Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Pisa-tulokset laskevat? Opettajanäkökulmaa kaivataan.

Vierailija
03.10.2021 |

Miksi Pisa-tulokset laskevat?

Karut luvut paljastavat, että jotain on nyt pielessä – mitä tapahtui Suomen kouluille?
Koulu on ollut suomalaisen hyvinvointivaltion kulmakivi kautta aikain. Maailmalla hehkutettiin vuosikausia Suomen koulutusihmettä. Sitten tapahtui jotain.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008198410.html

En ole opettaja. Minulla on arveluita, mutta haluaisin tietää opettajien kannan. Mistä päin Suomea kokemuksenne on?

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000007695897.html

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008198539.html

https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2020/11/aineenopettajilla-e…

https://yle.fi/uutiset/3-11092248

https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/tasa-arvon-tila/koulutus-ja…

On näistä ollut puhetta. Lukeminen on hidasta ja vaatii keskittymiskykyä. Pelit koukuttavat ja viihdyttävät miljoona kertaa enemmän. En jaksa enää vaahdota asiasta. Osa syrjäytyy mutta eihän lukeminen ja sivistys kiinnosta edes poliitikkoja! Koulutus nähdään tylsänä pakkopullana ja kulueränä ja opettajat nutturapääniuhottajina. Digi on pyhä lehmä kouluissa ja pääasia tuntuu olevan digitaidot, muusta viis.

T. Ainernopettajana 27 vuotta yläkoulussa

Vierailija
2/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000007695897.html

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008198539.html

https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2020/11/aineenopettajilla-e…

https://yle.fi/uutiset/3-11092248

https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/tasa-arvon-tila/koulutus-ja…

On näistä ollut puhetta. Lukeminen on hidasta ja vaatii keskittymiskykyä. Pelit koukuttavat ja viihdyttävät miljoona kertaa enemmän. En jaksa enää vaahdota asiasta. Osa syrjäytyy mutta eihän lukeminen ja sivistys kiinnosta edes poliitikkoja! Koulutus nähdään tylsänä pakkopullana ja kulueränä ja opettajat nutturapääniuhottajina. Digi on pyhä lehmä kouluissa ja pääasia tuntuu olevan digitaidot, muusta viis.

T. Ainernopettajana 27 vuotta yläkoulussa

Ps. Ei saa vaatia oppilailta hyvää käytöstä, kotitehtävien tekoa, kokeisiin lukemista eikä mitään muutakaan, ettei heille tule paha mieli. Kaikki positiivisuuden kautta! Joka toisella on tästä kirjaindiagnoosi ja ns.normaalit ovat jo harvassa. Opeta siinä sitten opetussuunnitelman mukaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavana vuonna kumpikaan ei enää opeta. Keskustelimme asiasta perin pohjin. Heidänkin kohdallaan suurin syy alan vaihtoon on yhteiskunnan muutos: ”Älylaitteiden viihdekäyttö, kiireiset huoltajat ja auktoriteetin väheneminen tekevät oppilaista levottomia ja työstä liian raskasta. Isolla osalla lapsista on mielenterveyden haasteita. Opettajan rooli palavereissa psykologina ja lastensuojelijana on kasvanut. Raportointityöt ja erilaiset tuen paperit vain lisääntyvät. Aikaa ei jää oppimisen edistämiseen ja kodin kasvatustehtävän tukemiseen.”

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000007695897.html

Allekirjoitan täysin! t. ope

Vierailija
4/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettaja, mutta vastaan kuitenkin:

Yleisälykkyys on laskussa. Tähän on monia syitä, joista yksi on, että aidosti älykkäät eivät lisäänny. Tähän asti älykkyys on polygeenisenä ikään kuin kumuloitunut, ja nyt se alkaa samanlaisena kumulatiivisena vyörynä luisua alasuuntaan.

Media. Lapset viettävät ison osan ajastaan median ts. pelien ja somen parissa. Median käyttö johtaa toisten aivotoimintojen korostumiseen, toisten jäädessä alikehittyneiksi. Etenkin muisti ja tarkkaavaisuus kärsivät, ja nämä ovat keskeisiä älykkyyden kannalta.

Persoonallisuushäiriöiden lisääntyminen. Menestykseen pyritään muun avuin kuin älyllisin, sometähdet ovat tästä fokuksen muutoksesta oiva esimerkki. Koulussakin kyynärpäätaktiikalla, manipuloinnilla ja sosiaalisella pelillä voi päästä luokan suosituimmaksi ja open lellikiksi, mutta Pisa-testissä se ei kanna. Oma esimerkki: sain lukiossa ruotsista tidistukseen 8:n, kun en viitannut yms., yo-kirjoituksissa kevyesti valmistautumatta L:n.

