Äitien lössähtäminen; miksi repsahtaa juuri silloin kun pitäisi jaksaa?
Olisi kiva, jos saataisin hyvä keskustelu aikaan siitä, miten jotkut naiset päästävät itsensä ihan rappiolle lapsen saatuaan. Näyttäviä ilmestyksiä ja poks, pamahdetaan paksuksi ja syödään mitä sattuu eikä liikuta. Sitten syntyy vauva ja koko oma hyvinvointi unohtuu sen siliän tien.
Olen itse äiti, liikuin raskausaikana normaalisti ja söin normaalin terveellisesti. Kiloja kerty 16. Vauva syntyi ja aloitin heti vaunulenkit uuden tulokkaan kanssa. Söin normaalisti, joskin aika paljon, että maitoa tuli riittävästi ja oli laadultaan hyvää. Sairastan myös selkärankareumaa, joten siitäkin syystä olen pitänyt liikuntaa tärkeänä. En kuitenkaan ole mikään himoliikkuja, vaan arkiliikunta ja satunnainen salitreeni on riittänyt.
Myös oma äitini on aina pitänyt huolen itsestään, ja on aina jaksanut touhuta meidän lasten kanssa. Perheemme on aina ollut aktiivinen, joten olen pyrkinyt jatkamaan samanlaisista elämäntapaa oman lapseni kanssa.
Miksi antaa itsensä repsahtaa juuri silloin, kun pitäisi jaksaa parhaiten?
Ja vaikka se pinnallisesta varmaan kuulostaakin, niin myös puolison vuoksi pidän itseni kunnossa.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 21:06"]Niin on. Ja juuri kun yksi äiti ei enää jaksanut ja tappoi lapsensa.
Miksi kaikki pitää jaksaa tehdä juuri silloin kun elämä muuttuu eniten, kun elämä saattaa olla kaikista raskainta? Valvot enemmän kuin ikinä ja kaikkialle on tuplasti vaikeampi lähteä.
Miksi äitejä syytetään rupsajtamisesta ja itsensä laiminlyönnistä jos et ole heti vauvavuoden jälkeen hyvässä fitissä? Lihoo ja laihtuuhan ne lapsettomatkin!!!
[/quote]
Juuri näin. Hyvä!
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:25"]
Eikai kaikilla voi olla niin saamattomia miehiä että nainen käytännössä hoitaa lapsen yksin??? Meillä me pidämme huolen että molemmat saamme jokapäivä omaa aikaa edes sen yhden tunnin. Ja myös minä pääsen tapaamaan ystäviä/salille tai vaan nukun kotona edes sen pari kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan. Älkää alkako miksikään marttyyriksi.
[/quote]
Minä hoidin käytännössä lapsen yksin ja vain laihduin ja laihduin. Mun hormonini toimivat niin että laihduin imettäessäni ihan tikuksi. Kysymys ei ole missään miehen auttamisessa vaan omassa hormonitoiminnassa. Jotkut valittavat että lihovat koska mies ei auta. Haistaakaa paska. Mä olin ihan yksin ja tikkulaiha. Laihempi kuin koskaan. Ne on ihan omat geenit ja kroppa miten reagoivat raskauteen ja imetykseen.
[/quote]
Mutta miksi teit kaiken itse? Miksei mies voinut auttaa?
[/quote]
Niin vain oli, mutta jälkeenpäin ei harmita. Puistoissa näki äitiyslomalla monia laiskaperseäitejä joiden miehen löntystivät kuuliaisina vaunujen kanssa. Itse olen mieluummin paremmannäköinen kuin nämä mammat vaikka olisikin lurjus miehenä. Mutta niinhän meillä monilla kauniilla naisilla on, että rakastumme renttuihin :D
[/quote]
Miksi alapeukkua? Oikeasti minä lähes asuin puistoissa ja kävelypoluilla äityislomani kauniilla säillä ja aina oli samat iskät vauvojen kanssa. Missä ne äidit olivat? Nukkumassa? Joskus oikeasti ihmettelin että missä niiden pikkulasten äidit olivat??? Kerokaa te puistoiskät missä ne teidät vaimot ovat kun te puistoilette jatkuvasti vauvojen ja pikkulasten kanssa?
