Mitä ruokaa teet mieluiten itsellesi?
Esimerkiksi silloin, kun kotona ei ole muita?
Mies syö paljon raskaammin kuin minä, mm. haluaa lihaa ainakin 4-5 päivänä viikossa. Kun olen yksin kotona, syön huomattavasti kevyemmin. Saatan joskus syödä vain jogurttia, hedelmiä ja leipää, jos en jaksa kokata tai sitten teen jotain kasvisruokaa, usein kaalista.
Yksi suosikkini on paistaa kevyesti ohuita kaali- ja porkkanasuikaleita, sipulia ja muita kasviksia. Paistan ne ensin nopeasti öljyssä, sitten höyrytän omenaviinietikan (2 tl + vettä) kanssa kannen alla ja lopuksi lisään ruokalusikallisen siirappia tuomaan makeutta sekä ripauksen suolaa. Joskus lisään tähän ohuita siivuja hyvää kalkkuna- tai palvikinkkuleikkelettä, mutta tykkään tällaisenakin esim. ruisleivän kanssa. Joskus taas teen kaalisalaattia etenkin varhaiskaaliaikaan, nam!
Joku voi pitää näitä ankeina (tai jopa ällöttävinä, ellei tykkää kaalista, kuten esim. mieheni!) ruokina, mutta minun tekee näitä tosissaan mieli.
Mikä on oma suosikkiruokasi yhdelle eli itsellesi? Millaista ruokaa sinun tekee useimmiten mieli, kun ei tarvitse ajatella muiden toiveita?
Kommentit (50)
En kyllä tee itselleni ruokaa juuri koskaan, olen liian laiska siihen. Pitäisi syödä yksin ollessa järkevämmin, kuin vain leipää.
Usein keitän tuoreravioleja ja syön pelkän voin kanssa, tai teen pikaisen risoton. Myös lihatiskistä ostettu katkarapukimara ruisleivän päällä on herkkuani. Muutoinkin vähän liian usein tulee nautittua jotain valmista, esim. paikalliselta pikkugrilliltä aurajuustohampurlainen, namii! Iltapalaksi syön usein kans juustoja ja hilloa.
Vuohenjuustoa tai aurajuustoa ja keksejä plus valmissalaatteja :P saatan vetää myös paketin pinaattilettuja puolukkahillon kanssa. Nam!
Hodareiita tai pyttipannua kananmunalla.
Erittäin runsaalla aurajuustolla höystetty kanapata.
Kausittaista.
Syksyllä ja talvella paistelen pannulla reilussa voissa kaalia tai hapankaalia ja jotain todella hyvää makkaraa. Wotkinsilla parhaat.
Keväällä sielu ja ruumis kaipaavat jotain luonnonvihreää, hortaa.
Kesällä parasta on kesäkurpitsaviipaleet, paneroituna parmesaanilla, pannulla hyvässä öljyssä paistettuna.
Kaudesta riippumattomana mainittakoon vhh tuorejuustosta ja psylliumista väsätty "pasta" sitruunaiseen pestoon hukutettuna.
Niin ja tietysti intialainen linssipata.
Kesäkurpitsalaatikkoa, nom-nom! Kesäkurpitsaa, sipulia, jauhelihaa, feta-kuutiota uunivuokaan ja purkki kuohukermaa päälle. Tunti uunissa ja puolukoiden kanssa nassuun. Voi taivas mikä autuus..
Toast skagen, lettuja vaahterasiirapilla ja pasta carponara. Miehen mielestä liikaa hiilareita, tyydyttyneitä rasvoja ja tuskin nimeksikään proteiinia, ja tottahan se on :) niin ja juustolautanen viikunahilloineen ja kekseineen kera punaviinin on ykkössijalla kun hemmottelen itseäni.