Hands on -tyyppinen toiminta on vähentynyt, kun asioita opitaan koneiden kautta. Aivojen kehitykselle tämäntyyppinen käsillä tekeminen on kuitenkin keskeistä. Oppiminen on muutenkin muuttunut noviisi/ekspertti -asetelmasta yksin puurtamiseksi.

Vierailija
5/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Etelä-Karjalasta t.nro 1

Vierailija
6/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikoimpien tahtiin mennään. Ei edes keskitason, vaan heikoimpien. Ja inkluusion vuoksi ne heikoimmat on sitten todella heikkoja.

Pitäisi varmaan alkaa perustaa yksityiskouluja lahjakkaille, jotka turhautuvat nykyisessä peruskoulussa. Onko meillä todella varaa heittää kokonainen sukupolvi hukkaan, ennen kuin tämän tasapäistämisen vaarat tunnustetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tavoittelet ap? Sinulle mieluisia propagandavastauksia m..uista ja v..ttaa kun se ei ole totuus?!

Vierailija
8/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei huvita antaa panostani tälle vihamieliselle yhteiskunnalle, jossa röyhkeimmällä on valta ja mahti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun jätti lukuvuonna 2017/2018 kesken yhteensä 510 oppilasta, joista 63 prosenttia oli poikia.

Oppivelvollisuutensa kevätlukukaudella kokonaan laiminlyöneistä 74 oppilaasta poikia oli 41 ja tyttöjä 33.

Oppivelvollisuusiän ohittaneista, ilman peruskoulun päättötodistusta eronneista 436 oppilaasta 279 oli poikia ja 157 tyttöjä.

https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/tasa-arvon-tila/koulutus-ja…

Mistä tuo johtuu?

Vierailija
10/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettaja, mutta arvelen, että koulu on laitoksena murroksessa. Vanha systeemi pitää kokonaan päivittää todella rohkeasti ja oivaltavasti. Nämä pelien ja digin ja positiivisuuden syyttelyt voisi jo jättää. Tämä vie aikaa, mikä tarkoittaa, että valtava määrä hyviä resursseja hukataan. Koiraakaan ei voi kouluttaa, jos et saa sitä kiinnostumaan, mutta Suomen koulussa edes tällaista perusasiaa ei suostuta oivaltamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Häirikköoppilaita laitetaan normaaleihin luokkiin inkuulsion nimessä.

2. Oppilailta ei enää saa vaatia mitään.

3. Kännykät häiritsevät keskittymistä. Ylipäänsä keskittyminen on oppilaille vaikeaa, jos mukana ei ole värien räiskyntää ja pelejä.

4. Lukutaito on romahtanut. Ei ymmärretä tekstin sisältöä ja tavallisia suomenkielisiä sanoja.

5. Sosiaalinen media aiheuttaa monelle henkisiä ongelmia.

Vierailija
12/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole opettaja, mutta arvelen, että koulu on laitoksena murroksessa. Vanha systeemi pitää kokonaan päivittää todella rohkeasti ja oivaltavasti. Nämä pelien ja digin ja positiivisuuden syyttelyt voisi jo jättää. Tämä vie aikaa, mikä tarkoittaa, että valtava määrä hyviä resursseja hukataan. Koiraakaan ei voi kouluttaa, jos et saa sitä kiinnostumaan, mutta Suomen koulussa edes tällaista perusasiaa ei suostuta oivaltamaan.

On taas helppo neuvoa rannalta, kun ei tarvitse olla merellä! Neuvosi on nollan arvoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylösnosto

Vierailija
14/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut ovat täysin rauhattomia nykyään ja häiriköiviä lapsia on niin paljon että muiden lasten on hyvin vaikea keskittyä opiskeluun, samoin kiusaaminen kouluissa on laajaa ja lapset ovat yhä väkivaltaisempia... Suomen oikeat vakavat ongelmat vain peitellään koronauutisten ja ilmastouutisten alle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä aikaa kuvaa täydellinen järjettömyys. Kuvitellaan, että luokkaan tuodaan rock-konsertti päivästä toiseen ja tunnista toiseen. Oppimistulokset kääntyvät laskuun ja mietitään syytä. Yhdet ehdottavat sosiaalista mediaa syyksi ja toiset puolestaan digiaikaan siirtymistä. Joku rohkea saattaa ehdottaa netissä nimettömänä, että ehkä rock-konsertti luokassa saattaa vaikuttaa negatiivisesti oppimiseen.

Vierailija
16/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytjänteisyys ja viihteellistyminen. Lyhyitäkään tekstejä ei jakseta lukea, koska mieluummin katseltaisiin kännykältä sarjoja. 