[/quote]
No puistoiskä tuosta vierestä käski sanoa että äiskä oli yleensä vanhimman lapsen kanssa esim. uimahallissa. Se oli sitä laatuaikaa esikoisen kanssa ettei tule hervotonta mustasukkaisuutta.
[/quote]
Uimahallissa, perhekerhossa, perhekahvilassa... Kotona pyykkivuoren valloituksessa, lneuvolassa, lääkärissä, ruokaa laittamassa...
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:12"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:37"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:32"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:30"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:25"] Eikai kaikilla voi olla niin saamattomia miehiä että nainen käytännössä hoitaa lapsen yksin??? Meillä me pidämme huolen että molemmat saamme jokapäivä omaa aikaa edes sen yhden tunnin. Ja myös minä pääsen tapaamaan ystäviä/salille tai vaan nukun kotona edes sen pari kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan. Älkää alkako miksikään marttyyriksi. [/quote] Minä hoidin käytännössä lapsen yksin ja vain laihduin ja laihduin. Mun hormonini toimivat niin että laihduin imettäessäni ihan tikuksi. Kysymys ei ole missään miehen auttamisessa vaan omassa hormonitoiminnassa. Jotkut valittavat että lihovat koska mies ei auta. Haistaakaa paska. Mä olin ihan yksin ja tikkulaiha. Laihempi kuin koskaan. Ne on ihan omat geenit ja kroppa miten reagoivat raskauteen ja imetykseen. [/quote] Mutta miksi teit kaiken itse? Miksei mies voinut auttaa? [/quote] Niin vain oli, mutta jälkeenpäin ei harmita. Puistoissa näki äitiyslomalla monia laiskaperseäitejä joiden miehen löntystivät kuuliaisina vaunujen kanssa. Itse olen mieluummin paremmannäköinen kuin nämä mammat vaikka olisikin lurjus miehenä. Mutta niinhän meillä monilla kauniilla naisilla on, että rakastumme renttuihin :D [/quote] Miksi alapeukkua? Oikeasti minä lähes asuin puistoissa ja kävelypoluilla äityislomani kauniilla säillä ja aina oli samat iskät vauvojen kanssa. Missä ne äidit olivat? Nukkumassa? Joskus oikeasti ihmettelin että missä niiden pikkulasten äidit olivat??? Kerokaa te puistoiskät missä ne teidät vaimot ovat kun te puistoilette jatkuvasti vauvojen ja pikkulasten kanssa? [/quote] No puistoiskä tuosta vierestä käski sanoa että äiskä oli yleensä vanhimman lapsen kanssa esim. uimahallissa. Se oli sitä laatuaikaa esikoisen kanssa ettei tule hervotonta mustasukkaisuutta. [/quote] Uimahallissa, perhekerhossa, perhekahvilassa... Kotona pyykkivuoren valloituksessa, lneuvolassa, lääkärissä, ruokaa laittamassa...
[/quote]
Näinpä.
Ja harvemmin minä ja lapset edes tuossa leikkipuistossa oltiin. Lähdettiin enemmin kävelemään aivan muualle, tätä lääniä kun riittää. Mies se laiskuuksissaan ei ikinä mennyt muualle kuin leikkipuistoon.
-tuo yksi aikaisempi äiskä-
Ei hitto miten jotkut ne vaan jaksaa kantaa huolta tuntemattomien raskauskiloista. Ketä kiinnostaa, ei mua ainakaan kiinnosta kenenkään paino eikä liikunta tottumukset. Riittää että pidän huolta omistani.
Eipä oo tullu mieleenkään että pitäis yöllä herättää mies vauvaa syöttämään. Kyllä kun siinä ite herää monet kerrat niin miettii että luojan kiitos ei tarvitse aamulla herätä töihin. Kyllä se mies voi töitten jälkeen vauvan kanssa olla että saa äitikin levätä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:37"]
Eikai kaikilla voi olla niin saamattomia miehiä että nainen käytännössä hoitaa lapsen yksin??? Meillä me pidämme huolen että molemmat saamme jokapäivä omaa aikaa edes sen yhden tunnin. Ja myös minä pääsen tapaamaan ystäviä/salille tai vaan nukun kotona edes sen pari kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan. Älkää alkako miksikään marttyyriksi.
