ei tämän saa antaa päällepäin näkyä huonona tai tylynä kohteluna. Ammattilaisuuteen kuuluu hoitaa hommat huolella ja kohteliaasti joka tapauksessa.
Empaattisuus on tärkeä asia hoitajan työssä, mutta liiallisesta myötäelämisestä on vain haittaa.
Hoitajia on kovin erilaisia. Toisilla on heikompi empatiakyky. Mutta syy siihen ettei potilas saa henkistä tukea, on usein myös kiire. On pakko tehdä lääkitsemiset, vaipanvaihdot, lääkärinkierrot, puhelut omaisten ja jatkohoidon kanssa. Niitä ei voi jättää tekemättä vaikka potilas tarvitsisi juttukaveria. Mutta ainakin meillä herkästi kutsutaan psykiatrinen sairaanhoitaja jos potilaalla on selvästi vaikea olla ja tarvitsee enemmän tukea kuin meillä on antaa.
Huonosta kohtelusta kannattaa antaa palautetta. Meillä on palautelaatikko osastolla joka käydään läpi ainakin osastonhoitajan toimesta. Suoraan osastonhoitajalle voi myös sanoa tai lähettää sähköpostia. Jos kokee että on tapahtunut isompi virhe, potilasasiamies on oikea osoite. Kyllä meidänkin osastolla on hoitajia, jotka ovat potilaille usein epäkohteliaita. Se kertoo heikosta ammattitaidosta.
Jos jokainen asia menee liiaksi tunteisiin, niin ei sitä työtä jaksa. Pakko pitää joku työminä kuorena, koska itse olen aika tunteellinen ihminen. Kyllä pyrin silti hoitamaan potilaita hyvin ja silti mielestäni osoitan myötätuntoa tilanteeseen. Omaiset ovat tunteiluja varten. :)
Juu siis nimenomaan näkyy epäkohteliaisuutena, ylimielisyytenä ja töykeytenä oman kokemukseni mukaan. Enkä sano että kaikki on mutta suurinosa.
Ei pidä yleistä että hoitajat! mutta jotkut kylmettää itsensä, kuten aiemmin mainittiin, jos rupeis asioita vatvomaan niin muuten ne työt seuraisi kotiin. Mut pitäisi ehdottomasti kohdella hyvin kaikkia ihmisiä, taustoista huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:30"]
Juu siis nimenomaan näkyy epäkohteliaisuutena, ylimielisyytenä ja töykeytenä oman kokemukseni mukaan. Enkä sano että kaikki on mutta suurinosa.
[/quote]
Oon joskus ihmetellyt tätä samaa. Esim. naapurustossamme kaikkein tylyimmän ja ilkeimmän oloiset naiset tuntuu olevan hoitoalalla. Sellaiset ilkeät selän takana juoruajat ja pirttihirmut oikein. Olen aina ihmetellyt että miten sellaiset ihmiset tulevatkin valinneeksi hoitoalan, kun eivät selvästi ihmisistä kauheasti tykkää.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:30"]
[/quote]
Se on ammattitaidon puutetta. Ja osa huonoa ilmapiiriä yleisemmin. Hoitoalalla on paljon kiusaamista, uupumista ja huonoa johtamista. Tämä heijastuu työhön väistämättä. Potilaat nähdään rasitteena, kun on tunne ettei työtä pysty tekemään kunnolla, vaikka ei ystävällisyys vaadi mitään enempää. Monilla on kuitenkin varmaan sellainen olo että kaikki vaativat palvelua ja jotain enemmän kuin mitä on antaa ja ovat sen vuoksi puolustuskannalla. Se näkyy kuoren taakse menemisenä, tylyytenä ja potilaan kohtaamattomuutena. Näin arvelen. Lisäksi pienikin ele näyttää sairaan ja sen vuoksi herkemmässä tilassa olevan potilaan silmissä vieläkin loukkaavammalta. Sekin meidän pitäisi muistaa. Hoitajan työ on aika kokonaisvaltainen ammatti. Ei riitä että osaa ja ymmärtää, pitäisi myös olla taitoja kohdata, lohduttaa ja puhua kauniisti.
Mitä koet että hoitajan tulisi tehdä vielä enemmän? Heidän työnsähän on fyysistä auttamista, ei niinkään empaattisesti nyökyttelyä ja asiakkaan ongelmian ymmärtämistä.
Minua muuten varmaan moni pitää ymmärtäväisenä ja empaattisena. Kun töissäkin joku valittaa, minä hymyilen "empaattisena" ja totean että voivoi, miten sinä oikein selviän, raukka. Oikeasti mietin tulevan viikon ruokalistaa...
Olen hoitaja. Monesti olen nähnyt muita hoitajia jotka käyttävät asemaansa hyväksi. Eli ovat ylimielisiä potilaita/asiakkaita kohtaan. Sanon siitä aika herkästi toiselle hoitajalle. Kuitenkin ystävällisesti.
Toisaalta on myös tilanteita jotka näyttävät ja tuntuvat ulkopuolisen tai potilaan silmiin pahalta. Esimerkiksi jos hoitaja pyytää potilasta itse kävelemään rollaattorin kanssa ja potilas ei haluaisi. Hoitaja vakuuttaa että hän on kokoajan vieressä ja rohkaisee potilasta kävelemään itse.
Hoitaja ei tee tätä kiusallaan vaan koittaa tukea ja kannustaa potilasta omatoimisuuteen ja ylläpitämään toimintakuntoaan tai kohentamaan sitä ja kuntoutumaan. Hoitaja on kuitenkin koko ajan läsnä äa tarvittaessa auttaa.
Oon miettiny ihan samaa! Toki poikkeuksiakin on mutta näin pääsääntöisesti