Vierailija
17/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaksi on vuosi vuodelta hakeutunut enemmän huonompaa ainesta. Meillä on opettajina fanaatikkoja, kun pitäisi olla kasvattajia ja kouluttajia. 

Vierailija
18/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta hyvää kommenttia jo edellä, joten en toista kaikkea. Oppilaiden ahdistus on lisääntynyt valtavasti, eikä mikään hoito vedä ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla. Myös oppimisen pulmat tunnistetaan usein jo päiväkodin puolella, mutta riittävää apua ei ole tarjolla. Edes neuvola ei enää selviää tehtävistään. Tuottavuustoimenpiteet (jotka eivät päättäjien mukaan ole säästöjä 😂) ovat taas kasvattaneet ryhmäkokoja. Opettajien työmäärä on kasvanut, ja kaiken maailman kokoukset, palaverit ja paperit ovat vieneet ison osan suunnitteluajasta. Itse en suostu öitä käyttämään ilman korvausta. Joku yrittää sitäkin, mutta ei uupunut opettaja ole hyvä opettaja. En edes viitsi aloittaa koronan tuomista lisätöistä, mutta voitte ehkä kuvitella, että ei auta tilannetta.

Isoa muutosta tarvitaan! Alkuun aikuisten määrän voisi tuplata.

Vierailija
19/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetussuunnitelma on karannut käsistä. Sen sijaan, että PERUSkoulussa opetettaisiin perusasioita tulevaa varten, vaaditaan jotain hifistelyä. Katsokaapa vain esim. 9.luokkalaisten matematiikan kirjaa: Nuoret eivät osaa edes prosentin käsitettä laskemisesta puhumattakaan - ja siinä kirjassa on sitten näytteenä se, mitä Opetushallitus katsoo tarpeelliseksi opettaa. Ei onnistu. Mopo on monessa muussakin aineessa karannut käsistä. Punakynä käteen ja tavoitteeksi paluu perusasioiden vahvaan hallintaan olisi paikallaan.

Tuntikehyksen on moni kunta leikannut säästöjen nimissä minimiin, eli jakotunneista voi vain haaveilla. Näin ollen harjoittelulle ja asioihin pysähtymiselle koulussa ei ole aikaa. Toisaalta kotona on niin ”vauhti päällä” harrastusten ja muiden juttujen suhteen, että harjoittelua ei tehdä sielläkään. Harjoittelu ja toisto on oppimisen yksi perusasia.

Mikä auttaisi?

- ops:n paluu perusasioihin peruskoulussa.

- tuntikehykseen reilu lisäys niin, että jakotunteja saadaan ainakin kielten ja matematiikan tunnille. Kielissä tarkoitan myös omaa äidinkieltä.

- katsomusaineiden nostaminen arvoonsa. En tarkoita niinkään uskonnollista opetusta, vaan uskonnoista ja erilaisista elämäntavoista opettamista.

- taito ja taideaineiden tunnit takaisin. Käsityöt ja kuvis on parhaimmillaan ongelmanratkaisua, joka kehittää ajattelua.

- tasokurssit takaisin kolmena portaana. Näin myös lahjakkaat saavat opetusta aineessa, missä kokevat loistavansa. Toisaalta tavallinen tallaaja saa pysytellä mukavuusalueellaan ja heikommin aineessa menestyvä saa riittävän hitaasti etenevää konkreettista opetusta.

- ymmärretään, että arvosana 5 on hyväksytty arvosana ja se on ihan ok. Tukitoimet lähtevät vasta sitten liikkeelle, kun sitä viitosta ei saa. Nykyään aletaan tehdä papereita ja pitää palavereita jo 6-7 arvosanoista, kun ”ollaan niin huolissaan”. 99% tapauksissa se on ihan turhaa työtä. Sen ajan voisi käyttää järkevämmin vaikkapa sen kakaran tukiopetukseen.

- opettajien täydennyskoulutusta asianmukaisesti. Nykyään koulutus on ”mielellään ilmainen kurssi, joka on työajan ulkopuolella ja omalla paikkakunnalla, jotta ei tule kuluja”. Eli kuvisideoita kierrätysmateriaaleista- iltapäivä kansalaisopiston piirissä on ihan ok. Siinäpä sitten ylläpidät omaa ammattitaitoa kasvattajana ja ja opettajana.

Vierailija
20/123 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajaksi on vuosi vuodelta hakeutunut enemmän huonompaa ainesta. Meillä on opettajina fanaatikkoja, kun pitäisi olla kasvattajia ja kouluttajia. 

Ja alapeukuista taas näkee, että opettaja on se kansankynttilä ja pyhälehmä jota ei saa arvostella ja jossa ei ole koskaan mitään vikaa.

Miksi business alalla jos kauppa ei käy, mennään peilin eteen eikä haukuta asiakkaita?