[/quote]
Minä hoidin käytännössä lapsen yksin ja vain laihduin ja laihduin. Mun hormonini toimivat niin että laihduin imettäessäni ihan tikuksi. Kysymys ei ole missään miehen auttamisessa vaan omassa hormonitoiminnassa. Jotkut valittavat että lihovat koska mies ei auta. Haistaakaa paska. Mä olin ihan yksin ja tikkulaiha. Laihempi kuin koskaan. Ne on ihan omat geenit ja kroppa miten reagoivat raskauteen ja imetykseen.
[/quote]
[/quote]
Niin vain oli, mutta jälkeenpäin ei harmita. Puistoissa näki äitiyslomalla monia laiskaperseäitejä joiden miehen löntystivät kuuliaisina vaunujen kanssa. Itse olen mieluummin paremmannäköinen kuin nämä mammat vaikka olisikin lurjus miehenä. Mutta niinhän meillä monilla kauniilla naisilla on, että rakastumme renttuihin :D
[/quote]
Miksi alapeukkua? Oikeasti minä lähes asuin puistoissa ja kävelypoluilla äityislomani kauniilla säillä ja aina oli samat iskät vauvojen kanssa. Missä ne äidit olivat? Nukkumassa? Joskus oikeasti ihmettelin että missä niiden pikkulasten äidit olivat??? Kerokaa te puistoiskät missä ne teidät vaimot ovat kun te puistoilette jatkuvasti vauvojen ja pikkulasten kanssa?
[/quote]
Mitä?! Jatkuvasti valitetaan että eikö miehet hoida lapsiaan ja anna äideille omaa aikaa. Sitten kun nähdään mies puistossa lapsensa kanssa niin järkytytään, mitä helvettiä isä tekee lapsensa kanssa puistossa! Eikö se äiti voi mennä. Uskomatonta.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä?! Jatkuvasti valitetaan että eikö miehet hoida lapsiaan ja anna äideille omaa aikaa. Sitten kun nähdään mies puistossa lapsensa kanssa niin järkytytään, mitä helvettiä isä tekee lapsensa kanssa puistossa! Eikö se äiti voi mennä. Uskomatonta.
[/quote]
Ai sori, tajusinkin että olit katkera siitä että oma ukkos ei kiinnostunut lapsen hoitamisesta, toisin kun muiden äitien huomaavaiset miehet. Pahoitteluni.
Näitä aloituksia on täällä jo ihan kyllästymiseen asti...
Niin on. Ja juuri kun yksi äiti ei enää jaksanut ja tappoi lapsensa.
Miksi kaikki pitää jaksaa tehdä juuri silloin kun elämä muuttuu eniten, kun elämä saattaa olla kaikista raskainta? Valvot enemmän kuin ikinä ja kaikkialle on tuplasti vaikeampi lähteä.
Miksi äitejä syytetään rupsajtamisesta ja itsensä laiminlyönnistä jos et ole heti vauvavuoden jälkeen hyvässä fitissä? Lihoo ja laihtuuhan ne lapsettomatkin!!!
Ehkä kaikki energia menee siihen lapsen hoitoon!
Joillekin sopii äitiys ja joillekin ei. Niin se vain on. Luonnonvalinta. Jotkut ovat elämänsä kuosissa lapsen saatuaan, toiset ei.
Jos yleiskunto on hyvä ja pää terve ku tulee raskaaksi, niin kyllä jaksaa kun vauva tulee. Kyllä pitäis lastensaamiseenkin joku testi olla. Onneks sentään adoptio- ja sijaisvanhemmat testataan kunnolla ennen kuin lasta annetaan.
Tekis mieli kirjottaa rumasti, mutta yritämpä hillitä itseni :) Sillä välin kun kirjoitan tätä, AP voi vaikka hioa omaa mitaliaan siellä :)
Olen itse 6kk:n ikäsen vauvan äiti. Olen 25 vuotias, 165cm pitkä. Ennen raskautta painoin 56kg, tällä hetkellä 53kg. Olen ilmeisesti tähän asti kirjoitustani itsestäni huolta pitävä äiti?
On päiviä, kun haahuilen koko päivän yöpaita päällä. Hiukset on rasvaset, ehkäpä oon jopa jaksanu laittaa ne ponnarille. Syön jotain valmisruokaa, mitä nyt on helpoin ja nopein syödä. Koti saattaa olla imurin tarpeessa, mutta tietkös.. en välttämättä jaksa. En v*ttu jaksa, jos oon yössä sen 8-10 kertaa herännyt ja omia, nukuttuja tunteja on ehkä 3h hyvin, hyvin hajanaisissa pätkissä.
Mutta tiedätkös.. silti saatan illalla laittaa lapsen nukkuun ja ajatella, että olen voittaja! Olen saanut päivän päätökseen ja lapsen nukkumaan!
Ehkä mies saattaa olla ihana ja antaa viikonloppuna minun nukkua yhden kokonaisen yön heräämättä. Unta jopa 10h putkeen. Mikä unelma! Aamulla saatan käydä suihkussa, meikata, kihartaa hiukset ja laittaa farkut ja topin päälle. KOSKA SILLOIN JAKSAN!
... normaalisti en. Ja olen silti hyvä äiti. Itseasiassa olen maailman paras äiti lapselleni! <3
- Äiti 25
Miksei mies auta lapsen hoidossa enemmän? Herää yöllä useammin? Siksikö, että hän käy töissä? Vai siksi, että sinä täysimetät? Siihen lapsentekoon on tarvittu kaksi, joten eiköhän miehesi olisi syytä auttaa enemmän. Ja onko tosiaan lapsen etu, että äidillä on pakkomielle täysimettää oman terveyden, fyysisen ja henkisen, uhalla? Että sitten kulkee päivät vaan haamuja entisestä itsestään..
Ei alotuksessa varmaan ollu ainoastaan kyse siitä, että tälläytyykö joka päivä, vaan siitä, että pitää kropan ja pään kunnossa. Näin ainakin luulen
Minä en tajua tätä, että väsymystä pidetään syynä lihomiseen tai ettei saada raskauskiloja pois. Suurimmalta osin RUOKAVALIO vaikuttaa vartalon muotoon ja kiloihin. Liikunta kyllä muokkaa vartaloa mutta ilman treenaustakin vartalo voi olla ihan hyvässä kunnossa ja hoikka/normaalipainoinen. Jos ei vauva-aikana jaksa treenata, se on ihan ymmärrettävää. Vaunulenkit riittävät. Mutta miksi ihmeessä se ruokavaliokin pitää heittää läskiksi? Voihan sen suklaan sijaan syödä proteiinipatukan tai ruisleivän juustolla tai banaanin. Hankkii kaappiin nopeaa ja terveellistä syötävää; pähkinöitä, raejuustoa, hedelmiä, pakastekeittoja, pikapuuroja jne. Turha suklaa ym herkuttelu vaan väsyttää lisää.
Ja miksi mies ei voi katsoa vauvaa sen aikaan kun itse käy rauhassa suihkussa ja ottaa vähän omaa aikaa? Tekee myös hyvää lapsi-isä suhteelle. Ei äidin tarveitse olla kokoajan valvomassa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 21:32"]
Miksei mies auta lapsen hoidossa enemmän? Herää yöllä useammin? Siksikö, että hän käy töissä? Vai siksi, että sinä täysimetät? Siihen lapsentekoon on tarvittu kaksi, joten eiköhän miehesi olisi syytä auttaa enemmän. Ja onko tosiaan lapsen etu, että äidillä on pakkomielle täysimettää oman terveyden, fyysisen ja henkisen, uhalla? Että sitten kulkee päivät vaan haamuja entisestä itsestään..
[/quote]
Mulla mies ei auttanut yhtään!, mutta juuri siksi laihduin koska itse kävelin, imetin, kävin kaupassa jne. En maannut sohvalla eikä vauva ollut pulloruokinnassa. Kun palasin töihin, kysyivät olinko käynyt salilla ja ollut dieetillä. No way! Ihan äitiysloma teki sen :)
Mulle jäi nyt vähän epäselväksi, miksi tästä pitäisi "saada hyvää keskustelua aikaan"? Ketä se keskustelu ap:n mielestä palvelee?
2